Jump to content
Annons

VIKTIGT: Agerande för att få forumet trevligare


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat (redigerat)
Det här börjar likna militärjuntan i Burma

Läste du mitt första inlägg? Jag citerar:

Eftersom jag vet att flera medlemmar kommer hävda att detta återinförande av varningssystemet är odemokratiskt och diktatoriskt, så ber jag dessa medlemmar att redan nu åter läsa igenom forumreglerna och komma med konstruktiv kritik på dessa i den avsedda tråden. Att dividera om enskilda händelser är inte vad vi pratar om nu, utan att göra ett ordentligt lyft på forumet som helhet.

Jag är medveten om att min ton är skarp, men i egenskap av admin (och i högsta grad involverad i forumet sedan start) så kan jag inte acceptera hur forumet har utvecklats de senaste månaderna. Forumet ska kunna klara sig även utan att jag spenderar mina helger och kvällar med att hantera enskilda urspårningar eller trilskande medlemmar. (jag syftar inte på någon specifik)

Redigerat av Olsberg
Förtydligade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ detta. Nu har forumet kanske chansen att blir trevligt igen.

Men jag undrar vilken den "avsedda tråden" för regeldiskussioner är, jag hittar inte den.

Ingen fara, den ligger underst i Forumreglerna:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=9277

Jag lyfte för övrigt ut tolkningar av själva varningssystemet till egen tråd.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=69183

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte fått nån info om varför jag blivit varnad. Var det för att jag avvek från ämnet? Jag har inte sagt nåt dumt till nån i alla fall.

Får jag en till varning nu för att jag frågar om det här?

Spännande. Om det är så kan vi ju lika bra banna

hela forumet direkt om det är sant det du säger.

Och om man får en varning utan att tillsagd varför kan ju hela idén dra åt !"#¤%&.

Men det är min åsikt. Förhoppningsvis får jag inte en varning för att jag TYCKER det är dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Om det är så kan vi ju lika bra banna

hela forumet direkt om det är sant det du säger.

Och om man får en varning utan att tillsagd varför kan ju hela idén dra åt !"#¤%&.

Men det är min åsikt. Förhoppningsvis får jag inte en varning för att jag TYCKER det är dåligt.

Alla som blir varnade får info om det, här är det inget hemlighetsmakeri. Har man varningsnivå 20%, så är det bara att klicka på siffran 20% (som är en länk) så kommer en ruta upp med all info och historik. Och varningar kommer knappast som en blixt från klar himmel. Sedan är systemet uppsatt så att man har fem varningar på sig och inte tre som kanske vanligen är brukligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Om det är så kan vi ju lika bra banna

hela forumet direkt om det är sant det du säger.

Och om man får en varning utan att tillsagd varför kan ju hela idén dra åt !"#¤%&.

Men det är min åsikt. Förhoppningsvis får jag inte en varning för att jag TYCKER det är dåligt.

Du får ingen varning för att du tycker det är dåligt.

Alla har rätt till en åsikt.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som blir varnade får info om det, här är det inget hemlighetsmakeri. Har man varningsnivå 20%, så är det bara att klicka på siffran 20% (som är en länk) så kommer en ruta upp med all info och historik. Och varningar kommer knappast som en blixt från klar himmel. Sedan är systemet uppsatt så att man har fem varningar på sig och inte tre som kanske vanligen är brukligt.

Blir man avstängd för alltid?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jaha så man kan bli avstängd då för att allt man har gjort är inte att man har hållit sig till ämnet? Men va fan då kan du ju sätta en varning på allihopa då. :rolleyes: Finns det någon som inte har inte hållit sig till ämnet någon gång? Få en varning för det? Det suger skit.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så man kan bli avstängd då för att allt man har gjort är inte att man har hållit sig till ämnet? Men va fan då kan du ju sätta en varning på allihopa då. :rolleyes: Finns det någon som inte har inte hållit sig till ämnet någon gång? Få en varning för det? Det suger skit.

