Jump to content
Annons

Bricasti M7 impulsfiler!


osiris

Recommended Posts

Så du kan avgöra att en bil är rolig att köra och har en skön och följsam växellåda eftersom du såg den på TV en gång och en okänd människa på ett forum skrev att det va så.

Det är en stor skillnad på att säga att "jag har hört att hårdvarureverb låter bättre än mjukvarudito" och "Hårdvarureverb är bättre än mjukvarudito".

Tänk på alla de nybörjare på forumet (som du faktiskt själv verkar vara). Dom kanske tror att du har en massa erfarenhet av olika reverb och tror på dina ord och fokuserar mer på om reverbet är hårdvara eller inte istället för att lära sig mjukvaran och få till ett snyggt sound.

Med andra ord så näe, det du inte själv prövat kan du inte säga något om. Mixning handlar inte om presets utan att lära sig sin utrustning och det krävs av både mjuk- och hårdvara och det är ett faktum att en duktig mixtekniker lyckas bra mycket bättre med enklare mjukvara än vad du skulle kunna åstadkomma med massa dyra outboards.

Så droppa det där snacket för det imponerar inte, om det nu är tekniska kreddpoäng du är ute efter. Skaffa dig belägg innan du sprider dina "sanningar".

Så då har jag skrivit av mig för idag.

Att höra och se är två skilda saker...och kan därför inte jämföras...Man behöver varken se eller "känna" för att höra...

När man provar en bil behöver man dock använda fler sinnen än hörseln...

Jag har hört hur ett Lexicon Reverb låter...därför kan jag också säga att dom låter överlägset bättre än mjukvaru reverben som jag faktiskt har testat

dom flesta av relevans...Och av alla mjukvaru reverb jag har testat så kommer det inte i närheten till Lexicon soundet...Jag är fan inge nybörjare men jag är heller inget proffs...men reverb är faktiskt ett av de saker som jag

är mest intresserad av och har läst på en hel del.... Och det är bara på det här "amatör" forumet som folk käftar emot och vägrar inse fakta att hårdvarureveben är överlägsna idag.

När det gäller mixning så håller jag med dig...och jag har tidigare sagt det också att det beror helt och hållet på HUR man använder reverbet, och framför allt hur mycket reverb man använder. Gör man som jag använder mycket stora och långa reverb så är ett BRA reverb väldigt väsentligt , och det är precis långa och stora reverb som hårdvarureveben är bäst på.... Använder man korta reverb så kan man komma undan med ett billigt mjukvaru reverb...det är iallafall min erfarenhet...och det beror helt och hållet på vad för musik man använder reverbet till... Sysslar man med ambient så är iallafall för mig ett bra Lexicon reverb huvudinstrumentet då jag använder mycket långa reverb 30-65 sekunders reverb och ibland ännu längre.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 202
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En sak är säker, Lexicon reverben låter kanon och dom finns bara att köpa som hårdvara så vill man ha det soundet så får man hosta upp stålarna. Så där har du rätt Ekstasis.

Men det finns en massa andra effektenheter som gör coola grejer, både mjuk och hårdvara.

Man vill ju ha en arsenal med pluggar och ljudmöjligheter när man jobbar, inte luta sig emot en enda pryl.

Algoritmer som snurrar i ett Lexicon eller i en Eventide lika gärna kan snurra i datorn. Dessa företag väljer att göra hårdvara för det går inte att kopiera och på så sätt behåller dom exlusiveteten precis som BMW, Jaguar etc.

Frågan är bara hur länge man kan hålla på med hårdvara... Eventide pluggar finns Pro Tools HD och ingen annanstans, troligen pga av betalningsviljan och möjligheten finns hos proffsen kör PT. Likadant med LiquidMix som finns i hårdvara eller till PT HD.

Bara det att dom har portat till olika pluggformat bevisar att koden är transportabel och egentligen inte förbehållen en exlusiv hårdvaruplattform.

Så min poäng här är att hårdvaran inte är orsaken till att det låter bra. Det är ett gigantiskt kopieringsskydd och en affärsmodell och har inget med ljudkvalitén på algoritmerna att göra.

Jag håller med dig till 100% ... Lexicon och eventide m.m är smarta...och vill ju självklart tjäna så mycket pengar som möjligt... Lexicons reverb algoritmer är ju helt och hållet digitala..såvisst...

dom hade kunnat släppa det i pluggform om dom nu ville...men...det skulle ju inte vara annat än självmord för Lexicon. Skulle dom göra det skulle dom inte sälja en enda hårdvaru box förmodligen...

