Jump to content
Annons

Liten Monitortest


Zogge (oregistrerad)

Recommended Posts

Zogge (oregistrerad)
ADAM A5 i England

http://www.dv247.com/invt/50641/

391,46 GBP = 4 634,89 SEK

Thomann tar 5866 SEK

Musikbörsen 6590 kr

ADAM A7 i samma affär

http://www.dv247.com/invt/35780/

525,90 GBP = 6 226,66 SEK

Thomann tar 8389 SEK

Musikbörsen 9390 kr

Orkade inte kolla fraktkostnaden, den är säkert dyrare från England än de 150 kr Thomann tar.

Hoppas jag inte fattat priserna fel, översatte från pund till kronor på Forex sajt.

Märkligt att det kan skilja så mycket.

Kan bero på att momsen (VAT) i UK är 17%

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Zogge (oregistrerad)
Den som köper ett par A7, behöver inte bekymra sig om subbas, här finns det djup.

Zogge

Det där är inte helt sant... det beror så klart på vad man jobbar med för musik, men personligen tycker jag det kan vara svårt att kontrollera det låga registret i mina A7or. Enligt spec. spelar dom ner till 35Hz, jag har testat mina med frekvensanalysator och tycker man får hyfsad respons ner till 26Hz men frågan är hur neutrala de är i de registret.

Jo det är sant om vi pratar om typ hemma studio eller mindre ordinär studio. Börjar vi prata om rum över 25 kvm som dessutom är riktigt dämpade, så behöver det vara betydligt kraftigare prylar. Personligen anser jag att subbasar är ett otyg, såvida man inte jobbar med elektronisk musik eller Hip Hop, House o.dy. Går man in i en professionell studio idag, kan du möjligen hitta en subbas som lite "spel för galleriet". Ett par ordentliga trevägs system inbyggda i väggen och med minst 12-15" i basen, är vad som gäller. Jag begriper inte vilket instrument typ elbas eller liknande som skulle behöva 26Hz i botten. Varför överdriva frekvenser neråt eller uppåt, där bara hundar och fladdermöss uppfattar frekvenser? För mig är subbas oerhört låga frekvenser som skapas enbart av synthar med elektroniska basljud. I vissa bio/DVD-filmer kan man också höra subbasfrekvenser, som ljudmässigt används för att förstärka obehagliga scener m.m. Faktum är att dessa ljud från t.ex. en bilkrasch eller liknande, inte har det minsta med verkligheten att göra utan är enbart gjorda för att få salongen och kanske de som sitter där, att vibrera ända upp i ryggraden. 🙂

Zogge

okej, det är din åsikt. min åsikt är att A7ornas bostten inte är rikigt tillräcklig för att man ska kunna mixa med kontroll i det låga registret. Jag jobbar nästan enbart med jazz av olika slag, allt ifrån klassisk swing till modern rakjazz, funk, fusion, latin, o.s.v... jag har iofs inte mätt mitt sovrum men med tanke på att hela lägenheten är 50 kvm skulle jag uppskatta det till nånstans runt 15-18 kvm, under 20 iaf.

Därmed inte sagt att jag inte tycker om dom, tycker de är otroliga, ART-diskanten är, som du beskrev förut, fantastisk och mellanregistret är kanon. Skulle aldrig få för mig att byta ut dom mot nått motsvarande i samma prisklass, men man måste ändå vara ärlig när man skriver utlåtanden

Ja det är bara att konstatera att tycker du så, så gör du! Jag tyckte A7 hade en väldigt bra botten! Du pratar om sovrum!? Det kan inte vara så att du har betong i väggar och golv? Betongrum passar illa med bastoner...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Därför att Svenskarna är smartare än invånarna som införde Teuron som har fördyrat i princip allt i dessa länder, de populister som idag pratar om att vi ska folkomrösta om (T)euron igen, har absolut ingen koll på hur världsekonomin och framförallt vår exportekonomi fungerar..

Nu snackar du skit som vanligt katten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)

Har ingen direkt erfarenhet av franska högtalare mer än Prodipe och dom är ju ganska ok. Det är märkligt vad det "snickras" högtalare i olika länder. Genelec i Finland och Dynaudio i Danmark. Finns dessa lådor i Sverige överhuvudtaget? Det ska finnas ett bra märke ifrån Irland också... kan inte komma på vad de heter...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att Svenskarna är smartare än invånarna som införde Teuron som har fördyrat i princip allt i dessa länder, de populister som idag pratar om att vi ska folkomrösta om (T)euron igen, har absolut ingen koll på hur världsekonomin och framförallt vår exportekonomi fungerar..

