Jump to content
Annons

Ocklusionseffekten


JJMusik

Recommended Posts

Har startat en liknande tråd men detta är mer generellt...

Den s k ocklusionseffekten, alltså att man hör sig själv jäkligt mycket starkare när man talar eller tuggar på något med öronproppar i kan ju inte alls vara så bra eller vad säger folk här?

Jag hade under en längre tid idag haft öronproppar i under ett gig och tyckte det var onödigt att ta ur dem under en middag på en slammrig restaurang... men jäklar vad högt det låter när man tuggar och talar... det där borde ju pajja hörseln om något... lite ironiskt.

Någon audionom som vet? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmm... nu är jag givetvis ingen "audionom", jag visste inte ens vad det betydde (tills jag nyligen slog upp det).

Visst, det är väl så att vi upplever ljud, "skapade" med hjälp av röst och käkrörelser etc, som starkare när man struttar runt i öronproppar. Ljudet har ju ingenstans att ta vägen... huvudutgången är ju så att säga blockerad, och ljudet får då irra runt i hörselgångarna några extra varv.

Men att det skulle vara "farligare" för vår hörsel har jag svårt att tänka mig... ljudnivån är ju densamma. I annat fall är det väl en bug i det biologiska systemet.

Men vad fan vet jag — intressant är det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar valle!

Ja ljudnivån är ju densamma, fast densamma som vad? om du förstår vad jag menar... det finns ju ingen jämförelse. Detta är ju ljud som vi normalt inte hör och inte heller ska höra... det är därför jag undrar om de kan vara skadliga för hörseln... att när ljud som vi inte ska höra pga att dem försvinner utåt istället går in mot trumhinnan....

Det är ju ganska duktig nivå på ljudet när man t ex tuggar på något...

anyone else?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar valle!

Ja ljudnivån är ju densamma, fast densamma som vad? om du förstår vad jag menar... det finns ju ingen jämförelse. Detta är ju ljud som vi normalt inte hör och inte heller ska höra... det är därför jag undrar om de kan vara skadliga för hörseln... att när ljud som vi inte ska höra pga att dem försvinner utåt istället går in mot trumhinnan....

Det är ju ganska duktig nivå på ljudet när man t ex tuggar på något...

anyone else?

Frågan ligger väl nånstans i om det är så att det vi upplever verkligen är det som faktiskt händer! Det lät ju väldigt filosofiskt i det här sammanhanget, men det är nog så! Alltså är det ett högt ljud bara för att vi upplever det som högt (när vi t ex käkar knäckebröd med öronproppar i) eller upplever vi det som högt för att det låter så annorlunda jämfört med hur vi vanligtvis uppfattar ljudet?

Om man har en väldigt liten dB-mätare som man kan stoppa in i örat, innanför öronproppen, hade vi fått svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan ligger väl nånstans i om det är så att det vi upplever verkligen är det som faktiskt händer! Det lät ju väldigt filosofiskt i det här sammanhanget, men det är nog så! Alltså är det ett högt ljud bara för att vi upplever det som högt (när vi t ex käkar knäckebröd med öronproppar i) eller upplever vi det som högt för att det låter så annorlunda jämfört med hur vi vanligtvis uppfattar ljudet?

Om man har en väldigt liten dB-mätare som man kan stoppa in i örat, innanför öronproppen, hade vi fått svar 😄

Jag har också funderat mycket på det, alltså att det kanske bara är så att man upplever det som starkare för att man hör det tydligare i jämförelse med annat. Men det måste ju rimligtvis vara så att ljudet faktiskt ÄR starkare. Därför att dessa interna ljud försvinner normalt sett ut som luft ur våra öron, som liksom ventilerar ut ljuden. Men när vi blockerar ventilerna så attackeras trumhinnan av dessa ljud istället...