Galbanum tycker jag är det första företaget på allvar som vill ta upp kampen med Lexicon...och det är synd att det inte finns fler företag..som har samma höga ambitoner...

Sedan vet jag inte exakt hur mycket cpu kraft ett hårdvaru reverb skulle ta om man gjorde om det till mjukvara...men med dagens snabbaste quad processorer tror jag inte det borde vara några problem...

Men för några år sedan...har det nog varit ett argument...för att köra det som hårdvara när in cpun räckte till...

Just att det drar mycket CPU kanske är en av anledningar till att Eventide t.e.x släpper det enbart för pro tools och TC electronics bara släpper reverbplugg med powercore.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det kanske är dags att hänga med i utvecklingen. Ett av skälen till att " Proffsen " använder lexicon är att dom köpte dom på 80-90 talet för x antal HUNDRA tusen kronor och givetvis då stor fast vid slutsatsen att det Måste vara så mycket bättre än allt annat som finns samt att dom vet hur den fungerar och låter och därmed kan arbeta snabbare.

Det främsta skälet att proffsen använder det fortfarande är för att det låter överlägset bäst och att det inte finns några alternativ... utvecklingen när det gäller mjukvaru reverb har dessvärre inte kommit ikapp...Aether är på god väg..men...har fortfarande en lång väg att gå..Ett Lexicon reverb från 90 talet är fortfarande bättre än dagens mjukvarureverb....Reverb som PCM96 tror jag aldrig kommer bli gammla...de är färdigutvecklade och tidlösa....det finns ju en gräns för hur bra

ett reverb verkligen kan låta och jag tror Lexicon låter så bra som man kan kräva av ett reverb...Vad som skiljer PCM96 från t.e.x dom lite äldre... PCM91 är att dom har ett mer kliniskt rent sound.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Att höra och se är två skilda saker...och kan därför inte jämföras...

Jag har hört hur ett Lexicon Reverb låter...därför kan jag också säga att dom låter överlägset bättre än mjukvaru reverben som jag faktiskt har testat

dom flesta av relevans...Och av alla mjukvaru reverb jag har testat så kommer det inte i närheten till Lexicon soundet...Jag är fan inge nybörjare men jag är heller inget proffs...men reverb är faktiskt ett av de saker som jag

är mest intresserad av och har läst på en hel del.... Och det är bara på det här "amatör" forumet som folk käftar emot och vägrar inse fakta att hårdvarureveben är överlägsna idag.

När det gäller mixning så håller jag med dig...och jag har tidigare sagt det också att det beror helt och hållet på HUR man använder reverbet, och framför allt hur mycket reverb man använder. Gör man som jag använder mycket stora och långa reverb så är ett BRA reverb väldigt väsentligt , och det är precis långa och stora reverb som hårdvarureveben är bäst på.... Använder man korta reverb så kan man komma undan med ett billigt mjukvaru reverb...det är iallafall min erfarenhet...och det beror helt och hållet på vad för musik man använder reverbet till... Sysslar man med ambient så är iallafall för mig ett bra Lexicon reverb huvudinstrumentet då jag använder mycket långa reverb 30-65 sekunders reverb och ibland ännu längre.

Du säger att du har hört hur ett lexicon låter?

jag får bara en tanke här.. att höra ett reverb i en färdig låt (om nu så var fallet) och speciellt i en genre, som du beskrev, där själva reverbet kan vara som ett instrument... Hur ofta är reverbet otwekat då? jag menar, att man som lyssnare inte kan veta VAD producenten har gjort med reverbet.. så det behöver ju inte vara helt rent direkt ur burken.

Man kan ju deessat, eqat, stereobreddat, delayat osv.. och det känns inte som en rättvis jämförelse mot ett cleant impulsreverb.

Alltså så litar jag inte på vad folk har läst på forum eller vad folk har hört på färdiga låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej det är för att dom får betalt som dom släpper dom till dessa plattformar.

Hade folk inte laddat ned crackade grejer så hade vi också haft Lexicon reverb i mjukvaruform.

Pro Tools HD är väl 7 eller 9 år gammalt och ett ganska trött system nu för tiden.

Dual QUAD core med Intel cpu springer cirklar runt detta system. Och då skall man veta att ett HD kort är troligen är mer kraftfullt än en Bricasti eller Lexicon reverb.

