Jump to content
Annons

Liten Monitortest


Zogge (oregistrerad)

Recommended Posts

Zogge (oregistrerad)

Hej allihop,

Jag har nyligen skaffat mig ett par studiomonitorer i litet format. Jag vet att det är många som har frågor eller synpunkter på detta. Jag har för övrigt en helt ordinär hemmastudio med allt vad det innebär. Sedan tidigare har jag ett par stora trevägs Tannoy-monitorer med 12" högtalare i basen. Dessa låter i.o.f. bra, men blir lite för maffiga i min lilla stuga på ca 15 kvm. Jag har också ett par Luxman små trevägs högtalare i aluminium, jag tror det är en 4" i basen där. De låter också bra, men hör givetvis till Hi-Fi prylar, eftersom de färgar ljudet en del. Jag kanske ska tillägga att nämnda högtalare dessutom är passiva.

Nu har jag en längre tid varit på jakt efter ett par aktiva monitorer med 5" i basen. Jag har läst och läst både här på forumet och andra utländska forum, både på engelska och tyska, för att få lite goda råd. Men har bara blivit mer och mer frustrerad och konfunderad. Efter att ha grubblat på detta sedan september, finns det egentligen bara ett råd som är värt något. "LYSSNA OCH JÄMFÖR".

Det var här jag fick min lysande idé. Var kan man lyssna på en hel skrälldus med monitorer? Enkelt! Man köper en biljett Skavsta-Frankfurt t.o.r. för 198 kr med Ryanair, sedan buss till Würzburg, byte av buss till Bamberg och vips hamnar du i Treppendorf. Thomann ligger som ett Musik-IKEA mitt ute på landet! Nu ska jag sanningsenligt säga att jag även var ute efter en hel del annat än studio-monitorer, men därom på annan plats...

Imponerad är ett för litet ord i detta sammanhang. Jag kan bara konstatera att här finns allt och givetvis monitorer till förbannelse. Nu var jag som sagt begränsad till min avsikt att köpa 5", eller möjligen 6", så det var denna storlek jag lyssnade på. Annars hade jag nog fått vara där i flera dagar.

Till saken: Jag lyssnade med ett par av mina favorit CD och som jag vet är bra inspelade. Jag lyssnade på Yamaha HS50M och MSP5, ESInEAR05 samt Experience, KRK RP5, Alesis M1 520, Roland D-5, Mackie MR5, M-Audio Bx5a deluxe, Prodipe Pro5, Genelec 8030APM, Fostex PM-05, Adam A5, Samson Rubicon R5A, Infrasonic 5D och Tascam VL-A5. Alltså 16 par väldigt bra högtalare som jag satt och lyssnade till i ca 3 timmar. Jag hade nu kommit fram till fyra par som jag lyssnade på efter lunchen. Dessa fyra var, Roland D-5, Genelec 8030APM, Adam A5 och Fostex PM-05.

Jag gissar att några har synpunkter redan nu... Självklart är smaken olika och dessutom personlig. Roland D-5 låter ruskigt bra och likaså Fostex PM-05. Jag trodde nog att det skulle bli ett par Genelec 8030APM, men.... ADAM A5 där har ni valet! Denna monitor har allt som i varje fall jag, har letat efter. Jag fick hem dom igår eftersom jag inte kan ta sånt här på flyget (jag köpte mer grejor också) så allt kom med posten hemkört för 150 kr!

Jag har suttit och funderat vad det är som gör ADAM A5 så otroligt bra. Naturligtvis en kombination av flera olika saker. ART " Accelerate Ribbon Technology" diskanten är något enormt bra i dessa högtalare. Inte ens Genelec kommer upp till ADAM:s nivå. Hemma i min lilla studio har jag höjt ART:n med ca 1,5dB och jag har höjt RoomEq med ca 3dB <150Hz. Nu låter denna lilla monitor om möjligt ännu bättre. OBS! att jag sitter ca 1-2 meter från högtalarna och kör på ganska låg volym. Jag hör nu saker som jag aldrig har hört tidigare i olika mixar och ljudet är totalt rakt och ofärgat. Sångljud är obeskrivligt bra reproducerat. Jag kanske ska tillägga också att, enligt min smak, låter basreflex på framsidan betydligt ärligare än de monitorer som har reflexen på baksidan.

