Jump to content
Annons

Studio i komplex


JimBeam

Recommended Posts

Limstift, för vanligt papper?

Lätt att dra en remsa melan hålen ...

Men frågan är om det håller upp isolering som är 96x96cm och 14,5cm tjock... 🙁

Vill ju inte riskera att den ramlar av när jag väl har skruvat fast och fogat frontpanelen.

Jag tänkte nog mest för att limma fast ett tunnt tyg på insidan av den perforerade skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 203
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Äntligen klar! 😄

Lite bilder då...

Först mäta ut så jag vet var regeln slutar på insidan av lådan och rita upp linjer runt om

post-23343-1258129978_thumb.jpg

På med isoleringen som jag skurit ut efter linjerna

post-23343-1258130050_thumb.jpg

På med en tygremsa (ursäkta kvalitén)

post-23343-1258130090_thumb.jpg

Viker tyget vid linjen och häftar med häftpistol

post-23343-1258130142_thumb.jpg

Gör likadant med ytterligare tre stycken tygremsor

post-23343-1258130193_thumb.jpg

Vänder på locket och skruvar fast

post-23343-1258130224_thumb.jpg

KLART! 🙂

Eftersom tyget inte är exakt lika hårt spänt runt om så fick jag testa mig fram att vända runt fronten (innan jag lade på den mot lådan) så att isoleringen täckte jämt runt om. När jag hittade åt vilket håll som blev bäst, så markerade jag vilken av sidorna på panelen som ska peka uppåt. Så att jag vet hur den ska stå när jag skruvat fast panelen.

Ja då var det bara att bygga en till, exakt likadan! ☺️

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är sista basfällan klar!

Ska låta limmet och fogen torka över natten, så bilder och mätresultat kommer upp imorrn!

MEN, när jag skulle skruva fast den perforerade panelen så trillade en skruv in i ett av hålen och jag har försökt med alla medel att få ur den utan att lyckas! 🙂 Förmodligen kommer väl den att trilla ner i botten av lådan när jag vänder upp den.

Jag tänker ju att en lite skruv som ligger på botten av lådan borde väl inte göra så mycket, men eftersom det är akustik vi håller på med så vet man ju aldrig!! 🙂

Blev lite oroad över detta och det kanske låter som en löjlig fråga, men tror ni att den kommer att påverka egenskaperna något???

Vore ju trist om det föll på mållinjen när det är lite jobb bakom bygget.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker ju att en lite skruv som ligger på botten av lådan borde väl inte göra så mycket, men eftersom det är akustik vi håller på med så vet man ju aldrig!! 😮

Blev lite oroad över detta och det kanske låter som en löjlig fråga, men tror ni att den kommer att påverka egenskaperna något???

Utan att ha någon kunskap, är total lekman på området. Men, ingenjören i mig säger att det mycket sannolikt ej _kan_ spela någon roll.

En skruv som i allra allra värsta fall max ligger och vaggar lite (sannolikt gör den ej ens det) kan inte höras många cm och lär inte påverka lådan.

Dessutom, hur väl du än mätt, sågat och borras så lär dina "fel" där vara mycket större än vad en lite skruv motsvarar (om du var orolig för felaktiga ljudvågor el. dyl.).

Nu GISSAR/spånar jag men jag känner mig säker nog för att skriva detta (och förhoppningsvis göra dig mindre orolig).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är sista basfällan klar!

Ska låta limmet och fogen torka över natten, så bilder och mätresultat kommer upp imorrn!

MEN, när jag skulle skruva fast den perforerade panelen så trillade en skruv in i ett av hålen och jag har försökt med alla medel att få ur den utan att lyckas! 🤪 Förmodligen kommer väl den att trilla ner i botten av lådan när jag vänder upp den.

Jag tänker ju att en lite skruv som ligger på botten av lådan borde väl inte göra så mycket, men eftersom det är akustik vi håller på med så vet man ju aldrig!! 😄

Blev lite oroad över detta och det kanske låter som en löjlig fråga, men tror ni att den kommer att påverka egenskaperna något???

Vore ju trist om det föll på mållinjen när det är lite jobb bakom bygget.

MVH

JB

Det enda som kan hända är att skruven ligger och vibrerar mot ytan och därmed för oväsen men den har absolut ingen inverkan på helmholtzfunktionen (ja, ok; centerfrekvensen för den cell som skruven hamnar i kommer att öka med < ca 0.00000….1 Hz…).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå gott folk!

Då var det äntligen dax för lite mätresultat med mina 2 nybyggda Helmholtz lådor...

Ställde basfällorna mot bakväggen i rummet

Före

post-23343-1258409168_thumb.jpg

Efter

post-23343-1258409293_thumb.jpg

Dippen runt hundra har förbättrats med ca 5 dB och så har det även jämnats ut upp till runt 150Hz.

Personligen trodde jag att jag skulle få något bättre resultat kring 100Hz, men detta kanske är tillräckligt tillfredställande..?

Hur stora förändringar i dB kan man vara nöjd med? Det är ju trots allt 10 dB skillnad mellan 100Hz och 150Hz..