Och självklart låter det bra om det som proffs gör. Har du en aning om hur mycket EQ och annat processande dessa ljudfiler gått igenom innan det låter så bra som det gör?

Så varför låter det bra då? Därför att dom kan sina grejer.

Och idag så är det mer undantag att man kör på hårdvara. Mjukvarupluggarna är det som dom flesta använder.

Ta hem demon från Princeton som jag har i ett tidigare inlägg i denna tråd och berätta för mig vad du tycker om den pluggen, hur låter den och vad kan du tänka dig att använda den till.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du har hört hur ett lexicon låter?

jag får bara en tanke här.. att höra ett reverb i en färdig låt (om nu så var fallet) och speciellt i en genre, som du beskrev, där själva reverbet kan vara som ett instrument... Hur ofta är reverbet otwekat då? jag menar, att man som lyssnare inte kan veta VAD producenten har gjort med reverbet.. så det behöver ju inte vara helt rent direkt ur burken.

Man kan ju deessat, eqat, stereobreddat, delayat osv.. och det känns inte som en rättvis jämförelse mot ett cleant impulsreverb.

Alltså så litar jag inte på vad folk har läst på forum eller vad folk har hört på färdiga låtar.

Du har rätt... Men jag har hört Lexicons reverb i både hela produktioner och på enskilda instrument...

Både Steve Roach och Robert Rich använder reverb på en hel del enkla ljud och enskilda instrument...

Steve Roach t.e.x har släppt över 100 album...och han använder alla möjlig ljud...både elektroniska och akustiska instrument... så jag har rätt bra uppfattning hur ett Lexicon låter...Då hela hans sound

är baserat på hans Lexcion Reverb. Även Robert Rich använder Lexicon...och det är ganska lätt för mig att höra Lexion soundet..speciellt hur ljudet "klingar" med långa reverb...det låter mer "smooth" än något annat reverb. Jag har åtminstonde inte lyckas komma i närheten av det soundet med långa reverb...Och det är ju just långa reverb som är svårtast att få att låta bra...

Jag har ju lyckas bäst med Aether hittils, men vad som fattas är "renheten" och klarheten i soundet....det låter väldigt "oklart" om man jämför med hur Lexicon låter... Aether har inte heller samma respekt för originalljudet...alltså transparansen är inte tillfredställande...Jag vill ju att alla ljud som jag matar reverbet med ska höras i reverbet...och det tycker jag inte Aether lyckas med, iallafall inte när vi snackar om riktigt stora och långa reverb...som jag främst använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis. Det låter som att du verkligen fastnat för Lexicons sound. Istället för att leta mjukvarureverb som låter snarlikt rekommenderar jag dig att titta på bra impulser av lexiconpresets. Och klarar din plugg inte av att spela upp impulser längre än tio sekunder föreslår jag att du kollar efter en ny plugg också.

Edit: T9

Edit 2: Läste lite mer på Acousticas webb och deras impulser av L300 kan vara precis vad du söker. Impulser upp till 64 sekunder långa och preset för de inbyggda modulerande delayen i Pro Tools och Logic (för addera lite mer av Lexicons "magic" 😳 .

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ för att få del av Lexicon-ljudet är Nebula som använder sig av dynamisk konvolvering (typ). Då kan man få med modulationen också. I det officiella biblioteket finns Lexicon PCM 70. I det inofficiella community biblioteket finns pcm 90 och 300. Två program från 960 finns också. Som bonus får man några av världens bästa EQs i mjukvaruform (Doc fear, Api 550b, BAE 1073).

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Men jösses... denna löjliga diskussionen har gått igång igen som vanligt.

Kul dock att nån mer än jag hör att hårdvarureverb låter bättre än mjukvara. Grattis Ekstasis, du har normala öron! 😄

Visst, det är inte ljusårs skillnad på Altiverb/SIR2 och Bricasti M7 (eller liknande hårdvarureverb), men det är tillräckligt stor skillnad för att man ska dissa impulsreverb efter att ha hört hårdvara.

Nä, jag har inte själv använt några hårdvarureverb så mycket. Men det jag baserar mina åsikter på är ljudklipp osv, jag hör ju skillnad. Det har ingenting med kompressor, eq eller något att göra - det ÄR skillnad på mjukvara och hårdvara.

Jag kan dock inte förklara varför det är skillnad i ljud, eftersom ni har rätt i att det "bara" är algoritmer osv. MEN, jag hör skillnad och jag är övertygad om vad jag hör. Sen om ni andra tycker SIR2 är perfekt åt era ändamål - fine, jag tycker det inte gör jobbet heeelt ordentligt. Det är inget jag fått för mig.

