Jump to content
Annons

Studiobygge


Ponderosa

Recommended Posts

Alla barnen är vuxna och utflugna ur huset, vad gör mamma och pappa då...? JO dom bygger studio såklart!

Bakgrund

Ett gammalt "barn"-rum skall förvandlas till en midsize hemmastudio. Det som finns att tillgå är ett större rum & en relativt stor klädgarderob. Tanken är att rummet ska fungera som kontrollrum, medans klädgarderoben blir ett mindre inspelningsrum.

Info

Rummet finns på ovanvåningen i ett tvåplans hus med snetak på båda sidor.

405 x 535 x 230 cm är måtten (ex inspelningsrummet)

Väggarna består av trä, trä och åter trä i alla riktningar med gipsskiva ytterst, samt 2 st fönster på kortsidan.

Målsättning

* Akustikbehandla kontrollrum & inspelningsrum så bra det går.

* Bygga allting själv, då vi vill lära oss från grunden hur man går tillväga.

* Kunna göra BRA, torra sång/ackgitarr inspelningar

* Mixa i ett "ärligt" kontrollrum

* Få det snyggt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Ser bra ut. Hoppas du lägger upp bilder på det ni gör. När börjar ni?

Lycka till!

Tack Ihzon!

Bygget är redan igång och tanken är att jag skall lägga upp bilder + info senare ikväll när snickarbyxorna är av och mysbrallorna på 🤪.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju änklare(och snyggare tycker jag) att klä in hela väggen(arna) med absorbent. mellanrummen fyller ju inte så stor funktion.

regla upp direkt på väggen o i med absorbent och häffta på tyg och sedan lister runt kanterna.

sär har har jag gjort i mitt kontrollrum:

post-19551-1243173541_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Arbetsdag 2 - Arbetsbänk

Allt grovarbete är gjort med målning. Nästa projekt blir att bygga arbetsbänken. Det diskuterades kraftigt fram och tillbaka på vilket som skulle bli den bästa lösningen konstnadsmässigt/utseendemässigt/funktionsmässigt. Från början va tanken att köpa en riktigt bänkskiva från Ikea där man kan specialforma sin efter sina egna mått. Fast det kostade typ 700 kr per meter och det gick inte att få en hel skiva (bänken skall vara 405 cm lång) utan va i såna fall tvungen att ha en skarv någonstans vilket vi inte för dom pengarna.

Så istället köptes 3 st limträskivor på Cheapy (2 st 240x60 & 1 st 240x40 tror jag det va) och vi sågade till en egen bänk. 1 cm in på bänkskivan satte vi en list som ska gömma LED-slingan.

post-9648-1243206476.jpg

post-9648-1243206762.jpg

post-9648-1243206912.jpg

post-9648-1243207700.jpg

post-9648-1243207793.jpg

post-9648-1243207885.jpg

post-9648-1243208021_thumb.jpg

Bänken fästes på väggen med "hyllplansvinklar" modell störst (50 cm tror jag). Trots såna stabila fästen behövde vi i efterhand lägga brädor på varje fäste som kom ut 70 cm för att ge ytterligare stabilitet. Bänkskivan har ett djup på 80 cm och ett mellanrum till väggen på 5 cm så att sladdar går bakom + att LED-belysningen ska lysa både upp och ner på väggen bakom och ge ett intryck av att bänken svävar.

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsdag 3 - Absorbenter

Över arbetsbänken skall snedväggen fyllas med absorbenter. För att göra det så lätt som möjligt byggde vi ramarna efter måtten på isover plattorna (116x56x7 cm) som sen täcktes med tyg. Absorbenterna hängdes sen upp med lika mycket luft mellan absorbent till tak som absorbenten är tjock, dvs 7 cm från väggen. (Tydligen skall detta göra att absorbenterna jobbar över ett större frekvensregister?). Samma absorbenter byggdes oxå till inspelningsrummet.

post-9648-1243208513_thumb.jpg

post-9648-1243208656.jpg

post-9648-1243208903_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsdag 4 - Diffusorer

Snedväggen bakom arbetsbänken skall fyllas med diffusorer á la Crunchar'n. Plyfaplattor sågades ut i 48x46cm och ramverket byggdes av furuläkt i måtten 46x46cm för böja plattorna. Ramen målades svart och plattorna vita (lackfärg).

post-9648-1243209411.jpg

post-9648-1243209563.jpg

post-9648-1243209681.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Arbetsdag 5 - Rack mm

Adam A7 Monitorerna behövde komma upp en bit och patchbayen behövde ett rack. Så för att få plats under akustikplattan fick det bli nån slags hybrid 2,5 HE rack av den överblivna limträskivan 🙂. Akustikplattorna har flyttats upp ytterligare några cm sen bilden togs för att få under monitorerna. Att en liten del av monitorerna står bakom akustikplattorna är jag lite skeptisk till ur rent dämpnings syfte. Men det kanske går bra ändå eftersom att väggen bakom är sned?

post-9648-1243210431.jpg

post-9648-1243210555.jpg

post-9648-1243210720.jpg

En rullskena att ha under bänkskivan med ett midiklaviatur är väl typ lika självklart som att det finns italienare i Italien?

