Jump to content
Annons

Discjockeyn 2009, posör eller artist?


Göran Ewertsson

Recommended Posts

Hur tänker du nu? Att han även spelar några av sina egna låtar?

Nej, att det inte bara är att spela andras låtar. Som iGnu säger så jobbar han verkligen bakom spelarna. Dagens största DJ:s gör inte musiken till mindre sin egen än de DJ:s du pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Nej, att det inte bara är att spela andras låtar. Som iGnu säger så jobbar han verkligen bakom spelarna. Dagens största DJ:s gör inte musiken till mindre sin egen än de DJ:s du pratar om.

Skulle man kunna dra en parallell med en tjomme som aktivt jobbar med att flytta runt massa tavlor som konstnärer målat och kalla sig artist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna dra en parallell med en tjomme som aktivt jobbar med att flytta runt massa tavlor som konstnärer målat och kalla sig artist?

Nej. Gå på en av hans spelningar så förstår du.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej. Gå på en av hans spelningar så förstår du.

Förstod att det var en känslig fråga trots att det är samma nördgrej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod att det var en känslig fråga trots att det är samma nördgrej.

Nja känslig fråga är det inte.. Inte för min del iaf:)

Axwell (och en del andra) tillhör inte den skara av djs som bara spelar andras låtar rakt upp och ner. Han gör det hela till något annat. "Rockkonsert" var beskrivningen som först dök upp i skallen..

...Enligt mig då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tycker det är en nördgrej att spela upp andras musik och leva divaliv på det med feta löner.

Fattar inte att folk betalar dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en nördgrej att spela upp andras musik och leva divaliv på det med feta löner.

Fattar inte att folk betalar dom.

Ja precis. Ungefär som när du köper ett par byxor tillverkade av stort jeansföretag och får cred av polarna för att du har snygg stil. Eller köpt en bra skiva som du får cred för. Eller en jacka, eller kör en cool bil eller en cool cykel. Ungefär så?

Link to comment
Dela på andra sajter

jätteintressant tråd!

känns dock som denna diskussionen redan poppade upp i mitten / slutet av nittiotalet

när begreppet "superstar" dj myntades (om jag nu minns rätt). visst kan man ifrågasätta

en superstardj:s gage och tycka att det är extrema pengar. men så är det ju egentligen med det mesta idag.

kan man ta rejät betalt så gör man också det. vad det än må vara tillgång och efterfrågan. det finns alltid något extremt

av det mesta.

sen är det hela rätt ytligt också, som jag antar "posör" syftar på i titelraden. mycket handlar om hype och marknadsföring. men i slutet av dagen måste du ha bra låtar/hits och vara både erfaren och ha talang dvs vara "artist". det finns en anledning till att superstar dj:s existerar. de har inte bara haft tur och halkat in på ett bananskal.

en bra audiell såväl som visuell upplevelse är det man är ute efter. om dj:n inte kan ett skvatt om att producera spelar uppenbarligen

mindre roll. det är inte så många som bryr sig om det rent tekniska och lägger ner energi på att titta / lyssna på det. svänger det så svänger det. har man kul så har man kul.

oavsett vad som pågår bakom kulisserna.

folk är villiga att gå och se david guetta vända plattor på slagthuset och vara väldigt nöjda med det även efter att ha betalat en rejäl slant också... vi kommer nog

att få se mer av det här. sensation white kanske ni har hört talas om? ett koncept som ligger i framkanten av dagens klubbvärd enligt mig (har inte ens ha varit på ett

enda men jag har sett något närmast religiöst i blicken på de frälsta som vart med om ett sensation event).

det har ju skett en del grejor sedan det första diskoteket såg dagens ljus och vi har nog bara sett början.

låtar på beatport som säljs idag kommer med färdig metadata (och till och med färdiga beatgrids?) för dj mjukvaran traktor.

har även stött på flera släpp där man inte erbjuder bara orginallåten och ett par remixer utan har med varje enstaka spår i låten i

separata filer vilket tillåter alla att göra vad man vill med låtens alla element. kör man ableton live kan man dessutom göra detta "on the fly"

inför en livepublik och implementera en stor dos improvisation i sitt dj-set. det må låta som säljsnack men det är faktiskt sant att mjukvara som

ableton live suddar ut gränserna mellan dj:s och producenter. producenterna blir dj:s och dj:j blir producenter.

i framtiden står inte dj för "disc jockey" utan snarare för "digital jockey".

att vara konservativ och hålla fast vid gamla koncept / format är lika med slutet.

man måste anamma den nya tekniken och go with the flow. (se på skivindustrin till exempel). detsamma gäller dj:s.

hade gärna fortsatt men min chef sneglar lite surt på mig just nu så det får väl räcka för den här gången...

