Jump to content
Annons

Studio i komplex


JimBeam

Recommended Posts

Annons
  • Svar 203
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Tjohej JimBeam.

Här får du lite länkar till REW info. Jag hade liknande problem med låga signaler i början och tyvärr så kan jag nog inte hjälpa dig utan att kolla på uppsättningen på plats men jag länkar här nedan till de delar i programmet och på ljudkortet/mjukvarumixern som du kan gå igenom (förutom att ha en bra struktur genom mixer och pre-amp förstås 🙂 ) .

Jag har också haft problem med clipping men det har varit under mätningar när vissa rummoder har varit väldigt starka i vissa positioner och jag flyttat runt utan att göra ny kalibrering.

75dbA skall inte dåna speciellt mycket om du kör nivåtest anpassat för högtalarna (REW speaker cal. pink noise). Output och input hör ihop och jämförs liksom.

Här hittar du de delar som skall vara kopplade mot ljudkortet. Lite klurigt att se vilka nivåer som skickas ibland beroende på hur drivarna kopplas. Det var mitt problem med låga nivåer. Jag fick fjäppla lite där och till slut hittade jag bra nivåer och då är det bara att skriva ner inställningarna där jämfört med in/ut signaler inställda på ljudkortet.

settings

Redan efter kalibreringen bör det vara bra och rätt "nivå". Bra info här med.

calsoundcard

Sista kollen här.

measurementlevel

Tyvärr så har jag ingen Mac så jag kan inte svara på det specifika problemet.

ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså gott folk, lite uppdateringar! 😄

Har inte mätt rummet något mer denna vecka, därför har jag inte hunnit testa cborg's tips angående REW.

Däremot har jag byggt 4 st absorbenter som ska placeras så att de sbsorberar första reflektionerna. Har kört med spegelmetoden och ritat upp på väggen med lite marginal så att jag vet hur dom ska placeras.

Lite bilder på absorbentbygget då..

post-23343-1260471065_thumb.jpg

Köpte stålreglar för innervägg hos bygghandlar'n avsedda för 70mm isolering. Dessa kapade jag med plåtsax till 2 st med längd 116cm och 2 st 55cm, för att göra ramen till en absorbent.

post-23343-1260471228_thumb.jpg

Därefter borra jag 2 st hål med 3mm borr i varje hörna på både bak- och framsidan.

post-23343-1260471289_thumb.jpg

Sedan använde jag blind-nit och popnitade ihop reglarna.

post-23343-1260471361_thumb.jpg

Viktigt att tänka på är att inte "sluta igen" ramen helt eftersom det blir svårt att få i isoleringen. Här har jag nitat ihop 2 st sidor, tog ingen bild efter jag nitat ihop den 3:e. Men den sista kortsidan nitade jag inte förrän jag skjutit in isoleringen i ramen.

post-23343-1260471570_thumb.jpg

post-23343-1260471591_thumb.jpg

Köpte tyg från IKEA, samma lintyg (59kr/m) som bl.a. Cruncher använde till sina absorbenter, fast i en annan färg. Dessa använde jag spraylim från Clas Ohlson (65:-/burk) för att fästa tyget med. Det sitter ju inte stenhårt, men tillräckligt för att isoleringsskivorna ska bli lätta att hantera och att få in i ramen.

Innan jag började med tyget så spraymålade jag ramarna i en ljusgrå/gräddvit färg som fick torka medan jag fixade med tyget.

Slut på utrymme för bilagor.

Se nästa inlägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså, dax för en uppdatering...

post-23343-1260560129_thumb.jpg

Sågade till en 70x45mm regel ca 10 cm lång. Denna skruvades fast på väggen för att få en upphängning/luftspalt-i-ett lösning.

post-23343-1260560214_thumb.jpg

I regeln skruvade jag fast två träskruvar som hakar i baksidan av absorbent ramen upptill.

post-23343-1260560329_thumb.jpg

För att inte absorbenten ska hänga in mot väggen nertill så skruvade jag fast en likadan stump av 70x45mm regel som ramen ligger emot som stöd.

post-23343-1260560435_thumb.jpg

Ska upp med en till absorbent på denna sida också, men hinner inte med det idag, men jag gjorde en mätning (FFT) iaf så långt som jag har kommit.

