ONSatan Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Hm, Har redan förklarat att jag är novis och här bevisar jag det igen... Går signalen över noll på masterregeln så distar ljudet. Så långt OK. Men, gäller samma sak per kanal/spår/bus? Jag trodde inte att så var fallet (så länge inte master är över noll) men blev lite tveksam då jag tycker mig höra dist på en sak jag håller på med. Tycker att trummor och sång distar lite. Deras kanaler går över noll men Mastern går ej över (har en limiter på 0,5 där). Cheers!
Guest pme Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Nej. Cubase bygger på flyttal. Nominell nivå är -1.0 till 1.0. Så headroom borde vara runt 370 dB.
ONSatan Posted February 4, 2009 Author Posted February 4, 2009 Nej. Cubase bygger på flyttal. Nominell nivå är -1.0 till 1.0. Så headroom borde vara runt 370 dB. Bockar och bugar för svaret! 😉 370dB, hm, då är nog disten inbillning/dist mellan cynapserna i min hjärna... Cheers!
Claes Holmerup Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Om du upplever dist och har en limiter på mastern, så kanske det är limitern som låter illa...? Testa utan limiter och se hur det blir när du drar ner masterregeln i stället om det behövs.
Valle Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Nej. Cubase bygger på flyttal. Nominell nivå är -1.0 till 1.0. Så headroom borde vara runt 370 dB. Nu blev jag fullständigt inkompetent... 370dB?! Headroom? Som i "dynamic range"?
Becker Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Inte för att jag använder cubase men i Logic hör jag dist på enskilda kanaler rätt fort. Försöker alltid hålla nivåerna under 0
Opus99 Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Kör man 32 bit floating point har man minimum 192 db dynamiskt omfång, och automatiskt överstyrningsskydd ... men varifrån 370 db kommer, det förstod inte jag heller
ONSatan Posted February 4, 2009 Author Posted February 4, 2009 (edited) Kör man 32 bit floating point har man minimum 192 db dynamiskt omfång, och automatiskt överstyrningsskydd ... men varifrån 370 db kommer, det förstod inte jag heller -1 --> +1 (i.e. 2x192) samt lite "förluster till cyberrymden" dvs 2x192=384 - "förlust till cyberrymden" = 370? 😱 Cheers! EDIT: En smiley är aldrig fel... Edited February 4, 2009 by ONSatan
Guest pme Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Nu blev jag fullständigt inkompetent... 370dB?! Headroom? Som i "dynamic range"? Flyttal har en exponent om 8 bitar. Det är max 127. 2^127 ~= 1.78*10^38. Mantisan är fixpoint decimal. Vi kan representera tal som är minst 10^37. Och 10*log(10^37/1.0) ger 370 dB över nominella max. Vi får dock ett höjt brusgolv så signal brus blir inte bättre än mantisans 23 bitar som ger 138 dB. (192 dB är omfånget på 32-bitars heltals system)
Demonproducenten Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Flyttal har en exponent om 8 bitar. Det är max 127. 2^127 ~= 1.78*10^38. Mantisan är fixpoint decimal. Vi kan representera tal som är minst 10^37. Och 10*log(10^37/1.0) ger 370 dB över nominella max. Vi får dock ett höjt brusgolv så signal brus blir inte bättre än mantisans 23 bitar som ger 138 dB. (192 dB är omfånget på 32-bitars heltals system) jag är impad av din diskurs men jag fattade aldrig vad du menade med "Nominell nivå är -1.0 till 1.0."
Guest pme Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 jag är impad av din diskursmen jag fattade aldrig vad du menade med "Nominell nivå är -1.0 till 1.0." Det är den nivån steinberg har definierat som nominell nivå för cubase och vst plugins. Dvs talet 1.000000 motsvarar +4dBu om man kör analog studio standard.
Opus99 Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 (edited) 😱 Jag för min del behöver betydligt mer kaffe innan jag fattar tror jag .. *hämtar* Edited February 4, 2009 by Opus99
Demonproducenten Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Det är den nivån steinberg har definierat som nominell nivå för cubase och vst plugins. Dvs talet 1.000000 motsvarar +4dBu om man kör analog studio standard. 😱🙂 jag är långtifrån datanörd 1.000000 ... är det binärt du menar på nåt sätt? (varför tror jag det borde vara 8 nollor?) och minus 1... vad motsvarar det isf?
Demonproducenten Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 😱 Jag för min del behöver betydligt mer kaffe innan jag fattar tror jag .. *hämtar* 🙂 visst var det enklare med analogt? 🙂
Guest pme Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 😱🙂jag är långtifrån datanörd 1.000000 ... är det binärt du menar på nåt sätt? (varför tror jag det borde vara 8 nollor?) och minus 1... vad motsvarar det isf? -1.000... motsvarar också +4 dBu...
joachime Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Inte för att jag använder cubase men i Logic hör jag dist på enskilda kanaler rätt fort. Försöker alltid hålla nivåerna under 0 Det finns mycket som kan dista vid de nivåerna (A/D-omvandling, pluggar etc) men Logic i sig har det headroom pme angav.
Memphis Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 (edited) Förresten, det var inget. Tänkte inte efter före. 😱 /M Edited February 4, 2009 by Memphis
Demonproducenten Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 En en liknande fråga. Hur kommer det sig att det kan gå över nollan på masterregeln fast ingen av kanalerna gör det? /M summa
Demonproducenten Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 -1.000... motsvarar också +4 dBu... hah 😎 now you lost me men jag antar inte samtidigt i samma program?
