Jump to content
Annons

Alternativ till Genelec 8030?


Tophe

Recommended Posts

Jag är på jakt efter ett par riktigt bra monitorer. Funderar på Genelec 8030A.

Har hört mycket bra om dem och de Genelec jag lyssnat på har imponerat.

Men det vore kul att höra vad det finns för alternativ. Gärna billigare än Genelec, men motsvarande ljudkvalitet.

Har hört folk nämna ADAM A7, är det nåt att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

jag valde mellan 8030 och Adam A7 i somras och tyckte att A7:an lät absolut bäst. Dessutom fick jag bra pris på dom (köpte av Claes by the way). Tycker absolut du ska ta med dom i beräkningarna och provlyssna dom om du har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja du har ju inget att förlora på att testa dem i alla fall. Annars är det bara ta på öppet köp och testa i lugn och ro hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bor du?

Om det är i närheten av Malmö, så kan du komma och lyssna på några olika ADAM-modeller hos mig. Är det i närheten av Stockholm, så är JAM också ADAM-center och har därmed också garanterat ett par olika modeller för provlyssning. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp så var nattliga nätraggandet av kunder igång. 😆

Du är ganska tröttsam med dina kommentarer ibland. 😏 Jag såg att han var inne på att leta efter begagnade monitorer, men erbjöd honom ändå att komma till mig och lyssna på dem (om han bor i närheten av Malmö) - men det framgick kanske inte tillräckligt tydligt för dig att han inte behöver köpa av mig för att få komma och lyssna...? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag valde mellan 8030 och Adam A7 i somras och tyckte att A7:an lät absolut bäst. Dessutom fick jag bra pris på dom (köpte av Claes by the way). Tycker absolut du ska ta med dom i beräkningarna och provlyssna dom om du har möjlighet.

Jag valde också mellan 8030 och A7 när jag skulle köpa och kom också fram till att jag tyckte A7 lät bättre, så de bör absolut ges en chans :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Du är ganska tröttsam med dina kommentarer ibland. 😆 Jag såg att han var inne på att leta efter begagnade monitorer, men erbjöd honom ändå att komma till mig och lyssna på dem (om han bor i närheten av Malmö) - men det framgick kanske inte tillräckligt tydligt för dig att han inte behöver köpa av mig för att få komma och lyssna...? :rolleyes:

Stackars lilla Claes-Göran. 😏 Visste att du skulle reagera på det viset. Men det gör du alltid när det handlar om din buisness här på forumet. En öm liten punkt. Visst får man tycka mina kommentarer är tröttsamma om man vill. Men hellre det och stå för det än att vara så pk som du är. Men å andra sidan jag är ju inte här för att ragga kunder och tjäna stålar på dem som du är så... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackars lilla Claes-Göran. :rolleyes: Visste att du skulle reagera på det viset. Men det gör du alltid när det handlar om din buisness här på forumet. En öm liten punkt. Visst får man tycka mina kommentarer är tröttsamma om man vill. Men hellre det och stå för det än att vara så pk som du är. Men å andra sidan jag är ju inte här för att ragga kunder och tjäna stålar på dem som du är så... 😆

Ingen öm punkt alls, eftersom jag inte är beroende av att sälja för att klara mig. Detta med min firma har dessutom blivit utrett i tidigare trådar, så det skadar dig mer än mig att du tjatar om att jag säljer prylarna - eftersom vissa inte alltid verkar uppmärksamma att jag säljer prylar förrän du har gjort dem uppmärksamma på det - och därför hade de förmodligen köpt hos MB, 4sound eller Jam i stället för hos mig om du inte hade kommenterat - och det är då bara för mig att tacka för uppmärksamheten... ☺️

Nåja - i detta fallet erbjöd jag oavsett vilket Tophe att komma och lyssna på monitorerna så att han vet vad han kan vänta sig om han köper ett par begagnade - trots att jag alltså visste att det inte skulle bli någon försäljning... Hur mycket "kundraggande" är det på en skala...? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med flertalet att du ska pröva Adam A7 om du har möjlighet.