Dessa monitorer kostade mig ca 3000 kr styck och är i mitt tycke helt outstanding för denna summa. Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse. Till de som kanske inte tänkt lägga så mycket pengar på monitorer, vill jag säga att ESInEAR05 låter väldigt bra för sitt pris. Som sagt, allt ovan är en subjektiv bedömning och jag har full förståelse för andras åsikter, men ovanstående lilla "test" kanske kan vara till nytta för någon. Allt som kostar pengar behöver inte vara bra, men om man ska upp i någorlunda kvalificerad lyssning, så tror jag det är svårt att hitta under 3500 -4000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kul att du gillade A5 så mycket i jämförelsen med andra. De är verkligen minst sagt prisvärda. 😄

Ska kanske nämna i sammanhanget att det svenska listpriset för A5 är 6590:-/par, så även till ordinarie pris är det inte jättemycket som skiljer... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Kul att du gillade A5 så mycket i jämförelsen med andra. De är verkligen minst sagt prisvärda. 😆

Ska kanske nämna i sammanhanget att det svenska listpriset för A5 är 6590:-/par, så även till ordinarie pris är det inte jättemycket som skiljer... 😑

Tack för ditt inlägg Claes, det är klart att det är ganska mycket pengar ändå, att lägga ut på monitorer. Men saken är ju den att har man inte bra lyssning, kan man inte heller få till någon bra mixning. Ibland känns det som att folk lägger ner oerhört mycket pengar på ljudkort, preamps och för att inte tala om effekter. Tyvärr kompromissar man ofta då med att köpa billiga monitorer. Bättre köpa billiga mikar o.dy och istället lägga pengar på lyssningen, som är A och O vid inspelning och mixning.

Sedan finns det ju oerhört dyra monitorer också. Jag ställer mig lite frågande varför en monitor kan kosta 25-30.000 kr? Ett bra sätt är att t.ex. ta med frun för att provlyssna. Hör hon ingen skillnad, gör ingen annan "normal" människa det heller...

Häls / Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg, kul att läsa. Hur upplever du basen i A5? Jag kör med HS50 själv och har insett att jag borde kanske byta... de har inte så mycket bas att återge överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Vilken knäpp idé att åka till självaste Thomann och lyssna! Jag skall eventuellt uppdatera mina KRK RP5 (vilket jag förövrigt varit jättenöjd med med tanke på priset). Om man ska tro på folk på det här forumet (särskilt denne omnipresente Claes) så verkar ju Adamisarna vara ett givet val. Ino audio piP har jag också läst mycket bra om, här och annanstans, men dom är ju lite svårare att få provlyssna på.

Någon gång snart ska jag i alla fall våga mig på en test med ögonbindel, för att utan så tror jag att adam redan vunnit 😊

En fråga: Hittills har jag alltid mixat i mina RP5, men tyckt att det är svårt att få basregistret rätt. Är subban ett obligatorium vid mixning?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga: Hittills har jag alltid mixat i mina RP5, men tyckt att det är svårt att få basregistret rätt. Är subban ett obligatorium vid mixning?

Vill man ha koll på vad som händer kring 50-60 Hz bör man använda sub eller större element, typ 8-tummare.

Vill man ha bättre koll generellt på det låga registret bör man se över akustiken i det rum man sitter. Frekvensgången i mindre, obehandlade rum är ofta väldigt ojämn från 200 Hz och nedåt.

Edit: Råkade citera hela förra inlägget,

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Tack för ett bra svar joachime! Akustikbehandling ligger högt på listan men först ska jag bli mer insatt i det innan jag gör något irreversibelt/korkat/dyrt 😛

Så det lutar alltså mot att skaffa sig en subba... har undvikit det hittils då jag tycker direkt illa om dem på de hemmabiosystem jag hört. Jag tycker det är mysigt att mixa i mina små monitorer men antar att jag blivit bättre på att lyssna eftersom jag börjat höra deras begränsningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det lutar alltså mot att skaffa sig en subba... har undvikit det hittils då jag tycker direkt illa om dem på de hemmabiosystem jag hört. Jag tycker det är mysigt att mixa i mina små monitorer men antar att jag blivit bättre på att lyssna eftersom jag börjat höra deras begränsningar.

Jag trivs heller inte så bra med subbas utan föredrar större element i monitorerna. Om man kör med subbas är det viktigt att ställa in den ordentligt. Dels hitta en lämplig frekvens för delningsfiltret (att subasen och monitorerna delar på frekvensspektrat), dels att hitta en lämplig plats i rummet för basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En fundering... heter det inte LITET monitortest eftersom man säger ETT test och inte EN test? 🤪

För mig spelar det absolut ingen roll. Rummet jag sitter i är så bumligt att jag ändå inte hör någon skillnad.

😛 Den var klockren... Vi kör på den... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering... heter det inte LITET monitortest eftersom man säger ETT test och inte EN test? 😛

För mig spelar det absolut ingen roll. Rummet jag sitter i är så bumligt att jag ändå inte hör någon skillnad.

