Jump to content
Annons

Bricasti M7 impulsfiler!


osiris

Recommended Posts

Sämsta jämförelsen i världshistorien.

Hårdvara, om vi snackar riktiga hårdvarureverb, ÄR (låter) bättre än mjukvara. Sen hur du rattar är en annan sak.

Om vi jämför med detta:

Säg att vi har en skitkass mick och en skitkass preamp samt ADDA-omvandlare, det kommer aldrig låta lika bra som motsvarande prylar fast BRA grejer - hur mycket du än rattar. Lite åt det hållet ser jag på detta. Sen vad man gillar är ju en annan sak...

Jag är inte proffs, och har aldrig påstått det. Jag är också en "enkel hemanvändare". Men jag hör skillnad på hårdvara och mjukvara, det gör inte ni?

Jag vill inte få det att låta som att jag på något vis är duktig eller så, absolut inte, jag tycker snarare det är konstigt att det är så många som är så extremt positiva om mjukvarureverb och att hårdvara inte alls låter bättre.

Ja, tror han att han har lyckats få till ett Lexicon-reverb på det där sättet så har jag gjort ett äppelträd av en bajskorv.

Det var ju knappt något reverb där vad jag kunde höra när jag kollade igenom snabbt. Väldigt kort svans och litet rum, dessutom überkomprimerat ljud. Han hade lika gärna kunnat köra med CSR eller nåt annat skit.

...tycker denna tråden är smått underhållande att läsa.

haha, ja du reagerade på mitt skumma inlägg 🙂 ja, det var väl inte den bästa jämförelsen, men inte den sämsta i världshistorien iaf!

Jag syftade inte till att visa till att något är bättre eller sämre, jag bara vill påvisa att man inte kan diskutera tycken på det sättet som har blivit i tråden med påhopp och "detta låter bäst, å det är så, punkt". Många nöjer sig med en billigare lösning, har man hört nått man gillar så får man ju köra på det. Alla har olika referenser till vad som låter bra och det är inte förren man verkligen har testat allt rattande som man verkligen själv kan bestämma sig för vad man vill ha, eller vad som låter bäst, eller vad som är mest prisvärt osv. Vad som man tycker låter "bra" är ju dessutom så otroligt subjektivt att man inte kan säga att det "faktiskt är bättre" med hårdvara. Några jämförande ljudklipp säger en del men långt ifrån allt tycker jag.

Skillnader tror jag många kan höra mellan en simulerad hårdvara i mjukvaruform och den äkta varan.. Vad man sedan tycker är ju så olika, och det måste ju inte alltid vara så att hårdvaran låter så mycket bättre att det skulle göra nån vettigt skillnad i en mix.

Förresten.. Hur många mjukvarureverb får du betala 9000dollar för? Svårt att jämföra något som ligger i helt olika prisklasser också. (tänkte på den där lexikon-burken)

Ett mjukvarureverb för 3000kr och ett hårdvarureverb för 3000kr, vinner alltid hårdvaran där också?

Den största anledningen till jag själv inte skulle få för mig att köpa ett hårdvarureverb är att jag sköter all mixning internt i mitt DAW, och jag vill ha det så. Dessutom har jag inte så pass bra grejer att jag skulle vilja omvandla mina signaler bara för det, Dels oxå för smidigheten att ha allt i mjukvaruform.

I en högkvalitativ studio med ett fett analogt mixerbord och andra outboards så skulle jag nog använda ett bra hårdvarureverb om det fanns ett där framför mjukvarureverb, lite beroende på hur mycket reverb ska höras och vad som ska blötas ner.

Nej för min del nöjer jag mig med mjukvaran, det är faktiskt inte så hemskt =) Lycka till i reverb-sökandet och diskuterandet, hej hopp

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

...tycker denna tråden är smått underhållande att läsa.

haha, ja du reagerade på mitt skumma inlägg 🙂 ja, det var väl inte den bästa jämförelsen, men inte den sämsta i världshistorien iaf!

