Jump to content
Annons

Studio i komplex


JimBeam

Recommended Posts

Sinussvep är mer exakt eftersom amplituden är densamma genom hela svepet. Rosa brus har en slumpmässighet som gör att resultatet får något större felmarginaler. I och för sig är de största felmarginalerna rummets bakgrundsbrus och eventuella störljud.

Däremot är det en lite mer komplicerad procedur att extrahera RT60 ur ett sinussvep eftersom mätningen är kontinuerlig. Antar att man använder någon typ av FFT-algoritm.

Med rosa brus är det precis så enkelt som Gilbert beskrev det. Man lyssnar/tittar på reverbsvansen eftersom alla frekvenser (antas) upphöra samtidigt.

Edit: Kul stavfel: risa brus

Tack för ett utförligt svar där många frågetecken rätades ut Joachime!

Nu kanske jag går alldeles för djupt in i ämnet, men jag håller ju just nu på att "leka runt" med crunchers mätfiler för att få insikt i hur wavelab fungerar. Testade att få upp en frekvensrespons på den referensfiler Gilbert skickade till Cruncher under hans mätningar.

Mitt resultat i Wavelab såg ut så här

post-23343-1259287291_thumb.jpg

Samt Rosabrus-referensen såg ut såhär

post-23343-1259287353_thumb.jpg

Vad kan jag ha gjort för fel?? Borde inte amplituden, framför allt i sinussvepet (första bilden) vara konstant, då detta är en referensfil..? Anledningen till att jag frågar är inte att jag tvivlar på att det är något fel på själva filerna, utan snarare att jag kan ha missat något när jag tagit fram kurvorna i Wavelab. Om detta är det korrekta svaret (mätningen) på referensen så borde ju t.ex. en topp (på en mätning med denna referensfil) på 15dB strax under 500Hz egentligen betyda en topp på 25dB då skillnaden i amplitud på referensfilen skiljer ca 10dB mellan 40 och 500 Hz....?

Som sagt, nu kanske jag har grottat in mig för mycket på djupet i denna teori, och återigen måste jag poängtera att jag inte tvivlar på att referensfilerna är inkorrekta, men jag vill bara vara säker på att jag gör rätt när jag använder Wavelab för att analysera?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 203
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Borde inte amplituden, framför allt i sinussvepet (första bilden) vara konstant, då detta är en referensfil..?

Svepet ser ut att avta med 3 dB per oktav. På samma sätt som det (rosa) brus du har i diagrammet nedanför.

Det kanske är vanligare med logaritmiskt svep än statiskt (som jag nämnde i tidigare inlägg).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Gilbert och Joachime för svaren!

Här rätas frågetecken ut på löpande band! 😎

Då får jag alltså ta hänsyn till ett fall på 3dB per oktav när jag analyserar svaret på rummet.

Gilbert:

Jag tog upp referensfilerna bara för att komma in i hur Wavelab fungerar. Stämmer att jag inte hade smoothing på sine, men det var själva fallet på 10dB som förbryllade mig. Men det har jag ju fått svar på nu. 😳

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför bry sig om Wavelab nu när Room EQ funkar?

Jo, jag önskar att jag hade fått ordning på Room EQ Wizard! Började ju försöka mäta med det tidigt i tråden men fick ingen fason på det! 😎

Det var därför jag använde Fuzz Measure istället, men nu har trial-perioden gått ut och därför får inspelade svep och brus i min DAW (logic 8 pro) och analys i Wavelab bli alternativet.

Fuzz Measure ska dom ha 250$ för, och det känns inte riktigt aktuellt!

Men om någon har en idé om hur jag kan få igång R.E.W. så skulle jag nästan offra en av mina Helmholtzlådor för det! 😳

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har det gått nästan en vecka sedan min senaste post.. Har hunnit med att målat om studion sedan sist, men då jag bara haft med mig mobilen så kan jag tyvärr inte erbjuda några vettiga foton. Försöker få med mig digitalkameran imorrn.. 😄

Dessutom har jag testat alla möjliga placeingar på mina 4 st Helmholtz-lådor och kommit fram till att bästa placeringen är samtliga mot bak-väggen. Nu täcks nästan hela väggen med 2 st (1x1m) stämda till 108Hz och 2 st (1x1m) ovanpå dessa stämda till 132Hz.

