Jump to content
Annons

Liten Monitortest


Zogge (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Ja det är en upplevelse jag kan rekommendera. Den som inte blir impad av Thomann skulle jag vilja se...

Zogge

Undra hur mycket Thomann omsätter... :rolleyes:

Det törs man nog inte sia om...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Zogge (oregistrerad)
Vilken knäpp idé att åka till självaste Thomann och lyssna! Jag skall eventuellt uppdatera mina KRK RP5 (vilket jag förövrigt varit jättenöjd med med tanke på priset). Om man ska tro på folk på det här forumet (särskilt denne omnipresente Claes) så verkar ju Adamisarna vara ett givet val. Ino audio piP har jag också läst mycket bra om, här och annanstans, men dom är ju lite svårare att få provlyssna på.

Någon gång snart ska jag i alla fall våga mig på en test med ögonbindel, för att utan så tror jag att adam redan vunnit 😉

En fråga: Hittills har jag alltid mixat i mina RP5, men tyckt att det är svårt att få basregistret rätt. Är subban ett obligatorium vid mixning?

Ja visst kan det vara det, men själva resan var faktiskt ganska överkomlig och jag gjorde mig en glad kväll i Frankfurt också på köpet. Nu handlade jag nästan för 60 tkr av Thomann, så jag tyckte resan var lite befogad...

Zogge

Knäpp ska uppfattas som ett beundrande adjektiv i sammanhanget. Åtminstone så uppfattas det i ungdomskretsarna :rolleyes: Jag tycker att det var en jättebra idé och funderar nu själv, inspirerad, att ta en liten omväg när jag åker på interrail om en vecka 😉

Jag tog det inte heller för någon kritik... Kan du göra en avstickare till Treppendorf, så är det en upplevelse för livet. Jag själv har inte upplevt något så imponerande i musikaffär, sedan jag var i NY 98 och fick en Shuremick demad för mig. Killen rappade som om han stått i Globen och det gällde hela hans karriär... Jag köpte iallafall micken....

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

Man ska kanske tillägga att Samson har banddiskant i någon av sina modeller, men INTE ART-tekniken, eftersom ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare. Bara för att diskanten ser ut att vara liknande, innebär det definitivt inte att den låter likadant... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)

🙂 [

Man ska kanske tillägga att Samson har banddiskant i någon av sina modeller, men INTE ART-tekniken, eftersom ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare. Bara för att diskanten ser ut att vara liknande, innebär det definitivt inte att den låter likadant... 🙂

Claes, jag känner rodnaden på kinderna.... 🙂 Killen på Thomann pratade om banddiskant och min tyska är inte som den har varit 🙁 Jag hade egentligen ingen riktig aning om ART innan jag åkte dit. En kompis till mig berättade lite om ART-tekniken när jag kom hem. Bl.a. ska diskanten producera ljudet ca 4 ggr snabbare än en dometweeter. Jag hade dock ingen aning om att ADAM hade utvecklat ART. I varje fall fick jag den uppfattningen att Samson körde med samma typ av "ribbonteknologi" i sina "Rubicon". Men nu förstår jag att det är skillnad på ribbon och ribbon. Förresten menade killen på Thomann att Behringer kommer med liknande teknik nu någon gång efter nyår. Hoppas man har valt ADAM:s ART-teknik, den är helt outstanding! 😛

Det är bara att bocka sig för ADAM-killarna i Berlin och konstatera att här har dom gjort underverk. Jag såg att du var återförsäljare för ADAM och det är bara att gratulera. Tyvärr tror jag det är billigare att flyga med Ryanair till Tyskland än vad det är att åka bil eller tåg ner till Malmö/Oxie från mina hemtrakter i mellansverige, men är jag i närheten så ska jag titta in...