Så mätresultatet

Före

post-23343-1260560675_thumb.jpg

Efter

post-23343-1260560697_thumb.jpg

Blev väldigt tilfredställd över resultatet!! 😮 Kurvan rätades ut, framför allt mellan 200-250Hz. Däremot blev det 2 st jättedippar, en från 420-440Hz på hela 34dB(!) och en från 685-700 Hz på 37dB!! Men, men det är ju lättare att behandla dessa än det lägre registret.

Överlag är jag nöjd hittills, med tanke på att jag inte har fått upp alla absorbenter. 🙂

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det börjar närma sig!

Ska du försöka göra något åt dippen vid 120 Hz?

Övre registret löser sig nog med lite mer vanliga absorbenter alt. diffusorer.

Jag tänkte ta tag i det också, men eftersom det blev så mycket Helmholtz-byggande där ett tag eftersom jag byggde 2 st felstämda fällor pga njure/omni inställningen, så avvaktar jag ett tag med det. Sedan går ju byggandet lite på halvfart eftersom jag börjar få bättre och bättre lyssning = att jag sitter och lyssnar och njuter ljudbilden som börjar träda fram. 😄

Men som sagt 120Hz ska jag göra något åt, för även om jag hör en klar förbättring med det jag gjort hittills så börjar jag nu bli petig istället... ☺️

Så här ser min bakvägg ut just nu

post-23343-1260562719_thumb.jpg

Dom två övre fällorna är de som är felstämda. Min plan framöver är att ta bort dessa två och ersätta med 2 st korrekt stämda fällor, men som är 50x100cm istället. Dessa tänkte jag placera på de yttre kanterna av de två fällorna under, vilket gör att jag kan sätta upp diffusorer mellan dem. 🙂

Min förhoppning är att 2 st korrekt stämda fällor gör jobbet även fast jag minskar panelytan. Dom två nedre fällorna är ju rätt stämda i ungefär samma frekvensområde som dom nya jag kommer att bygga.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag gjort lite mätningar igen då. 🙂

Denna gång över hela registret 20 - 20kHz över 30 sekunder. Som så många gånger tidigare i denna tråd så dök det upp lite frågetecken.

Sen sist har jag iaf snickrat ihop den sista absorbenten för direkta reflexer, och så här såg det ut när den kom på plats. (Ursäkta kvalitén)

post-23343-1261064988_thumb.jpg

Mätningen efter detta

post-23343-1261065042_thumb.jpg

Har en absorbent över som jag har testat lite olika placeringar på. En mot bakväggen.

post-23343-1261065148_thumb.jpg

Med mätresultatet

post-23343-1261065183_thumb.jpg

Samt en placering där jag håller absorbenten ovanför sweetspot vid taket.

post-23343-1261065241_thumb.jpg

Sammanfattningen då.

Tycker inte det ser ut att skilja så mycket mellan dom olika placeringarna av den sista absorbenten. Min gissning är att en absorbent på 110x50cm inte gör så mycket själv. På bakväggen ska jag slänga upp en skyline diffusor framöver iaf, det kanske löser problemen i mellanregistret (främst mellan 600-800Hz).

Däremot funderar jag på om jag ska bygga ett par absorbenter till, som sätts ovanför högtalarna (där ser jag ju monitorerna med spegelmetoden), samt en ovanför sweetspot. Jag vill ju å andra sidan inte absorbera för mycket så jag dödar för mycket diskant. Just nu har jag 5st absorbenter som är 110x50cm, blir det för mycket med 3 st till i mitt rum som är på 12 kvadrat, vad tror ni?

En annan detalj från mätningarna är att basen, från 40-100Hz blir så låg jämfört med mina tidigare mätningar. Det enda jag kan se som skillnad är att 20- 20kHz i 30 sekunder sveper snabbare förbi frekvenserna än, som jag tidigare mätt, 20 - 1kHz. Därav "hinns det inte med". Då kommer jag ju naturligtvis till frågan.

Får man ett mer tillförlitligt mätvärdegenom att mäta intervaller, säg 500-5000Hz, 5000- 10kHz osv.?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan vara som du misstänker då FFTn i Wavelab kommer att ge lite olika resultat beroende på vad de är för svep du kör med (lin eller log). För att vara säker så kan du köra vitt brus (ju längre desto bättre, ca 30 sek eller mer) för då får du även en kurva som inte sluttar (inte ska slutta..).