Stackars lilla Claes-Göran. :rolleyes: Visste att du skulle reagera på det viset. Men det gör du alltid när det handlar om din buisness här på forumet. En öm liten punkt. Visst får man tycka mina kommentarer är tröttsamma om man vill. Men hellre det och stå för det än att vara så pk som du är. Men å andra sidan jag är ju inte här för att ragga kunder och tjäna stålar på dem som du är så... 😆

Vad exakt är det du försöker stå för? Är det i dina ögon viktigare att vara tröttsam än politiskt korrekt?

Vad har det med Claes affärsverksamhet att göra? Är den pk?

Föredrar du icke-pk handel? Eller föredrar du kanske tröttsam handel? 😏

Ursäkta OT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket för erbjudandet Claes!

Tyvärr bor jag i Örebro, så det blir lite långt att åka.

Hur tycker du att A5'orna står sig mot A7? Upplever man en stor skillnad i toppen och botten?

Joachim... Fick du mitt PM? SPL'en står och skiner i hyllan!

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för erbjudandet Claes!

Tyvärr bor jag i Örebro, så det blir lite långt att åka.

Hur tycker du att A5'orna står sig mot A7? Upplever man en stor skillnad i toppen och botten?

A5 har av naturliga skäl lite mindre botten (men inte dålig på något sätt, utan verkligen bra i hela det register den klarar) - men i diskant och mellanregister är det lika fin upplösning. Jag ska kolla lite när jag kommer hem, men jag har för mig att jag behövde justera lite på rums-eq för att få A5 att låta likadant som A7 - men det kan ju också bero på att de inte står identiskt placerade.

På A5 är baskonen skyddad mot katt/barn etc med ett galler (finns inte på A7) - och så finns den i helläcker pianolack, om man har sådana böjelser... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt hundra på att jag kommer ha möjlighet att lyssna på några ADAM A7.

Men om jag säger så här... Jag har aldrig haft några monitorer och är inte alls van att lyssna på sådana.

Jag inser att vad jag än köper så blir det ett uppköp från mina Creative 2.1-högtalare.

Jag gillar det jag hört från Genelec, men jag tycker det mesta låter rätt bra i den prisklassen.

Det jag vill ha är helt enkelt monitorer som låter mig höra allt det viktiga i mixen. Jag vet att

jag har haft en tendens att mixa med för mycket kräm upp i toppen, när jag använt DT250 så

jag behöver ju nåt där man verkligen hör vad som händer däruppe.

Kommer jag bli nöjd med ADAM A7?

Märklig fråga kanske, men de är ju lite billigare än Genelec...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt hundra på att jag kommer ha möjlighet att lyssna på några ADAM A7.

Men om jag säger så här... Jag har aldrig haft några monitorer och är inte alls van att lyssna på sådana.

Jag inser att vad jag än köper så blir det ett uppköp från mina Creative 2.1-högtalare.

Jag gillar det jag hört från Genelec, men jag tycker det mesta låter rätt bra i den prisklassen.

Det jag vill ha är helt enkelt monitorer som låter mig höra allt det viktiga i mixen. Jag vet att

jag har haft en tendens att mixa med för mycket kräm upp i toppen, när jag använt DT250 så

jag behöver ju nåt där man verkligen hör vad som händer däruppe.

Kommer jag bli nöjd med ADAM A7?

Märklig fråga kanske, men de är ju lite billigare än Genelec...

Nu kommer väl någon (ingen nämnd, ingen glömd... 🙂 ) att gnälla på att jag gör reklam igen, men jag chansar väl... 🙂

Jag tycker att Genelec är mer smickrande, så att allting låter "bra" i dem. Det är visserligen kul att det låter bra, men inte när det sker på bekostnad av detaljupplösning - och det tycker jag att det gör. Någon sådan tendens finns enligt mina öron inte i ADAM:s monitorer, utan där blir det en balanserad ljudbild där man får fram alla detaljer utan att överdriva någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Kommer jag bli nöjd med ADAM A7?

Märklig fråga kanske, men de är ju lite billigare än Genelec...

jag tror du kommer bli jättenöjd med Adam A7, det är jag iaf med mina. Håller med Claes om att Adam känns ärligare och deras diskant- och mellanregister är underbart tydliga och ärliga (enligt mig).

jag är väl iofs också lite objektiv eftersom jag själv har ett par även om jag inte säljer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inser att vad jag än köper så blir det ett uppköp från mina Creative 2.1-högtalare

Har du mixat din musik i Creative 2.1 ???!

