Jump to content
Annons

Studio i komplex


JimBeam

Recommended Posts

Annons
  • Svar 203
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Jo, har man plats för 0,6 meter mineralull så... problemet är bara att den suger upp det götta övre registret också.

Några snedställda paneler stämda till 100 Hz mot bakväggen är troligtvis en bra idé. Ev en diffusor i mitten om du orkar bygga en.

Snedställda paneler, är det bättre än perforerade alltså?

Diffusorer funderade jag på, men är det inte bättre att ha absorbenter eftersom sträckan från högtalaren-bakväggen är ca 4.1m och bakvägg-sweetspot 2.5m. Vilket ger 6.6/340 = 19ms. ?

Jag kan eventuellt få loss dom här diffusorerna om det skulle vara bättre än absorenter

post-23343-1257516972_thumb.jpg

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Diffusorer funderade jag på, men är det inte bättre att ha absorbenter eftersom sträckan från högtalaren-bakväggen är ca 4.1m och bakvägg-sweetspot 2.5m. Vilket ger 6.6/340 = 19ms. ?

Glöm inte att dra av tiden för direktljudet tar att nå dig.

Om skillnaden direktljud och reflex är > ca 15ms så skulle jag nog köra med diffusor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att dra av tiden för direktljudet tar att nå dig.

Om skillnaden direktljud och reflex är > ca 15ms så skulle jag nog köra med diffusor.

Ok, nya beräkningar då..

Reflektion

Högtalare-Bakvägg-Sweetspot = 6.1m

6.1/340 = 19.41ms

Direktljud

Högtalare-Sweetspot = 1.47m

1.47/340 = 4.32ms

Skillnad

19.41 - 4.32 = 15.09ms

Hmm.. gränsfall med andra ord..

Kollade upp om jag kunde få loss diffusorerna som jag postade bild på, men tyvärr gick inte det. 😄

Så då blir det en övervägning om jag ska köra diffusorer eller absorbenter på bakväggen.

Absorbenter är en enklare lösning, diffusorer är jobbigare att bygga, samt något dyrare även om det är marginellt. Svårt! Å andra sidan har jag bestämt mig för att det här bygget ska göras ordentligt och bli så bra som möjligt!

Absorbenter eller Diffusorer, omröstning gott folk? 😛

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste igenom iGnu's tråd och såg att han också hade problem med vattenfallsgrafer i Fuzz Measure. Gjorde som honom och testade en äldre version och fick fram denna vattenfallsgraf

post-23343-1257525270_thumb.jpg

Vad tror ni? Kan man utläsa något från denna?

Tycker att den ser lite mer normal ut än dom tidigare jag fick fram iaf

Måtte Wavelab släppas till Mac!! 😳

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt den senaste grafen borde du gå till angrepp mot puckeln vid strax över 40 Hz. De övre kommer du kunna nå med bredbandsabsorbenter (typ 5 cm mineralull, 5 cm från vägg)).

50mm ull med 50mm luftspalt kommer inte att hå någon som helst effekt mot 40 Hz:

50mmull50mmluftspalt.th.gif

Ser nu att jag läste slarvigt... 😆

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ignorera 40 Hz och fokusera på dippen vid 100 Hz och reverbtiden mellan 100 och 200 Hz med perforerad panel med hög bandbredd. Med lite tur så kommer dessa att agera panel (vanlig)-absorbent mot 40 Hz. Om man skulle försöka tämja 40 Hz så skulle man behöva använda så mycket yta att det inte blir mycket kvar för resten (då en perforerad panel stämd så lågt kommer att få ett väldigt smalt Q-värde och bara vara effektiv vid exakt 40 Hz).

JimBeam:

Jag skulle ta reda på vilka ytor som orsakar dippen vid 100 Hz (bakväggen är redan misstänkt…) och behandla dessa med t ex följande panel:

Panel thickness (tp) 12,0 mm

Repeat distance (D) 80,0 mm

Hole radius (a) 6,0 mm

Cavity depth (d) 145,0 mm

Absorber thickness (ta) 120,0 mm

Absorber flow resisitivity 6 000 rayls/m

perfpanel100144hzabs08.th.gif

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Gilbert om 40 Hz:aren!!!

Kolla min Helmholtz..., den vart ju gigantisk!!!

Jobbade vid 43 Hz och nöp kanske 15 dB vid ett A/B lyssningstest.

Däremot gjorde den en avsevärd skillnad på reverbtiden.

Åter igen!!!

Lyssna på Gilbert om 100 Hz:aren!!!

Där sitter massa energi i många instrument så om du inte får det rätt där nere så kommer dina mixar låta fattig eller som i ditt fall där du inte hör frekvensen, muddigt!!!