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna dra en parallell med en tjomme som aktivt jobbar med att flytta runt massa tavlor som konstnärer målat och kalla sig artist?

detta yrke (tjomme) kallas kurator och även de kan tjäna mycket pengar

dessa är extremt hypade för stora utställningar och kanske även viktigare än själva konstnären

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
detta yrke (tjomme) kallas kurator och även de kan tjäna mycket pengar

dessa är extremt hypade för stora utställningar och kanske även viktigare än själva konstnären

Där har ni motsvarigheten... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det kommit några fler vettiga inlägg här, kändes som att jag själv skulle förklara och försvara vad en DJ är och gör.

Det är inte svårt att se parallellerna till gamla musiker som "bara" lirar gura och tror att alla moderna artister bara trycker på en knapp för att skapa hits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte svårt att se parallellerna till gamla musiker som "bara" lirar gura och tror att alla moderna artister bara trycker på en knapp för att skapa hits.

Du har sagt det några gånger.

Jag vill påminna dig om att jag verkar i branschen, ser den på nära håll och absolut inte ställer mig bakom en sådan uppfattning.

Då har jag en fråga till.

Om möjligheterna då är så fantastiska som ni säger, varför använder så få dem? Jag kan inte påminna mig att jag hört "live remixing" eller liknande i alla de hundratals dj-sett jag lyssnar igenom varje år. Tvärtom är det ofta förutsägbart och tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Jag tycker man kan dela upp DJ yrket i 3 grupper/nivåer.

- DJs på lokala pubar/krogar, mest populärmusik eller det som ägaren kräver: DJ's som inte gör reklam för sig och som ingen bryr sig om vemfan de är

- DJs på större nattklubbar, oftast dyrare inträde och lite högre nivå på DJs: DJ's som oftast inte öppet gör reklam för sig (resident DJs osv) men är kända i klubbkretsarna, ofta geografiskt avgränsat till ett enda land

- DJs på genrespecifika events oftast med 1 eller flera större namn som lockbete: DJ's som lever på sitt namn och ofta spelar jorden runt

Så när du säger "Jag kan inte påminna mig att jag hört "live remixing" eller liknande i alla de hundratals dj-sett jag lyssnar igenom varje år. Tvärtom är det ofta förutsägbart och tråkigt."

då måste jag ställa frågan, vart brukar du gå och se DJs spela?

Kan du inte nämna några av de hundratals DJ'sen du lyssnar på varje år? Kanske vi då kan hjälpa dig att hitta bättre, intressantare DJ's att gå och se nästa gång 🙂

I de två första grupperna jag nämner, där lär du inte se mycket trixande av DJn. De har inte samma krav på sig och behöver inte göra det. Publiken är nöjd så länge musiken är bra.

Men i den tredje gruppen är det väldigt, väldigt stor chans att du ser nåt hända om du kollar noga. 🙂

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag talar om dem du kallar "tredje gruppen", Rankey.

I mitt yrke ingår det att analysera vad viktiga djs spelar, eller har åtminstone gjort, så jag har följt spellistor och lyssnat på många set genom åren.

George Clinton sa om disco:

"They narrowed it down to one beat, to try to corner the market on a particular music, and when you do that with rhythm, talk about something that would get on your nerve! Try to make love with just one stroke."

Jag tycker det stämmer mycket väl in på dagens dance scen.

Redigerat av Göran Ewertsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har sagt det några gånger.

Jag vill påminna dig om att jag verkar i branschen, ser den på nära håll och absolut inte ställer mig bakom en sådan uppfattning.

Då har jag en fråga till.

Om möjligheterna då är så fantastiska som ni säger, varför använder så få dem? Jag kan inte påminna mig att jag hört "live remixing" eller liknande i alla de hundratals dj-sett jag lyssnar igenom varje år. Tvärtom är det ofta förutsägbart och tråkigt.

Jag och andra har gett flera exempel på såna DJ:s, men du har inte svarat en enda gång på varför de skulle vara tråkiga och inte nyskapande.

Möjligheterna med en gitarr är oändliga, varför är det så många som spelar samma, enkla sönderspelade ackord?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan bara hålla med, det är mycket posörer nuförtiden, så trendigt, fingrarna i luften, bloggar, twittrar, hemsidor med stylade bilder, ETT intränat sett. Marknadsföring.. "Jag spelar house", precis som om det är något nyhet i dansmusikvärlden. Men som tur är är det ju rätt hårt arbete och de flesta trötnar ju fort, det är inte alltid kul att lira 10-4 timmar per helg år ut och år in../Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Intressant tråd!

Vad jag förstår från första inlägget (om man får prata om det såhär långt in) så pratade man om DJ´s i allmänhet? Inte rockstars. Det som kom på tal var Madonnas pojkvän (heter han så eller har han ett namn som någon känner till?) Att ta 70 000 för en spelning handlar om att man ska få typ 500 pers att betala 200kr i dörren så har du goda avanser innan spritförsäljning. Alltså ingen jätteaffär. DVS. Olearys i Linköping kan göra en sån bokning med rätt marknadsföring.

