Jump to content
Annons

Ger signal över noll dist (ej masterregeln)


ONSatan

Recommended Posts

Hm,

Har redan förklarat att jag är novis och här bevisar jag det igen...

Går signalen över noll på masterregeln så distar ljudet. Så långt OK.

Men, gäller samma sak per kanal/spår/bus?

Jag trodde inte att så var fallet (så länge inte master är över noll) men blev lite tveksam då jag tycker mig höra dist på en sak jag håller på med. Tycker att trummor och sång distar lite. Deras kanaler går över noll men Mastern går ej över (har en limiter på 0,5 där).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nej. Cubase bygger på flyttal. Nominell nivå är -1.0 till 1.0. Så headroom borde vara runt 370 dB.

Bockar och bugar för svaret! 😉

370dB, hm, då är nog disten inbillning/dist mellan cynapserna i min hjärna...

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du upplever dist och har en limiter på mastern, så kanske det är limitern som låter illa...?

Testa utan limiter och se hur det blir när du drar ner masterregeln i stället om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man 32 bit floating point har man minimum 192 db dynamiskt omfång, och automatiskt överstyrningsskydd ... men varifrån 370 db kommer, det förstod inte jag heller

-1 --> +1 (i.e. 2x192) samt lite "förluster till cyberrymden"

dvs 2x192=384 - "förlust till cyberrymden" = 370? 😱

Cheers!

EDIT: En smiley är aldrig fel...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Nu blev jag fullständigt inkompetent... 370dB?! Headroom? Som i "dynamic range"?

Flyttal har en exponent om 8 bitar. Det är max 127. 2^127 ~= 1.78*10^38. Mantisan är fixpoint decimal. Vi kan representera

tal som är minst 10^37. Och 10*log(10^37/1.0) ger 370 dB över nominella max.

Vi får dock ett höjt brusgolv så signal brus blir inte bättre än mantisans 23 bitar som ger 138 dB.

(192 dB är omfånget på 32-bitars heltals system)

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttal har en exponent om 8 bitar. Det är max 127. 2^127 ~= 1.78*10^38. Mantisan är fixpoint decimal. Vi kan representera

tal som är minst 10^37. Och 10*log(10^37/1.0) ger 370 dB över nominella max.

Vi får dock ett höjt brusgolv så signal brus blir inte bättre än mantisans 23 bitar som ger 138 dB.

(192 dB är omfånget på 32-bitars heltals system)

jag är impad av din diskurs

men jag fattade aldrig vad du menade med "Nominell nivå är -1.0 till 1.0."

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
jag är impad av din diskurs

men jag fattade aldrig vad du menade med "Nominell nivå är -1.0 till 1.0."

Det är den nivån steinberg har definierat som nominell nivå för cubase och vst plugins. Dvs talet 1.000000 motsvarar +4dBu om man kör analog studio standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den nivån steinberg har definierat som nominell nivå för cubase och vst plugins. Dvs talet 1.000000 motsvarar +4dBu om man kör analog studio standard.

😱🙂

jag är långtifrån datanörd

1.000000 ... är det binärt du menar på nåt sätt? (varför tror jag det borde vara 8 nollor?)

och minus 1... vad motsvarar det isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
😱🙂

jag är långtifrån datanörd

1.000000 ... är det binärt du menar på nåt sätt? (varför tror jag det borde vara 8 nollor?)

och minus 1... vad motsvarar det isf?

-1.000... motsvarar också +4 dBu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag använder cubase men i Logic hör jag dist på enskilda kanaler rätt fort. Försöker alltid hålla nivåerna under 0

Det finns mycket som kan dista vid de nivåerna (A/D-omvandling, pluggar etc) men Logic i sig har det headroom pme angav.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
hah 😎

now you lost me

men jag antar inte samtidigt i samma program?

Signalerna har 0v som mitt, +4dBu är en signalstyrka, vilken polaritet den har saknar betydelse. Det samma gäller i den digitala världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalerna har 0v som mitt, +4dBu är en signalstyrka, vilken polaritet den har saknar betydelse. Det samma gäller i den digitala världen.