När jag hade lyssnat och bestämt mig för ADAM A5, tyckte försäljaren att jag även borde lyssna på A7, vilket jag gjorde. Denna låter alldeles otroligt bra, men passar bättre i studios med lite mer space. Den som köper ett par A7, behöver inte bekymra sig om subbas, här finns det djup. Jag har suttit nu ikväll och lyssnat lite på Eagles i mina A5:or. Det är bra referensmusik eftersom allt är otroligt rent i mixen och ADAM klingar underbart i mina öron. Speciellt sångljud låter som jag skulle sitta i Eagles studio.... 😎

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Den som köper ett par A7, behöver inte bekymra sig om subbas, här finns det djup.

Zogge

Det där är inte helt sant... det beror så klart på vad man jobbar med för musik, men personligen tycker jag det kan vara svårt att kontrollera det låga registret i mina A7or. Enligt spec. spelar dom ner till 35Hz, jag har testat mina med frekvensanalysator och tycker man får hyfsad respons ner till 26Hz men frågan är hur neutrala de är i de registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stora rum klarar närfältsmonitorer av utan att låta tunna om man vill ha bra ljud även en bit ifrån källan?

T.ex Adam A5 jämfört med A7.

Är ett rum på 25-30 kvadratmeter med vanlig takhöjd allt för stort?

Med 25-30 m2 så ska du nog upp på ett par P33A i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Ja, det finns nog en bra anledning till varför de kallas närfältare.

Vad räknas som en övre gräns på rumsstorlek för dessa, utan sub-bas?

Lite svårt att säga när man inte har testat riktigt på det sättet, men du kan ju köra med ett par närfältare i ett jätterum, så länge du sitter nära dem - så du kan ha ett par A5 på 1-2 meters avstånd eller något - och sedan koppla om till ett par stora bestar när det ska fylla upp rummet.

Större än typ 15 eller möjligen 20 m2 eller något ditåt, är nog inte lönt att köra med närfältare annars...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Den som köper ett par A7, behöver inte bekymra sig om subbas, här finns det djup.

Zogge

Det där är inte helt sant... det beror så klart på vad man jobbar med för musik, men personligen tycker jag det kan vara svårt att kontrollera det låga registret i mina A7or. Enligt spec. spelar dom ner till 35Hz, jag har testat mina med frekvensanalysator och tycker man får hyfsad respons ner till 26Hz men frågan är hur neutrala de är i de registret.

Jo det är sant om vi pratar om typ hemma studio eller mindre ordinär studio. Börjar vi prata om rum över 25 kvm som dessutom är riktigt dämpade, så behöver det vara betydligt kraftigare prylar. Personligen anser jag att subbasar är ett otyg, såvida man inte jobbar med elektronisk musik eller Hip Hop, House o.dy. Går man in i en professionell studio idag, kan du möjligen hitta en subbas som lite "spel för galleriet". Ett par ordentliga trevägs system inbyggda i väggen och med minst 12-15" i basen, är vad som gäller. Jag begriper inte vilket instrument typ elbas eller liknande som skulle behöva 26Hz i botten. Varför överdriva frekvenser neråt eller uppåt, där bara hundar och fladdermöss uppfattar frekvenser? För mig är subbas oerhört låga frekvenser som skapas enbart av synthar med elektroniska basljud. I vissa bio/DVD-filmer kan man också höra subbasfrekvenser, som ljudmässigt används för att förstärka obehagliga scener m.m. Faktum är att dessa ljud från t.ex. en bilkrasch eller liknande, inte har det minsta med verkligheten att göra utan är enbart gjorda för att få salongen och kanske de som sitter där, att vibrera ända upp i ryggraden. 😄

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Samme Heil som uppfann talkboxen och nu tillverkar dynamiska mikrofoner med stora membran?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Samme Heil som uppfann talkboxen och nu tillverkar dynamiska mikrofoner med stora membran?

Nej det var Bob...

