Jump to content
Annons

Behandling av sångspår. Hur gör du?


Holmberg

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Helt beroende på hur inspelningen låter.

När jag själv sjunger så brukar jag höja lite vid 8kHz och uppåt.

Sedan har jag ett område runt 3.5kHz som inte låter så ball ibland. Helt ok till rock men vill jag har ett mjukare ljud så brukar jag sätta in en "deesser" som jobbar vid 3.5kHz så slipper jag EQa bort andra goa grejer i rösten.

Och kapa i botten.

Men det hänger helt på hur inspelningen låter från början och vad jag vill uppnå.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

EQar oftas inte mycket på sångspåret i sig. Standard för mig är Filter, eventuell kompressor och eventuell EQ med lyft över 10kHz.

Däremot skickar jag ofta iväg signaler från sångspåret via tex. send till andra spår tex returer.

På dessa spår kan det däremot både vara hårt komprimerat och hårt EQuat. Då kan man blanda in så mycket man behöver till det ordinarie spåret för att få tydlighet i mix.

Det kan också vara hårt komprimerade och equade reverb, distade och några cents pitcade tidsförskjutna historier, Exciter osv.

Med andra ord lägger jag mycket av sångprocessandet på returer eller andra spår än själva huvudsång-spåret

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om de flesta EQ:r relativt lite förutom hipass och lopass. Men om ni EQ:ar ... vilka frekvenser brukar det handla om då?

Jag måste eqa rätt mycket. Dels för att mitt inspelningsrum är kass och för att min mick är så förbaskat vass i kombination med att min röst är rätt vass. + att när jag lägger sången så högt i mixen som jag ofta gör så tenderar det att vara väldigt kinkigt med vissa frekvenser. T ex blir det gärna ett rätt burkigt ljud. Det brukar jag kunna få bort nånstans mellan 250 och 500 Hz med ett ganska snävt q värde. Sen är jag inte jätteförtjust i området mellan 800 1000Hz så där blir det en liten grop också. Sen blir det hipass och lopass... Ffa måste jag dra bort massor av de högre frekvenserna. Sjunger jag lite högre och starkare måste jag också stävja ett biljud i min röst som ligger runt 8khz.

I övrigt då... Komp och eq på in. Deesser, komp, eq, delay och reverb på ut. Och det är en bra dag :-D.

Kan tänka mig att många skriker rakt ut och tycker att jag slänger på för mycket men så här blir det bäst för mig med den utrustning och lokal jag har just nu.

Ska försöka lära mig sidechaintricket där man kopplar en eq till kompressorn... Tror verkligen att jag skulle kunna ha nytta av det.

Några tips för att få det att funka i Cubase SX3 och vilka plugins som funkar för det???

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det här med vocaler är religon alltså.

Som du skrev så pratar jag om leadsången

Inspelning:

En inspelad tagning från början till slut är det ultimata (eftersom det låter naturligast och är enklast). Försöker därför i regel alltid att jobba med erfarna sångare/sångerskor. Klart man lägger några spår och ibland händer det att man flyttar runt lite ord om det passar bättre.

Kompressor/Automation:

Mest kompressor. Lagom ratio/treshold. Av gammal vana skickar jag därefter vocalerna till bussar så jag kan pilla lite mer. Automation ja ibland.

EQ:

Vocalen är absolut det viktigaste instrumentet så det är viktigt att lägga ned extra tid till att eqa "snyggt". Skär alltid bort allt under minst 50hz (kostar ju bara en sketen plugg som inte drar någon cpu alls nästan). Annars gäller farbror Melkers tips att man ska använda eq "efter behag". Brukar mest dra ifrån men ibland överdriver jag eqn lite "innan" kompressor, speciellt på utmärkta grundtonsfrekvenser (efter harmonin) eftersom jag har märkt att örat gillar att lyssna på sånt.

Exciter:

Nja, nä

Auto-tune/Melodyne:

Naa, the real shit låter ju 100grr bättre. Har dock hänt att jag har korrigerat något ord ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning: En inspelad tagning från början till slut är det ultimata (eftersom det låter naturligast och är enklast). Försöker därför i regel alltid att jobba med erfarna sångare/sångerskor. Klart man lägger några spår och ibland händer det att man flyttar runt lite ord om det passar bättre.

Du måste vara en riktigt smidig jävel som hinner flytta runt lite ord där de passar bättre — under inspelning! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om de flesta EQ:r relativt lite förutom hipass och lopass. Men om ni EQ:ar ... vilka frekvenser brukar det handla om då?

Brukar i sort sett alltid lägga på en EQ som boostar uppe i de högre frekvenserna för att få fram lite mer tydlighet och "luft". Och en liten dal mitt i den puckeln för att det inte ska bli för essigt.

Att detta behövs beror väl troligen på att micken inte är den bästa, men man tager vad man haver... 😉

Annars kör vi som de flesta andra verkar det som:

Spelar in rent. På med en svag kompressor. EQ, reverb/delay/dist...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Att sidechaina in en EQ till en kompressor är ett mycket bra sätt att få kontroll på besvärliga ljud som tex Ess-ljud.

Principen är den att man kopplar in en EQ in på sidechainingången på kompressorn.

I fallet med Essljud så brukar dessa ligga mellan 6-8kHz.

På sångspåret har man sin kompressor. Från sångspåret har man paralellkopplat en signal in till en EQ som i sin tur är kopplad till sidechainingången på kompressorn som ligger på sångspåret.

Nu tar man och boostar(+) på EQn runt 6-8kHz och sveper runt med frekvenserna för att hitta essljudet samt ställer in Q-värdet på EQ så den skär på rätt ställe...

På detta sätt tar man bort Essljud, så funkar en deesser bara att tillverkarna har förenklat för oss dödliga.

Observera att ställer man ned EQn så ökar essljudet istället, kan vara användbart ibland det med.

Den här metoden är inte bara bra för Essljud utan alla möjliga frekvens problem som dyker upp.

Jag kör detta på basar som är besvärliga. Man vill kanske inte skära bort kärnan i ett basljud men vill ha kontroll på vissa frekvenser, då är det bara att koppla som ovan och svepa i de frekvenser som ställer till besvär. En sidechain kompressor är ett Fantastiskt verktyg. För riktigt kluriga sångtagningar så kan jag ha flera sidechainade kompressorer på olika frekvenser.

Förstår inte riktigt vad det är för skillnad på detta och en multibandskompressor, någon som kan förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...