Jump to content
Annons

Vilken låt skulle du velat ligga bakom?


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

Jag fick frågan häromdagen och min direkta motfråga blev: -Det beror ju på hur du menar? Menar du vilken låt jag skulle ha skrivit för att jag tycker det är en sjukt bra låt eller tänker du rent ekonomiskt? STIM?

Hon menade det förstnämnda alternativet men man kan ju faktiskt klura ut ett par alternativ till och det hade varit mer än kul att höra era svar. Så här kommer alternativen:

LÅT 1: Vilken låt skulle du velat ligga bakom för att du tycker det är en sjukt bra skriven låt? Det kan bero på både den skrivna musiken och texten.

LÅT 2: Vilken låt skulle du velat ligga bakom för att du tycker det är en sjukt bra produktion? Såväl rent soundmässigt som arrangeringsmässigt.

Så alternativ ett handlar helt enkelt om låten som sådan och alternativ två de kläder man klätt musiken i då man spelat in den.

Den rent ekonomiska aspekten är väl inte direkt intressant kanske. Jag hade nog sagt 'White Christmas' eller nån låt som spelats in i en massa versioner och spelats sönder om och om igen.

Men mitt eget svar på alternativen är följande:

Låt 1: Hallelujah av Leonard Cohen. Jag tycker inte alls om hans egen version och jag avskyr Rufus Wainwright's men Jeff Buckley gör en enastående insats och jag hörde nyligen en version av Willie Nelson som var rätt skön. Willie är ju Willie men ändå. Han är skön. Jeff Buckley: http://www.youtube.com/watch?v=AratTMGrHaQ

Låt 2: Svaret på detta tycker jag är klurigare för man pendlar rätt mycket över tid men jag var riktigt fäst vid Christian Walz wonderchild och lyssnade en massa på den när jag mixade låtar på den tiden.

Ska bli kul att läsa era svar! Ha det fint så länge och ät inte den gula snön! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1----------- Enya - May it be (musiken i The lord of the ring)

Ja det är faktiskt en riktigt fin låt. Fast min favorit på den filmmusiken är musiken i the Shire: http://www.youtube.com/watch?v=f2Mndd_W9yg 😄

Så härlig flöjt.

Det är ju faktiskt en helt annan aspekt. Det hade varit riktigt coolt att någon gång ha tillgång till en obergränsad symfoniorkester. Haha!!! Jadu, vilka grejer man skulle kunna göra. Istället för: 'Ska vi inte plocka in en gitarrslinga i sticket' så kan man säga 'Jag tänkte att femtioelva tromboner och ett par dussin säckpipor skulle spela de där två tonerna på slutet, som en extra liten grej bara. Ringer du dem? Vill gärna ha det live!'. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här låten behöver ingen närmare presentation. Den går rakt in i allas hjärtan precis som den är. 😎

Ja, titta där har vi den. Helt makalös! 🙂 Man kan ju inte annat än bli glad. Min favorit är versen om kaffet.

EDIT: Nu är vi ju ordentligt utanför tråden men jag kunde inte undgå att se att de flesta som har skrivit i gästboken på you-tube länken Analogfreak postade skriver på engelska. Hur hänger det ihop? Är det så att Philemon Arthur And The Dung är ett typexempel på globaliseringensmusik. Musik som alla oavsett språk kan ta till sina hjärtan?

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Den här låten behöver ingen närmare presentation. Den går rakt in i allas hjärtan precis som den är. 😎

Ja, titta där har vi den. Helt makalös! 😄 Man kan ju inte annat än bli glad. Min favorit är versen om kaffet.

När han frågar efter kaffe eller när dom säger att de inte har nåt kaffe? 🙂

Min favorit är nog "Då går jag" 😎

Förresten så har jag hela skivan "Musikens historia del 1 & 2" 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Queensryche låten (skivan) Empire. Bra musik, text och bra produktion Gillar den remastrade skivan sämre än min CD fån 90 talet.

Här är den:

Cool låt!

