Jump to content
Annons

Helkväll:Gitarr. SVT2 lördag 13e kl 20:00


slejnard

Recommended Posts

Annons
  • Svar 123
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)

Kunde väl åtminstone visa typ filmen Crossroads(många år sen man såg den)istället för musikvideos.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nåt jag aldrig fattat är varför det heter gitarrONANI? Kan man säga pianoonani också då, eller trumonani...

Ja det är bara att ställa dig mot pianot och jucka och spela Mozart samtidigt som mormor tittar på när du spelar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nej, Chris Thompson, han som svarade Paul Rodgers i "Hey Joe" här.

Var det han med kalhygget och brillorna? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hahaha! Ser ju ut dragqueens hela högen!

Vai lirar ju skitbra. Men det är för snyggt. För digitalt. Sen är ju låtarna hur skitdåliga som helst.

Äh fan nu får du fan i mig ta å gå och pissa och runka och lägga dig i ett hörn för i heeelvete!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tommy Emmanuel var en kul prick!

Det var han...

....inte. 🙂 Fy fan vilket sömnpiller. Hade det inte varit för att jag var helt speedad på redan en !/½ liters cola hade jag somnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujujuj....

Sedan detta också att de kör en helkass version med Steve Winwood på ultratam strata på "Crossroads".

Det var det sämsta jag sett... av den.

Nej tacka vet jag Randy Bachman & Tim Bachmans tagning, eller tidiga Cream eller Jeff Healeys version.

Vilken skillnad!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tror nog snart du får nån fråga om vilka det är från någon... 🙂

Tror du verkligen det??? 😆

Ok då...

Randy Bachman - frontman i Guess Who (American Woman, Undun, These Eyes) och BTO (You ain't seen nothing yet, Four Wheel Drive, Blue Collar) och numera mycket tid åt jazzen där han stöttar Lenny Breaus efterlevande i och med att denne jazzlegend blev skjuten. Äger en av de största gitarrsamlingarna bland gitarrister och numera en egen ö. Håller kurser på Universitet i gitarrkomposition. Har träffat honom personligen och hans fru - det var stort! Enormt bred och generös artist. Producerar många artister.

Roger Steen - oerhört duktig gitarrist som är med i The Tubes. Hade ett eget band innan och hörde sin roadie Fee Waybill sjunga och då fick han ta micken istället och Roger inte ägna den någon tid (vilket är en väldigt tur, för sjunga kan han inte...), så var the Tubes bildat. Många band ville ha honom med som gitarrist på 70-talet, bl.a. Nazareth, men han blev the Tubes trogen. Har sett honom/dem live. En av de bästa konserter jag nånsin varit på! Ex på låtar: Mondo Bondage, Haloes, Don't touch me there, TV is king, I don't want to wait anymore...

Chris Stein - Debbie Harrys gitarrist i Blondie och tillika partner/man under många år. Tills hon tyckte han blev för gnällig. Han har en lite udda och egen spelstil. Lirar numera med en stor portion bakgrundsljud, blir inspirerad av alla maskiner när han ska göra låtar och är relativt experimentell. Mainstream music ger honom inte så mycket. Höll på att stryka med pga en leversjukdom på 70-talet, som inte var orsakad av knark, men ingen trodde på det då. Har sett honom/de live! Låtar: Heart of glass, Rapture, Picture this, Denis, Good boys...

Hugh Cornwell - kultmannen från the Stranglers (tillsammans med Jean Jacques Burnell, Jet Black och Dave Greenfield). Stranglers blev allra detsamma utan Hugh, men de har haft helt ok sångare efter dess. Hugh spelar med en Tele med en tuff framtoning. Såg dem i Gbg när de var här senast. Låtar: Peaches (som valts till att ha musikhistoriens bästa basgång), Always the Sun, No more heroes, Duchess, North winds blowing...

Lindsey Buckingham - gitarrhjälten från Fleetwood Mac. Har en helt egen musikstil och väldigt unika specialgjorda gitarrer. Har blivit allt bättre med åren och det är få förunnat att få det epitetet. En av mina idoler som jag aldrig haft äran att se. Den överlägset bästa soloskivan med honom är den som fick minst utrymme i en dokumentär med honom som släpptes på dvd. Den förbisedda cd-n heter hursomhelst Out of the Cradle och är ett av de bästa album jag har överhuvudtaget! Lindsey Buckingham-låtar: Go your own way, Under the skin, Tusk, Countdown, All my sorrows...

Lolly Vegas - förklarades som underbarn tillsammans med sin bror Pat Vegas (som spelade bas). Redan i 13-årsåldern spelade de med storheter som Oscar Peterson. Senare spelade de med Elvis Presley, Scotti Moore och Jimi Hendrix t.ex. Vad många inte känner till är att Redbone som gruppen hette var Hendrix favoriband. På senare år har Lolly skrivit musik åt Cyndi Lauper bl.a. och gjorde hennes Girls just wanna have fun. Det unika i Lolly Vegas gitarrspel var hans sound, då han istället för dist och wah wah mer körde med leslie som grundeffekt. Han hade en unik attack i sitt spelande och rytmik få förunnat. Fick en stroke på äldre dar och jobbar nu för att återuppstå med sitt gamla band. Aldrig träffat/sett live... Kända låtar: With queen of New Orleans, Maggie, Wovoka, Gamble...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var han...