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

JimBeam:

Jag skulle ta reda på vilka ytor som orsakar dippen vid 100 Hz (bakväggen är redan misstänkt…) och behandla dessa med t ex följande panel:

Panel thickness (tp) 12,0 mm

Repeat distance (D) 80,0 mm

Hole radius (a) 6,0 mm

Cavity depth (d) 145,0 mm

Absorber thickness (ta) 120,0 mm

Absorber flow resisitivity 6 000 rayls/m

perfpanel100144hzabs08.th.gif

Jag ställde in test oscillatorn på 100Hz i Logic och gick runt och lyssnade i rummet. Klar amplitudförändring längs långsidan, nästan helt tyst i mitten och väldigt högt längst ner mot bakväggen. Dessutom hör jag nästan samma förändring då jag går längs kortsidan (bakväggen), nästan tyst i mitten och högt i hörnerna. Däremot upplever jag inte alls lika påtaglig förändring, om knappt någon förändring när jag går längs kortsidan av framväggen, dvs framför monitorerna och Helmholtzen.

I höjdled har jag också tydlig förändring.

post-23343-1257606168_thumb.jpg

Har jag då tillräcklig information för att börja bygga Helmholtzen vid bakväggen? Eller finns det något annat sätt att ta reda på vilka ytor jag behöver behandla?

Angående kurvan så såg den ju riktigt bra ut! Det blir att jag kör på den när jag blir klar med vilka ytor det gäller, men denna gång med isolering mot panelen. 😛

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Gilbert om 40 Hz:aren!!!

Kolla min Helmholtz..., den vart ju gigantisk!!!

Jobbade vid 43 Hz och nöp kanske 15 dB vid ett A/B lyssningstest.

Däremot gjorde den en avsevärd skillnad på reverbtiden.

Åter igen!!!

Lyssna på Gilbert om 100 Hz:aren!!!

Där sitter massa energi i många instrument så om du inte får det rätt där nere så kommer dina mixar låta fattig eller som i ditt fall där du inte hör frekvensen, muddigt!!!

Take care!!!

/Cruncharn'

Kul att du också tittar förbi Cruncher! 😛 Din tråd var ju inspirationen till min akustikbehandling, och intresset för ämnet akustik överhuvudtaget.

Jo du hade ju en rejäl "puckel" vid 43Hz, men du fick ju ordning på den tillslut! 😎

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Dippen vid 100 Hz beror troligtvis på 2.1.0, 1.1.1 och ev. 2.0.1 och du sitter (troligtvis) i noden för 2.1.0, 1.1.1 och troligtvis ganska nära noden för 2.0.1. Om detta är fallet så är det logiskt att utsätta bakväggen för en absorbent stämd till ca 100 Hz (men man kan förstås se till att den jobbar över ett så brett område som möjligt). Om man är osäker så kan man börja med att täcka halva väggen (t ex hörnsidorna och lämna mitten fri) och mäta igen för att se om man är på rätt väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helmholtzdax igen då! 😆

Går på Gilberts linje att bygga en bredbandig Helmholtz placerad mot bakväggen. Stod lite i ett vägskäl och funderade på hur jag skulle placera "lådan".

Antingen på höjden i ena hörnan med en bredd på 700mm och höjd på 2050mm.

post-23343-1257867343_thumb.jpg

Eller på golvet med an bredd på 2000mm och höjd 1000mm

post-23343-1257867400_thumb.jpg

Gjorde ett litet test där man kan säga att jag "sköt från höften" lite grann, och som egentligen kanske inte ger några tydliga resultat. Men jag ville se hur skillnaden blev när jag satte isoleringen (som jag för tillfället har stuvat in mot bakväggen) i olika placeringar. Bara för att få någon riktlinje att gå efter.

post-23343-1257867855_thumb.jpg

Mätningen

post-23343-1257867885_thumb.jpg

Och en vertikal variant

post-23343-1257867905_thumb.jpg

Med mätresultatet

post-23343-1257867927_thumb.jpg

Som jag trodde så sa inte det mät-resultatet mig så mycket, men jag går nog på att göra alternativ 1 d.v.s. horisontell Helmholtz. Om inte den löser problemet tillräckligt bra så kan jag alltid komplettera med en vertikal variant, ståendes på den horisontella. Dessutom har jag planer på att bygga en diffusor som kan placeras ovanpå den horisontella lådan.

Nu bär det av till brädgår'n för att inhandla material! 😄

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till!

Tack så mycket!

Nu är materialet inhandlat, det blir 2 st Helmholtz lådor på 1034 x 1034 mm styck. Panel med 12mm tjocklek. Själva perforerade panelen blir 960 x 960mm med 80mm avstånd mellan hålen, vilket ger 12 x 12 hål per panel med en radie på 6mm. Går helt på siffrorna och grafen jag fick av Gilbert (Tack förresten! 😄 ).

Hittade något som hette Läkt 25x25mm hos bygghandlarn, så jag använder det istället för 45x45 reglar som i förra Helmholtzen. Väger lite mindre då. Återkommer med bilder på den typen av "reglar" när jag kommer så långt.