Fyll gärna på diskussionen mer. Någon som kanske använt öronproppar mycket i arbete eller liknande som utsatts mycket för sina interna ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

tror att jag tyvärr hittade svaret som jag inte ville ha...

http://www.hearingreview.com/issues/articles/2006-03_06.asp

"Occlusion effect is an increase in sound pressure level at the eardrum in the occluded ear compared to the open ear, for sounds generated by the user (eg, vocalist, brass, or woodwinds). When a musician sings or blows into the mouthpiece of an instrument, the sound is conducted via the jaw to the bone surrounding the inner portion of the ear canal. With standard earplugs, this results in an elevated sound pressure level behind the hearing protector. This elevated level, experienced over several hours of rehearsal or performance, may put the musician at risk for overexposure and lead to tinnitus and hearing loss. Occlusion effect can be greatly reduced with earplugs that seal deeply in the bony portion of the ear canal."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör sen flera åt tillbaka med min Sennheiser HD 280 när jag spelar enmansband, mkt bättre än vilken svindyr inear som helst. Det ser kanske lite knäppt ut, men inte nån har kommenterat det än. Jag har så supersmala hörselgångar att inte nån liten propp får plats där, jag köpte vete f-n hur många olika proppar innan jag gav upp. Det är inte mycket jag behöver gasa på hörlursuttaget för att jag ska höra allt perfekt, nu gillar jag det så mycket att inear är ointressanta. Jag tror säkert de är skadligare också.

Skit samma hur jag ser ut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju specialgjutna proppar från Bellman-Symfon. De går ju dels djupt in i örat med anledning av citatet. Sen innehåller de ju utbytbara filter i olika db-klasser. Dessa filter fungerar åt bägge håll. De både släpper in och släpper ut ljud - filtrerat.

Jag har använt dem i tio år nu. Tycker bl a att de fungerar speciellt bra då jag sjunger stämmor. Jag behöver aldrig oroa mig för om jag hörs mig själv i medhörningen eller ej, då jag hör mig tillräckligt bra ändå pga ocklusionseffekten. Jag har, sen jag började använda dem, aldrig haft något tjut, pip eller brus i öronen efter egen eller andras konsert. Min hörsel har hållit fint enligt de hörsleundersökningar jag gör vartannat år.

Jag vill varmt rekommendera dem. De kostar en slant, de kliar som fasiken de första två, tre gångerna man använder dem. Sen är allt kanon. Har haft med mig dem i fickan överallt de senaste tio åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju specialgjutna proppar från Bellman-Symfon. De går ju dels djupt in i örat med anledning av citatet. Sen innehåller de ju utbytbara filter i olika db-klasser. Dessa filter fungerar åt bägge håll. De både släpper in och släpper ut ljud - filtrerat.

Jag har använt dem i tio år nu. Tycker bl a att de fungerar speciellt bra då jag sjunger stämmor. Jag behöver aldrig oroa mig för om jag hörs mig själv i medhörningen eller ej, då jag hör mig tillräckligt bra ändå pga ocklusionseffekten. Jag har, sen jag började använda dem, aldrig haft något tjut, pip eller brus i öronen efter egen eller andras konsert. Min hörsel har hållit fint enligt de hörsleundersökningar jag gör vartannat år.

Jag vill varmt rekommendera dem. De kostar en slant, de kliar som fasiken de första två, tre gångerna man använder dem. Sen är allt kanon. Har haft med mig dem i fickan överallt de senaste tio åren.

Jag äger ju ett par formgjutna från bellman själv men det var aldrig någon som upplyste mig om detta så mina går inte längre in än vanliga. Man kan ju tycka att det borde vara en standardfråga när man ändå uppger att man är musiker, alltså om man vill ha dem längre in för att minska effekten.

