Jump to content
Annons

vad ska manh eta som musiker allternativ :)


yobare

Recommended Posts

Annons

Jag hade ett smärre grubbel kring det där oxå, när jag började sprida mp3-or och skapa myspacesida. Jag är ju mig själv som artist, och har inget intresse att vara anonym i min musik, så jag valde helt enkelt mitt för- o efternamn. Simple as that.

Så kör du på Johan Bryntesson. Det är ju du.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju ett bra namn. Om du pysslar med skum electromusik så skulle det snarare vara nyskapande, fräscht och coolt om du skulle kalla dig för ditt riktiga namn istället för nåt haxx0r-nick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Tophe och Vallhagen! Tiderna är förbi då man skulle svänga sig med mystiska namn som Gene Simmons eller liknande bara för att man själv (eller något "bättre vetande" agent/manager) ansåg att ens födelsegivna namn inte var hippt nog.

Men jag kan å andra sidan även förstå vikten av att ett (artist)namn ibland också måste låta "lätt att snappa upp" — ur markandsföringssynpunkt. Ett namn som t.ex. Valentine Pecovnik kan kanske "se" rätt så artistiskt ut, men förmodligen inte så givet att uttala utan att man snubblar en eller två gånger innan det sitter...

Johan Bryntesson låter hur OK som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har burkat sitta och leka med ord på ett vanlig A4a-papper. Lägga till bokstäver, stuva om och ta bort. Mitt förra artistnick var "XposEx", när jag kände att jag behövde något nytt fräscht i samband med att byta stil lite utgick jag från mitt gamla och vips fick jag till "Kanix Cane". Om man tänker på det så är dom två ganska lika när man uttalar dom (mycket k och x ^^).

Tog mig iaf ungefär en dag att komma fram till detta under en datakurs då jag hade grymt tråkigt.......

Men tror att användning av sitt riktiga namn blir mer och mer populärt.

Tilläggningsvis beror det ju också på vilken musik du sysslar med..

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggningsvis beror det ju också på vilken musik du sysslar med..

Word! I mitt tycke beror det jättemycket på vad det är för typ av musik man gör och vad man vill med hela sitt framförande/artistskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske man vill åtskilja sin personliga och sitt konstnärliga liv. Ägnar man sig åt självutlämnande verksamhet som man inte vill att andra ska ta del av tycker jag det är helt okej att anta ett alibi. Jag vill t.ex inte att man ska googla på mitt tilltalsnamn och så kommer en låt där jag sjunger om hjärta och smärta. Det är saker jag hellre håller för mig själv.

Sen är det ju också en steg i riktningen att låta fokus hamna på produkten, och inte personen.. som jag tycker är så tröttsamt. Konstigt nog har jag märkt att ju mer integritet folk försöker skaffa, desto mer vill folk luska om dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske man vill åtskilja sin personliga och sitt konstnärliga liv.

Point! Frågan är bara hur länge man tror att man kan förbli "anonym" som artist. Det kan inte finnas många namnkunniga artister som förblir anonyma särskilt länge. Oavsett "googlande"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger så tätt ihop med vilken genre, vilken artistframtoning man vill göra. Ska man lira slick hårdrock är ju inte ett artist-namn som Brunte att tänka på direkt.

Men John Brown kanske? :rolleyes:

Annar håller jag med lite ovan, att t.ex. bara använda Johan Brynte ... det skulle funka hur lungt som helst.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Point! Frågan är bara hur länge man tror att man kan förbli "anonym" som artist. Det kan inte finnas många namnkunniga artister som förblir anonyma särskilt länge. Oavsett "googlande"...

Det kanske inte är att man vill vara helt och hållet anonym, bara det att man vill särskilja artisten från privatpersonen.

Jag håller ändå på Johan Brynte eller Johan Bryntesson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl mkt roligare med ett artistnamn än sitt eget, alla heter ju bara sitt eget namn numera. Trist. Lyssna bara, Johnny Thunders (John Genzale), Nikki Sixx (Frank Carlton Serafino Feranna Jr) Bob Dylan, (Robert Allen Zimmerman), Johnny Rotten, (John Lydon), å så en favvis, Sid Vicious (Simon John Ritchie), Alice Cooper (Vincent Damon Furnier) Joey Temp....ok, där hade Joakim Larsson kanske passat bättre;) Men ni fattar va?

Johnny Brunst? Nja, men kanske Johnny Burst, eller J Burst eller kort och gott J.B (som kan bli Yaybee.......) Vilken genre?

🙂😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska heta The Justified Ancients of Mu Mu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det?

Om jag tar mig själv som exempel då. Jag tycker inte att min musik är jag, den är någonting jag skapar. Det är inte så personligt, det är inte en del av mig. Dessutom vill jag kunna släppa musik under flera namn om jag startar nya projekt som låter annolunda. Den musik jag gör nu släpper ju under ett visst namn, men i framtiden kanske jag börjar göra noisetronica eller vad som helst, och då kanske jag ser det som en helt ny grej som inte ska blandas ihop med den andra musik jag har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kanske ett internationellt gångbart namn: John Bryant 😐

Det var ett otroligt tilltalande namn! PICK IT , woop woop woop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah, du vill inte nödvändigtvis stå för det du skapar? OK, fair enough!

Visste att du skulle säga det. Det är inte det det handlar om. Det handlar om att jag inte ser det som att "min musik kommer från min inre själ" eller nånting, utan att musiken är nånting som finns oberoende av mig, som jag bara råkar vara skapare av. Jag vill inte att man nödvändigtvis måste koppla ihop musiken jag gör med en person.

Och så vill jag som jag sa också lämna öppet för att kunna släppa musik under andra namn, och det blir lite svårt om jag kallar mig för mitt eget namn med det jag gör nu. Då blir det ju som att det jag håller på med nu är viktigast, även om det jag gör om tio år som låter helt annorlunda kanske egentligen är många gånger bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...