Nu snackar du skit som vanligt katten...

När tex finnarna införde Euro blev väl allt jäkligt mycket dyrare för dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
38245_l.jpg

Dom här är jag också nyfiken på... och kolla vilket pris... 🙂

http://www.dv247.com/invt/38245/

Man åker på 8% moms ytterligare genom speditionsfirman , dessutom är frakten från England (liksom Sverige) svindyr. Inte nog med det, engelsmän är knepiga att handla med! Service vet man inte vad det är. Jag har varit i kontakt med flera engelska säljare på E-bay bl.a. Orkar man skeppa till Sverige? Nix, U.K only! Jag blir så trött på dessa människor...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Alltså jag är helt knäckt av den där Heils ART-teknik! Lever karln, borde han få något slags pris...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Därför att Svenskarna är smartare än invånarna som införde Teuron som har fördyrat i princip allt i dessa länder, de populister som idag pratar om att vi ska folkomrösta om (T)euron igen, har absolut ingen koll på hur världsekonomin och framförallt vår exportekonomi fungerar..

Nu snackar du skit som vanligt katten...

Snarare så bevisar du min teori, du tillhör nollkollspopulisterna...

Sverige exporterar MER till länder utanför Eurozonen så det vore EXTREMT korkat att införa (T)euron i Sverige, dessutom så har nästan alla de länder som infört (T)euron, sett enorma prishöjningar på (förr) billiga vardagsprodukter något som främst drabbar invånarna i landet själva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Alltså jag är helt knäckt av den där Heils ART-teknik! Lever karln, borde han få något slags pris...

Zogge

Tyvärr så är han död sedan ungefär 15 år

http://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Heil

http://www.soundstage.com/revequip/heil_aulos.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har ingen direkt erfarenhet av franska högtalare mer än Prodipe och dom är ju ganska ok. Det är märkligt vad det "snickras" högtalare i olika länder. Genelec i Finland och Dynaudio i Danmark. Finns dessa lådor i Sverige överhuvudtaget? Det ska finnas ett bra märke ifrån Irland också... kan inte komma på vad de heter...

Zogge

Vad tror vi om det här? 🙂

http://www.hifikit.se/index.php?id=43

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att Svenskarna är smartare än invånarna som införde Teuron som har fördyrat i princip allt i dessa länder, de populister som idag pratar om att vi ska folkomrösta om (T)euron igen, har absolut ingen koll på hur världsekonomin och framförallt vår exportekonomi fungerar..

Nu snackar du skit som vanligt katten...

Snarare så bevisar du min teori, du tillhör nollkollspopulisterna...

Sverige exporterar MER till länder utanför Eurozonen så det vore EXTREMT korkat att införa (T)euron i Sverige, dessutom så har nästan alla de länder som infört (T)euron, sett enorma prishöjningar på (förr) billiga vardagsprodukter något som främst drabbar invånarna i landet själva...

...och nu när alla investerare överger små valutor som svenska kronan, så blir alla importvaror betydligt dyrare här (åtminstone efter att innevarande lager, som har köpts in billigare, har sålts slut), vilket innebär att om vi hade haft den mycket större (och därför mycket stabilare) Euron, så hade det inte behövts några uppjusteringar av priserna. Innan finanskrisen låg 1 EUR på runt 9:50 - och nu är den uppe på ca 10:80. Att handla i olika valutor innebär dessutom en massa extra kostnader för alla som sysslar med import/export, i växlingsavgifter och valutaförluster - så det är ytterligare en fördyrande aspekt. Bäst hade förstås varit om hela världen hade haft samma valuta, så hade man sluppit alla sådana problem, men det kommer att dröja länge...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Därför att Svenskarna är smartare än invånarna som införde Teuron som har fördyrat i princip allt i dessa länder, de populister som idag pratar om att vi ska folkomrösta om (T)euron igen, har absolut ingen koll på hur världsekonomin och framförallt vår exportekonomi fungerar..

Nu snackar du skit som vanligt katten...

Snarare så bevisar du min teori, du tillhör nollkollspopulisterna...

Sverige exporterar MER till länder utanför Eurozonen så det vore EXTREMT korkat att införa (T)euron i Sverige, dessutom så har nästan alla de länder som infört (T)euron, sett enorma prishöjningar på (förr) billiga vardagsprodukter något som främst drabbar invånarna i landet själva...