...eller så kan man förtydliga lite till genom att säga att vågformerna alltid svänger runt 0 (ljud är ju växelspänning), vilket man tydligt ser om man tar upp ljudfilen i en editor. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalerna har 0v som mitt, +4dBu är en signalstyrka, vilken polaritet den har saknar betydelse. Det samma gäller i den digitala världen.

ja, du menar att ljudet som max svänger mellan -1 å +1?

frågan måste ju ändå i grunden vara varför dt inte distar när det går över +/-1 - det är väl det frågeställaren undrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
ja, du menar att ljudet som max svänger mellan -1 å +1?

frågan måste ju ändå i grunden vara varför dt inte distar när det går över +/-1 - det är väl det frågeställaren undrar?

Det har jag svarat på. Nominellt värde är -1 till 1 representerade som flyttal. Men dessa flyttal kan även innehålla värden på upp till 10^37

vilket ger ett headroom om 370 dB. Precis som för +4 dBu gränsen är nominell nivå så har de flesta tillverkare ett visst utrymme ovanför

den tänkta arbetstoppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag svarat på. Nominellt värde är -1 till 1 representerade som flyttal. Men dessa flyttal kan även innehålla värden på upp till 10^37

vilket ger ett headroom om 370 dB. Precis som för +4 dBu gränsen är nominell nivå så har de flesta tillverkare ett visst utrymme ovanför

den tänkta arbetstoppen.

nja

du har sagt att det är på ett visst sätt

tror inte det är många som greppat hur 😆

tolka mig inte fel - jag påstår inte alls att du har fel eller så

men din förklaring ligger på för hög nivå

om man ska förklara frekvenser för svensson så måste man först berätta vad ljud egentligen är

svängningar per sekund säger ingenting för den som inte förstår innebörden

förstår du vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det närmaste jag har hört, är folk som har sagt att teoretiskt finns det ingen anledning att använda finare upplösning än 32 bit floating point, för dynamiken överträffar det tredubbla av vad örat kan registrera. 370 db låter ju som det skulle kunna vara där nånstans 😆

Men samtidigt blir det en massa kvantiserings-brus av floating point. Hur högt kvantiseringsbrusets golv är vet jag inte. PME skriver att Signal/Noise förhållandet aldrig blir högre än mantissans omfång, och det tycker jag låter radikalt. Det skulle innebära att exponentens 8 bitar bara består av kvantiseringsbrus, att 32 bitars floating point har 138 db omfång och en bättre dynamisk allokering/distribution av samplingspunkterna än fixpunkt. Det är väldigt annorlunda än min bild av saken.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tja, det närmaste jag har hört, är folk som har sagt att teoretiskt finns det ingen anledning att använda finare upplösning än 32 bit floating point, för dynamiken överträffar det tredubbla av vad örat kan registrera. 370 db låter ju som det skulle kunna vara där nånstans 😐

Men samtidigt blir det en massa kvantiserings-brus av floating point. Hur högt kvantiseringsbrusets golv är vet jag inte. PME skriver att Signal/Noise förhållandet aldrig blir högre än mantissans omfång, och det tycker jag låter radikalt. Det skulle innebära att exponentens 8 bitar bara består av kvantiseringsbrus, att 32 bitars floating point har 138 db omfång och en bättre dynamisk allokering/distribution av samplingspunkterna än fixpunkt. Det är väldigt annorlunda än min bild av saken.

Nej inte alls. exponenten används för svagare signaler, vilket gör att bruset minskar. Men signal/brus blir inte bättre än 138 dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte alls. exponenten används för svagare signaler, vilket gör att bruset minskar. Men signal/brus blir inte bättre än 138 dB.

Hm. Jo, att exponenten är känslig för svaga signaler har man märkt, med det där jäkla CPU overload problemet för svaga brus, pluggar aktiva i idle läge osv.

Det får mig att tro, att största fördelen med flytpunkt är den dynamiska distributionen av samplingspunkter, tack vare mantissans "rörlighet" (exponenten flyttar runt). Måste rassla på utan helvete om kvantiseringsbruset tar upp 63% av massan i 32 bit flytpunkt.

Bah, jag använder ett alldeles för "visuellt" sett att tänka om det här på, försöker se en mekanisk modell i huvet. Man måste nog läsa på sin matte istället 😐

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...