Jump to content
Annons

Bricasti M7 impulsfiler!


osiris

Recommended Posts

Tips på convolution reverb som som stöd för rt60 som har vst stöd..

IR1 har ju bara stöd för typ 10 sekunders reverb...

Stöd för rt60? Stöd för den tid det tar för efterklangen att sjunka med 60dB? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

Förvisso är jag personligen förtjust i SPX90 men det är inte ett förstahandsval som reverb den saken är säker.

Reverb måste man också EQa och jobba med för att få det att låta bra beroende på vad som skall "reverbas" (konstigt ord det blev).

När jag vill ha tex ett stort och mäktigt plåtljud på sång så kanske jag skär i botten på plåten och garanterat använder jag en deesser för att få bort stygga s-ljud innan inputen till reverbet. Kanske flera deessers eller kompressorer med sidechainade EQs för attt ta bort andra störiga frekvenser in till reverbet.

På så sätt kan man gasa på reverbet utan att det stökigt. Och ett SPX90 kan nästan låta lyxig med rätt behandling (ja nästan iallafall).

Min fråga creel, har du använt nåt reverb som du tycker är bra?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om klippet jag länkade till låter naturligt och icke-artificiellt vettefasen (jag tycker inte det), det var inte min poäng, men det låter jävligt snyggt. Så går inte att få till med impulser tycker jag.

Vad är det för reverb i klippet? (jag har inte lyssnat...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora i det hela tycker jag är att Acoustica lyssnade till Bricastis synpunkter och avstod från att göra en komersiell produkt av det. Det finns ju inget juridiskt som hindrade dem.

På vilket sätt tycker du impulserna inte lever upp till originalet?

Ne det fanns val kanske inget som juridiskt hindrade dom, men jag laste att dom ville ha bricastis godkannande vilket de inte fick.

Sa det var ju stort av dom att lyssna...

Nar jag sager att orginalet ar battre menar jag mest installnings mojligheter. Man kan skruva fram helt otroliga reverbs som man inte kan med impulserna.

Men sa lange man anvander standard presets vilket impulserna ar gjorda efter later dom valdigt lika.

Sarskilt kortare reverb tider.

Det ar dock skillnad. Dessa impulser ar i mono och hardvaran modulerar reverbet (over tid) sa otroligt snyggt. Impulserna ar mer "statiska" och vad jag forstar kan man inte fanga det med impuls teknik an...

Pa langa reverbtider later det tex som impulserna ar nagot gateade jamfort med orginalet.

MEN. Anvander du bara presets pa orginalet och inte super langa reverbtider sa i en mix ar det svart att skilja pa dom.

Samt att om dom skulle gora "True Stereo" impulser sa hade skillnaden vart annu mindre. Inte 40k skillnad iaf... 😄

Och JA.. Jag anvander bade orginalet och impulserna.

Har inte orginalet hemma men nasta gang jag jobbar i Baz studio ska jag forsoka hinna med en liten "shootout"

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är grymt imponerad än så länge, får samma känsla av såndär äcklig snygghet som orginalet har 🙂

Har inte hunnit testa så jättemycket men än så länge så är det bara positivt, ska göra riktiga tester men det känns spontant som att skillnaden är väldigt liten.

Dock är det ju en väldig skillnad i inställningar som du säger, och inte att underskatta är ju hur förbannat snygg den är också 😄 (även om den inte är 40 000kr snygg!)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ne det fanns val kanske inget som juridiskt hindrade dom, men jag laste att dom ville ha bricastis godkannande vilket de inte fick.

Sa det var ju stort av dom att lyssna...

Nar jag sager att orginalet ar battre menar jag mest installnings mojligheter. Man kan skruva fram helt otroliga reverbs som man inte kan med impulserna.

Men sa lange man anvander standard presets vilket impulserna ar gjorda efter later dom valdigt lika.

Sarskilt kortare reverb tider.

Det ar dock skillnad. Dessa impulser ar i mono och hardvaran modulerar reverbet (over tid) sa otroligt snyggt. Impulserna ar mer "statiska" och vad jag forstar kan man inte fanga det med impuls teknik an...

Pa langa reverbtider later det tex som impulserna ar nagot gateade jamfort med orginalet.

MEN. Anvander du bara presets pa orginalet och inte super langa reverbtider sa i en mix ar det svart att skilja pa dom.

Samt att om dom skulle gora "True Stereo" impulser sa hade skillnaden vart annu mindre. Inte 40k skillnad iaf... 😄

Och JA.. Jag anvander bade orginalet och impulserna.

