Jump to content
Annons

Helkväll:Gitarr. SVT2 lördag 13e kl 20:00


slejnard

Recommended Posts

Annons
  • Svar 123
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tackar jag också.

Måste ta en kik på det programmet 🙂

Förresten är det fler än jag som känt för att göra en nätt majbrasa av sina guror när man sett och hört gitarrspel långt utöver ens eget plinkande? Min senaste sådan känsla infann sig när en kollega påstod att denne kunde "nog" lira gitarr... (vilket understatement!! Det ryker fortfarande om min stackars waw-pedal... och jag har inte tänt på ens 🙁

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har nog hänt att jag tänkt så: "Why do i even?". Men vänd på det å tänk att det du gör är också bra och nån annan kanske tänker liknande när de lyssnar på dig. Försök att inspireras istället. Men visst tusan har man funderat på nedläggelse ibland...

Kör i vind!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hålltider:

Svt-2 lördag 13e juni med start kl 20:00

20.00 History of Rock 'n' roll: Guitar Heroes

Musikdokumentär från 1995 om gitarrens plats i rockhistorien. Pete Townshend, Slash, Eric Clapton, Bruce Springsteen, Jimmy Page m.fl. alla spelar de på och fascineras de av gitarren, och alla medverkar de i denna underhållande dokumentär där historien om uppkomsten av instrumentet berättas. Detta är ett fristående avsnitt ur serien History of Rock 'N' Roll.

20.50 5 min Yngwie Malmsteen

Intervju med Yngwie Malmsteen från 2003.

Textat sid. 299

20.55 AC/DC - Big Gun

Musikvideo från 1993 med AC/DC.

21.00 Rapport

Textat sid. 299

BREDBILD

21.05 Tommy Emmanuel: Center Stage

Konsert från 2008 med gitarrmästaren Tommy Emmanuel. Tommy Emmanuel anses av många vara världens bästa akustiska gitarrist. När han ensam går upp på scen med gitarren i hand känns plötsligt alla övriga instrument lite onödiga. Med ett unikt gehör och en precision utan dess like spelar han sina egna och andras låtar från musikens alla håll. Man är förbluffad och har inte en tråkig stund.

BREDBILD

22.05 5 min Kee Marcello

Intervju med Kee Marcello från 2009.

Textat sid. 299

BREDBILD

22.10 Luftgitarr i Finland

Luftgitarrsdokumentär från 2002. Toby "the Tobanator" Peneha är ett luftgitarrsproffs från Nya Zeeland som åkt ända till Finland för att vara med och tävla i luftgitarrs-VM i Uleåborg. Tillsammans med luftgitarrsgurun Zak "Mr Magnet" Monro finslipar han sina moves inför tävlingen.

BREDBILD

22.40 Rapport

Textat sid. 299

BREDBILD

22.45 Expo '92 - Gitarrlegender i Sevilla

Legendarisk konsert från 1991. Inför världsutställningen i Sevilla samlades världens bästa rockgitarrister för att göra en konsert som senare blev legendarisk. På scen var Brian May, Joe Satriani, Steve Vai, Nuno Bettencourt, Gary Cherone och Joe Walsh.

00.15 I Robert Johnsons fotspår

Musikdokumentär från 1990. Robert Johnsons bluesinspelningar med ett gudabenådat gitarrspel har blivit berömda. Samtidigt är hans korta, intensiva liv i Mississippis delta höljt i mystik. John Hammond, en av dagens bluesstjärnor, söker sin legendariske föregångares ursprung.

Från 4/1 i SVT1

01.10 Från akustiskt till dödsmetall

Musikvideor från fyra decennier med bland andra Eric Clapton, Tool, The Shadows, Pantera, Santana, B.B. King, Arch Enemy, The Donnas, Led Zeppelin med flera. För hela spellistan gå in på svt.se/gitarr.

Källa: rubbet urklipp från svt.se

Edit: gjorde rättelse efter lavrell's påpekande. 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är ju så att alla har sina bra och lite sämre tekniker. Jo finns ju kanske några undantag men de allra flesta i alla fall. Finns ju gott om t ex tekniska gitarrister som har grymma tekniker men be dem spela något emotionellt och de suger hästballe. Det blir t om skrattretande när de försöker. 🙂 Du är säkert bättre än mig på vissa saker på guran och jag bättre än dig på andra. Det är mer så att man kan komplettera varann. Men att jämföra sig med andra är totalt meningslöst. Bara spela på det man gör bäst. Sen finns de ju dem som är ganska mediokra gitarrister men gör riktigt grymma låtar istället och det överväger teknisk skicklighet på guran. Trots allt handlar allt om låten och det är den folk kommer att minnas i första hand. Själv tycker jag inte att Jimi Hendrix gitarrspel får mig att gå igång men han kunde göra bra låtar och hans sånginsatser tycker jag har fått stå tillbaka allt för mycket jämfört med hans spel.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tackar för all uppmuntran!

