Jump to content
Annons

Helkväll:Gitarr. SVT2 lördag 13e kl 20:00


slejnard

Recommended Posts

Annons
  • Svar 123
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
Varje gång jag råkade zappa förbi tvåan igår var det någon alldeles för hårig gubbjävel med multikultifransar på skinnjackan som stod och gned på ett evighetssolo... ni menar inte att ni satt och tittade på hela det där?

Du menar istället för dig stå som dj och spela en massa hjärndöd techno och sånt där alla hoppar och dansar lika illa till vilken skit som helst bara för att de är fulla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar istället för dig stå som dj och spela en massa hjärndöd techno och sånt där alla hoppar och dansar lika illa till vilken skit som helst bara för att de är fulla?

Är det musik?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah den gamla vanliga svenska avundsjukan.

Jag skulle verkligen inte sitta i hans svettiga skinnbyxor. Jag lägger inga värdringar i hans spel, det är säkert förträffligt om man är inne på tonbajseri. Personen Malmsteen var för mig en besvikelse. Hade hoppats att han var något mer sympatisk och något mindre patetisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag skulle verkligen inte sitta i hans svettiga skinnbyxor. Jag lägger inga värdringar i hans spel, det är säkert förträffligt om man är inne på tonbajseri. Personen Malmsteen var för mig en besvikelse. Hade hoppats att han var något mer sympatisk och något mindre patetisk.

Har man förhoppningar blir man snabbt besviken. Man kan inte förvänta sig att kändisar ska vara som en själv eller sidor som man själv önskar man hade lite mera av. Alla är olika Sen har knappast ödmjukhet eller sympati varit hans starka sida. det finns ju gott om duktiga musiker och grupper som gjort bra musik men som jag aldrig skulle vilja träffa. Finns gott om uppblåsta egon. Sen finns det ju även de vars musik man hatar fullständigt men säkert är trevlig person och säkert skulle ha mer gemensamt än med vissa vars musik man gillar skarpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man förhoppningar blir man snabbt besviken. Man kan inte förvänta sig att kändisar ska vara som en själv eller sidor som man själv önskar man hade lite mera av. Alla är olika Sen har knappast ödmjukhet eller sympati varit hans starka sida. det finns ju gott om duktiga musiker och grupper som gjort bra musik men som jag aldrig skulle vilja träffa. Finns gott om uppblåsta egon. Sen finns det ju även de vars musik man hatar fullständigt men säkert är trevlig person och säkert skulle ha mer gemensamt än med vissa vars musik man gillar skarpt.

och sen dom allra flesta: ointressanta människor som gör ointressanta saker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt jag aldrig fattat är varför det heter gitarrONANI? Kan man säga pianoonani också då, eller trumonani...

-78 recenserade Melody Maker en Judas Priest-konsert, mitt i värsta punkvågen. Recensionen blev en klassiker. Dels var det en bild på Halford när han låg på golvet med benen rakt upp i vädret. Allt man ser är alltså hans läderklädda bak och benen med läderstövlar och nitar. Bildtexten lyder: "Halford, making an ass of himself". Recensionen är fylld av klassiska uttryck. Ett av de mer kända är den om hur KK och Glenn använder sina gitarrer. Fritt översatt skrev recensenten: "De använder inte gitarrerna som instrument utan som penisar med vilka de hela tiden intar olika samlagsställningar samtidigt som gitarrhalsarna ständigt onaneras". Det var första gången jag blev bekant med den typen av terminologi i samband med gitarrspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det där säger nog mer om dig själv 🙁

Jag tror det finns nåt spännande och intressant hos alla. 😆

Ja så är du också forumets okrönte pk-kung. Du skulle säkert finna någon spännande och intressant hos Linda Rosing också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det var mycket gubbar som satt och överdrev sina meningar. Nån gubbe sa att gitarren var ett vapen och snackade om gitarrister som om dom vore gudar sända från ovan - utan att dra på mungipan, haha. Visst det är bra gitarrister dom snackar om, men man får ju ha glimten i ögat. Blev nästan lite pinsamt.

När var dokumentären ifrån föresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mycket av det jag orkade glo på innan jag slog av var mer en sorts idrottsprestationer är musik. Plojty plojty skit.

Ingen av de där oljiga figurerna kunde spela en tusendel som Chuck Berry. Eller mig. 😆

Har man hört Vai spela en halv minut vet man hur det kommer att låta resten av konserten.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Chuck Berry? Äh han var verkligen inget att komma ihåg för sitt spel. Det är ju senilgubbrock som hör hemma på i urskogen. Allt han gjorde lät detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chuck Berry? Äh han var verkligen inget att komma ihåg för sitt spel. Det är ju senilgubbrock som hör hemma på i urskogen. Allt han gjorde lät detsamma.