...och nu när alla investerare överger små valutor som svenska kronan, så blir alla importvaror betydligt dyrare här (åtminstone efter att innevarande lager, som har köpts in billigare, har sålts slut), vilket innebär att om vi hade haft den mycket större (och därför mycket stabilare) Euron, så hade det inte behövts några uppjusteringar av priserna. Innan finanskrisen låg 1 EUR på runt 9:50 - och nu är den uppe på ca 10:80. Att handla i olika valutor innebär dessutom en massa extra kostnader för alla som sysslar med import/export, i växlingsavgifter och valutaförluster - så det är ytterligare en fördyrande aspekt. Bäst hade förstås varit om hela världen hade haft samma valuta, så hade man sluppit alla sådana problem, men det kommer att dröja länge...

Claes vår export är mycket viktigare än vår import.....vad gäller pris på elektronik så sjubker denförörigt konstant och det finns något som heter valutasäkring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att Svenskarna är smartare än invånarna som införde Teuron som har fördyrat i princip allt i dessa länder, de populister som idag pratar om att vi ska folkomrösta om (T)euron igen, har absolut ingen koll på hur världsekonomin och framförallt vår exportekonomi fungerar..

Nu snackar du skit som vanligt katten...

Snarare så bevisar du min teori, du tillhör nollkollspopulisterna...

Sverige exporterar MER till länder utanför Eurozonen så det vore EXTREMT korkat att införa (T)euron i Sverige, dessutom så har nästan alla de länder som infört (T)euron, sett enorma prishöjningar på (förr) billiga vardagsprodukter något som främst drabbar invånarna i landet själva...

...och nu när alla investerare överger små valutor som svenska kronan, så blir alla importvaror betydligt dyrare här (åtminstone efter att innevarande lager, som har köpts in billigare, har sålts slut), vilket innebär att om vi hade haft den mycket större (och därför mycket stabilare) Euron, så hade det inte behövts några uppjusteringar av priserna. Innan finanskrisen låg 1 EUR på runt 9:50 - och nu är den uppe på ca 10:80. Att handla i olika valutor innebär dessutom en massa extra kostnader för alla som sysslar med import/export, i växlingsavgifter och valutaförluster - så det är ytterligare en fördyrande aspekt. Bäst hade förstås varit om hela världen hade haft samma valuta, så hade man sluppit alla sådana problem, men det kommer att dröja länge...

Claes vår export är mycket viktigare än vår import.....vad gäller pris på elektronik så sjubker denförörigt konstant och det finns något som heter valutasäkring...

Importen är ganska mycket viktigare när det handlar om vårt ämne - nämligen musikprylar, eller hur...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite bussiga nu och spola offtopic-snacket nu. Jag tycker tråden har potential till att bli en riktigt intressant monitortråd. Please?

Instämmer!

Tillbaks till ämnet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har ingen direkt erfarenhet av franska högtalare mer än Prodipe och dom är ju ganska ok. Det är märkligt vad det "snickras" högtalare i olika länder. Genelec i Finland och Dynaudio i Danmark. Finns dessa lådor i Sverige överhuvudtaget? Det ska finnas ett bra märke ifrån Irland också... kan inte komma på vad de heter...

Zogge

Jodå, på nåt sätt måste Focal finnas i Sverige med tanke på att i de tre senaste studios jag varit i har dom haft Focal...

Likadant med Genelec och Dynaudio, vanligt där jag lurkar runt...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Den som köper ett par A7, behöver inte bekymra sig om subbas, här finns det djup.

Zogge

Det där är inte helt sant... det beror så klart på vad man jobbar med för musik, men personligen tycker jag det kan vara svårt att kontrollera det låga registret i mina A7or. Enligt spec. spelar dom ner till 35Hz, jag har testat mina med frekvensanalysator och tycker man får hyfsad respons ner till 26Hz men frågan är hur neutrala de är i de registret.

Jo det är sant om vi pratar om typ hemma studio eller mindre ordinär studio. Börjar vi prata om rum över 25 kvm som dessutom är riktigt dämpade, så behöver det vara betydligt kraftigare prylar. Personligen anser jag att subbasar är ett otyg, såvida man inte jobbar med elektronisk musik eller Hip Hop, House o.dy. Går man in i en professionell studio idag, kan du möjligen hitta en subbas som lite "spel för galleriet". Ett par ordentliga trevägs system inbyggda i väggen och med minst 12-15" i basen, är vad som gäller. Jag begriper inte vilket instrument typ elbas eller liknande som skulle behöva 26Hz i botten. Varför överdriva frekvenser neråt eller uppåt, där bara hundar och fladdermöss uppfattar frekvenser? För mig är subbas oerhört låga frekvenser som skapas enbart av synthar med elektroniska basljud. I vissa bio/DVD-filmer kan man också höra subbasfrekvenser, som ljudmässigt används för att förstärka obehagliga scener m.m. Faktum är att dessa ljud från t.ex. en bilkrasch eller liknande, inte har det minsta med verkligheten att göra utan är enbart gjorda för att få salongen och kanske de som sitter där, att vibrera ända upp i ryggraden. 😆