....inte. 😆 Fy fan vilket sömnpiller. Hade det inte varit för att jag var helt speedad på redan en !/½ liters cola hade jag somnat.

Nämen dö hårt nu får du skärpa dig, den tonen och det groovet som den mannen har är av absolut världsklass. Sen att du inte uppfattar det är en annan sak.

Själv satt jag och log för mig själv av ren njutning. Folk brukar säga att jag har ett skönt groove i mitt gitarrspel när jag spelar ut men jämför man med mästaren är man ju ingenting 🙂

Näe lär dig förstå ett musikaliskt och rytmiskt geni när du ser det så kommer dina ögon öppnas för en ny värld 🙂

Sov gött allesammans!

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har medfödd rytmkänsla i spelandet, men jag är inte 100 på barréackord och inte alls bra på snabba solopassager. Visst var Tommy Emmanuel bra - ska se honom live om tillfälle ges! Jämför man sig med en sådan musiker kan man ju definitivt inte kalla sig musiker, inte jag iaf.

Sedan skrev DieHard intressanta grejer nånstans (denna tråden?) om att man ska beröra. Här har vi kärnan! Jag tänker efter och ser i min stora skivsamling att jag inte har en enda av dessa gitarrhjältar hemma, förutom någon enstaka Cream/Clapton. Jag går mer efter låtarnas helhet om jag ska köpa en platta och inte ifall musikern masturberar som tråden heter. Men Tommy Emmanuel kan jag tänka mig att skaffa, särskilt den där låten med mycket flagolettotoner var härlig. Att spela trumma på gitarren som han gjorde kan jag åta mig själv - ge mig nåt år bara... Men jag har flera mil kvar till snabbheten i fingrarna vid solo. Det är just det som imponerar mest på mig när det gäller alla dessa gitarrister vi sett inatt... Steve Vai, Joe Satriani, Joe Walsh, Brian May etc.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har medfödd rytmkänsla i spelandet, men jag är inte 100 på barréackord och inte alls bra på snabba solopassager. Visst var Tommy Emmanuel bra - ska se honom live om tillfälle ges! Jämför man sig med en sådan musiker kan man ju definitivt inte kalla sig musiker, inte jag iaf.

Sedan skrev DieHard intressanta grejer nånstans (denna tråden?) om att man ska beröra. Här har vi kärnan! Jag tänker efter och ser i min stora skivsamling att jag inte har en enda av dessa gitarrhjältar hemma, förutom någon enstaka Cream/Clapton. Jag går mer efter låtarnas helhet om jag ska köpa en platta och inte ifall musikern masturberar som tråden heter.

Sånt där gitarrunkande och piss kommer man över ganska snabbt. Idag skiter jag fullständigt i det. Det är låten som är det viktigaste. Som du skriver, helheten.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har medfödd rytmkänsla i spelandet, men jag är inte 100 på barréackord och inte alls bra på snabba solopassager. Visst var Tommy Emmanuel bra - ska se honom live om tillfälle ges! Jämför man sig med en sådan musiker kan man ju definitivt inte kalla sig musiker, inte jag iaf.

Du verkar dock inte kunna stämma din gitarr. Lyssnade på din myspace 😆

Jag kollade lite på Brian May och grabbarna, det var inte så kul.. som KWS sa så var det inga låtar att snacka om direkt. Tommy missade jag också så klart, hade velat se honom. Grym snubbe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar dock inte kunna stämma din gitarr. Lyssnade på din myspace 😆

Jag kollade lite på Brian May och grabbarna, det var inte så kul.. som KWS sa så var det inga låtar att snacka om direkt. Tommy missade jag också så klart, hade velat se honom. Grym snubbe.

Det är ingen låt, bara ett jam/plojjgrej i samband med att jag testade att få ljud in i datorn med grejerna.

Jag har fått hundratals förfrågningar om att lägga ut den igen, så då gjorde jag det.

Inget fel på de två akustiska gitarrerna (rytm) resp melodispel (höger), men Telen (vä) är för lågt stämd.

Konstigt nog är du den förste att anmärka på det.

Har fått förfrågan från en Premier League-klubb jag supportar om att ha den på arenan.

Men jag vill skicka en färdig riktig låt i så fall.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ingen aning om att Yngwie Malmsteen var en sådan obotligt självupptagen och gnällig stackare. Man orkade ju varken titta eller lyssna på honom.

Han verkar ju ha gått upp 15 kg också, livskris? Makes sense!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ingen aning om att Yngwie Malmsteen var en sådan obotligt självupptagen och gnällig stackare. Man orkade ju varken titta eller lyssna på honom.

Han verkar ju ha gått upp 15 kg också, livskris? Makes sense!

Han tränar 7-8 timmar per dag, har han sagt iaf.

Fast i programmet där så var han lite slarvig i sitt spel, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag hade ingen aning om att Yngwie Malmsteen var en sådan obotligt självupptagen och gnällig stackare. Man orkade ju varken titta eller lyssna på honom.

Han verkar ju ha gått upp 15 kg också, livskris? Makes sense!

Ah den gamla vanliga svenska avundsjukan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...