Provad lite andra positioner på basfällorna dessutom som gav lite andra resultat, håller på att föra över bilderna från kameran så dom kommer i nästa inlägg.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju större yta av de väggar som är upphovsmän till problematiken, desto bättre kommer det att bli. Om man inte täcker minst halva totalytan med en absorbent med absorptionskoefficient 1 (maximala värdet i teorin) så kommer resultatet påverkas negativt. Du bör vara relativt nöjd med resultatet och ifall du vill göra mer så kan du täcka mer yta och kanske sikta exakt på 100 Hz (istället för 100-150 Hz som du nu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju större yta av de väggar som är upphovsmän till problematiken, desto bättre kommer det att bli. Om man inte täcker minst halva totalytan med en absorbent med absorptionskoefficient 1 (maximala värdet i teorin) så kommer resultatet påverkas negativt. Du bör vara relativt nöjd med resultatet och ifall du vill göra mer så kan du täcka mer yta och kanske sikta exakt på 100 Hz (istället för 100-150 Hz som du nu).

Ok, så då får jag vara rätt nöjd med resultatet m a o. Är 10dB skillnad mellan 100 och 150Hz inget jag behöver oroa mig för egentligen?

Här kommer ett intressant mätresultat jag fick då jag ställde ena helmholtzen snett mot hörnan, och den andra Helmholtzen mot bakväggen (på bilden står den mot sidoväggen men mätresultatet är från när jag har den mot bakväggen)

EDIT

Fel bild

post-23343-1258413369.jpg

post-23343-1258413119_thumb.jpg

MVH

JB

Redigerat av JimBeam
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga.. 😮

Nu är det inte så i mitt fall, men på vilket sätt påverkas resultatet negativt om man inte täcker upp mer än halva ytan? Jag trodde att det mer resulterade i att man inte fick någon effekt utav panelen överhuvudtaget. 😉

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett intressant mätresultat jag fick då jag ställde ena helmholtzen snett mot hörnan, och den andra Helmholtzen mot bakväggen (på bilden står den mot sidoväggen men mätresultatet är från när jag har den mot bakväggen)

Detta kan innebära att min gissning * stämmer.

* https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=970053

M a o; sidoväggarna spelar nog en inte allt för obetydlig roll i det hela framförallt med tanke på att du troligtvis sitter mitt emellan dessa (nod).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det inte så i mitt fall, men på vilket sätt påverkas resultatet negativt om man inte täcker upp mer än halva ytan? Jag trodde att det mer resulterade i att man inte fick någon effekt utav panelen överhuvudtaget. 😉

Jag menade; negativt = sämre resultat (men fortfarande ett resultat åt rätt håll).

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan innebära att min gissning * stämmer.

* https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=970053

M a o; sidoväggarna spelar nog en inte allt för obetydlig roll i det hela framförallt med tanke på att du troligtvis sitter mitt emellan dessa (nod).

Testade att sätta lådorna bredvid varandra längs långsidan

post-23343-1258422687_thumb.jpg

post-23343-1258422700_thumb.jpg

Fick då detta resultat

post-23343-1258422832_thumb.jpg

Kan jag egentligen utläsa något från detta, eftersom jag i den här positionen inte har några basfällor mot bakväggen?

Hur tycker ni att jag ska gå vidare, och vilken position på Helmholtz-lådorna ska jag ha? (bakväggen känns mest aktuellt just nu iaf.. 🙂

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan innebära att min gissning * stämmer.

* https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=970053

M a o; sidoväggarna spelar nog en inte allt för obetydlig roll i det hela framförallt med tanke på att du troligtvis sitter mitt emellan dessa (nod).

Att behandla sidoväggarna blir nog svårt eftersom den är 4.38x2.39m vilket ger 10,5 kvadratmeter vägg. Skulle betyda att jag skulle behöva en Helmholtz uppåt 6 kvadrat för att täcka halva väggen.. hmmm... blir nog lite väl mycket! 🙂

Kanske får nöja mig med 10dB skillnad mellan 100 och 150Hz... 😑

Det här med att jag sitter i en nod, är det något jag kan göra något åt förresten? Alltså rucka lite på min sweetspotplacering och flytta något närmre framväggen?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Placerade Helmholtzlådorna mot bakväggen och här kommer före- och efter bilder på vattenfallsgrafen.

Före

post-23343-1258464000_thumb.jpg

Efter

post-23343-1258464301_thumb.jpg

Är faktiskt rätt nöjd med resultatet ändå! 😠

Visst jag ligger ju inte på 300ms på RT60, men det tror jag kan bli svårt med tanke på storleken av studion. Enligt dom här graferna så hamnar jag på drygt 300ms med RT45. När jag kollade RT30 så ligger jag på ca 140ms, vilket jag utgår från är helt ok.

MVH

JB

Redigerat av JimBeam
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bygga fler (stämda till ca. 100 Hz samt de resterande problemfrekvenserna)? Du har en del yta att leka med ser det ut som.