Öh? Trodde du hade värsting-allt även värsting-rum!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh? Trodde du hade värsting-allt även värsting-rum!?

Hoppas det framgick att jag skämtade. Kanske är det jag som missade att du också gjorde det?

Hur som helst. Jag tror det är många som inte skulle ha något emot att jobba i det här rummet. Jag lutar nog åt det hållet jag också.

Men att lära sig ett rums begränsningar och möjligheter (vilket är en väldigt bra grej) gör gärna att man börjar fantisera om hur det skulle kunna vara. Man är aldrig helt nöjd. Känns det igen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh? Trodde du hade värsting-allt även värsting-rum!?

Hoppas det framgick att jag skämtade. Kanske är det jag som missade att du också gjorde det?

Hur som helst. Jag tror det är många som inte skulle ha något emot att jobba i det här rummet. Jag lutar nog åt det hållet jag också.

Men att lära sig ett rums begränsningar och möjligheter (vilket är en väldigt bra grej) gör gärna att man börjar fantisera om hur det skulle kunna vara. Man är aldrig helt nöjd. Känns det igen? 🙂

Haha, nej jag skämtade inte! Mig går det bra att driva med, skrattar mest själv när jag fattar att jag blivit lurad. 1:a April är min favoritdag.

Har du egen studio där du jobbar heltid, eller jobbar du åt någon bättre studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillade A5 så mycket i jämförelsen med andra. De är verkligen minst sagt prisvärda. 🙂

Ska kanske nämna i sammanhanget att det svenska listpriset för A5 är 6590:-/par, så även till ordinarie pris är det inte jättemycket som skiljer... 🙂

Noterade nyss på din sajt att du tar 6190:- paret för A5? Stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har du egen studio där du jobbar heltid, eller jobbar du åt någon bättre studio?

Jag håller på att ladda för en medlemspresentation (nu när jag passerat fyratusen inlägg) och då lovar jag att tala ut om allt.

Gruvar du dig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillade A5 så mycket i jämförelsen med andra. De är verkligen minst sagt prisvärda. 🙂

Ska kanske nämna i sammanhanget att det svenska listpriset för A5 är 6590:-/par, så även till ordinarie pris är det inte jättemycket som skiljer... 😉

Noterade nyss på din sajt att du tar 6190:- paret för A5? Stämmer det?

Priserna har justerats efter valutafallet (varför i h-e hade vi inte vett att införa Euro när vi hade chansen...?), så nuvarande listpris är 6590:-/par - men listpris är ju listpris och inte alltid vad man betalar i slutänden... Prisdiskussioner passar dock inte riktigt i forumet... 😉

Håller dock på med att uppdatera priser på min nya och uppfräschade site - något jag hoppas kunna bli klar med i kväll/natt (nåja - fler produkter ska in efter hand också, så helt klart blir det nog aldrig... :rolleyes: ), så jag har inte gett mig på att ändra listpriserna på den nuvarande siten...

Finns du i Malmötrakten, så har jag både A5, A7 och P33A uppe för provlyssning i min demorigg. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillade A5 så mycket i jämförelsen med andra. De är verkligen minst sagt prisvärda. 🙂

Ska kanske nämna i sammanhanget att det svenska listpriset för A5 är 6590:-/par, så även till ordinarie pris är det inte jättemycket som skiljer... 😉

Noterade nyss på din sajt att du tar 6190:- paret för A5? Stämmer det?

Priserna har justerats efter valutafallet (varför i h-e hade vi inte vett att införa Euro när vi hade chansen...?), så nuvarande listpris är 6590:-/par - men listpris är ju listpris och inte alltid vad man betalar i slutänden... Prisdiskussioner passar dock inte riktigt i forumet... 😉

Håller dock på med att uppdatera priser på min nya och uppfräschade site - något jag hoppas kunna bli klar med i kväll/natt (nåja - fler produkter ska in efter hand också, så helt klart blir det nog aldrig... :rolleyes: ), så jag har inte gett mig på att ändra listpriserna på den nuvarande siten...

Finns du i Malmötrakten, så har jag både A5, A7 och P33A uppe för provlyssning i min demorigg. 😎

Jag bor i Hälsingland, tycker det är nog långt att åka från Ljusne till Ockelbo i Gästrikland som jag gjorde i går. Sex mil ena vägen... Så här såg det ut på snöfronten här i går...

post-8284-1229276073_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
varför i h-e hade vi inte vett att införa Euro när vi hade chansen...?