Att absorbenterna inte gör någon direkt skillnad i frekvensgång är inte jättekonstigt men de gör säkert ett bra jobb med de tidiga reflexernas amplitud i förhållande till direktljudet förutsatt att de sitter på rätt ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan vara som du misstänker då FFTn i Wavelab kommer att ge lite olika resultat beroende på vad de är för svep du kör med (lin eller log). För att vara säker så kan du köra vitt brus (ju längre desto bättre, ca 30 sek eller mer) för då får du även en kurva som inte sluttar (inte ska slutta..).

Att absorbenterna inte gör någon direkt skillnad i frekvensgång är inte jättekonstigt men de gör säkert ett bra jobb med de tidiga reflexernas amplitud i förhållande till direktljudet förutsatt att de sitter på rätt ställen.

Oj, nu dök det upp en ny färg på bruset. 😆 Detta låter intressant! Ersätter det vita bruset ett sinussvep, men med bättre tillförlitlighet tro? Vad är skillnaden mellan rosa- och vitt brus?

MVH

JB

ps Svepet som jag använt mig av är Logics egna 'test-oscillator', denna håller samma amplitud hela vägen, vilket borde innebära att den är linjär... :rolleyes: (eller var det tvärtom...?) ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Rosa brus = samma energi per oktav.

Vitt brus = samma energi per frekvens.

Spelar ingen roll om du kör vitt eller rosa så länge man vet om vad som skiljer dem åt.

Om du kört linjärt svep så kan detta förklara varför din kurva ser basfattig ut (av precis den anledning du misstänkte).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Rosa brus = samma energi per oktav.

Vitt brus = samma energi per frekvens.

Spelar ingen roll om du kör vitt eller rosa så länge man vet om vad som skiljer dem åt.

Om du kört linjärt svep så kan detta förklara varför din kurva ser basfattig ut (av precis den anledning du misstänkte).

Tackar än en gång för att du rätar ut frågetecken för mig! 🤪

Men då kan man säga att rosa brus = logaritmisk och vitt brus = linjärt.

Hur är det då med tillförlitligheten mellan att köra ett vitt brus i mer än 30sekunder och ett linjärt sinus-svep 20 - 20kHz i 30 sekunder?

Är det egentligen någon skillnad i resultat? När använder man det ena eller det andra?

Fantastiskt hur mycket frågor det dyker upp, trots att frågetecken rätas ut på löpande band i den här tråden, men som sagts tidigare, ämnet är ju otroligt intressant!

MVH

JB

ps Nu ska det mätas med vitt brus, resultat kommer upp under eftermiddag/kväll ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Svep ger oftast lägre brusgolv (om man använder program som räknar ut en impulsrespons baserad på den inspelade filen) men har andra nackdelar. Om du inte använder ett akustikmätningsprogram som skapar impulser så spelar det mindre roll, kör vitt brus (så starkt högtalarna klarar utan att låta konstigt) så borde resultatet vara en rät linje (om du analyserar med FFTn i Wavelab) men se till att bara analysera det område där filen spelas tills precis innan den slutar spela.

"These results show that under high S/N conditions the log-sweep gave best results, while at moderate and low S/N best results were achieved with a pink RPMS excitation. The averaging helps to reduce tail noise level in all cases. Bad results for MLS and pink RPMS excitation are at largest power level. MLS shows large PIR spikes, while pink RPMS pushes loudspeaker to large displacement at low frequencies, thereby producing large distortions. This is the reason why we implemented pink RPMS with variable low-frequency roll-off (20Hz-1000Hz).

Further experiments, with more uneven noise spectrum and temporal patterns (cracks, clicks, hand clapping), have revealed that swept-sine system unevenly distribute noise across the estimated impulse response (typical example shows Fig. 4), and in many cases the averaging do not increases the measurement S/N as expected. In such a cases random phase excitation gives better results." *

* http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/papers/im-aaaa2003.pdf sid 8

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det kväll...!

Yep, och här kommer mätresultatet! 😆

post-23343-1261165830_thumb.jpg

Hmm, ja det ser ju ut som att det blev större skillnader mellan toppar och dippar med vitt brus, uppåt 20dB på sina håll. Ser ut som att jag har lite mer kvar att göra än jag trott. 😆

Hade hoppats på att det från 200-300Hz skulle se ut mer som det gör efter 1500Hz. Vad tror ni, behandla med mer absorbenter tro? Hur mycket kan en diffusor på bak-väggen göra?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, resultatet är ju avsevärt bättre efter behandlingen, men jag är lite emot superchunks och tok-absorbering om det sker på bekostnad av diskanten. Hade, precis som du och Joachime också velat se kurvan över 10kHz...