Jag har ju faktiskt lite yta att jobba med, men jag testade att byta position på lyssningen, flyttade den helt enkelt ca 25 centimeter in mot ena hörnan och fick då ett bättre resultat med mina två sista Helmholtz mot bakväggen. Dippen runt 100Hz jämnades ut rätt bra tycker jag..

post-23343-1258477519_thumb.jpg

post-23343-1258477527_thumb.jpg

Så mätresultatet

post-23343-1258477562_thumb.jpg

..och vattenfallsgrafen

post-23343-1258477602_thumb.jpg

Vid 152Hz har jag nu en ganska kraftig dip, samt en topp vid 162Hz. Spelade sinussignalen vid dessa frekvenser och upptäckte att jag har fyra stycken noder längs långsidan. Som det känns nu så kanske jag ska använda bakväggen till att angripa dessa frekvenser..

Sen funderade jag på det du nämnde tidigare Gilbert om diffusorer på bakväggen. Helst så skulle jag ju vilja lämna plats åt det, vilket skulle innebära att jag kan bygga 2st perforerade paneler som är ca 60x100 centimeter på vardera sida om diffusorn.

Detta ger ju då 1,2 kvadrat meter panel som jag skulle kunna stämma till mina problemfrekvenser runt 150-170Hz. Vad tror du om det?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen funderade jag på det du nämnde tidigare Gilbert om diffusorer på bakväggen. Helst så skulle jag ju vilja lämna plats åt det, vilket skulle innebära att jag kan bygga 2st perforerade paneler som är ca 60x100 centimeter på vardera sida om diffusorn.

Detta ger ju då 1,2 kvadrat meter panel som jag skulle kunna stämma till mina problemfrekvenser runt 150-170Hz. Vad tror du om det?

Låter vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter vettigt.

Får jag bara fason på frekvenserna upp till 200Hz så är det väl dax för absorbenter eller?

En annan fråga, du nämnde tidigt i tråden att jag kunde göra mätningarna i dom låga frekvenserna med en vanlig kondensator mic, då micar är mer eller mindre rundupptagande upp till 1kHz. Därför har jag låtit micen vara inställd på 'njure'. Men när jag testade nyss att göra en mätning med micen inställd som rundupptagande ( O ) så fick jag helt andra kurvor. Testade även med 8 inställningen vilket också gav andra kurvor.

Vad kan detta bero på tror du?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör använda rundtagande-läget när du mäter. Det är inte hela värden om man kör njure när man försöker skapa sig en uppfattning om vilka problem basregistret lider av. En "korrekt" byggd mic brukar inte variera så mycket under ca 1000 Hz mellan lägena (förutom proximityeffekten då) men denna kanske gör det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör använda rundtagande-läget när du mäter. Det är inte hela värden om man kör njure när man försöker skapa sig en uppfattning om vilka problem basregistret lider av. En "korrekt" byggd mic brukar inte variera så mycket under ca 1000 Hz mellan lägena (förutom proximityeffekten då) men denna kanske gör det...

Oj, nu blir jag lite orolig... 😮

Gjorde en mätning med micen inställd på omni och fick denna kurva!!

post-23343-1258483040_thumb.jpg

Säg inte att allt Helmholtzbyggande varit förgäves nu... 😕

Vad är proximityeffekten förresten?

MVH

En oroad JB 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, gissar på spegelmetoden runt lyssningsposition.. och andra reflexer <15ms (Haas-zonen sträcker sig väl till 15ms om jag inte missminner mig)

15ms är bara något "jag hittat på" 😕 , Haas-zonen varierar beroende på vilket typ av signal det är. Man brukar säga ca 10-50ms men "optimalt" för kontrollrum brukar vara ca 20ms men det går inte att uppnå i mindre rum. I ditt fall skulle jag döda första reflexen från sidor, tak samt ev. framväggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör nya mätningar med och utan panelerna (och ev. uppställda mot olika ytor) utan att flytta micken (omni).

Nu har jag gjort nya mätningar med lite olika positioner på panelerna...

Först en utan panelerna (vände bara på dom så hålen var in tätt mot väggen)

post-23343-1258485584_thumb.jpg

Sedan en med en panel mot bakväggen och en mot sido väggen 50 cm ut

post-23343-1258485642_thumb.jpg

post-23343-1258485705_thumb.jpg

Sedan samma position förutom att jag flyttat ena panelen mot mitten av lång sidan i höjd med sweetspot

post-23343-1258485793_thumb.jpg

post-23343-1258485961_thumb.jpg

En där jag ställer ena panelen snett mot bakhörnan och den andra bredvid längs långsidan

post-23343-1258485849_thumb.jpg

post-23343-1258486023_thumb.jpg

Och en där jag snedställer ena panelen och den andra mot bakväggen

post-23343-1258486072_thumb.jpg

post-23343-1258486089_thumb.jpg

Ser ju inte bra ut det här... 🙁

Hur kan det skilja så mycket på Omni och Njure!?!? Egentligen ingen fråga utan mer ett påstående, känns tungt att jag kanske får backa tillbaka 2 veckor i jobb..

Vad tror ni...?

MVH

En uppgiven JB 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...