Jump to content
Annons

Bricasti M7 impulsfiler!


osiris

Recommended Posts

Snubblade över detta igår när jag surfade på ett annat forum 😛

Företaget Acousticas har släppt impulsfiler från Bricastis fantastiska reverb som är fria att ladda ner från denna länk!

Finns presets för Logics 'Space Designer', Waves 'IR1' och Revolver. Funkar även att använda med Altiverb och Sir.

Mer info finns att läsa här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)

Har bara lekt lite kort med plateimpulserna och de är fan det bästa jag har använt i plateimpulsväg. Rekommenderas ladda ned dem här. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snubblade över detta igår när jag surfade på ett annat forum 🙂

Företaget Acousticas har släppt impulsfiler från Bricastis fantastiska reverb som är fria att ladda ner från denna länk!

Finns presets för Logics 'Space Designer', Waves 'IR1' och Revolver. Funkar även att använda med Altiverb och Sir.

Mer info finns att läsa här!

Man tackar! Har bara hunnit testa att det funkade som det skulle. Ska sätta mig och gå igenom dem sen 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får det inte att funka med Waves IR1 har gjort som det står i installationsmanualen (tror jag i alla fall). Det funkar inte filerna heter ju XPS medans filerna i IR1 heter ju annars wir eller wav. Vad har jag gjort fel? Har jag missat nåt i installeringen eller är det för att jag har en PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att till och med Casey (en av människorna bakom Bricasti) uppskattar Acousticas beslut att släppa dem fria! 🙂

Bricasti godkannde inte att acousticas skulle tjana pengar pa dessa impulser, sa istallet for att samla damm sa slapptes dom gratis vilket gick bra...

Bra reklam for bricasti.. 😎

For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran. Men den kostar ju runt 40k 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran.

Hade gärna velat träffa den som hör skillnad på dessa impulser och hårdvaran i en helt vanlig mix:)

Så klart så kan inte impulser ersätta hårdvaran för den som behöver den (alla olika parametrar te.x) men jag tycker impulserna är riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Hade gärna velat träffa den som hör skillnad på dessa impulser och hårdvaran i en helt vanlig mix:)

Så klart så kan inte impulser ersätta hårdvaran för den som behöver den (alla olika parametrar te.x) men jag tycker impulserna är riktigt bra!

Skojar du eller? Det gör de flesta som hållit på ett tag... du kan få träffa mig, men jag har inga überöron för att jag kan höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja man hör det man vill höra. Det här är inget nytt eller specifikt för musik. Säger att något t ex vin är mycket dyrt och en annan flaska är billig kommer folk att tycka den som de tror är den dyrare smakar bättre. Den billiga presenteras som den dyra och den andra som den billiga. Det har gjorts flertal olika liknande test inom olika områden. Många blir förvånade när de får veta svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ja man hör det man vill höra. Det här är inget nytt eller specifikt för musik. Säger att något t ex vin är mycket dyrt och en annan flaska är billig kommer folk att tycka den som de tror är den dyrare smakar bättre. Den billiga presenteras som den dyra och den andra som den billiga. Det har gjorts flertal olika liknande test inom olika områden. Många blir förvånade när de får veta svaret.

Lägg upp ett blindtest på Bricasti M7 och nåt sketet impulsreverb, jag blir mycket förvånad om jag inte skulle klara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm....jag ska ju inte säga för mkt, för jag vet inte allt, men att höra skillnad på just dessa bricasti-impulser och den äkta hårdvaran, när reverbet ligger dolt i en komplex mix......jag blir väldigt imponerad av den som gör det....

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
hmmm....jag ska ju inte säga för mkt, för jag vet inte allt, men att höra skillnad på just dessa bricasti-impulser och den äkta hårdvaran, när reverbet ligger dolt i en komplex mix......jag blir väldigt imponerad av den som gör det....

Reverb är inte något som ligger "dolt", reverb är det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hårdvara på denna bit, att limma ihop djupet med närhetsljudet, och få det naturligt. Impulsreverben låter lite artificiellt också.

Jag har lyssnat på dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bästa impulserna jag hört/testat, men det låter inte lika bra som hårdvara.