Ganska less på det... här har man varit duktig när man trubadurat lite och använt sina skydd för att dämpa ut den stimmiga lokalen, ackeguran och allt porslinsslammer och ändå har man antagligen degraderat sin hörsel genom ocklusion istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ju ett par formgjutna från bellman själv men det var aldrig någon som upplyste mig om detta så mina går inte längre in än vanliga. Man kan ju tycka att det borde vara en standardfråga när man ändå uppger att man är musiker, alltså om man vill ha dem längre in för att minska effekten.

Ganska less på det... här har man varit duktig när man trubadurat lite och använt sina skydd för att dämpa ut den stimmiga lokalen, ackeguran och allt porslinsslammer och ändå har man antagligen degraderat sin hörsel genom ocklusion istället...

Vet Du det? Deras proppar görs ju i en viss längd, avpassad för Ditt öra, just med tanke bl a på denna effekt. Sen hjälper ju filtret till med att släppa ut en del av det ljud Du åstadkommer själv. Har Du musicerat när Du varit kraftigt förkyld? Då kan öronen vara extra känsliga. Har Du varit och testa hörseln så att Du vet att Du har en försämring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag vet ju inte det men jag är väldigt nojjig och rädd om mina öron... Jag kan nog inte påstå att mina proppar går speciellt långt in

Effekten uppstår ganska kraftigt... alltså det är inte obekvämt på det viset, jag är van vid att sjunga med proppar i öronen, men jag märker ju att nivån på min egen röst är ganska kraftig när jag pratar och sjunger.

Häromdagen så hade jag dem i när jag tuggade lite mat och tuggningarna kändes som typ 120 db inne i skallen... Vilka filter kör du med wonderboy?

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Jag har alltid varit rädd om mina öron och föredrar hörselkåpor istället för proppar, upplever att det ljud ni talar om blir mindre i kåpor jämfört med proppar. Har exponerats för mycket ljud både på fritiden som musiker och i arbetet men hörseln är lyckligtvis fortfarande perfekt, men då har jag konsekvent undvikit proppar och bara använt hörselkåpor, även om det sett "fånigt" ut på scen. Har upplevt att proppar, då menar jag vanliga gula billiga proppar, ger ett väldigt oliv när man pratar eller äter precis som du beskriver. Visste dock inte att det faktiskt kunde vara skadligt.

Brukar öva trummor till musik men använder då små hörlurar som passar i de stora hörselkåporna, på det viset behöver jag inte ha så hög volym på musiken samt att det dämpar trummorna väsentligt.

Edit:stavar som en kråka...

Redigerat av chrillen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag vet ju inte det men jag är väldigt nojjig och rädd om mina öron... Jag kan nog inte påstå att mina proppar går speciellt långt in

Effekten uppstår ganska kraftigt... alltså det är inte obekvämt på det viset, jag är van vid att sjunga med proppar i öronen, men jag märker ju att nivån på min egen röst är ganska kraftig när jag pratar och sjunger.

Häromdagen så hade jag dem i när jag tuggade lite mat och tuggningarna kändes som typ 120 db inne i skallen... Vilka filter kör du med wonderboy?

Jag har alltid trott att jag kör med 9 db dämpning. Nu ser jag att det står 15 på dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid varit rädd om mina öron och föredrar hörselkåpor istället för proppar, upplever att det ljud ni talar om blir mindre i kåpor jämfört med proppar. Har exponerats för mycket ljud både på fritiden som musiker och i arbetet men hörseln är lyckligtvis fortfarande perfekt, men då har jag konsekvent undvikit proppar och bara använt hörselkåpor, även om det sett "fånigt" ut på scen. Har upplevt att proppar, då menar jag vanliga gula billiga proppar, ger ett väldigt oliv när man pratar eller äter precis som du beskriver. Visste dock inte att det faktiskt kunde vara skadligt.

Brukar öva trummor till musik men använder då små hörlurar som passar i de stora hörselkåporna, på det viset behöver jag inte ha så hög volym på musiken samt att det dämpar trummorna väsentligt.