Har bara börjat med att limma kanterna än så länge

post-23343-1257882154_thumb.jpg

post-23343-1257882161_thumb.jpg

Dessa Läkt "reglar" som är 25x25, kanske kan vara något att göra en skyline diffusor av senare...? 🙁

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lite uppdateringar då...

Lite repetition från tidigare inlägg i tråden kanske men det finns ju inte överflöd av perforerad Helmholtz i forumet så jag bidrar med lite bilder från Helmholtz nr 2.

Fortsatte med byggandet när limmet fått torka över natten, synthställen fick agera pallar när jag sågade upp Läkt 25x25mm.

post-23343-1257966538_thumb.jpg

post-23343-1257966549_thumb.jpg

post-23343-1257966561_thumb.jpg

En liten förändring från förra bygget. Satte vertikala reglar för att få stabilitet.

post-23343-1257966632_thumb.jpg

post-23343-1257966660_thumb.jpg

Reglarna är som sagt 25x25mm , vilket passar utmärkt eftersom jag ska ha 25mm luftspalt mot bakpanelen. Djupet är 145mm och jag ska ha 120mm isolering mot den perforerade panelen (frontpanelen). Det gör ju att jag kan lägga isoleringen på regelramen som är mot bakpanelen och få ett exakt djup på luftspalten.

En fråga bara, skulle jag kunna skruva fast en regel i mitten, mitt på bakpanelen för att låta isoleringen vila mot denna, eller kommer det att påverka effekten märkbart?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga som dök upp direkt.

Skulle jag kunna köra spray lim på insidan av den perforerade panelen och limma fast isoleringen mot denna? På så sätt minskar jag ju dessutom risken för att isolering läcker ut i rummet från hålen... 😄

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga som dök upp direkt.

Skulle jag kunna köra spray lim på insidan av den perforerade panelen och limma fast isoleringen mot denna? På så sätt minskar jag ju dessutom risken för att isolering läcker ut i rummet från hålen... 😎

Det skulle jag direkt avråda från då det kommer hindra luften från att röra sig fritt in och ut ur hålen (inte bra). Bättre att sätta ett tunt tyg (som är lätt att andas igenom) för att förhindra att partiklar tar sig ut. Om du sedan använder lim mellan hålen spelar ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle jag direkt avråda från då det kommer hindra luften från att röra sig fritt in och ut ur hålen (inte bra). Bättre att sätta ett tunt tyg (som är lätt att andas igenom) för att förhindra att partiklar tar sig ut. Om du sedan använder lim mellan hålen spelar ingen roll.

Tänkte inte på det! ☺️ Tackar för svaret..

Men då blir det att limma på insidan av panelen mellan hålen.

Tänkte försöka spara på mitt spraylim tills det är dax att fixera tyg på framtida absorbenter.

Någon som vet om man kan använda trälim till det, alltså limma fast isolering på spånskiva med trälim?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat!

Upp med den och gör lite mätningar! 😛

Tackar Joachime!

Japp, mätning kommer...Har dessvärre en likadan till att snickra ihop först 😛

Fast jag är ju rätt sugen på att göra en mätning med bara den första ändå... ☺️

Nej, "work before play!" 🙂

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Limstift, för vanligt papper?

Lätt att dra en remsa melan hålen ...

Tänkte inte på det! ☺️ Tackar för svaret..

Men då blir det att limma på insidan av panelen mellan hålen.

Tänkte försöka spara på mitt spraylim tills det är dax att fixera tyg på framtida absorbenter.

Någon som vet om man kan använda trälim till det, alltså limma fast isolering på spånskiva med trälim?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Limstift, för vanligt papper?

Lätt att dra en remsa melan hålen ...

Men frågan är om det håller upp isolering som är 96x96cm och 14,5cm tjock... ☺️

Vill ju inte riskera att den ramlar av när jag väl har skruvat fast och fogat frontpanelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska precis ta och skruva på locket på min Helmholtz, men jag har stött på patrull!

Skulle jag kunna fästa en regel på diagonalen enligt bilden nedan (bortse från snöret jag fäst) som stöd för min isolering mot frontpanelen?

post-23343-1258045526_thumb.jpg

Eller kommer detta att påverka egenskaperna avsevärt??

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte spänna flera snören eller ett tyg mellan listerna?

Testade snör-varianten, men det blev alldeles för slappt för att den skulle ligga dikt an mot frontpanelen. Men när du sa tyg så fick jag en idé.. 🙁

Jag har lite tyg här nere i studion som jag kan göra 4 st remsor á 105x20 cm av. Sedan kan jag lägga isoleringen mot baksidan av den perforerade panelen och spray-limma fast remsorna som band över isoleringen. På det viset sprayar jag inget på själva isoleringen utan endast mellan tyg och spånskiva. Blir som någon sorts spännband över isoleringen, typ..eh...ja, precis så ☺️ (En bild säger verkligen mer än tusen ord).

Jobbar vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...