Jump to content
Annons

Byggtråd: Reality Studio


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Dags att döpa om tråden kanske då jag fått svar på det jag frågade om i början, tackar alla som bidragit till att vissa tankar är mer klara nu!

Nu börjar jag fundera på absorbenter, blev inspirerad av Crunchers absorbenter kan jag säga, ritade upp detta idag, kommer det funkar att köra absorbenter i metal?

f3sxi1.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det första är att det inte går att överdimisionera ljud isolering med normalt byggmaterial.

jag har runt 100mm luftspalt bakom väggrna och man bör nog inte ha mindre.

regla med 2"x4"(45x95mm reglat 60cc) och isoleringen bör inte va tunnare än reglarna.

sedan bör man ha minst 2 lager gips som är tätat i alla skarvar(latex fog). sedan skruvar man de yttre lagret förskutet så att skarven på den innre hamnar på mitten av det yttre lagrets skivor, täcker över skarvan på de innre lagret altså.

sedan är det bara(bara o bara?) bygga på samma vis i taket. att ni fäster tak reklarna nällan väggreglarna, och fäster dom i mitten upp ide befinteligta taket med nått vinkeljärn. dock brukar man fästa tak reglar med saker som inte leder ljud, gummi upphägningar o liknande men det är nog överkurs.har ni lågt till tak kan ni köra med 3"x2" och några fler upphägnlingar.

det blir alså ett helt nytt rum inne i det befinteliga.

Träullit ljudisolerar typ inget utan avänds som ljudabsorbent och funkar faktiskt bra till detta, dock så är det inte lika bredabndigt i frekväns som tjockt gkasull.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

det första är att det inte går att överdimisionera ljud isolering med normalt byggmaterial.

jag har runt 100mm luftspalt bakom väggrna och man bör nog inte ha mindre.

regla med 2"x4"(45x95mm reglat 60cc) och isoleringen bör inte va tunnare än reglarna.

sedan bör man ha minst 2 lager gips som är tätat i alla skarvar(latex fog). sedan skruvar man de yttre lagret förskutet så att skarven på den innre hamnar på mitten av det yttre lagrets skivor, täcker över skarvan på de innre lagret altså.

sedan är det bara(bara o bara?) bygga på samma vis i taket. att ni fäster tak reklarna nällan väggreglarna, och fäster dom i mitten upp ide befinteligta taket med nått vinkeljärn. dock brukar man fästa tak reglar med saker som inte leder ljud, gummi upphägningar o liknande men det är nog överkurs.har ni lågt till tak kan ni köra med 3"x2" och några fler upphägnlingar.

det blir alså ett helt nytt rum inne i det befinteliga.

Träullit ljudisolerar typ inget utan avänds som ljudabsorbent och funkar faktiskt bra till detta, dock så är det inte lika bredabndigt i frekväns som tjockt gkasull.

Hej!

Tackar för ditt svar, det låter som en vettig lösning faktiskt, en dum fråga kanske, men hur fasiken håller sig isoleringen fast ifall det är en luftspalt på 100mm bakom?

Ska man ha 100mm isolering eller ännu tjockare till 95mm regeln?

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

sätt ett snöre mellan reglarna som håller ison på plats.. eller plastremsor.. finns dedikerade sådana på byggvaruhusen.

Tackar för det! nu klarnar det lite hur det ska se ut!

Är det något man bör tänka på nu?

Taket är 2.70meter högt, kanske en hiss för plattorna?

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske en hiss för plattorna? ja.

2.70m är ju bra takhöjd.

jag hade 2.30m och det sluta på runt 2.10 trots att jag inte ljudisolerade taket. flytande golv(70mm) och akustikundertak(110mm total bygg höjd) tog rätt mycket takhöjd, fick snåla på varända millimeter.

Oki!

Det är några saker jag funderar på nu, räcker det med en tjock heltäckningsmatta för att dämpa basen,ljud att sprida sig i huset? Det är ju en källarvåning så det borde ju funkar tycker man.