Så vi slaktade en gammal hylla och använde skenorna från en låda i ett ännu äldre skrivbord 😄!

post-9648-1243211070.jpg

post-9648-1243210966.jpg

Slutligen en bild på hur det ser ut med LED på bänkskivans baksida. Dock tror jag det ska bli en starkare modell på LEDen, och inte nuvarande Ikea skenor.

post-9648-1243211389.jpg

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsdag 6 - Inspelningsrum

Detta är mitt lilla hjärtebarn 😄! Kontrollrummet är kompromissat hej vilt med åsikter från min kära moder om hur det skall se ut kontra funktion. (Tilläggas skall att båda föräldrarna är musiker och det va morsan som visade mej Cubase en gång i tiden... hahaha.. sug på den ni!). Men i inspelningsrummet där fick jag göra precis som jag ville och det har jag gjort.

Målet med hela studion är att inte vara begränsad. Tex skall man kunna sitta flera stycken i kontrollrummet och se, därav 2 st 24" skärmar. Likadant ville jag att det skulle fungera på andra hållet, dvs man skall kunna sköta allting själv. Och hur gör man det om man skall sitta i inspelningsrummet och samtidigt trycka på rec ute på datorn i kontrollrummet? Jo man splittar skärmen och sätter ytterligare en skärm + mus i inspelningsrummet. Bordet som skärmen står på skall borras hål på framsidan och där sätter vi ingångarna som behövs, i sin tur vidarekopplat till patchbayen. 6 st akustikplattor skall in i för att verkligen få till ett torrt rum.

post-9648-1243212224.jpg

Inspelningsrummet sett från golvet (Ja, jag la mej ner på rygg för er skull 🙂)

post-9648-1243212303.jpg

Och här är 3 st plattor uppe

post-9648-1243212608.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé hade varit att vänta med att ockupera ytor till man vet om det behövs en absorbent (t ex perforerad panel) där eller inte.

EDIT: Men det har ni kanske redan kollat?

Du menar bakom bänkskivan? Eller bara i allmänhet? För jag är lite skeptiskt till mängden absorbenter i kontroll rummet. Tror det kommer behövas mer dämpning, och framförallt i det lägre registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Barnen tar ju verkligen all tid och alla pengar så drömmen att bygga en hemstudio för egen del har hamnat på efterkälken. Men det är fantastiskt roligt att läsa och följa andras byggen och erat ser fantastiskt bra ut, skall blir roligt att följa och hoppas att man kan få något smakprov på hur det låter när det är färdigt 🙂

EDIT: och ja... det var PRECIS därför michael Jackssons skivor lät bra, utan tvivel 🙂

Redigerat av chrillen
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar bakom bänkskivan? Eller bara i allmänhet? För jag är lite skeptiskt till mängden absorbenter i kontroll rummet. Tror det kommer behövas mer dämpning, och framförallt i det lägre registret.

Ja, man behöver oftast använda de ytor man har för att dämpa bas och om ni har en problemfrekvens (stående våg) som utnyttjar denna (och minst en till) yta så kanske det hade varit en idé att först bygga en absorbent och sedan fäst skivan framför denna.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man behöver oftast använda de ytor man har för att dämpa bas och om ni har en problemfrekvens (stående våg) som utnyttjar denna (och minst en till) yta så kanske det hade varit en idé att först bygga en absorbänt och sedan fäst skivan framför denna.

Ah ok. Jag är med på vad du menar. Men tror du inte att det skulle räcka med en typ helmholtzare vid diffusorväggen? Rummet är inte gigantiskt. Men som jag nämnde tidigare så är jag lite skeptisk till att monitorerna står lite bakom absorbenterna i nedkant, fast det är inget du tror spelar roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är vi förhoppningsvis inne på den sista arbetsdagen enligt google sketchup skissen. Vi ska strax sticka iväg och köpa lite lister, kablar och sånt (det tillkommer alltid något mer än man tror från början). Sen är det kabeldragning in i inspelningsrummet + fästa kablarna under arbetsbänken som gäller. Bilder kommer givetvis 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Whoa.. Suveränt snyggt bygge.. Gillade diffusorerna särskilt.. Men en lite fundering.. Ponderosa är 27 år.. Barnen utflugna.. 🥰 Vad gör mamma och pappa då?? Öhh.. Hur ung var du när du blev förälder 🙁