Så mätresultatet:

Sinussvep

post-23343-1259811584_thumb.jpg

Vattenfallsgrafen från reverbsvansen med rosa brus

post-23343-1259811620_thumb.jpg

Tycker att vattenfallsgrafen ser skrämmande ut vid 200Hz. 🙂

Har försökt att gå runt och lyssna på 200Hz i rummet, men jag hör inga tydliga förändingar som jag hörde när jag t.ex. lokaliserade den stående vågen vid 83Hz, eller dom tre st runt 100Hz. Då hörde jag ju klara amplitudförändringar när jag gick längs dom olika leden (x, y, z).

Funderar på om det kan bero på SBIR mellan monitorerna... 🤪 Våglängden för 200Hz är ju 172cm, dvs exakt samma avstånd som jag har mellan mina monitorer.

Gjorde separata sinussvep med höger- respektiver vänster högtalare också, samt rosa brus med tillhörande vattenfallsgrafer, men postar inte dom än (tänker inte ta rekord i graf-posting om det inte är nödvändigt 🙂 ) eftersom jag inte vet om det säger så mycket just nu.

Vad tror ni??

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är amplitudskalan (dB) på vattenfallsgrafen?

Hör du fenomenet (tre sekunders utklingning strax under 200 Hz) tydligt i rummet?

Har du någon responskurva på sinussvepet som börjar vid 20 Hz eller så?

Ja har svårt att skilja på linjär och logaritmiskt skala när det är inzoomat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är amplitudskalan (dB) på vattenfallsgrafen?

Hittade inte någon inställning för att få fram en skala på amplituden när jag kör '3D analysis' i Wavelab. 😛

Hör du fenomenet (tre sekunders utklingning strax under 200 Hz) tydligt i rummet?

Nej, det kan jag inte säga att jag gör direkt. Däremot kikade jag nu på frekvensresponsen för bruset, och ser att amplituden börjar vid -45dB och är nere på nästan -60dB vid 200Hz. Är inte det lite lågt? Kan ju isf vara ett sus från en fläkt från datorn som spökar..

post-23343-1259842836_thumb.jpg

Har du någon responskurva på sinussvepet som börjar vid 20 Hz eller så?

Ja har svårt att skilja på linjär och logaritmiskt skala när det är inzoomat. 🙂

Svepet kör jag bara upp till 330Hz, men det kanske syns ändå.

Här kommer den! 🙂

post-23343-1259843030_thumb.jpg

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

JimBeam:

Markera 1000ms eller mindre av reverbsvansen när du gör en vattenfallsgraf (åtminstone i detta rum) annars ser du mest fläktljud, mickbrus och annat.

Fixat! Men fortfarande problem vid 200Hz. Skumt bara att den ser ut att öka vid runt 300ms och sedan bara vara konstant

Kan det ändå bero på för låg volym , så att t.ex. fläktljud hörs, vid inspelning tro?

post-23343-1259852961_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixat! Men fortfarande problem vid 200Hz. Skumt bara att den ser ut att öka vid runt 300ms och sedan bara vara konstant

Kan det ändå bero på för låg volym , så att t.ex. fläktljud hörs, vid inspelning tro?

post-23343-1259852961_thumb.jpg

Bra fråga... Om du analyserar din input via FFT:n i Wavelab så kanske du kan se om det ligger något vid 200Hz och spökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att analysera inputen och konstaterade att konstigheterna vid 200Hz berodde på datorfläkten. Så jag flyttade datorn en meter åt sidan och då försvann den. 🙂

Lade på bordsskivan idag och testade att mäta igen... Får en dipp på 4dB runt 120Hz och lite andra förändringar upp till 200Hz. Fick ju detta fenomen tidigare också, men då fyllde jag benen (som är "lådor" med måtten 23x70x60 (B, H, D)) med roxull så skillnaden denna gång blev inte lika radikal.

Däremot har jag inte skruvat fast skivan än, vet inte om det påverkar så mycket iof..?