Edit:stavar som en kråka...

tack för ditt svar crillen! Ja jag funderar nog också på att börja använda mina peltor optime 3, kan ju se ganska goofy ut när man trubadurar men mina öron går nog före. Jag har sett någon annan skriva tidigare att man inte ska ångra sig därför att det maler för mycket men det är fasen rätt svårt... Man tror att man varit duktig och använt sina dyra ER men i själva verket har man kanske åkt på skador av ocklusionen som ingen berättade om när man gjöt skydden

Link to comment
Dela på andra sajter

Bellman är ganska kassa, har mailat dem återigen om ett svar angående ocklusion. Håller tråden vid liv och hoppas att någon mer kanske vet något om det... Jag vet ju att här finns en del på forumet som använder hörselskydd och har gjort det konsekvent ett tag. Emil? Musik?

Det hade varit intressant om någon mer vill berätta om de upplevt några obehag, hörselnedsättningar eller tjut som de kan relatera till ocklusionseffekten... måste ju finnas fler här som sjungit en del med proppar i

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Några sångare här? Har inte läst hela tråden än, men sångare har ofta detta problem mer än andra. Vår sångare hatar det och tycker det är svårt att sjunga med öronproppar. Någon som har något tips här? Några speciella proppar kanske eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ocklusionseffekten reduceras av proppar typ Bellman. Man kan dock aldrig få bort den helt. Det ligger liksom i sakens natur. När någon här börjar prata om vanliga gula proppar så är vi verkligen far out. Den typen av proppar har ingenting med Bellmantypen att göra alls. Gula proppar är bara en variant på att stoppa bomull i öronen. Jag har använt mina proppar i över tio år nu. Har ingen ökning av den lilla hörselnedsättning jag hade då jag började använda dem. Står i timmar varje vecka i egen replokal. Har högljudd musik runt mig dagligen på scen och i studio på mitt arbete. Har flera kollegor som använder "riktiga" proppar och som har blivit deras räddning. De kan idag fortsätta sitt musicerande, något de inte kunde innan. De går på regelbundna undersökningar och INGEN av dem har nedsättningar mer än de som är att förvänta i och med stigande ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ocklusionseffekten reduceras av proppar typ Bellman. Man kan dock aldrig få bort den helt. Det ligger liksom i sakens natur. När någon här börjar prata om vanliga gula proppar så är vi verkligen far out. Den typen av proppar har ingenting med Bellmantypen att göra alls. Gula proppar är bara en variant på att stoppa bomull i öronen. Jag har använt mina proppar i över tio år nu. Har ingen ökning av den lilla hörselnedsättning jag hade då jag började använda dem. Står i timmar varje vecka i egen replokal. Har högljudd musik runt mig dagligen på scen och i studio på mitt arbete. Har flera kollegor som använder "riktiga" proppar och som har blivit deras räddning. De kan idag fortsätta sitt musicerande, något de inte kunde innan. De går på regelbundna undersökningar och INGEN av dem har nedsättningar mer än de som är att förvänta i och med stigande ålder.

Naturligtvis inser jag också att bellman är att föredra framför gula, varför jag också skaffat ett par. Faktum kvarstår dock att ocklusionen uppstår väldigt påtaligt även med ett par formgjutna, like it or not. Min fråga gäller alltså inte huruvida bellman är bra på att skydda från externa ljud, utan jag vill veta om någon vet eller kan relatera till hörselskador från den s k ocklusionseffekten allena.

Det finns mycket info om fenomenet i sig men det är ingen som pratar om det kan vara så att ocklusionen i sig kan skada när man sjunger/pratar med proppar i...

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen?

Om Du läser mitt ovanstående inlägg en gång till så kan Du ju få lite ledning, om än inte bevis. Flera kamrater till mig har fått olika problem med sin hörsel. Hörselnedsättning i ena eller bägge öronen, tinnitus i ena eller bägge öronen, kombination av alltihop.