Har inte orginalet hemma men nasta gang jag jobbar i Baz studio ska jag forsoka hinna med en liten "shootout"

MVH

+1

Bra få höra av någon som använt både och och kan uttala sig.

Man kan utgår från att impulsreverben kommer att bli än bättre med tiden och skillnaden än mindre. De har trots allt inte existerat så länge. Någon som vet när det allra första kom? Det är synd att de här är bara i mono men vem vet, kanske kommer i stereo senare.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Min fråga creel, har du använt nåt reverb som du tycker är bra?

Han har ju i tidigare tråd sagt att alla mjukvarureverb suger jämfört med hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Han har ju i tidigare tråd sagt att alla mjukvarureverb suger jämfört med hårdvara.

Jo men vilket hårdvarureverb har creel använt och gillat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Han har ju i tidigare tråd sagt att alla mjukvarureverb suger jämfört med hårdvara.

Tyvärr har han rätt, hårdvaru reverb är överlägset mycket bättre....

Och det är ju också därför dom kostar över 30 000....

Aether är väl det enda mjukvaru reverbet som på allvar tar upp kampen med hårdvarureverben... men även där...är .t.e.X Lexicon många gånger bättre...

Både TC Electronics och Eventide har bra mjukvaru reverb...men dom kostar ganska saftigt...och har ingen aning om hur dom jämför sig med hårdvara...

Dock så behöver man TC's Powercore DSP kort för att kunna köra det...För att köra Eventide's pluggar måste man ha Pro Tools.

Men visst...jag tror dessa hårdvaru reverb kommer vara ganska antika inom en snar framtid hoppas jag..allt eftersom vi får mer och mer cpu (gpu?) kraft...

Iallafall i teroin kan mjukvaru reverb vara precis lika bra som hårdvaru...men det gäller bara att tillverkare som t.e.x Lexicon på allvar...satsar på mjukvara...

vilket dom inte gör...dom tjänar betydligt mer pengar på att sälja hårdvaruboxar....

Främsta nackdelen jag har hört om IRs är att det låter väldigt 2D ...medans hårdvara och Aether låter 3D.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Extasis och creel, har ni jobbat med några hårdvarureverb?

Tex, Bricasti, Lexicon eller Eventide som ni förespråkar?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tyvärr har han rätt, hårdvaru reverb är överlägset mycket bättre....

Och det är ju också därför dom kostar över 30 000....

Aether är väl det enda mjukvaru reverbet som på allvar tar upp kampen med hårdvarureverben...

Och det gör ingen annan på allvar? Då kan man börja med en programvara som funkar felfritt också. Laddade ned demon tidigare och den frös bara Cubase. En väldigt bra start på det allvaret. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Extasis och creel, har ni jobbat med några hårdvarureverb?

Tex, Bricasti, Lexicon eller Eventide som ni förespråkar?

Jag sparar för fullt till en Eventide H8000FW och ett Lexicon PCM96 ☺️

Men har inte provat..fast har läst på en hel del på olika forum...

Sedan har jag givetvis hört skillnaden då jag själv använder mjukvara..kan ju inte jämföras med Lexicon reverb som t.e.x Steve Roach använder...

http://steveroach.com/MP3/files/2097.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har han rätt, hårdvaru reverb är överlägset mycket bättre....

Och det är ju också därför dom kostar över 30 000....

Aether är väl det enda mjukvaru reverbet som på allvar tar upp kampen med hårdvarureverben... men även där...är .t.e.X Lexicon många gånger bättre...

Jo alla Lexicons grejer låter sjukt bra som tex deras mästerverk LXP1... eller inte...

Alla hårdvarureverb kostar inte 30 000, alla är inte sjukt bra, alla är definitivt inte bättre än pluggar per definition...

Det sägs väldigt mycket här om vad som är bäst utan några som helst belägg, börja med att prova en sak innan ni bestämmer er för att nåt annat är bättre...

Hur många reverb i pluggform har du testat? Du låter ju onekligen som du testat ALLA och sedan kommit fram till att Aether är det enda som duger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alla Lexicons grejer låter sjukt bra som tex deras mästerverk LXP1... eller inte...

Alla hårdvarureverb kostar inte 30 000, alla är inte sjukt bra, alla är definitivt inte bättre än pluggar per definition...

Det sägs väldigt mycket här om vad som är bäst utan några som helst belägg, börja med att prova en sak innan ni bestämmer er för att nåt annat är bättre...

Hur många reverb i pluggform har du testat? Du låter ju onekligen som du testat ALLA och sedan kommit fram till att Aether är det enda som duger...

Som sagt, man lär sig mycket av att läsa av andras erfarenheter...