Sen är det så att vissa instrument är kinkigare än andra med reverb.

Hör av er när ni lyckats få ett impulsreverb låta såhär bra:

http://www.sendspace.com/file/oou827

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojar du eller? Det gör de flesta som hållit på ett tag... du kan få träffa mig, men jag har inga überöron för att jag kan höra det.

jag TROR inte att du eller någon (som inte jobbar på Bricasti) hör skillnad på Acousticas impulser och hårdvaran i en mix. VISST på ett enskilt sångspår kanske.. speciellt i reverbsvansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
jag TROR inte att du eller någon (som inte jobbar på Bricasti) hör skillnad på Acousticas impulser och hårdvaran i en mix. VISST på ett enskilt sångspår kanske.. speciellt i reverbsvansen.

Tja, jag vet ju inte, men om man skulle ha impulsreverb på allt i en mix och sen jämföra med riktig hårdvara är jag rätt övertygad om att det skulle bli tydlig skillnad. När man blandar hårdvara och impulser kan det vara svårare att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojar du eller? Det gör de flesta som hållit på ett tag... du kan få träffa mig, men jag har inga überöron för att jag kan höra det.

Har du jämfört M7an med dessa impulser? Har du hört M7an i verkligheten? Känns ju dumt att flyga ur sig med såna saker om man inte faktiskt har jämfört.

Jag har jobbat med riktiga M7an och nu med dessa och är riktigt imponerad av impulserna, kan inte uttala mig om skillnader innan jag får med ett testspår till studion och jämför med the real deal...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Har du jämfört M7an med dessa impulser? Har du hört M7an i verkligheten? Känns ju dumt att flyga ur sig med såna saker om man inte faktiskt har jämfört.

Jag har jobbat med riktiga M7an och nu med dessa och är riktigt imponerad av impulserna, kan inte uttala mig om skillnader innan jag får med ett testspår till studion och jämför med the real deal...

Nej, jag hade varken testat eller lyssnat när jag skrev det där, sorry. Men generellt är det så annars med impulsreverb vs hårdvara.

I detta fall, då det är riktigt bra impulser, är det svårare. Men jag hör skillnad, jag har lyssnat på A/B-jämförelser på gearslutz-forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har lyssnat och det är tillräckligt bra för att jag skall gå igång på dom här impulserna.

Tätheten i plåtarna är kanon!

Och visst kan du höra skillnad men det är för mig ganska givet att det här är lyx som är gratis.

Gillar man inte dessa impulser, ja då tror jag inte man hittar nåt man gillar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
typ som "jag hör skillnad på Pro Tools och Logic"😛

Knappast. Där är det noll skillnad, här ÄR det skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får det inte att funka med Waves IR1 har gjort som det står i installationsmanualen (tror jag i alla fall). Det funkar inte filerna heter ju XPS medans filerna i IR1 heter ju annars wir eller wav. Vad har jag gjort fel? Har jag missat nåt i installeringen eller är det för att jag har en PC?

Jag fick det att funka med Waves IR på min mac utan problem. Följde bara instruktionerna.. Vet dock inte exakt hur det ska göras på en PC.. Du kanske kan google'a dig till det.. Om det inte står nåt om det i tråden som jag länkade till i första inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb är inte något som ligger "dolt", reverb är det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hårdvara på denna bit, att limma ihop djupet med närhetsljudet, och få det naturligt. Impulsreverben låter lite artificiellt också.

Jag har lyssnat på dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bästa impulserna jag hört/testat, men det låter inte lika bra som hårdvara.

Sen är det så att vissa instrument är kinkigare än andra med reverb.

Hör av er när ni lyckats få ett impulsreverb låta såhär bra:

http://www.sendspace.com/file/oou827

😏

Lyssnade på samplingen..kanske inte var det bästa ljudet att testa kanske ?

Öch vad var det för reverb som användes ???

Hur som helst..har du testat Aether ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bricasti godkannde inte att acousticas skulle tjana pengar pa dessa impulser, sa istallet for att samla damm sa slapptes dom gratis vilket gick bra...