Hur löser man detta med ventilationen på ett bra sätt? det är ju något som är ganska viktigt så att man inte kolar av mitt under en tagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur löser man detta med ventilationen på ett bra sätt? det är ju något som är ganska viktigt så att man inte kolar av mitt under en tagning.

detta använde jag:

160dim

AKU-COMP P-2000

http://www.lindab.se/dokumenter/063_04_sak...ventilation.pdf

Edit: även om det räcker med tex 2 rör så är det bättre att tuften få pacerar genom fler som går i böjar.

Kanalfläkt IRE för utluft.

http://www.lindab.se/dokumenter/046_04_sak...ventilation.pdf

+ från/till-luftsdon, skarvar o böjar.

in luften på väggen ugefär 100mm åvanför elementet och ut luft uppe i taket andra änden av rummet.

det är ett överdimisionerat(större fläkt och rördiameter)ventiliations system som körs på låg hastighet(fläkten) dvs att det blåser ut lika mycket luft som ett minder ventiliations system som körs på högre hastighet. altså hörs det inget sus från väntilationen som i ett vanligt bostads hus.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några saker jag funderar på nu, räcker det med en tjock heltäckningsmatta för att dämpa basen,ljud att sprida sig i huset? Det är ju en källarvåning så det borde ju funkar tycker man.

Nej. Den kommer inte att göra någonting åt basen.

För att ljudisolera (och speciellt mot bas) så måste man bygga rum i rum annars är risken stor att man blir rejält besviken.

Link to comment
Dela på andra sajter

detta använde jag:

160dim

AKU-COMP P-2000

http://www.lindab.se/dokumenter/063_04_sak...ventilation.pdf

engefär 2 slangar per meter, dom dämpar bättre när dom inte är fult utdragna och går i böjar.

Kanalfläkt IRE för utluft.

http://www.lindab.se/dokumenter/046_04_sak...ventilation.pdf

+ från/till-luftsdon, skarvar o böjar.

in luften på väggen ugefär 100mm åvanför elementet och ut luft uppe i taket andra änden av rummet.

det är ett överdimisionerat(större fläkt och rördiameter)ventiliations system som körs på låg hastighet(fläkten) dvs att det blåser ut lika mycket luft som ett minder ventiliations system som körs på högre hastighet. altså hörs det inget sus från väntilationen som i ett vanligt bostads hus.

Stort tack för den infon, ska kolla upp detta genast! Låter som en vettig lösning!

Om jag nu kör med en luftspalt 100mm, behöver jag täta för befintlig ventilation som går upp emot grannens badrum? Annars måste jag ju göra håltagning för att dra nytt.

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Den kommer inte att göra någonting åt basen.

För att ljudisolera (och speciellt mot bas) så måste man bygga rum i rum annars är risken stor att man blir rejält besviken.

Hmmz, det där lät inte roligt, fast jag har läst att gips är väl det som dämpar bäst när det gäller låga frekvenser.

Men om man säger så här, vi har ett par Genelec 8040A, tror ni att dom på "hög" volym kommer göra grannarna galna? det sitter ett par 6.5" basar i dom.

Trumset = Roland Digital (Slate Drums 3)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmz, det där lät inte roligt, fast jag har läst att gips är väl det som dämpar bäst när det gäller låga frekvenser.

Men om man säger så här, vi har ett par Genelec 8040A, tror ni att dom på "hög" volym kommer göra grannarna galna? det sitter ett par 6.5" basar i dom.

Trumset = Roland Digital (Slate Drums 3)

Ja!

Dina grannar kommer bli galna!

För att isolera ljud så måste du fysiskt förhindra att ljudet kan fortplanta sig i angränsande väggar, golv samt tak.

Rum i rum.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Nu har vi köpt lite grejjor idag.

46plattor Normal Gips 2500x1200x13mm

75x45mm reglar

95mm isolering.

10mm spånplattor "kommer sitta bakom reglarna för att pressa isoleringen.

Sen dubbelgipsar väggar tak med latexfog alla skarvar.

Vi kommer ha 100mm luftspalt runtom väggarna. 200mm luftspalt på tak.

Så ni tror alltså att ljudet ifrån golvet kommer göra att ljudet vandrar upp alltså, kan man inte göra detta påbyggnad efteråt utan problem isåfall? Flytande golv.

Mvh Tommie.J

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju passa på att fråga eftersom vi kommer köpa isoleringen imorrn, vad skulle vi behöva och hur bygger vi upp golvet för att få detta rum bra?

