Jump to content
Annons

Stormembransmikrofon. Pris 3000-5000:-


Ludwig Koz

Recommended Posts

Annons

Du kan gärna gå in på min testsite och lyssna på exempel på hur ett gäng olika micar kan låta.

I det prisläget skulle jag föreslå exempelvis Violet Design Black Knight, BLUE Babybottle, Line Audio Design SM3 eller SM6, MXL V69, sE2200, - eller Audio-Technica AT4040 eller Avant CK-7 (dessa båda sista finns dock inte med på testsiten ännu...).

Du får säkert fler förslag av andra också... 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

AKG C214. Jag har inte testat den själv men jag använder AKG 414 till ganska mycket. Enligt vad jag har förstått så är C214 nästan samma sak fast med enbart en karaktäristik (Njure).

Har som sagt inte testat den men jag har bara hört bra saker om den och den kostar 5 300 kr på musikbörsen till skillnad från 414 som kostar 12 500 kr

https://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=202904

https://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=197779

http://www.akg.com/site/powerslave,id,2,no...anguage,EN.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vilka mikrofoner skulle ni rekommendera att låna hem för test.

Röde NT2-A?

Neumann TLM 103?

Blue Baby Bottle?

Någon Studio Projects?

Ge gärna förslag!

Med tanke på budget så kan du nog skippa TLM-103... En i mitt tycke ointressant mic med tanke på priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
AKG C214. Jag har inte testat den själv men jag använder AKG 414 till ganska mycket. Enligt vad jag har förstått så är C214 nästan samma sak fast med enbart en karaktäristik (Njure).

Har som sagt inte testat den men jag har bara hört bra saker om den och den kostar 5 300 kr på musikbörsen till skillnad från 414 som kostar 12 500 kr

https://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=202904

https://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=197779

http://www.akg.com/site/powerslave,id,2,no...anguage,EN.html

Jag har testat C214 mot en äldre C414 B-ULS. Det låter inte i närheten av varandra, knappast som samma mikrofonmodell. C214 har en vass och överdriven diskant. Visserligen är nyare modeller av 414 mer toppiga än B-ULS, men 214 var ingen trevlig upplevelse i jämförelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat C214 mot en äldre C414 B-ULS. Det låter inte i närheten av varandra, knappast som samma mikrofonmodell. C214 har en vass och överdriven diskant. Visserligen är nyare modeller av 414 mer toppiga än B-ULS, men 214 var ingen trevlig upplevelse i jämförelse...

Ok.. bra att veta. Det borde jag kanske ha förutsett då de flesta billigare mikrofoner har den där boosten i toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående AKG har jag av en insatt källa fått höra att AKG inte längre är vad dom en gång var angående tillverkningskvalitet bland annat. Jag vet inte hur mycket det stämmer men även Elofs slutsattser verkar ju tala för detta.

Brukar alltid framhålla Audio Technica AT 4033 i den här prisklassen men jag vet inte om den säljs längre. Men jag skulle tro att även AT4040 är värd att titta på. Även Karma K58 är riktigt bra. Tyvärr har det varit lite si och så med Karma audios leveranser på sistone då det ibland verkar vara större efterfrågan än dom verkar ha möjlighet att leverera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar alltid framhålla Audio Technica AT 4033 i den här prisklassen men jag vet inte om den säljs längre. Men jag skulle tro att även AT4040 är värd att titta på.

Jodå - både 4033 och 4040 finns att få tag på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra det. Var in på din nya websida och jag måste verkligen säga att den blev fin Claes.

Jag blev jättenöjd själv också - men det är inte min egen förtjänst, utan jag hade hjälp av en duktig kille som fixade det - och som dessutom gjorde det på ett sätt som jag själv också kunde förstå, så att jag inte behöver assistans med uppdateringar.

Grafisk design har aldrig varit min styrka, något som syntes ganska tydligt på den gamla hemsidan... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det med uppgraderingar är viktigt. Är själv grafisk designer även om jag inte gör websidor. Jag tycker dock att du har ett finfint ramverk nu till skilnad från tidigare. Det betyder mycket och kanske är det så att det nya även ger en trovärdighet som jag vet att du alltid har förtjänat.

Nu kapar jag kanske tråden lite för mycket så därför ger jag även ett par tips på mickar då det gäller sång. Min dotter låter jätte bra via min Brauner men hon låter även fantastisk genom min Oktava MK-319 och den är fan i mig billig. Av någon outgrundlig anledning gjorde jag mig även av med min Black Knight som var helt grym. Den passade inte min röst men var en helt fantastisk mick jag sjunger alldeles för starkt och ibland riktigt dåligt så jag håller mig helst till Audio technica 4060, Shure sm7 och just audio technica 4033.

Hur som helst Violets Black Knight , Audio technica 4033 och Oktava MK-319 finns att köpa hos dig. Till varierande priser och alla dessa mickar kan jag rekomendera utan att skämmas även om oktavan är sämst av dessa. Den är å andra sidan nästan gratis. Å i ärlighetens namn så är det inte alltid micken som är svagast i kedjan. Med min begränsade sång skulle jag definitivt känna mig tryg även med oktavan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett par Röde NT3 och tycker att det är en underbar mick, varmt, stort och tydligt. En NT3 kostar iofs bara ca 1800:- men kan vara värd att höra/testa.

Mickestrang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Träffade två rappare en gång dom var helt sålda på Audio Technica AT 4033 ,det var inget annat som var bra nog tyckte dom ,varför visste jag inte tills jag köpte 2 själv . Detta är en mycket bra mikrofon för detta pris. tror säkert rappare gillar den. men det finns garanterat andra som är bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...