Den frågan har jag funderat över många gånger... En sån sak borde vi inte rösta om utan överlåta till dom som är vald att fatta de stora besluten...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Kul att du hittat din monitor. Personligen så tycker jag att banddiskanten i Adam distar för mycket i diskanten (för hög THD i %) för referens samanhang men i dessa prisklasser så kan man ju inte ha alltför höga krav…

Hej, Jag kan inte höra några "distar". Tvärtom var nog diskanten det som avgjorde det hela. Renare och mjukare diskant har jag aldrig hört i monitorer i denna prisklass.

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Bra inlägg, kul att läsa. Hur upplever du basen i A5? Jag kör med HS50 själv och har insett att jag borde kanske byta... de har inte så mycket bas att återge överhuvudtaget.

Jag tycker basen är ganska lik den i HS50. Nu får man ju vara lite försiktig med uttalanden beroende på vilken bas du eftersträvar och vad du spelar in. Är man ute efter hög volym och djupa bastoner, skaffar man något större och dyrare...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Vilken knäpp idé att åka till självaste Thomann och lyssna! Jag skall eventuellt uppdatera mina KRK RP5 (vilket jag förövrigt varit jättenöjd med med tanke på priset). Om man ska tro på folk på det här forumet (särskilt denne omnipresente Claes) så verkar ju Adamisarna vara ett givet val. Ino audio piP har jag också läst mycket bra om, här och annanstans, men dom är ju lite svårare att få provlyssna på.

Någon gång snart ska jag i alla fall våga mig på en test med ögonbindel, för att utan så tror jag att adam redan vunnit :rolleyes:

En fråga: Hittills har jag alltid mixat i mina RP5, men tyckt att det är svårt att få basregistret rätt. Är subban ett obligatorium vid mixning?

Ja visst kan det vara det, men själva resan var faktiskt ganska överkomlig och jag gjorde mig en glad kväll i Frankfurt också på köpet. Nu handlade jag nästan för 60 tkr av Thomann, så jag tyckte resan var lite befogad...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Vilken knäpp idé att åka till självaste Thomann och lyssna! Jag skall eventuellt uppdatera mina KRK RP5 (vilket jag förövrigt varit jättenöjd med med tanke på priset). Om man ska tro på folk på det här forumet (särskilt denne omnipresente Claes) så verkar ju Adamisarna vara ett givet val. Ino audio piP har jag också läst mycket bra om, här och annanstans, men dom är ju lite svårare att få provlyssna på.

Någon gång snart ska jag i alla fall våga mig på en test med ögonbindel, för att utan så tror jag att adam redan vunnit :rolleyes:

En fråga: Hittills har jag alltid mixat i mina RP5, men tyckt att det är svårt att få basregistret rätt. Är subban ett obligatorium vid mixning?

Förlåt, glömde din fråga om subban, eller var det en fråga för alla? Nåväl, för min del kan jag inte mixa med subbas, jag får gröna utslag och 250 i blodtryck när jag hör basen ifråga. Jag kanske ska tillägga att jag sysslar inte med Hip Hop o.dy, utan just nu en Country CD.

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Tack för bra info!

Måste ju ha vart kul att se Thomanns affär live om du jämför det med ett musikIKEA.

Tänk om man fick åka dit med ett presentkort på 100 000. Det vore allt en bra julklapp!

Ja det är en upplevelse jag kan rekommendera. Den som inte blir impad av Thomann skulle jag vilja se...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)
Vilken knäpp idé att åka till självaste Thomann och lyssna! Jag skall eventuellt uppdatera mina KRK RP5 (vilket jag förövrigt varit jättenöjd med med tanke på priset). Om man ska tro på folk på det här forumet (särskilt denne omnipresente Claes) så verkar ju Adamisarna vara ett givet val. Ino audio piP har jag också läst mycket bra om, här och annanstans, men dom är ju lite svårare att få provlyssna på.

Någon gång snart ska jag i alla fall våga mig på en test med ögonbindel, för att utan så tror jag att adam redan vunnit 😉

En fråga: Hittills har jag alltid mixat i mina RP5, men tyckt att det är svårt att få basregistret rätt. Är subban ett obligatorium vid mixning?

Ja visst kan det vara det, men själva resan var faktiskt ganska överkomlig och jag gjorde mig en glad kväll i Frankfurt också på köpet. Nu handlade jag nästan för 60 tkr av Thomann, så jag tyckte resan var lite befogad...

Zogge

Knäpp ska uppfattas som ett beundrande adjektiv i sammanhanget. Åtminstone så uppfattas det i ungdomskretsarna :rolleyes: Jag tycker att det var en jättebra idé och funderar nu själv, inspirerad, att ta en liten omväg när jag åker på interrail om en vecka 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...