Sen är det ju så, som sagt, att vissa ljud är kinkigare än andra för reverb.

Jag har tänkt köpa ett Lexicon PCM91 senare, ser fram emot det. 😄

Om du nu inte någonsin har rattat ett Lexicon så kan jag med mycket stor säkerhet vilja påstå att du inte kommer få bättre resultat

av ett Lexicon reverb än vad du kan få ut av Altiverb eller Space designer.

Skitsnack, han har ju hört massa ljudklipp på flera. Det är som att säga att man inte får bättre ljud ur ett ljudkort för 5000 som för ett ljudkort för 100 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jösses... denna löjliga diskussionen har gått igång igen som vanligt.

Kul dock att nån mer än jag hör att hårdvarureverb låter bättre än mjukvara. Grattis Ekstasis, du har normala öron! 😄

Visst, det är inte ljusårs skillnad på Altiverb/SIR2 och Bricasti M7 (eller liknande hårdvarureverb), men det är tillräckligt stor skillnad för att man ska dissa impulsreverb efter att ha hört hårdvara.

Nä, jag har inte själv använt några hårdvarureverb så mycket. Men det jag baserar mina åsikter på är ljudklipp osv, jag hör ju skillnad. Det har ingenting med kompressor, eq eller något att göra - det ÄR skillnad på mjukvara och hårdvara.

Jag kan dock inte förklara varför det är skillnad i ljud, eftersom ni har rätt i att det "bara" är algoritmer osv. MEN, jag hör skillnad och jag är övertygad om vad jag hör. Sen om ni andra tycker SIR2 är perfekt åt era ändamål - fine, jag tycker det inte gör jobbet heeelt ordentligt. Det är inget jag fått för mig.

Sen är det ju så, som sagt, att vissa ljud är kinkigare än andra för reverb.

Jag har tänkt köpa ett Lexicon PCM91 senare, ser fram emot det. 😄

Skitsnack, han har ju hört massa ljudklipp på flera. Det är som att säga att man inte får bättre ljud ur ett ljudkort för 5000 som för ett ljudkort för 100 kr.

Skillnaden är olika stor beroende på hur man använder reverbet och hur man mixar det.

Skillnaden kan vara som natt och dag om man använder det på ett visst sätt...t.e.x långa reverb svansar låter 10 gånger bättre än mjukvara...

Skillnaden är ju som sagt inte att hårdvara rent teknologiskt är bättre eller låter bättre...utan det faktum att dom bästa och mest seriösa tillverkarna satsar på hårdvara...

Detta gör dom för att tjäna mer pengar..finns ingen annan anledning... Mjukvara är bättre på många sätt, t.e.x man behöver inte köpa en ny hårdvaru box för varje kanal man använder.

Vill man ha 8 spår får man köra 8 reverb i värsta fall...

Mmm PCM 91 kan man se på blocket ibland under 10 000, då blir man lite sugen... 🙂

Fast frågan är om man inte vill spara till en PCM96 istället så är man nöjd livet ut sedan...Jag tror nästan det...

Beställer man från utomlands...kan man nog få den för 28 000 kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ för att få del av Lexicon-ljudet är Nebula som använder sig av dynamisk konvolvering (typ). Då kan man få med modulationen också. I det officiella biblioteket finns Lexicon PCM 70. I det inofficiella community biblioteket finns pcm 90 och 300. Två program från 960 finns också. Som bonus får man några av världens bästa EQs i mjukvaruform (Doc fear, Api 550b, BAE 1073).

Jag har provat Nebula, tyckte det låt enormt dåligt, såvida det inte var jag som använde det på fel sätt..men gav upp ganska snabbt...och återgick snabbt till Aether istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ekstasis, jag har tänkt köpa från Ebay USA. Kostar drygt 9k, nytt med garanti. 😄

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis, jag har tänkt köpa från Ebay USA. Kostar drygt 9k, nytt med garanti. 😄

Jo fast vågar man beställa från USA ?

Men visst..betydligt bättre priser där...sedan får man ju lägga på 25% på tullmoms...

Men på Ebay...kan man nog be köpare att deklarare ett felakt värde...så man slipper betala lika mycet moms..

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jo fast vågar man beställa från USA ?

Men visst..betydligt bättre priser där...sedan får man ju lägga på 25% på tullmoms...