Edit. Äsch kom på det.. Du är en av dom utflugna va? 😮 Hoppas du får använda studion!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsdag 7 - Finlir & lödning

Det är inte klokt vad dagarna går fort när man håller på! Vi har jobbat nästan konstant hela dagen och varit iväg och köpt grejer som vi saknat. Det är nu det börjar bli riktigt riktigt roligt när man börja ana ett slutresultat. Men det är lite frustrerande på ett sätt att det hela tiden måste tänkas på "ditten & datten" med varje liten skruv och sladd man drar för att det ska bli så smidigt/snyggt som möjligt. Och det är synd och säg att man är särskilt snabbtänkt efter en veckas konstant byggande 😐😄

Idag har det finlirats med lister till både arbetsbänken och inspelningsrummet. "Midiklaviatur rullskenan" sattes fast med ännu ett hemmapatent för att inte slå av knäna varje gång man rulla förbi. Och sist men inte minst har alla signalsladdar + ström dragits in till inspelningsrummet. Lödkungen (det är farsan det, INTE jag haha) har lött & lött & lött och efter någon timme så va ingångarna på plats i racket under skärmen.

post-9648-1243380060.jpg

post-9648-1243380267.jpg

post-9648-1243380370.jpg

post-9648-1243380465.jpg

Listen i framkant på arbetsbänken monteras

post-9648-1243380625.jpg

Rund dörrkarmen i inspelningsrummet va det inte speciellt tätt (inte så konstigt med tanke på att det varit en gammal klädgarderob kanske?) så där tryckte vi in massa isover.

post-9648-1243380752.jpg

Kabeldragning...

post-9648-1243380915.jpg

Kopplat uppmärkt och klart!

post-9648-1243381010.jpg

post-9648-1243381156.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

VIKTIGT!

Glöm inte att ordna någon typ av ventilation till sångbåset.

Ett helt slutet rum blir snabbt outhärdligt att vara i pga dålig luft och att det blir väldigt varmt.

Snyggt bygge i övrigt.

Hälsningar Tomas H

Hallå Kjubeis!

Kul att du kollar förbi 😐! Hur blev det med ditt datorbygge förresten?

Ja det är faktiskt något som kan bli ett problem. Dock finns det möjlighet att öppna vindsluckan. Men problemet är att rumsakustiken blir drabbad av det har jag märkt, så det går inte att ha luckan öppen och sjunga in samtidigt tror jag. Har faktiskt ingen koll alls på hur riktiga inspelningsrum fungerar med ventilation annars? Det brukar ju brusa en del, och det vill man ju definitivt inte har med på inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Whoa.. Suveränt snyggt bygge.. Gillade diffusorerna särskilt.. Men en lite fundering.. Ponderosa är 27 år.. Barnen utflugna.. 😐 Vad gör mamma och pappa då?? Öhh.. Hur ung var du när du blev förälder 🙂

Edit. Äsch kom på det.. Du är en av dom utflugna va? 😄 Hoppas du får använda studion!

haha.. Ja! det är jag som är en av dom utflugna 🙂

Va roligt att du gillar bygget, och diffusorerna är mina favoriter med, sinnesjukt fräckt med vit lackfärg måste jag säg (vilket jag inte trodde från början, men det va morsan som ville ha det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt inspirerande tråd, ska inom någon vecka själv bygga ett skrivbord där jag ska ha min lilla hemmastudio, som jag kan ha i lägenheten, som samtidigt kan fungera som skrivbord och arbetsplats åt min sambo. Har själv tänkt att bygga ett liknande bord som ni har..

Väntar med spänning på att se hur det blir i slutändan hemma hos er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt inspirerande tråd, ska inom någon vecka själv bygga ett skrivbord där jag ska ha min lilla hemmastudio, som jag kan ha i lägenheten, som samtidigt kan fungera som skrivbord och arbetsplats åt min sambo. Har själv tänkt att bygga ett liknande bord som ni har..

Väntar med spänning på att se hur det blir i slutändan hemma hos er!

Hallå Shed!

Kul att det inspirerar andra! Jag är själv extremt tacksam för Cruncher's suveräna byggartråd som har rett ut alla mina frågetecken mer eller mindre.

Att vi i slutändan valde att bygga vår bänk i limträskiva istället för tex mdf va helt enkelt för att det va billigare, och LÄTTARE! Ska du bygga en lika lång bänk som vår så blir du oxå tvungen att skarva någonstans, men håller du dej under 240 cm (tror jag) så får du en hel solid bänkskiva. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...