Jag har testat de flesta tror jag..iallafall av dom mer kända... Aether är väl den bästa jag har testat just nu...

Acousticas har jag inte provat ännu...

Jag har personligen inte testat alla reverb som finns..men har läst mycket på andra forum t.e.x kvr...

Finns en hel del "proffs" med erfarnhet..och som vet vad ett "bra" reverb är...

Där kan man iallafall läsa att Aether är just nu det enda mjukvaru reverbet som kommer i närheten av dom dyra hårdvaru reverben...

Sedan hur viktigt reverbet är för just DIG är ju en annan sak...vissa använder det mer subtilt i mixen..medans andra använder reverbet som ett instrument...

Jag använder det som ett instrument för att skapa atmosfär...så...för mig är det viktigt med ett riktigt bra reverb...just därför jag inte nöjer mig med mjukvaru reverben....

utan sparar till dom "riktiga" hårdvaru reverben....

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Som sagt, man lär sig mycket av att läsa av andras erfarenheter...

Jag har personligen inte testat alla reverb som finns..men har läst mycket på andra forum t.e.x kvr...

Finns en hel del "proffs" med erfarnhet..och som vet vad ett "bra" reverb är...

Jaha och vad betyder det att du har läst vad andra säger? Nej man lär sig inte av andras erfarenheter. Men du kanske tror på jultomten om andra har haft den erfarenheten av att ha sett honom? Finns ju alltid självutnämnda experter som påstår vad som är bra och vad som är skit. Det är bara deras personliga åsikter och inget att bry sig speciellt om.

Där kan man iallafall läsa att Aether är just nu det enda mjukvaru reverbet som kommer i närheten av dom dyra hårdvaru reverben...

Jaha läsa? Vad har det med att göra hur bra något är? Det finns ju alltid saker som hypas. Snart är det något annat reverb eller annan plugg som hypas. Jag säger inte att det är något dåligt(men som jag skrev gick det inte ens testa det då det crashade cubase) men bara för att vissa hypar något är det inte nödvändigtvis det bästa bara för att andra påstår det. Och vilket företag påstår inte att deras är det absolut bästa? Finns knappast något som är bäst heller. Bara olika smaker. Finns ju gott personer på forum som skryter om att de har det ena och det andra men frågan är om de ens gör något vettigt med det de har.Trots allt handlar det om vad man gör med det man har och lyckas få något bra ur det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha och vad betyder det att du har läst vad andra säger? Nej man lär sig inte av andras erfarenheter. Men du kanske tror på jultomten om andra har haft den erfarenheten av att ha sett honom? Finns ju alltid självutnämnda experter som påstår vad som är bra och vad som är skit. Det är bara deras personliga åsikter och inget att bry sig speciellt om.

Jaha läsa? Vad har det med att göra hur bra något är? Det finns ju alltid saker som hypas. Snart är det något annat reverb eller annan plugg som hypas. Jag säger inte att det är något dåligt(men som jag skrev gick det inte ens testa det då det crashade cubase) men bara för att vissa hypar något är det inte nödvändigtvis det bästa bara för att andra påstår det. Och vilket företag påstår inte att deras är det absolut bästa? Finns knappast något som är bäst heller. Bara olika smaker. Finns ju gott personer på forum som skryter om att de har det ena och det andra men frågan är om de ens gör något vettigt med det de har.Trots allt handlar det om vad man gör med det man har och lyckas få något bra ur det.

Om man nu inte ska tro på vad folk läser, varför ska jag då ta till mig av det du skriver ???

Hur som helst..jag har inte bara läst som jag tidigare sagt...jag har också HÖRT skillnaden med mina egna öron...och jag kan utan problem höra skillnad på ett Lexicon reverb och ett mjukvaru reverb.

Om man inte gör det...har man nog inte mycket till öron...anser jag..

Men det beror ju också på hur man använder reverbet som jag tidigare sa det..använder man det mer subtilt i mixen...kan man komma undan med vilket skit reverb som helst....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Var och en blir salig på sin tro.

Det är roligt att diskutera med Ekstasis och creel som har så bestämda åsikter.

Speciellt med tanke på att ni inte rattat ett enda av dessa high end enheter själva.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Var och en blir salig på sin tro.

Det är roligt att diskutera med Ekstasis och creel som har så bestämda åsikter.

Speciellt med tanke på att ni inte rattat ett enda av dessa high end enheter själva.

Den dagen du visar mig ett mjukvaru reverb i samma klass som Lexicon...så kan vi diskutera vidare....