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM A5 i England

http://www.dv247.com/invt/50641/

391,46 GBP = 4 634,89 SEK

Thomann tar 5866 SEK

Musikbörsen 6590 kr

ADAM A7 i samma affär

http://www.dv247.com/invt/35780/

525,90 GBP = 6 226,66 SEK

Thomann tar 8389 SEK

Musikbörsen 9390 kr

Orkade inte kolla fraktkostnaden, den är säkert dyrare från England än de 150 kr Thomann tar.

Hoppas jag inte fattat priserna fel, översatte från pund till kronor på Forex sajt.

Märkligt att det kan skilja så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM A5 i England

http://www.dv247.com/invt/50641/

391,46 GBP = 4 634,89 SEK

Thomann tar 5866 SEK

Musikbörsen 6590 kr

ADAM A7 i samma affär

http://www.dv247.com/invt/35780/

525,90 GBP = 6 226,66 SEK

Thomann tar 8389 SEK

Musikbörsen 9390 kr

Orkade inte kolla fraktkostnaden, den är säkert dyrare från England än de 150 kr Thomann tar.

Hoppas jag inte fattat priserna fel, översatte från pund till kronor på Forex sajt.

Märkligt att det kan skilja så mycket.

SUB A7 http://www.dv247.com/invt/50643/

274,03 GBP = 3 244,52 SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Den som köper ett par A7, behöver inte bekymra sig om subbas, här finns det djup.

Zogge

Det där är inte helt sant... det beror så klart på vad man jobbar med för musik, men personligen tycker jag det kan vara svårt att kontrollera det låga registret i mina A7or. Enligt spec. spelar dom ner till 35Hz, jag har testat mina med frekvensanalysator och tycker man får hyfsad respons ner till 26Hz men frågan är hur neutrala de är i de registret.

Jo det är sant om vi pratar om typ hemma studio eller mindre ordinär studio. Börjar vi prata om rum över 25 kvm som dessutom är riktigt dämpade, så behöver det vara betydligt kraftigare prylar. Personligen anser jag att subbasar är ett otyg, såvida man inte jobbar med elektronisk musik eller Hip Hop, House o.dy. Går man in i en professionell studio idag, kan du möjligen hitta en subbas som lite "spel för galleriet". Ett par ordentliga trevägs system inbyggda i väggen och med minst 12-15" i basen, är vad som gäller. Jag begriper inte vilket instrument typ elbas eller liknande som skulle behöva 26Hz i botten. Varför överdriva frekvenser neråt eller uppåt, där bara hundar och fladdermöss uppfattar frekvenser? För mig är subbas oerhört låga frekvenser som skapas enbart av synthar med elektroniska basljud. I vissa bio/DVD-filmer kan man också höra subbasfrekvenser, som ljudmässigt används för att förstärka obehagliga scener m.m. Faktum är att dessa ljud från t.ex. en bilkrasch eller liknande, inte har det minsta med verkligheten att göra utan är enbart gjorda för att få salongen och kanske de som sitter där, att vibrera ända upp i ryggraden. 🙂

Zogge

okej, det är din åsikt. min åsikt är att A7ornas bostten inte är rikigt tillräcklig för att man ska kunna mixa med kontroll i det låga registret. Jag jobbar nästan enbart med jazz av olika slag, allt ifrån klassisk swing till modern rakjazz, funk, fusion, latin, o.s.v... jag har iofs inte mätt mitt sovrum men med tanke på att hela lägenheten är 50 kvm skulle jag uppskatta det till nånstans runt 15-18 kvm, under 20 iaf.