Han var först och bäst. Spelar än, aningen darrigt. Han gjorde världens bästa rocklåtar. Det finns låtar från sent 50-tal där han spelar helt otroligt bra. Sen finns det ju tyvärr en massa live-skit där han kompas av sopgäng som inte kan ett dugg av de komplicerade rytmerna som Johnny Johnsson byggde upp låtarna av. Det underliga med Chuck Berry är att han åkte runt och lät sig kompas av såna som inte kunde spela hans låtar alls. Jag har sett honom när han hade en amerikanskt väl inrepad trio med sig, det var ruggigt bra, han själv spelade helt och sjöng otroligt bra. Och dansade på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ahh det är så roligt att provocera. ☺️ Nä men jag skiter allvarligt talat om andra har haft han som favorit. Jag tycker han är skittråkig och överskattad. Men är man som dig och tycker allt som är gjort efter typ 1975 är mestadels skit och all bra musik redan är gjord är det svårt inse att andra tycker något helt annat.

Finns det inga detvarbättreförrforum där du kan bli medlem? Tror nog det skulle passa dig bra.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket bra ny musik.

Försök spela Chuckens grejer på gitarr så märker du hur ini h-e svårt det är. Även jag har levt i villfarelsen att alla hans riff är likadana och skitenkla att spela. Så är det inte, det är fan i mig omöjligt tom för världens bästa studiolirare att kopiera. Hendrix är lättare att kopiera. Om man nu ser nån vits i det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Såg chucken på Tivolis koncertsal nån gång på 70 talet det var mer nån slags institution/eko från gångna tider än nåt annat alla redan då. My Dingaling My God men några catchy tunes har han allt skrivit, mer åt pophållet faktiskt än renodlad rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg chucken på Tivolis koncertsal nån gång på 70 talet det var mer nån slags institution/eko från gångna tider än nåt annat alla redan då. My Dingaling My God men några catchy tunes har han allt skrivit, mer åt pophållet faktiskt än renodlad rock.

Han var ganska kass på 70-talet. My Dingaling är den enda låten han gjorde efter att pianisten Johnny Jonson slutade i bandet. Jag är säker på att Johnny Jonsson gjorde så gott som allt det musikaliska i Chuckens låtar. De hade en tvist om det innan Jonson dog. Det finns skivor med enbart Jonsson, där hör hör man tydligt vem som konstruerade Chuck Berrys alla hits, förutom texterna och gitarrspelet förstås. Men för ca 10 år sen hade Chucken en period när han åkte med eget band och spelade helt otroligt bra, jag såg honom i Falun, det var nog bland det bästa han spelat nånsin. Synd att han gjort så mycket skitspelningar som finna på dvd. Han verkar nästan inte själv fatta hur viktigt kompet var, han trodde vilka svenska sopdansband kunde kompa honom och att alla tyckte det räckte med enbart honom själv. På gamla dar fattade han nog att det var en bra idé att spela med musiker som kunde spela rätt. En märklig man, en av de allra största inom showbusiness.

I Bill Wymans Stonesbok står det att de spelade på samma hak i england när stones inte var så kända, men Berry redan var stor stjärna sen länge. De var glada och trodde de skulle få träffa sin idol, men icke. Han låste in sig i sin loge, ville inte träffa nån, hade inte tid till det, han värmde han vita bönor på ett spritkök han hade med sig från USA. Så snål var den fan. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker han är skittråkig och överskattad.

Vem från hans era skattar du högre?

Tio snabba, finns minst tjugo hits till att dra fram, alla skrivna av Berry:

Memphis, Tennessee

Rock And Roll Music

Roll Over Beethoven

Sweet Little Sixteen

Too Much Monkey Business

School Days

Johnny B. Goode

Maybellene

Beautiful Delilah

Back in the USA

Hans låtar har spelats in av alla från Beatles, Stones, MC5, Springsteen, Beach Boys, Ramones... alla.

Tycker du Berry är överskattad är du inte provocerande, bara korkad och obildad. Men det visste vi ju redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vem från hans era skattar du högre?

Ingen alls. Finns ingen musik från den tiden som jag gillar.

Tycker du Berry är överskattad är du inte provocerande, bara korkad och obildad. Men det visste vi ju redan.

Ja så där låter det alltid bland gamla mummelstofiler. Gillar man inte det de avgudar får man alltid såna där svar. De har rätt och alla andra har fel och ska snabbt korrigera de mindre vetande. Men från dig förväntar man sig inget annat heller. Faktum inget alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...