Men på Ebay...kan man nog be köpare att deklarare ett felakt värde...så man slipper betala lika mycet moms..

Varför inte? Dessa säljs av företag och inte av privatpersoner, dessutom har de ju jättebra feedback.

Jo, det kan man också, men kan bli svårare med såna här produkter som säljs av företag. Men som mest är det ju 30% och då spar man ändå massor.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Haha, jag visste inte att AD/DA-omvandlaren hade betydelse för ljudkvaliteten på impulsreverb!

Har köpt ett RME Fireface 400 och nu låter det jävligt mycket bättre jämfört med tidigare. Reverben alltså, ljudet rent allmänt är ju självklart bättre. Hade M-Audio Delta 1010LT tidigare.

Nu är det nog inte lika stor skillnad på detta och hårdvara 😄

Men jag hör fortfarande att det är lite "statiskt", dock inte riktigt lika som tidigare.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Borde det inte vara större skillnad på reverben eftersom ditt nya ljudkort låter bättre än ditt gamla?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Borde det inte vara större skillnad på reverben eftersom ditt nya ljudkort låter bättre än ditt gamla?

Alltså, det jag menade var att reverben låter bättre "renderade" om du förstår vad jag menar? Som att ljudkortet får impulsinstruktionerna, dvs är med och skapar hur impulsreverbet låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det jag menade var att reverben låter bättre "renderade" om du förstår vad jag menar? Som att ljudkortet får impulsinstruktionerna, dvs är med och skapar hur impulsreverbet låter.

Nej. Ditt ljudkort påverkar inte ljudkvaliteten på reverbet. Däremot påverkar det ljudkvaliteten i stort. Så visst, indirekt har det ju en inverkan.

Jag har jobbat med många hårdvarureverb under min tid som tekniker och jag tycker att impulsreverb underlättat mig arbete på flera sätt. Framförallt har jag idag fler olika reverb på paletten än tidigare. Det är smidigare och går snabbare att arbeta med än hårdvara. Jag behöver inte tweaka lika mycket längre eftersom många impulser är förjusterade.

Att ni tycker att hårdvara låter bäst kan bero på att ni hört exempel på när folk hanterat dem på ett bra sätt.

Edit: T9

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nej. Ditt ljudkort påverkar inte ljudkvaliteten på reverbet. Däremot påverkar det ljudkvaliteten i stort. Så visst, indirekt har det ju en inverkan.

Jag har jobbat med många hårdvarureverb under min tid som tekniker och jag tycker att impulsreverb underlättat mig arbete på flera sätt. Framförallt har jag idag fler olika reverb på paletten än tidigare. Det är smidigare och går snabbare att arbeta med än hårdvara. Jag behöver inte tweaka lika mycket längre eftersom många impulser är förjusterade.

Att ni tycker att hårdvara låter bäst kan bero på att ni hört exempel på när folk hanterat dem på ett bra sätt.

Edit: T9

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det jag menade var att reverben låter bättre "renderade" om du förstår vad jag menar? Som att ljudkortet får impulsinstruktionerna, dvs är med och skapar hur impulsreverbet låter.

Ljudgenereringen är exakt samma som du har haft tidigare, eftersom det är datorns CPU som sköter det (och eventuella DSP-kort som UAD, Powercore eller liknande förstås, om man använder effekter i dem). Ljudkortet är inte inblandat över huvud taget i ljudet som sådant, annat än när det gäller lyssningen och inspelningen. Det visar kanske på att ditt tidigare ljudkort hade ganska risiga analogdelar och/eller instabil intern klocka och/eller risiga omvandlare, jämfört med det nya ljudkortet, så att det är därför det lät kasst tidigare, men bättre nu. Som Joachime säger, så påverkar det indirekt eftersom du ju reagerar och skruvar enligt det du hör. Om du byter upp dig till bättre monitorer (om du inte redan har ett par riktigt bra monitorer) så får du en ungefär liknande upplevelse och det blir ännu lite lättare att skruva till ett bra sound och en bra mix, eftersom du hör fler detaljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ljudgenereringen är exakt samma som du har haft tidigare, eftersom det är datorns CPU som sköter det (och eventuella DSP-kort som UAD, Powercore eller liknande förstås, om man använder effekter i dem). Ljudkortet är inte inblandat över huvud taget i ljudet som sådant, annat än när det gäller lyssningen och inspelningen. Det visar kanske på att ditt tidigare ljudkort hade ganska risiga analogdelar och/eller instabil intern klocka och/eller risiga omvandlare, jämfört med det nya ljudkortet, så att det är därför det lät kasst tidigare, men bättre nu. Som Joachime säger, så påverkar det indirekt eftersom du ju reagerar och skruvar enligt det du hör. Om du byter upp dig till bättre monitorer (om du inte redan har ett par riktigt bra monitorer) så får du en ungefär liknande upplevelse och det blir ännu lite lättare att skruva till ett bra sound och en bra mix, eftersom du hör fler detaljer.