Reglar man som väggar och gips? Gips känns ju lite känsligt att gå på, tacksam för svar innan avfärd imorrn klockan 07:30!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju passa på att fråga eftersom vi kommer köpa isoleringen imorrn, vad skulle vi behöva och hur bygger vi upp golvet för att få detta rum bra?

Reglar man som väggar och gips? Gips känns ju lite känsligt att gå på, tacksam för svar innan avfärd imorrn klockan 07:30!

jag har inte gjort ett så jätte avancerat flytande golv.

platon skiva sedan 40mm celplast/frigolit, förmodlign bättre med tjockare men jag valde 40mm pga spara takhöjd.

22mm golvspånsika åvan på och sedan vad man vill uppe på detta, jag valde vanligt klickgolv.

det lade jag in äfter jag byggt väggarna och ligger helt fritt utan kontakt med väggarna(ca 15mm glipa runtom på golvspån.)

dock bör det befinteliga golvet va helt plant för bästa resultat äfter som det inte går sjustera så det blir plant som med reglat golv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Vi kom igång igår som planerat, 4st väggar är nu klara, det blev 200mm luftspalt runtom väggar samt i tak, vi körde plast på baksidan så att isoleringen hålls på plats, det bli nog att köra flytande golv också.

Tog lite kort igår, dock är kameran kvar i studion, så det kommer bilder sen!

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja!

Dina grannar kommer bli galna!

För att isolera ljud så måste du fysiskt förhindra att ljudet kan fortplanta sig i angränsande väggar, golv samt tak.

Rum i rum.

/Cruncharn'

Tyvärr har du nog rätt, hade hoppats på att grunden skulle vara lite bättre, nu kände vi av sand efter 90mm borrande.

Men vi får se när väggar och tak är klara!

Jag skulle behöva lite tips av dig gällande akustikbehandling senare ifall det är ok med dig?

Mvh Tommie

Hänger inte riktigt med, hur menar du här?

Tänkte på hur isoleringen skulle sitta fast, så att inte isoleringen "åker" ut bakom reglar.

Mvh Tommie

jag har inte gjort ett så jätte avancerat flytande golv.

platon skiva sedan 40mm celplast/frigolit, förmodlign bättre med tjockare men jag valde 40mm pga spara takhöjd.

22mm golvspånsika åvan på och sedan vad man vill uppe på detta, jag valde vanligt klickgolv.

det lade jag in äfter jag byggt väggarna och ligger helt fritt utan kontakt med väggarna(ca 15mm glipa runtom på golvspån.)

dock bör det befinteliga golvet va helt plant för bästa resultat äfter som det inte går sjustera så det blir plant som med reglat golv.

Oki, vi får se hur vi löser detta ifall grannen klagar, byggarna hade tydligen lagt flytande golv flera gånger så dom visste hur dom skulle göra detta!

Har du fått det väldigt ljudisolerande i din studio?

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna absorbent är 400x400 med 8mm hål, kommer detta funka när den är stoppad med isolering en 60-70%?

Tänker du bredbandsabsorbent eller basfälla?

Som bredbandsabsorbent kommer den vara ganska ineffektiv eftersom det är fibrena som absorberar- Plåten kommer att reflektera och eventuellt ringa med i vissa frekvenser.

Basfällor ska man inte bygga på en höft eller utgå från en design som ser bra ut. Man börjar med att räkna eller mäta upp vilka frekvenser man har problem med sedan räknar man ut dimensioner på basfällan (höjd, bredd, djup, hålstorlek, etc).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
detta använde jag:

160dim

AKU-COMP P-2000

http://www.lindab.se/dokumenter/063_04_sak...ventilation.pdf

Edit: även om det räcker med tex 2 rör så är det bättre att tuften få pacerar genom fler som går i böjar.

Kanalfläkt IRE för utluft.

http://www.lindab.se/dokumenter/046_04_sak...ventilation.pdf

+ från/till-luftsdon, skarvar o böjar.

in luften på väggen ugefär 100mm åvanför elementet och ut luft uppe i taket andra änden av rummet.

det är ett överdimisionerat(större fläkt och rördiameter)ventiliations system som körs på låg hastighet(fläkten) dvs att det blåser ut lika mycket luft som ett minder ventiliations system som körs på högre hastighet. altså hörs det inget sus från väntilationen som i ett vanligt bostads hus.