Har lyssnat på det du gjort och det är jäkligt bra. Imponerande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill gå ner lite i pris vill jag slå ett slag för Yamaha HS80M. Har lyssnat runt en del och tycker de låter överlägset bäst för pengen. Jag är inget proffs på nått sätt men jag tycker de e värda att glo på alla fall jämförde dem med BETYDLIGT dyrare monitorer och de gjort inte bort sig alls.

Fast det kanske var mellan de två det stod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill gå ner lite i pris vill jag slå ett slag för Yamaha HS80M. Har lyssnat runt en del och tycker de låter överlägset bäst för pengen. Jag är inget proffs på nått sätt men jag tycker de e värda att glo på alla fall jämförde dem med BETYDLIGT dyrare monitorer och de gjort inte bort sig alls.

Fast det kanske var mellan de två det stod?

Ja hur står sig HS80M mot ADAM A7?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Ja hur står sig HS80M mot ADAM A7?

HS80 är prisvärd, den låter helt okej men jag tycker inte man kan jämföra den med A7:an. Den saknar väldigt mycket tydlighet och känsla för rummet jämfört med A7an. Dessutom är den betydligt större och klumpigare (vet iofs inte om alla ser det som negativt men ändå...). Men framför allt var det just detaljrikedomen jag saknade i dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också fått känslan av, att om det finns högtalare som är helt cyniskt osmickrande, så är genelec definitivt ibland dem. Kanske därför jag inte gillar dem, dom känns hårda och jobbiga för öronen, dom låter "glasruta" som nån sa en gång ... men på samma sätt har jag ju ingen jätteerfarenhet av dom. Men det skiftar nog mellan olika genelec modeller med.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

verkligen?

var dippar det tycker du?

Jag tycker 80xx överlag har ett behagligt ljud. Men botten låter lite hemmabio, dvs stor, kraftfull och odefinierad.

Sedan är diskanten lite fasig/pysig. Men det är å andra sidan på de flesta högtalare jag arbetar med.

Bland de högtalare jag gillar diskanten på ligger Adam S2 bra till.

Jag provkörde Guru QM60 under en dryg månad. Kom att gilla diskanten i dem också till slut.

Fast nu hamna vi visst rejält utanför budget. 😆

Tophe, jag fick inte ditt PM. Har du spelat in något med preampen?

Edit: fel modellbeteckning...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 80xx överlag har ett behagligt ljud. Men botten låter lite hemmabio, dvs stor, kraftfull och odefinierad.

Sedan är diskanten lite fasig/pysig.

Klockren beskrivning. Precis så upplevde jag dom med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachim: Nä, tyvärr har jag inte hunnit med det än. Allt är inkopplat och klart dock. Jag slog en signal förut, men du var nog upptagen...

ONSatan: Tack för de uppmuntrande orden. Mitt rum är som en stor baslåda och allt låter fullständigt annorlunda beroende på var i rummet man står... Men ibland har man säkert tur. Mest irriterande att det är så svårt att ha riktigt bra kontroll över soundet.

Tror det börjar luta åt ADAM A7 trots allt.

Jag hoppas få provlyssna ett par på JAM om ett par dagar.

Såg att de finns på dv247.com för ca 7500/paret, trots att pundet är så högt - så börsen eller JAM borde ju kunna göra en del på sitt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Joachim: Nä, tyvärr har jag inte hunnit med det än. Allt är inkopplat och klart dock. Jag slog en signal förut, men du var nog upptagen...

ONSatan: Tack för de uppmuntrande orden. Mitt rum är som en stor baslåda och allt låter fullständigt annorlunda beroende på var i rummet man står... Men ibland har man säkert tur. Mest irriterande att det är så svårt att ha riktigt bra kontroll över soundet.

Tror det börjar luta åt ADAM A7 trots allt.

Jag hoppas få provlyssna ett par på JAM om ett par dagar.

Såg att de finns på dv247.com för ca 7500/paret, trots att pundet är så högt - så börsen eller JAM borde ju kunna göra en del på sitt pris.

Om du är i stockholm för provlyssning så ta tid förbi estrad och dlx. Jag tror båda har A7 för provlyssning så du kan höra dem

i olika rum. Och de har också andra märket att jämföra med. Tex dynaudio,krk med fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...