Bra reklam for bricasti.. 😎

For aven om impulserna ar riktigt bra sa ar dom inte i narheten av hardvaran. Men den kostar ju runt 40k 😉

Det stora i det hela tycker jag är att Acoustica lyssnade till Bricastis synpunkter och avstod från att göra en komersiell produkt av det. Det finns ju inget juridiskt som hindrade dem.

På vilket sätt tycker du impulserna inte lever upp till originalet?

Reverb är inte något som ligger "dolt", reverb är det som skapar ett djup för ett ljud. Impulsreverb lyckas inte lika bra som riktig hårdvara på denna bit, att limma ihop djupet med närhetsljudet, och få det naturligt. Impulsreverben låter lite artificiellt också.

Jag har lyssnat på dessa impulser nu och jag blev faktiskt imponerad, nog de bästa impulserna jag hört/testat, men det låter inte lika bra som hårdvaran.

Sen är det så att vissa instrument är kinkigare än andra med reverb.

Hör av er när ni lyckats få ett impulsreverb låta såhär bra:

http://www.sendspace.com/file/oou827

😎

Du har en väldigt intressant syn på musikproduktion och inspelningsteknik. 🙂

För mig är reverb ett av alla verktyg man kan använda för att skapa djup i en mix. Reverb kan också fylla andra funktioner: Skapa sound, specialeffekter etc.

Impulser låter inte lika naturliga som .. Lexicon? TC Electronics? Bricasti? EMT? 🙂

Alla dessa är artificiellt skapade klanger. De uppstår inte naturligt i ett rum.

Du säger att Acousticas bricasti-impulser inte låter lika bra som hårdvara. Samtidigt skriver du någon annanstans att du inte använt Bricasti M7. Du har alltså inget belägg för ditt påstående.

Du avslutar inlägget med att länka till ett reverb med 30 sekunders utklingningstid. Låter det naturligt och icke-artificiellt i dina öron?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Det stora i det hela tycker jag är att Acoustica lyssnade till Bricastis synpunkter och avstod från att göra en komersiell produkt av det. Det finns ju inget juridiskt som hindrade dem.

På vilket sätt tycker du impulserna inte lever upp till originalet?

Du har en väldigt intressant syn på musikproduktion och inspelningsteknik. 🙂

För mig är reverb ett av alla verktyg man kan använda för att skapa djup i en mix. Reverb kan också fylla andra funktioner: Skapa sound, specialeffekter etc.

Impulser låter inte lika naturliga som .. Lexicon? TC Electronics? Bricasti? EMT? 😄

Alla dessa är artificiellt skapade klanger. De uppstår inte naturligt i ett rum.

Du säger att Acousticas bricasti-impulser inte låter lika bra som hårdvara. Samtidigt skriver du någon annanstans att du inte använt Bricasti M7. Du har alltså inget belägg för ditt påstående.

Du avslutar inlägget med att länka till ett reverb med 30 sekunders utklingningstid. Låter det naturligt och icke-artificiellt i dina öron?

Reverb och rumsklang är det som skapar djup jo. Reverb skapar sound ja, men det för att det ger ett visst djup. Det kan också vara effekt som du säger. Det ena säger inte emot det andra.

Impulser kan låta som "på riktigt" men det låter inte som musik. Ett Yamaha SPX-90 (som exempel) kan limma ihop reverbet med närljudet bättre än SIR2 tycker jag. Det låter kanske inte "naturligare" i dina öron, men det ger mer tryck till ljudet, nånting som gör att det känns som att ljudet har ett eget djup, inte något pålagt.

Jag har inte använt just Bricasti M7 nej, men jag har ju hört massvis med exempelfiler på det.

Om klippet jag länkade till låter naturligt och icke-artificiellt vettefasen (jag tycker inte det), det var inte min poäng, men det låter jävligt snyggt. Så går inte att få till med impulser tycker jag.

Kanske är det min dator som är helt värdelös? För jag tycker alltid det låter skit (överdrift) när jag själv lägger på impulsreverb. När jag har hört andra jämföra impulser med hårdvara har det inte varit riktigt lika stor skillnad. Men inte fasen påverkar ljudkortet på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...