Här kommer mätningarna iaf 🙂

post-23343-1259952668_thumb.jpg

post-23343-1259952658_thumb.jpg

Vad tror ni, kan jag vara nöjd med resultatet upp till 200Hz?

En annan fråga, någon som vet hur jag får fram amplitudskalan på vattenfallsgrafen i Wavelab, eller hur jag på något annat sätt kan få ut RT60?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni, kan jag vara nöjd med resultatet upp till 200Hz?

Beror på vilka mål man har... kanske så skulle man kunna klaga lite över 100 Hz men samtidigt så är detta ett bra resultat om du inte har någon "smoothing" på kurvan (262144 punkter i Wavelabs FFT).

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vilka mål man har... kanske så skulle man kunna klaga lite över 100 Hz men samtidigt så är detta ett bra resultat om du inte har någon "smoothing" på kurvan (262144 punkter i Wavelabs FFT).

Jag kör 66536 punkter i dessa grafer, provade nu med 262144 och det blev bara skillnad på någon dB på sina håll. Alltså så kan jag vara rätt nöjd då! 😄

Jag tror att jag skulle kunna bygga 2st nya Helmholtzlådor (stämda till lite andra frekvenser) av de 4st jag har mot bakväggen för att jämna ut lite. Men det får bli då det är dax för diffusorbygge!

Ska ta tag i absorbenter i reflektionspunkterna nu och jag vet att det kanske inte kommer göra så mycket under 150Hz, men man kan alltid hoppas att det gör någon skillnad runt 200 och strax under. Men det är ju inte huvudsyftet med dom å andra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det går att ställa skalan i Wavelab… Om du vill mäta ordentligt så kan du prova ARTA:

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm

Demon funkar utan begränsningar men det går inte att spara.

Ok, tackar för tipset! 😄

Förresten, jag spelar ju in responsen i min DAW på mac:en och analyserar med PC:n.

Kan man importera ljudfilerna i detta program?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jae, men då tappar man alla fördelar med programmet.

Ok, problemet för mig är att jag har en PC-laptop utan firewire-port och ett RME Fireface400 kort. 😎

Har inte laddat ner programmet än och kikat på funktionerna, men menar du att jag får ett resultat som inte är tillförlitligt (RT60) om jag importerar filerna från min DAW, eller menar du bara att det smidigare att köra allt i samma program?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte laddat ner programmet än och kikat på funktionerna, men menar du att jag får ett resultat som inte är tillförlitligt (RT60) om jag importerar filerna från min DAW, eller menar du bara att det smidigare att köra allt i samma program?

Framförallt smidigare. Vet inte hur en import fungerar, har aldrig provat. Här är manualen ifall du är nyfiken:

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download...user-manual.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, problemet för mig är att jag har en PC-laptop utan firewire-port och ett RME Fireface400 kort. 😄

Har inte laddat ner programmet än och kikat på funktionerna, men menar du att jag får ett resultat som inte är tillförlitligt (RT60) om jag importerar filerna från min DAW, eller menar du bara att det smidigare att köra allt i samma program?

MVH

JB

Varför inte använda Fuzz Measure på mac:en och skipp pc:n helt?

http://supermegaultragroovy.com/products/FuzzMeasure/

Full demo i 30 dagar, efter det kan man endast göra två mätningar i taget och förlorar möjligheten till vattenfall.

//ohhan

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera en gratissynth på datorn, med förmågan att spela sinus. Svep med pitchhjulet tills du hittar frekvensen som låter illa/ringer. Spela in när du sveper runt med pitchen. Lyssna sedan på inspelningen och lägg en FTF-analyzer på spåret så ser du den exakta frekvensen.

Din dipp vid 114 Hz beror antagligen på sidoväggarna som Gilbert nämnt. Det kan vara andra resonansen på breddleden, som egentligen borde vara en topp eftersom det då är en mod det handlar om, mitt mellan väggarna. Moden kan spela ur fas med direktljudet från högtalarna vilket leder till utsläckning istället. Kan du testa att flytta micken 1-2 meter bakåt i rummet och mäta igen. ändras frekvensgången vid 114 Hz?

Vill du kan du även testa att ställa en absorbent av något slag 75 cm ut från en av sidoväggarna i höjd med in nuvarande mickposition. Hjälper det?