Åter till lirandet då .... :rolleyes:

(hoppas jag inte stal tråden)

Det göra alla ändå. Hör till ett forum. Precis som i vanliga världen. Men det verkar inte moderatorer fatta ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Rättelse, det är imorgon 13:e JUNI och inte Juli som KWS skrev 😆

För övrigt verkar det bli en grymt sevärd kväll. Min höjdpunkt blir dock Tommy Emanuell, detta trots att jag sett honom 3 ggr live redan. Man kan aldrig få nog av den karln!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Bara hört talas om honom så det ska bli intressant kolla. Blir en helkväll framför dumburken då. Nja förutom det där med luftgura, där kan man ta en lång toapaus och å öva på guran tills nästa börjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Legendarisk konsert från 1991. Inför världsutställningen i Sevilla samlades världens bästa rockgitarrister för att göra en konsert som senare blev legendarisk. På scen var Brian May, Joe Satriani, Steve Vai, Nuno Bettencourt, Gary Cherone och Joe Walsh.

Gary Cherone är inget gitarrist för den som undrar vem det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe precis. Han är nästan raka motsatsen till en gudabenådad gitarrist: han är en fantastiskt, makalöst talanglös sångare.

Ja hans korta tid i Van Halen lät inte kul. Men måste ändå erkänna att jag gillade Extreme där ett tag.

Fasen va guld imorn. Intresset verkar stort då detta är tredje tråden om samma tips! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara det... den födde tanken hos mig att söka upp en av mina tidiga idoler Paco de Lucia på You Tube, vilket jag oförklarligen aldrig gjort. Så bidde det en tråd om honom också. Så denna tråden födde en ytterligare och en ytterligare... för jag fick tips om Joe Henry också.

Framförallt blev jag sugen att köpa mig en riktigt bra spansk gitarr... inte bara använda en lånad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bubbelibump! 3 timmar till meltdown. Fyll termosarna, blanda dipen och kyl läsken. Nu jäklar åker vi snart.

Snart bär det av till bolaget, där ska öl inhandlas för att intas under Tommys konsert och efter det beger jag mig till en tjejfest där jag är enda killen.

Ibland är livet rätt okej 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag inte att Jimi Hendrix gitarrspel får mig att gå igång men han kunde göra bra låtar och hans sånginsatser tycker jag har fått stå tillbaka allt för mycket jämfört med hans spel.

Jag trodde aldrig jag skulle stöta på någon som tycker ungefär som jag i Hendrix-frågan. Knockad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart bär det av till bolaget, där ska öl inhandlas för att intas under Tommys konsert och efter det beger jag mig till en tjejfest där jag är enda killen.

Ibland är livet rätt okej 😄

Mää 🙂 Här stänger bolaget 13 på lördagar. Tjejfest sa du...helt okej. 😄

Ang Hendrix så var han både bra på att lira, göra låtar och sjunga tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mää 😄 Här stänger bolaget 13 på lördagar. Tjejfest sa du...helt okej. 🙂

Ang Hendrix så var han både bra på att lira, göra låtar och sjunga tycker jag.

Jag kom på att det va lördag i bilen på väg till bolaget 😄

Men men, jag får köra på nödraketer istället, vara lite nyktrare än brudarna och ha koll på vad jag gör. Låter som en bra plan!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

19. The Dire Straits - Heavy Fuel

Vilket uselt val för ett gitarr frosseri, dire straits är väl en bra representant för 80-talet. Heavy Fuel är 90-tal. Brothers in arms eller romeo & juliet är bättre val. Sultans of swing är 70-tal och där är det väl ganska trångt. Tunnel of love vore riktigt bra men den är 15 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Nåt jag aldrig fattat är varför det heter gitarrONANI? Kan man säga pianoonani också då, eller trumonani...

Jag har svårt att se en piano som en fallos symbol.

@wangcaster.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...