Vi har ju "Gälgaller" längst upp i taket, längst inne, högst upp på långsidan av väggen, du tror inte att man kan sätta in ett 100mm acu rör in i studion ifrån den och suga ut luften längst ner på kortsidan av väggen, tänkte sätta utluften med fläkt i dörren?

Annars får vi göra håltagning, och det tror jag inte vaktmästaren diggar.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Dags att döpa om tråden kanske då jag fått svar på det jag frågade om i början, tackar alla som bidragit till att vissa tankar är mer klara nu!

Nu börjar jag fundera på absorbenter, blev inspirerad av Crunchers absorbenter kan jag säga, ritade upp detta idag, kommer det funkar att köra absorbenter i metal?

f3sxi1.jpg

Tänkte bara kasta in en notis om att der jag byggde som liknar din ritning, absolut inte är absorbenter!

Jag gjorde en totalförenklad forma av diffusorer utan några som helst vetenskapliga belägg.

Min ingång i byggandet av dessa tingestar var endast att bryta relektionerna i det höga registret så att jag slapp risken att få ett fluttereko mellan lyssningsposition och den bakre väggen.

Dom löste uppgiften bra och har fungerat för detta ändamål.

Hur mycket dom faktiskt ställer till med rent ljudmässigt, det har jag inte kunskaper nog att kunna beräkna. Det blir för många parametrar med böjda former för att jag en ska kunna ställa upp en formel för ändamålet.

Kanske finns det en kalkylator för ändamålet!? Beats me!

Enda tipset jag kan ge dig i ett redan så långt gånget projekt.

Tänk två gånger innan du gör något permanent!

Det kan liksom bli jäkligt galet om man bara kastar upp absorbenter utan att veta varför man gör det!

Lycka till med b®yggandet!!!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara kasta in en notis om att der jag byggde som liknar din ritning, absolut inte är absorbenter!

Jag gjorde en totalförenklad forma av diffusorer utan några som helst vetenskapliga belägg.

Min ingång i byggandet av dessa tingestar var endast att bryta relektionerna i det höga registret så att jag slapp risken att få ett fluttereko mellan lyssningsposition och den bakre väggen.

Dom löste uppgiften bra och har fungerat för detta ändamål.

Hur mycket dom faktiskt ställer till med rent ljudmässigt, det har jag inte kunskaper nog att kunna beräkna. Det blir för många parametrar med böjda former för att jag en ska kunna ställa upp en formel för ändamålet.

Kanske finns det en kalkylator för ändamålet!? Beats me!

Enda tipset jag kan ge dig i ett redan så långt gånget projekt.

Tänk två gånger innan du gör något permanent!

Det kan liksom bli jäkligt galet om man bara kastar upp absorbenter utan att veta varför man gör det!

Lycka till med b®yggandet!!!

Vänligen.

/Cruncharn'

Tack för ditt inlägg!

Det jag är lite orolig för är att diskanten ska fösvinna alldeles för mycket, för det är väl det som händer egentligen ifall man sätter upp för mycket?

Jag tänkte sätta upp i varje hörn, två stycken på varje vägg som är ganska höga 1500x600x75mm symetriskt, dock inte dom som jag ritat upp för tillfället, verkar vara en bättre lösning med dom klassiska hemmabyggen man gör med trä och skruv!

Någon jag funderar just nu över är ifall jag skulle behöva några diffuser på väggen bakom mig, det är 5meter nästan dit, så jag tror inte ljudet hinner tillbaks så att det stör, men det märker jag väl!

Tacksam för funderingar!

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon jag funderar just nu över är ifall jag skulle behöva några diffuser på väggen bakom mig, det är 5meter nästan dit, så jag tror inte ljudet hinner tillbaks så att det stör, men det märker jag väl!

Ljudet kommer tillbaks förr eller senare så en diffusor vore nog på sin plats. Om avståndet är för kort till bakväggen så kan det vara bättre att dämpa reflexen men i detta fall så är det lungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...