Jag skruvar inte ett dugg, det lät bättre på en gång. Jag hade ett virvelklipp med impulsreverb pålagt som sendeffekt, sedan tog jag och lyssnade på det med nya ljudkortet utan att ha rört något och jag tyckte reverbet lät mycket naturligare. Men ni har väl rätt, i att ljudkortet inte påverkar detta något (alltså inspelningsmässigt). Om jag gör en mixdown ned gamla ljudkortet så skulle det låta exakt likadant om jag gjorde likadan mixdown med nya? Om man spelar upp dessa mixdowns med samma interface dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okej, då har jag enbart inbillat mig att nya ljudkortet gjorde reverbet bättre.

Nej, allt låter säkert bättre, eller åtminstone tydligare med det nya kortet.

Så det behöver inte vara inbillning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då har jag enbart inbillat mig att nya ljudkortet gjorde reverbet bättre.

Nej - det är säkert ingen inbillning. Som drloop sade, så har ljudkvaliteten åkt upp ett par pinnhål, så att allting låter bättre. Du har bättre analogdel och bättre omvandlare, vilket troligen innebär att ljudet blir mer naturtroget, bättre upplöst och mindre utsmetat jämfört med det sämre ljudkortet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men det är väldigt subtila skillnader på DA omvandlare. Utan A/B lyssning så är det nog svårt att veta vilket kort man lyssnar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Nej - det är säkert ingen inbillning. Som drloop sade, så har ljudkvaliteten åkt upp ett par pinnhål, så att allting låter bättre. Du har bättre analogdel och bättre omvandlare, vilket troligen innebär att ljudet blir mer naturtroget, bättre upplöst och mindre utsmetat jämfört med det sämre ljudkortet. 😛

Du fattar fortfarande inte vad jag menar. Att ljudet överlag är bättre råder det inget tvivel om, jag blev t.o.m. förvånad att det kunde vara såhär stor skillnad.

Men att reverbet skulle låta bättre pga ljudkortet genererade reverbet snyggare, det är en annan sak... och det var ju där jag inbillade mig att det blivit bättre. Om jag tyckte reverbet läs kasst innan och får bättre lyssning borde det väl inte låta bättre utan man borde höra "felen" ännu bättre?

Men efter att ha lyssnat en del på impulsreverben nu så tycker jag det känns som att det är samma kvalitet, dvs ingen höjdare. Men duger.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Men det är väldigt subtila skillnader på DA omvandlare. Utan A/B lyssning så är det nog svårt att veta vilket kort man lyssnar på.

Där har du fel. Jag märkte stor skillnad direkt. Det blev en annan ljudupplevelse, jag kände inte igen mitt ljud först. För det har aldrig låtit så bra tidigare.

Att byta från ett integrerat Realtek-ljud till M-Audio Delta 1010LT var utan tvekan märkbar skillnad, tillräckligt stor skillnad för att man inte skulle vilja gå tillbaka. Nu när jag bytt till RME Fireface 400 var det ett lika långt steg till, ingen megaskillnad men nu vill jag absolut inte sitta på M-Audio-kortet.

Jag har A/B-testat också. M-Audio låter mer artificiellt. Fireface "limmar ihop" varje ljuddetalj bättre, mer studs och tryck i allt. Trummor låter naturligare, snärtigare.

Tänk dig att du time-stretchar ett trumspår, drar ut tempot men behåller pitch... då låter det inte lika bra, lite åt det hållet är det att byta från Fireface till M-Audio-kortet nu.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har suttit i en riktigt bra studio, jag menar riktigt bra, och lyssnat på AD/DA omvandlare och kom till insikt att om någon skulle bytt ut AD/DA mellan två arbetsdagar så är det inte säkert att jag skulle märkt det.

Man hör det man vill höra.

Jag har ju ändå bara jobbat i bra studios med Lexicon reverb i ca 20 år så vad vet jag. 😏

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...