Jump to content
Annons

Bricasti M7 impulsfiler!


osiris

Recommended Posts

Har läsat igenom tråden lite. Rätt intressant läsning.

Undrar dock lite över creel och ekstasis argument om de s.k "Proffsen"

Ni säger att dessa proffs använder hårdvara för att det är bättre, då det sitter folk och skriver som uppenbarligen har jobbat inom branchen en längre tid i större studios och säger att så är inte fallet.

Jag undrar bara lite vars ni drar gränsen till "proffs"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad jag menar är...att det kanske inte är någon tillfällighet att "proffsen" dvs producenter och artister använder dessa reverb...

Fast det är ju inte så att det ena utesluter det andra...man kan ju använda både och... Sedan beror det framförallt på hur man använder reverbet...

Använder man det som ett mixnings verktyg eller ett instrument ? Hur man använder reverbet ställer olika höga krav på algoritmen..

Vad man föredrar och varför vi alla har olika smak och tycker olika..är ju bara någonting naturligt som jag ser det...därför tror det är svårt att bli överrsen i den här diskussionen..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kraften ligger inte i dsp kraften...utan i algoritmen...Tillverkare som Lexicon vägrar

av ekonomiska skäl därför att släppa det som mjukvara... Dom tjänar mer pengar på att sälja hårdvara...

Men nu i och med AriesVerb får dom fan se upp...för nu har dom fått lite konkurrens iallafall....

Vilket är bra..då det kanske driver ner priserna något...

OK, men hur länge sen är det Lexicon 480 kom, 15-20 år? Är det någon som vet hur kraftfull

processorn är, av ren nyfikenhet. Typ kulram eller något åt det hållet.

Deras mjukvarudesigners måste ju ha varit rent överdjävliga genier om de kunde få ut sådant

välljud ur sina burkar, eller också är dagens programmerare helt värdelösa som inte kan skapa

bättre algoritmer med dagens överlägsna processorer.

För det kan väl inte vara för att det står Lexicon på burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
OK, men hur länge sen är det Lexicon 480 kom, 15-20 år? Är det någon som vet hur kraftfull

processorn är, av ren nyfikenhet. Typ kulram eller något åt det hållet.

Deras mjukvarudesigners måste ju ha varit rent överdjävliga genier om de kunde få ut sådant

välljud ur sina burkar, eller också är dagens programmerare helt värdelösa som inte kan skapa

bättre algoritmer med dagens överlägsna processorer.

För det kan väl inte vara för att det står Lexicon på burken.

Det kanske just är det att det behandlas av hårdvara, transistorer och shit, och att det därför blir ett annat "sound"? Att det inte är riktigt 100% digitalt menar jag. Än att en dator bara omvandlar ljudet genom en algoritm.

Men jag vet inte, bara en tanke. För jag tycker gamla hårdvarureverb låter bättre än dagens mjukvarureverb. Inte bättre på det sättet att det låter mer naturtroget, bara bättre i mix/musiksyfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske just är det att det behandlas av hårdvara, transistorer och shit, och att det därför blir ett annat "sound"? Att det inte är riktigt 100% digitalt menar jag. Än att en dator bara omvandlar ljudet genom en algoritm.

Men jag vet inte, bara en tanke. För jag tycker gamla hårdvarureverb låter bättre än dagens mjukvarureverb. Inte bättre på det sättet att det låter mer naturtroget, bara bättre i mix/musiksyfte.

Även sådana externa digitala reverb är 100% mjukvara för processeringen - förutom omvandlarna förstås. Det kanske kan vara så att omvandlarna färgar på ett speciellt sätt och därför uppfattas som ett trevligare sound om man är van vid just det soundet?

Om du ska ut till ett externt "hårdvaru"-reverb, så måste ju signalen omvandlas 4 gånger på vägen; D/A från datorns ljudkort, A/D in till effektburkens dator, D/A ut från burkens dator - och slutligen A/D i datorns ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Även sådana externa digitala reverb är 100% mjukvara för processeringen - förutom omvandlarna förstås. Det kanske kan vara så att omvandlarna färgar på ett speciellt sätt och därför uppfattas som ett trevligare sound om man är van vid just det soundet?

Om du ska ut till ett externt "hårdvaru"-reverb, så måste ju signalen omvandlas 4 gånger på vägen; D/A från datorns ljudkort, A/D in till effektburkens dator, D/A ut från burkens dator - och slutligen A/D i datorns ljudkort.

Ok, ja, kanske är det det?

Hur skulle exempelvis SIR2 låta om man körde det in och ut på detta vis? Borde inte det simulera lite hårdvara? Dvs många AD/DA-omvandlingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ja, kanske är det det?

Hur skulle exempelvis SIR2 låta om man körde det in och ut på detta vis? Borde inte det simulera lite hårdvara? Dvs många AD/DA-omvandlingar.

Ja - du kan ju köra ett antal gånger ut och in genom ljudkortets omvandlare (du får förstås spela in på ett nytt stereospår varje gång), så kommer det att förändra soundet en del och kanske få fram något i stil med det du är ute efter. Problemet är att om ljudkortets omvandlare inte låter som det behövs för att nå rätt resultat, så kommer fler generationer att förstärka felen - men det är egentligen bara att testa och kolla hur det blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Mm, precis.