EDIT: de visste hur man gjorde videos förr ... ;-)

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, videon är kanske inte den bästa, men låten är grym. ALLA borde lyssna in hela denna platta. Är bra spår rakt igenom och de växer ju mer man hör dem...

Haha! Nu vet man ju bara hur man gör videos men glömt hur man gör musik. 😠

Märit: stava

Redigerat av Vem
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, videon är kanske inte den bästa, men låten är grym. ALLA borde lyssna in hela denna platta. Är bra spår rakt igenom och de växer ju mer man hör dem...

Haha! Nu vet man ju bara hur man gör videos men glömt hur man gör musik. 🙂

Märit: stava

Haha, ja det ligger nåt i det du säger. Känns som att det är mycket 1-hit-wonders som bygger framgången på videoproducenterna. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Doobie Brothers - "What A Fool Believes". Bästa jävla låten som har skrivits. Helt genial på ALLA plan.

http://uk.youtube.com/watch?v=l7ruJlNoymU&fmt=18

2. Donald Fagen - "I.G.Y." Helt perfekt produktion. Hur många stereoanläggningar, PA-system och studiomonitorer har inte provlyssnats med den plattan...

http://uk.youtube.com/watch?v=WX5V53Trngo&fmt=18

Redigerat av FunkyKeys
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Doobie Brothers - "What A Fool Believes". Bästa jävla låten som har skrivits. Helt genial på ALLA plan.

http://uk.youtube.com/watch?v=l7ruJlNoymU&fmt=18

2. Donald Fagen - "I.G.Y." Helt perfekt produktion. Hur många stereoanläggningar, PA-system och studiomonitorer har inte provlyssnats med den plattan...

http://uk.youtube.com/watch?v=WX5V53Trngo&fmt=18

Är det Michael McDonald som sjunger i Doobie Brothers?!

Link to comment
Dela på andra sajter

1----------- Enya - May it be (musiken i The lord of the ring)

Ja det är faktiskt en riktigt fin låt. Fast min favorit på den filmmusiken är musiken i the Shire: http://www.youtube.com/watch?v=f2Mndd_W9yg 😉

Så härlig flöjt.

Det är ju faktiskt en helt annan aspekt. Det hade varit riktigt coolt att någon gång ha tillgång till en obergränsad symfoniorkester. Haha!!! Jadu, vilka grejer man skulle kunna göra. Istället för: 'Ska vi inte plocka in en gitarrslinga i sticket' så kan man säga 'Jag tänkte att femtioelva tromboner och ett par dussin säckpipor skulle spela de där två tonerna på slutet, som en extra liten grej bara. Ringer du dem? Vill gärna ha det live!'. 😉

HAHa, ja lätt 😉. Det får bli ett av livets mål inom studio världen 😄!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Neal Young- Keep on rocking in the free world - // Ruggigt bra text och enkla ackord, helt genialisk. Förmodligen skulle

man blivit skapligt rik på den åxå// 😉

2. KISS- Detroit rock city- // Mycket nostalgi med i det valet men hela Destroyer låter fantastiskt bra! och med Bob Ezrin som

producent.// 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Neal Young- Keep on rocking in the free world - // Ruggigt bra text och enkla ackord, helt genialisk. Förmodligen skulle

man blivit skapligt rik på den åxå// 😆

2. KISS- Detroit rock city- // Mycket nostalgi med i det valet men hela Destroyer låter fantastiskt bra! och med Bob Ezrin som

producent.// 😛

Den heter "Rocking in the free world"...

Vet ni varför hårdrockare inte använder hörlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Neal Young- Keep on rocking in the free world - // Ruggigt bra text och enkla ackord, helt genialisk. Förmodligen skulle

man blivit skapligt rik på den åxå// 😆

2. KISS- Detroit rock city- // Mycket nostalgi med i det valet men hela Destroyer låter fantastiskt bra! och med Bob Ezrin som

producent.// 😛

Den heter "Rocking in the free world"...

Vet ni varför hårdrockare inte använder hörlurar?

Det är möjligt, huvudsaken att du förstod vilken låt jag menade.

På B kan jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...