Jag syftade inte till att visa till att något är bättre eller sämre, jag bara vill påvisa att man inte kan diskutera tycken på det sättet som har blivit i tråden med påhopp och "detta låter bäst, å det är så, punkt". Många nöjer sig med en billigare lösning, har man hört nått man gillar så får man ju köra på det. Alla har olika referenser till vad som låter bra och det är inte förren man verkligen har testat allt rattande som man verkligen själv kan bestämma sig för vad man vill ha, eller vad som låter bäst, eller vad som är mest prisvärt osv. Vad som man tycker låter "bra" är ju dessutom så otroligt subjektivt att man inte kan säga att det "faktiskt är bättre" med hårdvara. Några jämförande ljudklipp säger en del men långt ifrån allt tycker jag.

Skillnader tror jag många kan höra mellan en simulerad hårdvara i mjukvaruform och den äkta varan.. Vad man sedan tycker är ju så olika, och det måste ju inte alltid vara så att hårdvaran låter så mycket bättre att det skulle göra nån vettigt skillnad i en mix.

Förresten.. Hur många mjukvarureverb får du betala 9000dollar för? Svårt att jämföra något som ligger i helt olika prisklasser också. (tänkte på den där lexikon-burken)

Ett mjukvarureverb för 3000kr och ett hårdvarureverb för 3000kr, vinner alltid hårdvaran där också?

Den största anledningen till jag själv inte skulle få för mig att köpa ett hårdvarureverb är att jag sköter all mixning internt i mitt DAW, och jag vill ha det så. Dessutom har jag inte så pass bra grejer att jag skulle vilja omvandla mina signaler bara för det, Dels oxå för smidigheten att ha allt i mjukvaruform.

I en högkvalitativ studio med ett fett analogt mixerbord och andra outboards så skulle jag nog använda ett bra hårdvarureverb om det fanns ett där framför mjukvarureverb, lite beroende på hur mycket reverb ska höras och vad som ska blötas ner.

Nej för min del nöjer jag mig med mjukvaran, det är faktiskt inte så hemskt =) Lycka till i reverb-sökandet och diskuterandet, hej hopp

WORD

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope.

Har kollat upp gearslutz frågan angående om man måste vara inloggad.

Man måste inte vara medlem för att läsa trådarna men om man ska kunna länka till eller ifrån gearslutz så måste man vara medlem.

antagligen därför ni inte kunde länka ifrån min post.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Sen ska det även sägas att många reverb som har använts i den korta musikhistorien har knappast alla varit så roliga och så bra som exempelvis ett lexicon. Ändå har slutprodukten låtit grymt bra. Varför? Det har tvingat folk att göra det bästa möjliga av det man har. Det är lite av en paradox att begränsningar tvingar folk att se bortom det begränsande och skapa just oändliga möjligheter och det till det bättre. Begränsningar är bra också. Den kunskapen som har och finns är helt oersättlig mot att bara äga något dyrt och lyxigt. Som redan har skrivits här i forumet att de som kan sina saker gör en hel del mer än bara slänger upp ett lexicon och rattar lite för att få ett grymt ljud ur det. Alla de har börjat nedifrån och arbetat sig upp till de kunskaperna som de har.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är den bästa gratispluggen för att använda dessa impulsfiler?

Tack på förhand.

För Windows finns SIR http://www.knufinke.de/sir/sir1.html

Då kommer jag själv med en liknande fråga, en enkel billig lösning för ProTools? Nån som vet?

Har tittat lite på denna http://www.mellowmuse.com/IR1A.html

..men demo-versionen fungerade inte så jag kunde inte testa den med några impulser, men det verkar ju billig och enkel...

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Okej, då vet vi. Du har alltså ingen erfarenhet av hårdvaran men pratar om det som att du jobbat en hel del med det och jämfört i A/B test mot mjukvara.

Däremot har du sagt att hårdvara alltid låter bättre än mjukvara men jag garanterar att du aldrig skulle kunna peka ut vad som är hårdvara eller inte i ett blindtest.

Har jag sagt att jag jobbat en hel del med det? Det stämmer inte. Ja, jag har hört A/B-test på nätet.