Därmed inte sagt att jag inte tycker om dom, tycker de är otroliga, ART-diskanten är, som du beskrev förut, fantastisk och mellanregistret är kanon. Skulle aldrig få för mig att byta ut dom mot nått motsvarande i samma prisklass, men man måste ändå vara ärlig när man skriver utlåtanden

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Ja - det visste jag om bakgrunden (det har ju funnits banddiskanter i väldigt många år), men ART är ADAM:s egen vidareutveckling av den tekniken om jag har förstått det rätt - och finns därför bara hos ADAM. Rätta mig gärna om jag har fel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Ja - det visste jag om bakgrunden (det har ju funnits banddiskanter i väldigt många år), men ART är ADAM:s egen vidareutveckling av den tekniken om jag har förstått det rätt

Du har fel som vanligt, det de har gjort är att använda modernare material än ursprungsmodellerna av Heils Air Motion Transformer. det var Heil som uppfann och utvecklade den här banddiskantprincipen.

http://www.gtaust.com/filter/12/12.shtml

Ägaren av Adam är tydligen en tidigare medarbetare till Dr. Heil.

"Dr Klaus Heinz, the principle owner and designer of the Adam speakers was a close associate of the late Dr Heil"

" As pointed out before new tweeters and midrange units have been developed based on the original works of Dr. Oskar Heil and his Air Motion Transformer."

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Ja - det visste jag om bakgrunden (det har ju funnits banddiskanter i väldigt många år), men ART är ADAM:s egen vidareutveckling av den tekniken om jag har förstått det rätt

Du har fel som vanligt, det de har gjort är att använda modernare material än ursprungsmodellerna av Heils Air Motion Transformer. det var Heil som uppfann och utvecklade den här banddiskantprincipen.

http://www.gtaust.com/filter/12/12.shtml

Ägaren av Adam är tydligen en tidigare medarbetare till Dr. Heil.

"Dr Klaus Heinz, the principle owner and designer of the Adam speakers was a close associate of the late Dr Heil"

" As pointed out before new tweeters and midrange units have been developed based on the original works of Dr. Oskar Heil and his Air Motion Transformer."

Som sagt, så har de alltså vidareutvecklat den ursprungliga konstruktionen, som jag sade. Tack för bekräftelsen att jag hade rätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM A5 i England

http://www.dv247.com/invt/50641/

391,46 GBP = 4 634,89 SEK

Thomann tar 5866 SEK

Musikbörsen 6590 kr

ADAM A7 i samma affär

http://www.dv247.com/invt/35780/

525,90 GBP = 6 226,66 SEK

Thomann tar 8389 SEK

Musikbörsen 9390 kr

Orkade inte kolla fraktkostnaden, den är säkert dyrare från England än de 150 kr Thomann tar.

Hoppas jag inte fattat priserna fel, översatte från pund till kronor på Forex sajt.

Märkligt att det kan skilja så mycket.

SUB A7 http://www.dv247.com/invt/50643/

274,03 GBP = 3 244,52 SEK

Frakten är £15.65 så det verkar vara lönande att köpa grejer därifrån om jag inte har missat nått... 🙂

Spännande! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM A5 i England

http://www.dv247.com/invt/50641/

391,46 GBP = 4 634,89 SEK

Thomann tar 5866 SEK

Musikbörsen 6590 kr

ADAM A7 i samma affär

http://www.dv247.com/invt/35780/

525,90 GBP = 6 226,66 SEK

Thomann tar 8389 SEK

Musikbörsen 9390 kr

Orkade inte kolla fraktkostnaden, den är säkert dyrare från England än de 150 kr Thomann tar.

Hoppas jag inte fattat priserna fel, översatte från pund till kronor på Forex sajt.

Märkligt att det kan skilja så mycket.

SUB A7 http://www.dv247.com/invt/50643/

274,03 GBP = 3 244,52 SEK

Frakten är £15.65 så det verkar vara lönande att köpa grejer därifrån om jag inte har missat nått... 🙂

Spännande! 🙂

Det är inte så att skillnaden i pris är att tull och/eller moms är inräknad i Thomanns och Musikbörsens priser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Ja - det visste jag om bakgrunden (det har ju funnits banddiskanter i väldigt många år), men ART är ADAM:s egen vidareutveckling av den tekniken om jag har förstått det rätt

Du har fel som vanligt, det de har gjort är att använda modernare material än ursprungsmodellerna av Heils Air Motion Transformer. det var Heil som uppfann och utvecklade den här banddiskantprincipen.

http://www.gtaust.com/filter/12/12.shtml

Ägaren av Adam är tydligen en tidigare medarbetare till Dr. Heil.