Flera av dem har behandlats vid Audiologen, Sahlgrenska Sjukhuset. De har av läkare och, i vissa fall professorer, fått godkänt att fortsätta sitt musicerande om de använder t ex Bellmanpropparna och då med dämpningar från 9 till 25 db. Detta med en försiktighet vad gäller volym skall, enligt experterna på Audiologen, räcka.

Jag har också talat med två av dem idag. De har aldrig hört talas om ocklusionseffekten vilket skulle kunna tyda på att läkarna inte ser den som en fara för dessa personer.

Hoppas det hjälpte lite. En av de jobbigaste sakerna med hörsel är att börja bli nojjig ang den. Ta en paus från musiken en stund. Tänk på annat. Återvänd sedan till musiken och använd riktiga proppar. Känner Du Dig fortfarande osäker - byt till starkare dämpning. Fortfarande orolig? Ta kontakt med en läkare som kan hörsel - ingen allmänläkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du läser mitt ovanstående inlägg en gång till så kan Du ju få lite ledning, om än inte bevis. Flera kamrater till mig har fått olika problem med sin hörsel. Hörselnedsättning i ena eller bägge öronen, tinnitus i ena eller bägge öronen, kombination av alltihop.

Flera av dem har behandlats vid Audiologen, Sahlgrenska Sjukhuset. De har av läkare och, i vissa fall professorer, fått godkänt att fortsätta sitt musicerande om de använder t ex Bellmanpropparna och då med dämpningar från 9 till 25 db. Detta med en försiktighet vad gäller volym skall, enligt experterna på Audiologen, räcka.

Jag har också talat med två av dem idag. De har aldrig hört talas om ocklusionseffekten vilket skulle kunna tyda på att läkarna inte ser den som en fara för dessa personer.

Hoppas det hjälpte lite. En av de jobbigaste sakerna med hörsel är att börja bli nojjig ang den. Ta en paus från musiken en stund. Tänk på annat. Återvänd sedan till musiken och använd riktiga proppar. Känner Du Dig fortfarande osäker - byt till starkare dämpning. Fortfarande orolig? Ta kontakt med en läkare som kan hörsel - ingen allmänläkare.

Tack för ditt engagemang i tråden wonderboy!

Dessa personer du talat med som inte hört talas om effekten, brukar de även sjunga? eller spelar dem "bara" ett instrument. Man märker det ju bara då man sjunger/pratar

Jag brukar ju vara försiktig på stimmiga fester och ofta ha skydd men jag upplever ju även där min egen röst som väldigt stark inne i huvudet på de låga frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt engagemang i tråden wonderboy!

Dessa personer du talat med som inte hört talas om effekten, brukar de även sjunga? eller spelar dem "bara" ett instrument. Man märker det ju bara då man sjunger/pratar

Jag brukar ju vara försiktig på stimmiga fester och ofta ha skydd men jag upplever ju även där min egen röst som väldigt stark inne i huvudet på de låga frekvenserna.

Bägge sjunger. Den ena lead, den andra en stämma då och då. Rent generellt brukar sakkunskapen säga att de lägre frekvenserna inte skall var farliga på samma sätt som hårt mellanregister och vass diskant. Mig veterligen är det också väldigt ovanligt med hörselnedsättningar i basregistret.

Den hörselnedättning som t ex kommer med ålder påverkar ju de högre registren. Min svärfar kan till exempel inte höra alla de syrsor och gräshoppor som spelar runt oss en grillkväll i augusti medans vi andra upplever ljudet som öronbedövande.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått svar på frågan ifrån bellman själva och inte ens dem har koll på läget. Jag fick till svar att man hör sig själv starkare för att omgivande ljud är utestängda.

Tyvärr har dem fel där då vi tidigare i tråden fastslagit att frekvenser under 2khz blir förstärkta pga det resonansrum som bildas mellan öronproppen och trumhinnan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...