Jag tror inte heller att själva priset var intressant utan uppfattningen om djn och dess yrkesgrupps förändring. Att förr i tiden var DJ en musiknörd, inte housenörd eller vilken genre de låg sig till utan en MUSIKnörd. En som ägnade dagar i vinylbutikerna och lyssnade efter ett "nytt" sound. På den här tiden fanns inga topplistor att tala om på samma sätt. Hits självklart men inte spelade alla dj´s samma musik.

Däremot tror jag att om tekniken funnits då hade man använt den. Nu finns beatport, spotify och automixning. I slutändan handlar det bara om att få publiken på tårna.

Vad jag har sätt som största skillnaden är att folk inte längre är öppna till ny musik. Jag har inte kört med i gemet lika länge som många andra här men känner mig ha koll. Problemet med tillgänglighet är att den finns för alla. Alla kan nu söka upp den musik de gillar och brainwasha den på sin ipod och sen när de går ut. Vet de precis vad de gillar och inte och jag är ganska säker på att det är därför DJ´s numera inte går över genrer och spelar sin grej på sitt golv. För en dj idag (till en vanlig klubb) blir bokad för sin "expertis" inom sin genre. Nu för tiden är det lätt att vara dj, det är billigt och tillgängligt. Självklart tar alla som någon gång tänkt "DJ det vore coolt" chansen.

Lite roddigt att läsa kanske, kom på lite vartefter. Hoppas jag bidrog lite i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är då vad ni kallar för "kändis-dj" som kommer till klubben, kör 2 timmar för att sen lämna över till hus-dj'n igen. Jag är en av 3 medlemmar av Guru Josh Project (enda svensken i projektet för övrigt).

Innan jag började med GJP hade jag inte ens rört vid en dj-rigg. Jag var musikproducent, kort och gott. Men när man får en sån hit som vi fick så måste man ut och promota skivan. Nu för tiden är det vanligast att man kör ett dj-set om man tillhör klubbscenen, såvida man inte är vocalist - då kan man komma dit och sjunga sin hit och då funkar det.

Det finns en del artist-dj's som precis som jag inte kunde yrket när dom började. En del kör med färdigmixade sets. Själv hade jag med mig en stöd-dj som jag mixade ihop med och som lärde upp mig. Han följer fortfarande med ibland, även om jag inte behöver honom längre - just för att vi funkar bra ihop.

Jag är ingen posör, men publiken förväntar sig en show, så då får man ge dom det. Det kan handla om att vifta med armarna, klappa händer, använda effekter osv för att få igång publiken. Efter att ha spelat ute ett tag vet man ungefär vilka låtar som funkar, så då kan man ha ett antal fasta låtar och lägga till eller ta bort efterhand som man ser hur publiken reagerar. Utomlands fattar publiken att man är en gäst-dj och kommer dit för att se dig, men i sverige är folk lite mer "tröga" (ursäkta om det låter nedlåtande, inte meningen), tror att man tillhör huset och kommer upp och önskar låtar. Jag har inget emot önskemål och spelar gärna det folk vill höra, men om jag är där och ska köra 1-2 timmar klubb och får en önskning på Charlotte Perelli (eller annan valfri schlager-drottning/kung) kan jag inte låta bli att småskratta för mig själv.

Kort och gott, sverige har inte hängt med riktigt i dj-scenen. Numera är DJ'n mer än en jukebox. Han/Hon är många gånger en artist lika mycket som en sångare.

/Snakebyte

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort och gott, sverige har inte hängt med riktigt i dj-scenen. Numera är DJ'n mer än en jukebox.

Riktiga djs har aldrig varit några jukeboxar. Riktiga djs mixar. Riktiga djs klappar inte händerna och dricker fernet i båset och låter någon annan sköta musiken. Riktiga djs spelar skivor av helt andra skäl än att promota remakes av gamla dancehits. Ursäkta om det låter nedlåtande, det är inte meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Riktiga djs har aldrig varit några jukeboxar.

Riktiga DJs är DJs som kan få folk att dansa och vara glada, vad de spelar är av underordnad betydelse..

Link to comment
Dela på andra sajter

Var finns genreöverskridarna, innovatörerna idag?

Vad exakt är det du menar?

Jag och en kompis har en klubb där vi spelar vad som helst med vad som helst och hur som helst på fyra decks, ableton på lapto, massvis med effekter och en massa sprit och droger.

Det är skitkul, men kan knappas kallas för elektronisk dansmusik även fast folk dansar som in i helvete. Det blir som äpplen och bananer när man jämför med min andra klubb där jag kör djupt och trippigt som en röd tråd och bygger genom hela setet till full extas. Det finn säkert nån annan som kör som jag gör, men har aldrig hört nån. Jag tycker det är skitbra och efter att ha sett över 500 internationella DJs så tycker jag det ännu mer.

Jag förstår liksom inte vad du letar efter?

Det beror på vad man gillar oxo. Jag älskar att ramla in i en djup trans och försvinna ifrån verkligheten (med eller utan droger) och bara sitta ner o njuta eller dansa. Och jag vill inte bli väckt ur transen av nån polka mitt upp i alltihopa 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...