Hårdvara låter nog inte alltid bättre än mjukvara, men snackar vi vettiga hårdvarureverb (inte Behringer för 1000 kr) så skulle nog jag föredra dem före mjukvara. Och nä, inte för att "det är hårdvara - det måste vara bättre" utan för att alla hårdvarureverb jag hört låter på ett annat sätt än vad mjukvara gör, de gör jobbet bättre. Det är lite svårt att förklara, hör man inte det själv så kommer man aldrig förstå vad jag menar.

Creel. En grej jag funderar över. Du verkar tycka att Bricasti-impulserna låter bra. Samtidigt säger du att de inte låter lika bra som hårdvara. Vilken hårdvara jämför du med då?

Jag har hört flera A/B-test på dessa impulser med originalet. Hårvaran är snäppet bättre. Jag har gjort blindtest och klarat det faktiskt, men vissa ljud är svårare än andra. Om det är ett lite otydligt/dovt ljud med lite diskant, kan det vara omöjligt. Men en virveltrumma med mycket attack och klarhet avslöjas hyfsat lätt tycker jag.

Sen vad man gillar är en annan sak såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men en virveltrumma med mycket attack och klarhet avslöjas hyfsat lätt tycker jag.

Och vad beror den attacken och klarheten på då? Enbart reverbet eller processat reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört flera A/B-test på dessa impulser med originalet. Hårvaran är snäppet bättre. Jag har gjort blindtest och klarat det faktiskt, men vissa ljud är svårare än andra. Om det är ett lite otydligt/dovt ljud med lite diskant, kan det vara omöjligt. Men en virveltrumma med mycket attack och klarhet avslöjas hyfsat lätt tycker jag.

Sen vad man gillar är en annan sak såklart.

...och om man sedan verkligen hör den skillnaden i en mix, är också en annan fråga. 🙂

Det är större chans att höra skillnader när man hör effekten enskilt och A/B-lyssnar. Hör man de olika exemplen utan att kunna jämföra, är det liten chans att avgöra vilket det är - och då som sagt ännu svårare om det är i en färdig mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan iaf konstatera att ur dessa impulser har jag lyckats krana fram den bästa rymdklang hittils i mina produktioner, och det på bara ett par timmar framför datorn. Dessa impulser tillsammans med reverbpluggen slår lätt både mitt Lexicon MX200 och mitt M-ONE. De är visserligen inga PCM91 men för mig är valet lätt.

// KG

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Och vad beror den attacken och klarheten på då? Enbart reverbet eller processat reverb?

Jag förstår inte vad du menar? Vad du undrar?

Jag menar att samplet/ljudet man lägger reverb på har mycket attack och klarhet, inte att reverbet ger ljudet klarhet... dvs att ett detaljrikt ljud avslöjar lättare reverbets kvalitet.

Jag kan iaf konstatera att ur dessa impulser har jag lyckats krana fram den bästa rymdklang hittils i mina produktioner, och det på bara ett par timmar framför datorn. Dessa impulser tillsammans med reverbpluggen slår lätt både mitt Lexicon MX200 och mitt M-ONE. De är visserligen inga PCM91 men för mig är valet lätt.

// KG

Kul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan iaf konstatera att ur dessa impulser har jag lyckats krana fram den bästa rymdklang hittils i mina produktioner, och det på bara ett par timmar framför datorn. Dessa impulser tillsammans med reverbpluggen slår lätt både mitt Lexicon MX200 och mitt M-ONE. De är visserligen inga PCM91 men för mig är valet lätt.

// KG

Skön känsla.

har bara lyssnat på en av impulserna.

Ska pröva några när nästa mixjobb dyker upp.

Har ni bra tips på några av reverben till något specifikt instrument så säg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön känsla.

har bara lyssnat på en av impulserna.

Ska pröva några när nästa mixjobb dyker upp.

Har ni bra tips på några av reverben till något specifikt instrument så säg...

Vocal plate (inte oväntat) mkt bra till röster (suveränt på kvinnoröster) london plate bra till lägre mansröster.

Medium/Large & Near (Halls) grymt bra till backlinen men även sång. Har inte hunnit testa mer men det här gav

mersmak.

Edit: Medium och Large halls skall det vara

//KG

Redigerat av KaptenGnissel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
DieHard (oregistrerad)

Såg själv den idag och tänkte ladda ned demon men fanns ingen där än. Ska definitivt testa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat ett nytt favorit reverb nu... som heter "AriesVerb" ...Har inte hunnit prova det så mycket ännu...men jävlar vad bra det låter...