"Dr Klaus Heinz, the principle owner and designer of the Adam speakers was a close associate of the late Dr Heil"

" As pointed out before new tweeters and midrange units have been developed based on the original works of Dr. Oskar Heil and his Air Motion Transformer."

Som sagt, så har de alltså vidareutvecklat den ursprungliga konstruktionen, som jag sade. Tack för bekräftelsen att jag hade rätt. 🙂

Nej du hade inte rätt " ART är utvecklad av ADAM" skrev du ju faktiskt.

Adam själva påpekar gång på gång på deras hemsida att det är en Heil konstruktion...

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM A5 i England

http://www.dv247.com/invt/50641/

391,46 GBP = 4 634,89 SEK

Thomann tar 5866 SEK

Musikbörsen 6590 kr

ADAM A7 i samma affär

http://www.dv247.com/invt/35780/

525,90 GBP = 6 226,66 SEK

Thomann tar 8389 SEK

Musikbörsen 9390 kr

Orkade inte kolla fraktkostnaden, den är säkert dyrare från England än de 150 kr Thomann tar.

Hoppas jag inte fattat priserna fel, översatte från pund till kronor på Forex sajt.

Märkligt att det kan skilja så mycket.

SUB A7 http://www.dv247.com/invt/50643/

274,03 GBP = 3 244,52 SEK

Frakten är £15.65 så det verkar vara lönande att köpa grejer därifrån om jag inte har missat nått... 🙂

Spännande! 🙂

Det är inte så att skillnaden i pris är att tull och/eller moms är inräknad i Thomanns och Musikbörsens priser?

Jag har ingen järnkoll, men min kära digitalporta, Röde NT2-A och AKGD112 blev rejält mkt billigare hos SoundsLive i Newcastle än hos Thomann. Frakten var inte lika billig, men totalt blev det billigare. Och mycket långsammare, skitsvårt att kontakta dom tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kul att du gillade A5 så mycket i jämförelsen med andra. De är verkligen minst sagt prisvärda. 🙂

Ska kanske nämna i sammanhanget att det svenska listpriset för A5 är 6590:-/par, så även till ordinarie pris är det inte jättemycket som skiljer... 🙂

Noterade nyss på din sajt att du tar 6190:- paret för A5? Stämmer det?

Priserna har justerats efter valutafallet (varför i h-e hade vi inte vett att införa Euro när vi hade chansen...?)

Därför att Svenskarna är smartare än invånarna som införde Teuron som har fördyrat i princip allt i dessa länder, de populister som idag pratar om att vi ska folkomrösta om (T)euron igen, har absolut ingen koll på hur världsekonomin och framförallt vår exportekonomi fungerar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej du hade inte rätt " ART är utvecklad av ADAM" skrev du ju faktiskt.

Adam själva påpekar gång på gång på deras hemsida att det är en Heil konstruktion...

Claes skrev att ART är Adams egen vidareutveckling av den tekniken. Det är en helt annan sak! Du måste lära dig förstå vad andra skriver kissekatten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej du hade inte rätt " ART är utvecklad av ADAM" skrev du ju faktiskt.

Adam själva påpekar gång på gång på deras hemsida att det är en Heil konstruktion...

Claes skrev att ART är Adams egen vidareutveckling av den tekniken. Det är en helt annan sak! Du måste lära dig förstå vad andra skriver kissekatten! 🙂

Tror det är du som får gå en kurs i läsförståelse. Från början skrev Claes faktiskt "ART är utvecklad av ADAM" vilket alltså inte stämmer...

"It is the company’s first entry into the North American consumer market, and the least expensive model of a group of loudspeakers that utilize the ART tweeter designed by the famous Oskar Heil"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...