Däremot tror jag att jag kanske skulle kunna slänga upp absorbenter ovanför högtalarna, där jag faktiskt såg dom med spegelmetoden, utan att tumma på diskanten. Men frågan är bara hur mycket det påverkar 300-400Hz och uppåt..?`

Samt hur mycket en skyline diffusor mellan 600-6000Hz gör mot bak-väggen?

Vad tros?

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ett dåligt resultat eftersom du inte har någon "smoothing" (t ex 1/24 oct) på din kurva. Kan du inte få igång REW så blir det så mycket enklare?

Jo livet skulle faktiskt bli mycket lättare då! 😆 Ska testa cborgs tips så fort som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem absorbenter i ett rum på 12 kvm är inte vad jag skulle kalla mycket.

Jag tycker gott du kan sätta absorbenter vid de punkter där du ser högtalarna med spegelmetoden.

Nu är väl hela bakväggen full av helmholtz. Kanske blir svårt att kombinera med diffusorer. Eller rättare sagt. Du får montera diffusorerna en bit framför helmholtzarna så att de inte täcker lufthålen.

Har du mätt efterklangen i rummet efter att du fått bredbandsabsorbenterna på plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tror jag att jag kanske skulle kunna slänga upp absorbenter ovanför högtalarna, där jag faktiskt såg dom med spegelmetoden, utan att tumma på diskanten. Men frågan är bara hur mycket det påverkar 300-400Hz och uppåt..?`

Samt hur mycket en skyline diffusor mellan 600-6000Hz gör mot bak-väggen?

Vad tros?

Skulle absolut köra absorbenter vid ytor som bidrar till tidiga reflexer även om detta inte syns så bra på frekvenskurvor så skapar det en tidligare stereobild. Utöver detta så är diffusorer absolut att rekommendera!

Samt kanske ta reda på vad dippen vid 120 Hz beror på...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Fem absorbenter i ett rum på 12 kvm är inte vad jag skulle kalla mycket.

Jag tycker gott du kan sätta absorbenter vid de punkter där du ser högtalarna med spegelmetoden.

Nu är väl hela bakväggen full av helmholtz. Kanske blir svårt att kombinera med diffusorer. Eller rättare sagt. Du får montera diffusorerna en bit framför helmholtzarna så att de inte täcker lufthålen.

Har du mätt efterklangen i rummet efter att du fått bredbandsabsorbenterna på plats?

Nej, jag tycker inte heller att fem absorbenter känns mycket för rummet, så det blir till att slänga upp ett par stycken till. Två av dom är ju redan dedikerade till spegel-metod-positionering (ovanför högatalarna).

Tackar för tipset angående helmholtz/diffusor lösningen, men jag kommer att bygga/stämma om två stycken av lådorna och göra dom mindre för att lämna plats åt diffusorer på bak-väggen. (Beskrev det i nått tidigare inlägg)

Efterklangen har jag inte mätt upp än eftersom jag inte ar tagit mig tid att få ordning på REW än. Men om jag nu inte skulle få det att fungera så har jag funderat på att installera en partition med Win XP med hjälp av boot-camp i mac:en, och på den installationen installera det programet Gilbert tipsade om nyligen. Då skulle jag slippa att göra som nu, spela in i mac:en, maila resultatet till mig själv, ladda ner filen till min laptop coh sedan analysera i Wavelab. 😄

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle absolut köra absorbenter vid ytor som bidrar till tidiga reflexer även om detta inte syns så bra på frekvenskurvor så skapar det en tidligare stereobild. Utöver detta så är diffusorer absolut att rekommendera!

Samt kanske ta reda på vad dippen vid 120 Hz beror på...

Som sagt tidigare, en diffusor är sakta men säkert i skridande skede (läs någon gång efter nyår 😄 )

Absorbenter är dock något jag kommer att prioritera de närmsta dagarna iaf, för att slutföra spegel-metoden.

Sedan kan jag ju inte förneka att 120Hz dippen känns som en nagel i ögat.(eller säger man örat i dessa sammanhang..?) Men det är något jag kommer åtgärda iom diffusorbygget.

Trots att jag egentligen redan nu hör en klar skillnad i ljudbild som jag faktiskt helt ärligt inte trodde från böran att jag skulle uppnå, så kommer jag på mig själv att bli mer och mer kräsen att vilja få dom små detlajerna justerade. Men jag antar att det är ett gott tecken!

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...