Jump to content
Annons

Ocklusionseffekten


JJMusik

Recommended Posts

De här Bellman-Symfon, gör de enbart "ljuddämpare" eller finns de med in-ear-lyssning i också? Att vanliga in-ear-proppar som täpper till helt åt bägge hållen är farliga för hörseln är jag säker på. Men om det som på de här var halvöppet både utåt och inåt kanske det blir helt annorlunda?

Det finns med in-ear också. Vår gamla trummis köpte det och det va hörlurar från beyer dynamic han hade i dem.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 år senare...

Väcker gammal tråd då ämnet fortfarande är relevant, iaf för mig.

Är jag den enda i hela världen som tycker att min röst är obehagligt stark när jag pratar med proppar i öronen?

Jag fick längre avtryck gjorda men jag tyckte inte de hjälpte...

De proppar som faktiskt ger minst ocklusion är vanliga skummgummiproppar. De går långt in och sitter tight.

Men vid just 200-300Hz "N" tycker jag fan rösten känns som 100 db inne i skallen, riktigt starkt.

Eller är det bara jag som är nojjig och överkänslig?

...

Link to comment
Dela på andra sajter

SPL vid trumhinnan är SPL vid trumhinnan oavsett var de kommer ifrån. Om du tycker att ett ljud är obehagligt starkt med proppar så bör du inte utsätta dig för det, precis som du inte bör vid vilket annat ljud som helst. Ett vanligt samtal kan jag dock inte tänka mig skulle kunna vara skadligt. Iaf upplever jag det inte så med öronproppar i. Sen är det så att vi alla har vissa individuella resonansfrekvenser i den kraniella vävnaden som definitivt upplevs som starkare när man har öronproppar på sig. Det kan, lite haltande, jämföras med när man sjunger i en duschkabin och träffar en ton som ger stånde våg i något plan och det helt plötsligt låter som om man står inuti en tibetansk begravningsbasun. Kanske kan det vara något sånt du upplever när du testar rösten inom speciella frevensområden?

Jag har för mig någonstans att det förutom ocklusionseffekten förekommer ett bortfall av utsläckning när man exempelvis talar med proppar i öronen, som normalt finns där när det råder fri luftpassage in i hörselgångarna. Måste kolla detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...