Nej, läs svar tidigare i tråden:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=944608

Som första inlägget möjligen antydde, så är jag mån om att forumet ska får vara relevant och att trådar ska få hålla sig till ämnet och inte som regel dra iväg åt helt andra håll.

För allmänt snack så finns redan en avsedd tråd som fungerar utmärkt: Den allmänna snacktråden under Chatt-avdelningen.

EDIT: Och jag upprepar, har du synpunkter på forumregeln att trådar ska hållas till sitt ämne, så diskutera det i tråden för forumregler. Att kasta skit här leder ingen vart, forumreglerna utvecklas med debatt och relevant motivering. På rätt plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=945021

Här är inlägget som orsakade min första varning.

När jag ifrågasatte det så kom fler varningar från Olsberg

Får man inte vara människa på forumet så kan vi lika gärna lägga ner hela skiten tycker jag.

Alternativt ber jag dig Olsberg upprätta ett protokoll med dagordning inför varje dygnsskifte så vi vet vad som ska diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej, AF, det var detta: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=944991

Men det hade kunnat vara även det andra, för inget av dessa inlägg har med ämnet i denna tråd att göra. Seså, du har tjatat om detta sedan kl 11 idag. 4 timmar. Hur lång tid tar det att lägga något bakom sig?

Olsberg har varnat mig som fan fastän jag gjort allt jag kan för att inte göra nån skada här... :rolleyes:

Jag har varnat dig två ggr för att du inte har kunnat hålla dig till ämnet. Om det är "som fan" så är det din tolkning. Men jag ber dig åter att lägga ner denna debatt i denna tråd utan att föra den i tråden jag flyttade dina tidigare inlägg till.

När jag ifrågasatte det så kom fler varningar från Olsberg

Som sagt, det kom ännu en varning då du inte höll dig till ämnet. Du vänder det till att jag har gett dig massor av varningar, men det är två, vilket också står i din stapel - tillsammans med motiveringarna.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej, AF, det var detta: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=944991

Men det hade kunnat vara även det andra, för inget av dessa inlägg har med ämnet i denna tråd att göra. Seså, du har tjatat om detta sedan kl 11 idag. 4 timmar. Hur lång tid tar det att lägga något bakom sig?

Jaha.. jag fick inte besvara personen som skrev före mig.

Vad har du för mål med det här forumet Björn?

Vill du ha ett kliniskt och strikt forum som mer eller mindre liknar en manual eller ett uppslagsverk inom musikbranchen,

eller vill du ha ett trevligt forum där människor kan ha glädje av varandra och utvecklas tillsammans.

Jag tror du är inne på helt fel spår nu som kommer ödelägga hela forumet där ingen vill vara kvar.

Jag tror du skulle vinna mer på att uppmuntra människor till andra saker än att bestraffa och ge negativ kritik för att annars vara osynlig.

Enda gångerna du tittar fram ur ditt hörn är när du kommer med pekfingret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas inte behöva ta ställning till det. Även om jag ser det som en bedömningsfråga från fall till fall, så är det klokt att utgå ifrån att 100% i varning leder till permanent avstängning.

Ligger en varning kvar för alltid eller tas den bort efter en tid. Ni borde kanske tänka igenom

detta och återkomma med ett besked om vad det är som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej, AF, det var detta: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=944991

Men det hade kunnat vara även det andra, för inget av dessa inlägg har med ämnet i denna tråd att göra. Seså, du har tjatat om detta sedan kl 11 idag. 4 timmar. Hur lång tid tar det att lägga något bakom sig?

Jag har varnat dig två ggr för att du inte har kunnat hålla dig till ämnet. Om det är "som fan" så är det din tolkning. Men jag ber dig åter att lägga ner denna debatt i denna tråd utan att föra den i tråden jag flyttade dina tidigare inlägg till.