Eller vad tror ni som kan?

Är du insatt i tänkandet kring detta (?):

roommodes.th.png

EDIT: Herregud. Nu slog det mig. Dippen vid 114 beror till 100% på högtalarnas avstånd från varandra. Om du flyttar dom närmare eller längre ifrån varandra kommer dom kunna återge 114 bättre. De står nämligen mitt i ett par noder. Min teori om utsläckning var ändå ett litet långshått eftersom det är så pass lång våglängd det handlar om.

EDIT: Jahapp.. såg nu att du har en nyare mätning på sista sidan där problemet inte är lika stort. Då faller ju min teori lite kanske, igen.

EDIT: Den sista tendensen till dipp vid ~120 kan du kanske bli av med genom att flytta lyssningsposition en smula framåt eller bakåt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt smidigare. Vet inte hur en import fungerar, har aldrig provat. Här är manualen ifall du är nyfiken:

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download...user-manual.pdf

Jag testade att importera filerna, men fick rätt skumma resultat. Ska kika igenom manualen, men det slog mig att jag testat att importera till R.E.W tidigare och fick märkliga resultat även där...

Hmmm, jag tror att allt-i-ett lösningen är det jag får gå på.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var väll just vattenfall han ville ha... Finns det inget gratisprogram för Mac?

Har dammsugit nätet efter något program till mac, men inte hittat något förutom FuzzMeasure (där min trial har gått ut), REW (där jag inte får ordning på nivåerna för mätning) samt ett annat som heter Smaart (där funktionerna som jag vill ha är låsta i demon) 😄

Om det är någon som har koll på REW så vore jag otroligt tacksam för tips för att få igång det! Skrev lite om mitt problem med det tidigt i tråden, men sammanfattningsvis kan man säga att när jag kör 'Start Measure' och sedan 'check signal' (eller nått liknande) för att kolla nivåerna med ett testbrus, så får jag bara upp 'Levels too low'. Har provat att höja/sänka insignalen på preampen på mitt RME-kort samt utsignalen, men får ingen fason på det alls.

Svårt att beskriva riktigt med ord, men ska posta lite screenshots på hur det ser ut när jag är i studion nästa gång.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera en gratissynth på datorn, med förmågan att spela sinus. Svep med pitchhjulet tills du hittar frekvensen som låter illa/ringer. Spela in när du sveper runt med pitchen. Lyssna sedan på inspelningen och lägg en FTF-analyzer på spåret så ser du den exakta frekvensen.

Din dipp vid 114 Hz beror antagligen på sidoväggarna som Gilbert nämnt. Det kan vara andra resonansen på breddleden, som egentligen borde vara en topp eftersom det då är en mod det handlar om, mitt mellan väggarna. Moden kan spela ur fas med direktljudet från högtalarna vilket leder till utsläckning istället. Kan du testa att flytta micken 1-2 meter bakåt i rummet och mäta igen. ändras frekvensgången vid 114 Hz?

Vill du kan du även testa att ställa en absorbent av något slag 75 cm ut från en av sidoväggarna i höjd med in nuvarande mickposition. Hjälper det?

Eller vad tror ni som kan?

Är du insatt i tänkandet kring detta (?):

roommodes.th.png

EDIT: Herregud. Nu slog det mig. Dippen vid 114 beror till 100% på högtalarnas avstånd från varandra. Om du flyttar dom närmare eller längre ifrån varandra kommer dom kunna återge 114 bättre. De står nämligen mitt i ett par noder. Min teori om utsläckning var ändå ett litet långshått eftersom det är så pass lång våglängd det handlar om.

EDIT: Jahapp.. såg nu att du har en nyare mätning på sista sidan där problemet inte är lika stort. Då faller ju min teori lite kanske, igen.

EDIT: Den sista tendensen till dipp vid ~120 kan du kanske bli av med genom att flytta lyssningsposition en smula framåt eller bakåt.

Dina frågor besvaras i dina edits, men intressant att följa dina tankegångar Desvaenger! 🙂

Ska testa att mäta lite runt sweetspot för att se vad som händer runt 120Hz

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...