Bättre än Aether då ljudet är mycket renare och transparant... Tror dock det reverb lämpar sig bäst till amibent och elektronisk musik...funkar fruktansvärt bra

till soundscapes....det kanske funkar bra på anant också..men har inte provat det...Jag är helt klart impad... Detta reverb ligger nog väldigt nära Lexicon soundet skulle jag tro....

Behöver dock samtidigt testa det lite mer...men detta var mitt första intryck...så vi får se om jag ändrar mig sedan 🙁

Hur som helst...ladda ner demon och prova själv och se vad ni tycker!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tycker att den demon inte funkade något vidare. Gui är bara en massa plotter och det gick inte ladda några presets heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig sak att tänka på är att reverbet kräver ett bra ljud som det ska ge klang till, är det fel rattat så kommer inte reverbet låta bra, kan vara bra att tänka på så man inte sitter med ett ljud med dålig klang i och tror att reverbet automatiskt ska låta bra.

ibland överdriver jag med massa reverb och tweakar sedan in källan tills reverbet har fått en fin klang, då drar jag ner på reverbet och kollar om det blev rätt, inte alltid men oftast funkar det.

Bara för att ge mig in i den gamla vilda diskussionen... bra hårdvarureverb(vi gjorde en snabbtest för 2v sedan) låter än så länge bättre än alla mjukvarureverb... sen kanske det låter för bra och inte alltid passar men det är en annan sak =)

Hårdvara Lexicon 480L largeChurch dominerade kraftigt på balladvokaler... det var som natt och dag, det gick inte att missa, han jag gjorde det med försökte lura mig fler gånger men man blev inte ens tveksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att den demon inte funkade något vidare. Gui är bara en massa plotter och det gick inte ladda några presets heller.

Kan ju vara någon begrännsing i demo versionen... presets funkar inte för mig heller...

Fast default preset funkar utmärkt för mig iallafall...

Spelade in en live inspelning, använder preset ""Temple of the Ancestors" dock modiferat lite...

http://www.mediafire.com/download.php?t12gwwm1jny

Tar bort filen om några dagar...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo men man släpper väl inte en demo som inte funkar ordentligt? Det är knappast bra reklam som gör att folk öppnar lädret. Jo den preseten funkar för mig med. Men det är inte tillräckligt för att avgöra om man gillar något tillräckligt för ett köp. Man vill ju skruva till själv på lite allt möjligt för att avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men man släpper väl inte en demo som inte funkar ordentligt? Det är knappast bra reklam som gör att folk öppnar lädret. Jo den preseten funkar för mig med. Men det är inte tillräckligt för att avgöra om man gillar något tillräckligt för ett köp. Man vill ju skruva till själv på lite allt möjligt för att avgöra.

På hemsidan står det...

"There is now a demo available of the latest version of AriesVerb.

The demo is fully functional except for the ability to recall settings."

Jag kommer definitivt köpa denna plugg...såvida den inte kostar över 2000...

Är inte riktigt säker på att jag behöver spara till en Lexicon PCM91 längre...

Men...skulle gärna vilja jämföra..sida vid sida...för att avgöra skillnaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad som gör skillnaden, algoritmer processorkraft. Lexicon 480

är väl en ganska gammal apparat vid det här laget, ändå tycker väldigt många att den

låter bäst.

Hur kraftfull var den jämfört med en modern dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad som gör skillnaden, algoritmer processorkraft. Lexicon 480

är väl en ganska gammal apparat vid det här laget, ändå tycker väldigt många att den

låter bäst.

Hur kraftfull var den jämfört med en modern dator?

Kraften ligger inte i dsp kraften...utan i algoritmen...Tillverkare som Lexicon vägrar

av ekonomiska skäl därför att släppa det som mjukvara... Dom tjänar mer pengar på att sälja hårdvara...

Men nu i och med AriesVerb får dom fan se upp...för nu har dom fått lite konkurrens iallafall....

Vilket är bra..då det kanske driver ner priserna något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...