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Den dagen du visar mig ett mjukvaru reverb i samma klass som Lexicon...så kan vi diskutera vidare....

Den dagen då du har rattat ett hårdvarureverb såsom ett Lexicon, kan du återkomma med dina bestämda åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen då du har rattat ett hårdvarureverb såsom ett Lexicon, kan du återkomma med dina bestämda åsikter.

Nej tack, jag står fast vid mina åsikter varken du vill eller inte....

Så man måste alltså ha rattat det personligen, det räcker alltså inte med att HÖRA reverbet inspelat av någon annan ?

Vad faan är skillnaden ???

Det är ingen hemlighet att Lexicon låter bäst i världen.... sedan kan väl du påstå att mjukvara är så bra etc etc...men det finns en anledning till

att proffsen (som har råd) kör med lexicon... i studios är dom standard...om nu mjukvarureverben låter så jävla bra...varför då lägga 35 000 på ett Lexicon reverb ???

Jo kanske för att Lexicon låter 10 gånger bättre ??? enligt mig är det helt klart värt pengarna..och är just därför jag sparar som fan...för att kunna köpa ett Lexicon reverb..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En sak är säker, Lexicon reverben låter kanon och dom finns bara att köpa som hårdvara så vill man ha det soundet så får man hosta upp stålarna. Så där har du rätt Ekstasis.

Men det finns en massa andra effektenheter som gör coola grejer, både mjuk och hårdvara.

Man vill ju ha en arsenal med pluggar och ljudmöjligheter när man jobbar, inte luta sig emot en enda pryl.

Algoritmer som snurrar i ett Lexicon eller i en Eventide lika gärna kan snurra i datorn. Dessa företag väljer att göra hårdvara för det går inte att kopiera och på så sätt behåller dom exlusiveteten precis som BMW, Jaguar etc.

Frågan är bara hur länge man kan hålla på med hårdvara... Eventide pluggar finns Pro Tools HD och ingen annanstans, troligen pga av betalningsviljan och möjligheten finns hos proffsen kör PT. Likadant med LiquidMix som finns i hårdvara eller till PT HD.

Bara det att dom har portat till olika pluggformat bevisar att koden är transportabel och egentligen inte förbehållen en exlusiv hårdvaruplattform.

Så min poäng här är att hårdvaran inte är orsaken till att det låter bra. Det är ett gigantiskt kopieringsskydd och en affärsmodell och har inget med ljudkvalitén på algoritmerna att göra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Så man måste alltså ha rattat det personligen, det räcker alltså inte med att HÖRA reverbet inspelat av någon annan ?

Vad faan är skillnaden ???

Så du kan avgöra att en bil är rolig att köra och har en skön och följsam växellåda eftersom du såg den på TV en gång och en okänd människa på ett forum skrev att det va så.

Det är en stor skillnad på att säga att "jag har hört att hårdvarureverb låter bättre än mjukvarudito" och "Hårdvarureverb är bättre än mjukvarudito".

Tänk på alla de nybörjare på forumet (som du faktiskt själv verkar vara). Dom kanske tror att du har en massa erfarenhet av olika reverb och tror på dina ord och fokuserar mer på om reverbet är hårdvara eller inte istället för att lära sig mjukvaran och få till ett snyggt sound.

Med andra ord så näe, det du inte själv prövat kan du inte säga något om. Mixning handlar inte om presets utan att lära sig sin utrustning och det krävs av både mjuk- och hårdvara och det är ett faktum att en duktig mixtekniker lyckas bra mycket bättre med enklare mjukvara än vad du skulle kunna åstadkomma med massa dyra outboards.

Så droppa det där snacket för det imponerar inte, om det nu är tekniska kreddpoäng du är ute efter. Skaffa dig belägg innan du sprider dina "sanningar".

Så då har jag skrivit av mig för idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop säger kloka saker. 🙂

Hårdvarureverb är som sagt bara algoritmer som snurrar i en extern dator i stället för att snurra i DAW-datorns native-miljö.

För några år sedan var det sant att reverbpluggar inte lät något vidare, men i dag har det ändrats ganska rejält - mycket tack vare att datorerna har blivit snabbare, så att de som skapar reverbpluggar har tillgång till den kraft som krävs för att kunna göra algoritmer som kommer att låta bra.

För ett antal år sedan sågade jag också reverbpluggarna kategoriskt, eftersom de helt enkelt inte lät särskilt bra, men jag har ändrat mig på senare år, eftersom det har blivit allt bättre med tiden.

Numera kör jag mycket med Breverb, som låter kanonbra. SIR2 är också flitigt använt.