Zogge

okej, det är din åsikt. min åsikt är att A7ornas bostten inte är rikigt tillräcklig för att man ska kunna mixa med kontroll i det låga registret. Jag jobbar nästan enbart med jazz av olika slag, allt ifrån klassisk swing till modern rakjazz, funk, fusion, latin, o.s.v... jag har iofs inte mätt mitt sovrum men med tanke på att hela lägenheten är 50 kvm skulle jag uppskatta det till nånstans runt 15-18 kvm, under 20 iaf.

Därmed inte sagt att jag inte tycker om dom, tycker de är otroliga, ART-diskanten är, som du beskrev förut, fantastisk och mellanregistret är kanon. Skulle aldrig få för mig att byta ut dom mot nått motsvarande i samma prisklass, men man måste ändå vara ärlig när man skriver utlåtanden

Ja det är bara att konstatera att tycker du så, så gör du! Jag tyckte A7 hade en väldigt bra botten! Du pratar om sovrum!? Det kan inte vara så att du har betong i väggar och golv? Betongrum passar illa med bastoner...

Zogge

jepp jag har mitt lyssningsrum i sovrummet. Inte ultimat direkt men enda rimliga lösningen i min nuvarande situation. Tre av väggarna är gips (vet inte om det är mycket bättre än betong, men knappast sämre iaf va?). Den fjärde väggen, golvet och tak är betong, på golvet ligger det plastmatta (+ vanlig matta). Inget jättebra rum alltså men jag har dämpat så mycket jag har råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Importen är ganska mycket viktigare när det handlar om vårt ämne - nämligen musikprylar, eller hur...? 😏

Röstade du för införande av Euro-valutan i Sverige på de premisserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Importen är ganska mycket viktigare när det handlar om vårt ämne - nämligen musikprylar, eller hur...? 😏

Röstade du för införande av Euro-valutan i Sverige på de premisserna?

Jag trodde att vi skulle hålla oss till ämnet... 😏

Innan du gnäller på att jag inte svarade på frågan, så kan jag ändå - fortfarande utanför ämnet - nämna att jag röstade för Euro av många skäl, bl a som jag redan ha nämnt i tråden.

Kan vi återgå helt till ämnet nu? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Har ingen direkt erfarenhet av franska högtalare mer än Prodipe och dom är ju ganska ok. Det är märkligt vad det "snickras" högtalare i olika länder. Genelec i Finland och Dynaudio i Danmark. Finns dessa lådor i Sverige överhuvudtaget? Det ska finnas ett bra märke ifrån Irland också... kan inte komma på vad de heter...

Zogge

Vad tror vi om det här? 😏

http://www.hifikit.se/index.php?id=43

Jag har alltid varit misstänksam mot byggsatser... Och aldrig hort talas om Scanspeak!

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har ingen direkt erfarenhet av franska högtalare mer än Prodipe och dom är ju ganska ok. Det är märkligt vad det "snickras" högtalare i olika länder. Genelec i Finland och Dynaudio i Danmark. Finns dessa lådor i Sverige överhuvudtaget? Det ska finnas ett bra märke ifrån Irland också... kan inte komma på vad de heter...

Zogge

Vad tror vi om det här? 😏

http://www.hifikit.se/index.php?id=43

Jag har alltid varit misstänksam mot byggsatser... Och aldrig hort talas om Scanspeak!

Zogge

Hur många högtalartillverkare tillverkar sina egna element? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har ingen direkt erfarenhet av franska högtalare mer än Prodipe och dom är ju ganska ok. Det är märkligt vad det "snickras" högtalare i olika länder. Genelec i Finland och Dynaudio i Danmark. Finns dessa lådor i Sverige överhuvudtaget? Det ska finnas ett bra märke ifrån Irland också... kan inte komma på vad de heter...

Zogge

Vad tror vi om det här? 😏

http://www.hifikit.se/index.php?id=43

Jag har alltid varit misstänksam mot byggsatser... Och aldrig hort talas om Scanspeak!

Zogge

Scanspeak är en mycket bra tillverkare av högtalarelement som ofta sitter i fina högtalalare som kostar mellan 20.000-1000000 paret..