Guest pme Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 hah 😎now you lost me men jag antar inte samtidigt i samma program? Signalerna har 0v som mitt, +4dBu är en signalstyrka, vilken polaritet den har saknar betydelse. Det samma gäller i den digitala världen.
Claes Holmerup Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Signalerna har 0v som mitt, +4dBu är en signalstyrka, vilken polaritet den har saknar betydelse. Det samma gäller i den digitala världen. ...eller så kan man förtydliga lite till genom att säga att vågformerna alltid svänger runt 0 (ljud är ju växelspänning), vilket man tydligt ser om man tar upp ljudfilen i en editor. 😎
Demonproducenten Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Signalerna har 0v som mitt, +4dBu är en signalstyrka, vilken polaritet den har saknar betydelse. Det samma gäller i den digitala världen. ja, du menar att ljudet som max svänger mellan -1 å +1? frågan måste ju ändå i grunden vara varför dt inte distar när det går över +/-1 - det är väl det frågeställaren undrar?
Guest pme Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 ja, du menar att ljudet som max svänger mellan -1 å +1?frågan måste ju ändå i grunden vara varför dt inte distar när det går över +/-1 - det är väl det frågeställaren undrar? Det har jag svarat på. Nominellt värde är -1 till 1 representerade som flyttal. Men dessa flyttal kan även innehålla värden på upp till 10^37 vilket ger ett headroom om 370 dB. Precis som för +4 dBu gränsen är nominell nivå så har de flesta tillverkare ett visst utrymme ovanför den tänkta arbetstoppen.
Demonproducenten Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Det har jag svarat på. Nominellt värde är -1 till 1 representerade som flyttal. Men dessa flyttal kan även innehålla värden på upp till 10^37vilket ger ett headroom om 370 dB. Precis som för +4 dBu gränsen är nominell nivå så har de flesta tillverkare ett visst utrymme ovanför den tänkta arbetstoppen. nja du har sagt att det är på ett visst sätt tror inte det är många som greppat hur 😆 tolka mig inte fel - jag påstår inte alls att du har fel eller så men din förklaring ligger på för hög nivå om man ska förklara frekvenser för svensson så måste man först berätta vad ljud egentligen är svängningar per sekund säger ingenting för den som inte förstår innebörden förstår du vad jag menar?
Valle Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 du har sagt att det är på ett visst sätttror inte det är många som greppat hur Jo, jävlar, det ska makterna veta! Jag föll redan vid "Mantisan är fixpoint decimal..." och fick kallt överlämna min värja.
Opus99 Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 (edited) Tja, det närmaste jag har hört, är folk som har sagt att teoretiskt finns det ingen anledning att använda finare upplösning än 32 bit floating point, för dynamiken överträffar det tredubbla av vad örat kan registrera. 370 db låter ju som det skulle kunna vara där nånstans 😆 Men samtidigt blir det en massa kvantiserings-brus av floating point. Hur högt kvantiseringsbrusets golv är vet jag inte. PME skriver att Signal/Noise förhållandet aldrig blir högre än mantissans omfång, och det tycker jag låter radikalt. Det skulle innebära att exponentens 8 bitar bara består av kvantiseringsbrus, att 32 bitars floating point har 138 db omfång och en bättre dynamisk allokering/distribution av samplingspunkterna än fixpunkt. Det är väldigt annorlunda än min bild av saken. Edited February 5, 2009 by Opus99
Guest pme Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Tja, det närmaste jag har hört, är folk som har sagt att teoretiskt finns det ingen anledning att använda finare upplösning än 32 bit floating point, för dynamiken överträffar det tredubbla av vad örat kan registrera. 370 db låter ju som det skulle kunna vara där nånstans 😐 Men samtidigt blir det en massa kvantiserings-brus av floating point. Hur högt kvantiseringsbrusets golv är vet jag inte. PME skriver att Signal/Noise förhållandet aldrig blir högre än mantissans omfång, och det tycker jag låter radikalt. Det skulle innebära att exponentens 8 bitar bara består av kvantiseringsbrus, att 32 bitars floating point har 138 db omfång och en bättre dynamisk allokering/distribution av samplingspunkterna än fixpunkt. Det är väldigt annorlunda än min bild av saken. Nej inte alls. exponenten används för svagare signaler, vilket gör att bruset minskar. Men signal/brus blir inte bättre än 138 dB.
Opus99 Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 (edited) Nej inte alls. exponenten används för svagare signaler, vilket gör att bruset minskar. Men signal/brus blir inte bättre än 138 dB. Hm. Jo, att exponenten är känslig för svaga signaler har man märkt, med det där jäkla CPU overload problemet för svaga brus, pluggar aktiva i idle läge osv. Det får mig att tro, att största fördelen med flytpunkt är den dynamiska distributionen av samplingspunkter, tack vare mantissans "rörlighet" (exponenten flyttar runt). Måste rassla på utan helvete om kvantiseringsbruset tar upp 63% av massan i 32 bit flytpunkt. Bah, jag använder ett alldeles för "visuellt" sett att tänka om det här på, försöker se en mekanisk modell i huvet. Man måste nog läsa på sin matte istället 😐 Edited February 5, 2009 by Opus99
Gardinen Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Här ses masterregeln i Cubase på +18db och det distar rätt ordentligt. Det distar rätt gött redan vid +6db. Så det verkar ändå som om att Cubase masterregel clipper vid 0db. Däremot gör inte de "vanliga" audiospåren det.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now