Andra gången höll jag mig till ämnet.... kom fan inte och påstå nåt annat! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, AF, det var detta: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=944991

Men det hade kunnat vara även det andra, för inget av dessa inlägg har med ämnet i denna tråd att göra. Seså, du har tjatat om detta sedan kl 11 idag. 4 timmar. Hur lång tid tar det att lägga något bakom sig?

Jag har varnat dig två ggr för att du inte har kunnat hålla dig till ämnet. Om det är "som fan" så är det din tolkning. Men jag ber dig åter att lägga ner denna debatt i denna tråd utan att föra den i tråden jag flyttade dina tidigare inlägg till.

Som sagt, det kom ännu en varning då du inte höll dig till ämnet. Du vänder det till att jag har gett dig massor av varningar, men det är två, vilket också står i din stapel - tillsammans med motiveringarna.

Så varningarna är offentliga nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för mål med det här forumet Björn?

Då jag inte tror att jag kan göra mig förstådd hos dig så skulle jag vilja vända på den frågan: Hur skulle du vilja att forumet fungerade i praktiken - under förutsättning att forumet håller sig inom lagens ramar? Hur skulle reglerna se ut? Vad är det i forumreglerna du vill ändra på, och varför? Motivera i den avsedda tråden.

Jag håller med om att jag ofta är här med "pekpinnen". Tro mig, den rollen gillar jag INTE. Jag gillar heller inte att behöva jobba övertid, eller att ta av mycket värdefull tid från tidningen som vi skickar till tryck nästa vecka, där jag behövs.

Innan du har kommit med mer konkreta idéer om hur du vill att forumets regler utformas så kommer jag inte svara mer på dina inlägg. När du har gjort det så ska jag ta dem i beaktande.

Mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger en varning kvar för alltid eller tas den bort efter en tid. Ni borde kanske tänka igenom

detta och återkomma med ett besked om vad det är som gäller.

Vi kör som tidigare, det vill säga att anmärkningarna försvann stegvis om en person bad om det - och kunde visa att han/hon hade skött sig under en längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora och viktiga poängen med varningssystemet är att uppmärksamma medlemmar på att Forumreglerna som alla har godkänt, faktiskt gäller. Inte nödvändigtvis att tydliggöra alla vrår och tänkbara situationer, som jag tycker att denna tråd möjligen drar åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Den stora och viktiga poängen med varningssystemet är att uppmärksamma medlemmar på att Forumreglerna som alla har godkänt, faktiskt gäller. Inte nödvändigtvis att tydliggöra alla vrår och tänkbara situationer, som jag tycker att denna tråd möjligen drar åt.

"Agerande för att få forumet trevligare" Tänk att du bara ser allt i svart eller vitt Björn. Det blir inte trevligare med dina åtgärder. Vi människor är dynamiska och behöver lite svängrum.

Det funkar inte att alla trådar ska hållas kliniska och moderera allt som skrivs på ett militant sätt och ge varningar.

Verksamheten här kommer ju att minska. Folk kommer skicka PM istället för att posta i trådarna. Forumet blir lika dött som det är på gatorna i Svappavaara.

Det är kanske det du vill Olsberg.

Ett förslag som du skulle gilla är väl att alla inlägg måste godkännas av en moderator innan dom syns. Det vore väl nåt... samma grej som när man postar kommentarer om nyheter på dagstidningars webplatser.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tvärtom, verksamheten kommer att öka. Och är det så att vissa grejer tas i PM väg så är det väl bara bra, det är väl förmodligen där dom hör hemma.

Jag läser ofta här och det är ofta med en liten sån där olustig känsla jag stänger ner sidan. Faktiskt.

Som t ex nu, är man nästan rädd för att få en jävligt syrlig och menande kommentar tillbaka på det.

Kör hårt med varningar tycker jag. Konstigt att det ska behövas bara, men uppenbarligen så behövs det.

Vanligt folkvett kommer man långt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...