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
"Det fanns en monitor till som jag testade, som också hade ART-teknik. Denna (inga namn nämnda) var dock en jättebesvikelse"...

Vilken var det?...

Jag har väldigt svårt att "skita ner" andra märken eftersom jag inser att vi alla har olika smak och att jag själv säkert kan ha fel. I varje fall börjar märkets namn på "S". Men som sagt det är min subjektiva bedömning och jag har full förståelse om någon annan älskar ljudet ifråga.

Zogge

ART är utvecklad av ADAM och bara finns i deras egna högtalare.

Stämmer inte riktigt ART-banddiskanten är en variant av Heils Air motion transformer som finns i rätt många högtalare bl.a ESS "The ART (=Accelerating Ribbon Technology) tweeters and midrange units take a completely new approach in kinematics to move air and improve the quality of music reproduction. Based on the original works of Dr. Oskar Heil, who invented his "Air Motion Transformer" back in 1972"

Alltså jag är helt knäckt av den där Heils ART-teknik! Lever karln, borde han få något slags pris...

Zogge

Tyvärr så är han död sedan ungefär 15 år

http://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Heil

http://www.soundstage.com/revequip/heil_aulos.htm

Tack Glaskatten för dina länkar. Mycket intressant läsning. Heil var tydligen ute efter det optimala ljudet och ADAM har tydligen gjort någon utveckling av hans Air Moition uppfinning. Jag skulle gärna lyssna på hans högtalare som tydligen säljs från Canada á 15.000 spänn. Länkarna du hänvisar till, visar också att klassisk musik låter bättre i Heils Air Motion. Jag hade med mig två CD när jag testade, en CD med Eagles samt en CD med Brahms ungerska danser. Jag har nu spelat massor av musik i mina A femmor och jag blir bara mer och mer nöjd med ljudet. Jag såg att ADAMS:s ART är relativt nyutvecklad. Det verkar som dessa kom ut på marknaden i våras 2008. Det tar tydligen lite tid innan den "stora massan" reagerar och innan ryktet sprider sig. Vissa monitorer som Yamaha HS80 och 50 t.ex. kom redan 2004. Vissa populära märken är till och med nästan 10 år gamla! Mitt tips är att ADAM:s monitorer med ART, kommer att bli en ny norm för studios.

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)

Scanspeak är en mycket bra tillverkare av högtalarelement som ofta sitter i fina högtalalare som kostar mellan 20.000-1000000 paret..

Ok, jag tror dig, men var tillverkas dessa högtalare? Är det samma element som sitter i Dynaudio?

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)

jepp jag har mitt lyssningsrum i sovrummet. Inte ultimat direkt men enda rimliga lösningen i min nuvarande situation. Tre av väggarna är gips (vet inte om det är mycket bättre än betong, men knappast sämre iaf va?). Den fjärde väggen, golvet och tak är betong, på golvet ligger det plastmatta (+ vanlig matta). Inget jättebra rum alltså men jag har dämpat så mycket jag har råd med.

Jag tycker det är kul med studio i sovrummet, men jag gissar att du är ungkarl? Min fru skulle nog packa resväskorna direkt om jag började inreda vårt sovrum som studio! Men jag gillar tanken! Vakna mitt i natten och testa någon ny effektinställning till mixen... lysande!

När du nämner gips, så måste jag säga att det är inte så kul! Nästan som att sitta i ett kaklat badrum... snacka om att ljudet studsar åt olika håll. Tips! Rigga upp några billiga draperier i skenor uppe vid taket. När du får gäster i sovrummet, drar du tillbaks dessa bara...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har ingen direkt erfarenhet av franska högtalare mer än Prodipe och dom är ju ganska ok. Det är märkligt vad det "snickras" högtalare i olika länder. Genelec i Finland och Dynaudio i Danmark. Finns dessa lådor i Sverige överhuvudtaget? Det ska finnas ett bra märke ifrån Irland också... kan inte komma på vad de heter...

Zogge

Vad tror vi om det här? ☺️

http://www.hifikit.se/index.php?id=43

Jag har alltid varit misstänksam mot byggsatser... Och aldrig hort talas om Scanspeak!

Zogge

Scanspeak är en mycket bra tillverkare av högtalarelement som ofta sitter i fina högtalalare som kostar mellan 20.000-1000000 paret..

Exakt... Nu håller jag med dig Glaskatten! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ok, jag tror dig, men var tillverkas dessa högtalare? Är det samma element som sitter i Dynaudio?

Zogge

Scanspeak är ett danskt märke där deras produkter sägs handtillverkas. Dynaudio tillverkar sina egna element.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...