Hur gör man detta på bästa smidigaste sätt? En line-kabel mellan nån ut-kanal och line-in? Spelar det roll om man kör phones eller utgång för monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även sådana externa digitala reverb är 100% mjukvara för processeringen - förutom omvandlarna förstås. Det kanske kan vara så att omvandlarna färgar på ett speciellt sätt och därför uppfattas som ett trevligare sound om man är van vid just det soundet?

Om du ska ut till ett externt "hårdvaru"-reverb, så måste ju signalen omvandlas 4 gånger på vägen; D/A från datorns ljudkort, A/D in till effektburkens dator, D/A ut från burkens dator - och slutligen A/D i datorns ljudkort.

Dom flesta morderna reverb enheter har digitala utgångar/ingångar...

SPDIF eller firewire.. Med andra ord man behöver inte alls använda några D/A omvandlare alls...

Tror inte på att Dom medvetet vill färga ljudet med D/A omvandlarna... utan dess uppgift

är att vara så neutrala som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta morderna reverb enheter har digitala utgångar/ingångar...

SPDIF eller firewire.. Med andra ord man behöver inte alls använda några D/A omvandlare alls...

Den burk som diskuteras var inte försedd med SPDIF eller AES/EBU, utan en annan sorts digital I/O, så det funkar inte med de standards som används i dag - utan det blir nog ganska nödvändigt att gå via omvandlarna ändå... 😉

Tror inte på att Dom medvetet vill färga ljudet med D/A omvandlarna... utan dess uppgift

är att vara så neutrala som möjligt...

Inte alltid...

På den tiden hade dessutom digitaltekniken inte kommit så långt, så det är inte ovanligt att omvandlarna färgade mer än dagens omvandlare av bättre kvalisort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar ni på fullt allvar att 15-20 år gamla omvandlare låter bättre än dagens?

"Bättre" kan vara en fråga om smak. Om de färgar på ett snyggt sätt, så kan de faktiskt mycket väl vara "bättre" - även om de är mindre verklighetstrogna än nyare omvandlare...

Hittade manualen här: http://www.lexiconpro.com/Product_Download...al%20rev2.3.pdf och konstaterade en intressant sak, nämligen att det fanns som option att sätta in en audiotransformator - något som kan färga ljudet ganska rejält - och då kan den färgningen förstås också vara en del i det sound folk är ute efter - och om man köper en begagnad burk utan transformatorn (som användaren själv kunde montera i efterhand), så finns risken att man kanske blir besviken...

Vidare så är det 18-bit och 44.1 eller 48kHz. Inget hysteriskt bra i dag precis, men bra för den tiden - och eftersom prylar tilläts kosta då, så kan den 18-bits omvandlaren mycket väl låta bättre än dagens budgetljudkort med 192/24-omvandlare...

Är fortfarande nyfiken på hur mycket processorkraft ett Lexicon 480 hade.

Ingen som vet?

Jag tror inte att det är särskilt mycket jämfört med vad en ganska kass dator har i dag - men det går inte att jämföra riktigt på det sättet, eftersom den externa effektburkens proessor/er har ett mindre antal instruktioner och gör jobbet på färre klockcykler etc, än vad en dator med fullt instruktionsset gör. Det är därför en effektivare användning av processorkraften i den externa burken.

Medan jag har letet så hittade jag att Lexicon har gjort en plugin som bundlas ihop med hårdvara, som det kanske hade varit intressant att testa. Den heter Pantheon.

HÄR hittar man en FAQ angående 480, som kan vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för informationen. Då är det alltså inte bara för att det står Lexicon

på apparaten.

Det skulle kunna vara det ändå - åtminstone delvis. Effekten av Placebo är inte att förakta... :rolleyes:

Det finns däremot som sagt en del saker som kanske kan förklara vissa skillnader (förutom då förstås algoritmerna, som Lexicon förstås håller hårt i) - och som kanske kan vara en del av förklaringen till varför vissa föredrar hårdvaruburken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pantheon Följer med Cakewalk Sonar. Och det låter riktigt illa!!!

Pantheon II ska ha släppts ganska nyligen...har inte provat det..så kan inte uttala mig om det..

...men där är det ju äkta Lexicon-algoritmer - och det var väl ofelbart, eller hur var det nu...? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

...men där är det ju äkta Lexicon-algoritmer - och det var väl ofelbart, eller hur var det nu...? 🙂

på produktbladet står det "our legendary algorithms" 🙂

Men det låter allt annat an legendariskt heh...

Tror dom har medvetet har gjort så att det låter illa och inte FÖR bra heh..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tror dom har medvetet har gjort så att det låter illa och inte FÖR bra heh..

Jo säkert va? Vill ju släppa saker som är skit. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att Pantheon inte låter så snyggt. Men det säger inget om mjukvara vs hårdvara.

EDIT: Om Altiverb hade varit hårdvara, hade det låtit ännu bättre då? 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att Pantheon inte låter så snyggt. Men det säger inget om mjukvara vs hårdvara.

EDIT: Om Altiverb hade varit hårdvara, hade det låtit ännu bättre då? 🙂

Svar nej, Altiverb är ju ett convultion reverb, vad som avgör hur bra det låter är främst impulserna...

Skillnaderna mellan olika Convultion reverbs är subtil...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jäpp.skrev en annan tråd att det går ladda ned bricastifilerna nu som stereo. Kanske inte så många som såg den? 😉 Men skitsamma, nu kan ni inte missa det ni som inte har dem som stereo än.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...