Det man vinner i hårdvara, är egentligen mest att man avlastar datorn, under förutsättning att man har tillgång till samma algoritmer i plugin-form. Sedan kan man förlora kvalitet på att tvingas göra 4 extra omvandlingar (om man inte har möjlighet att koppla effekten digitalt hela vägen, så blir det ju: D/A i ljudkortet för att kunna gå ut till den externa effekten, A/D i den externa burken, D/A efter effekten och A/D i ljudkortet) för att gå ut till ett externt reverb.

Mycket ligger också, som lavrell säger, i att man behöver lära sig hur prylarna/pluggarna fungerar innan man får det att låta riktigt bra. Du kan sätta en novis i en mångmiljonstudio, men resultatet kommer inte att låta bättre än i hans egen lilla hemstudio ändå... Om man sedan med vana händer jobbar med riktigt bra prylar i stället för budgetprylar, så kan resultatet närma sig att bli "magiskt" i stället för bara "kanonbra".

Om man har ett impulsreverb så låter det precis som originalet med exakt de inställningar som har gjorts i originalet vid den aktuella impulsen. Att man sedan inte kan reglera parametrar i reverbet är förstås alltid en ofrånkomlig nackdel med impulsreverben, men om man hittar rätt impuls så blir det kalasbra.

Sedan kan man fråga sig hur mycket av den eventuella skillnaden som verkligen hörs i en mix...? 😲

Ett problem som kan uppstå i både hårdvara och mjukvara, är att reverbet inte klarar att hantera flera olika ljudkällor samtidigt med bibehållen ljudkvalitet, utan det kan tappa skärpa lite. Lösningen då är att köpa en eller ett par extra externa burkar och ställa in dem likadant - alternativt att dra igång en ny instans av samma plugin på en annan effektbuss. Mjukvaran blir betydligt billigare i det läget, eftersom man inte behöver köpa mer än det man redan har köpt.

En anledning till att stora studios har hårdvara i stället för mjukvara är att det är lite lättare att koppla in hårdvara till deras stora mixerbord 😛 - och att det, på samma sätt som en gammal klassisk Neumann-mic, lockar kunder även om den inte låter så bra till allt som folk gärna vill tro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill addera lite till det Claes, Lavrell och Dr Loop skriver om.

Angående ljudkvaliteten i digitala hårdvarureverb och mjukvarudito. Det finns inte mer prodcessorkraft i ett större hårdvarureverb än i en vanlig hemdator.

I flera fall går det att få tag på samma algoritmer till sin DAW som finns i de större systemen. Dr Loop gav ett exempel. Jag lägger till TC som erbjuder 6000-algoritmer till Powercore.

Ytterligare anledning till att man fortfarande hittar hårdvarureverb i större studios är att de investerat i stora system på den tid när det inte fanns några billiga mjukvarualternativ eller under en tid när pluggarna inte gick att jämföra med hårdvarueffekter. Idag gör det definitiv tdet. Men det motiverar inte dessa studios att skaffa samma reverb en gång till. Sitter man på ett Lexicon M300/M480, TC Electronics System 6000, AMS RMX, EMT-plåt eller liknande är man kanske inte motiverad till att skaffa samma reverb i mjukvaruform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen hemlighet att Lexicon låter bäst i världen.... sedan kan väl du påstå att mjukvara är så bra etc etc...men det finns en anledning till

att proffsen (som har råd) kör med lexicon... i studios är dom standard...om nu mjukvarureverben låter så jävla bra...varför då lägga 35 000 på ett Lexicon reverb ???

Jo kanske för att Lexicon låter 10 gånger bättre ??? enligt mig är det helt klart värt pengarna..och är just därför jag sparar som fan...för att kunna köpa ett Lexicon reverb..

Om du nu inte någonsin har rattat ett Lexicon så kan jag med mycket stor säkerhet vilja påstå att du inte kommer få bättre resultat

av ett Lexicon reverb än vad du kan få ut av Altiverb eller Space designer.

Och ett flertal av " Proffsen " mixar i dag med Digidesigns egna reverb , Altiverb , Space designer och andra mjukvarureverb.

Så det kanske är dags att hänga med i utvecklingen. Ett av skälen till att " Proffsen " använder lexicon är att dom köpte dom på 80-90 talet för x antal HUNDRA tusen kronor och givetvis då stor fast vid slutsatsen att det Måste vara så mycket bättre än allt annat som finns samt att dom vet hur den fungerar och låter och därmed kan arbeta snabbare.

Som sagt , att påstå att något är bäst i världen utan att ha egna erfarenheter av utrustningen bevisar bara tydligare din oerfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...