Jump to content
Annons

Hjälp med ljudisolering mellan två rum.


Daniel

Recommended Posts

japp, vi pratar om full sättning med bas och trummor.

flyta totalt är inte möjligt av ekonomiska skäl. Då får vi helt enkelt sätta upp regler för när vi repar och när studio används.

Frågan är om det kommer att vara möjligt att sitta och mixa eller spela in linegitarr (för reamping) när nån repar. Kommer det att läcka så mycket så att man verkligen störs? Vi behöver inte ha knäpptyst, men för högt ljud är ju inte acceptabelt förstås.

Belastningen bör inte vara problematisk (enligt min byggare) det är en gammal industrilokal, men vi ska kolla upp det på måndag med ägaren utav lokalen för säkerhetsskull.

Kanske kan vara bra att nämna budget? 50 000 kr totalt för bygget är max. så bra som möjligt för denna peng är det som gäller... Då är det beggade säkerhetsdörrar, byggmax, etc. Borde väl inte vara omöjligt!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

uppdatering:

Här kommer exakta sketchup bilder och filer, både vad gäller fönsterplacering, väggtjocklek, tak, etc. Det jag inte ritat ut är elementen som är placerade under fönsterna.

Jag har också bifogat en bild på HUR lokalen befinner sig i byggnaden. där ser ni att den sidan med fönster vätter utåt, medan sidan till vänster inte ligger ända ut mot "fasadväggen". Där är alltså ett par meter som går ända upp i tak från undervåningen. Jag har också ritat ut entrén till replokalen. Bakom den väggen finns dusch, toa, kök och vårt kontor. ingen man stör där alltså.

närliggande byggnader finns inte och på våningen under är något slags stort elverk. Dit kommer det någon gång ibland personer som läser av mätare. Det finns alltså INGA att störa och vi kan heller inte störas.

Väggen mellan de två stora rummen är 16 cm och väggen mellan kontrollrum/liverum och förråd/sångbås är 25 cm.

Vi vill ha studion längst in av den anledning att man inte ska gå igenom studion eller lilla liverummet för att komma till replokalen.

Budgeten är 50 000 kr för allt byggmaterial. Vi har skaffat ca 70 reglar (4meters z-profil) och skenor gratis och kommer snåla så mycket det bara går. Ju enklare att bygga, desto bättre.

Har jag missat någon information nu?

post-398-1231625450_thumb.jpg

post-398-1231625455_thumb.jpg

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

2 lager gips med lim isolerar lika mycket som 4 lager gips.

Å så har vi då träffat en av de Green Glue frälsta. 😏 Tjena Andreas! Du vet att jag inte kan köpa att det påverkar så mycket innan en av två saker inträffar: 1. Någon som inte är betald av Green Glue eller motsvarande gör ett oberoende test eller 2. jag provar själv och upptäcker att det fungerar. 😄

Kollade mätningarna på Green Glue och blev lite konfunderad över att man väljer att göra proverna på en enkelreglad vägg. Glue fungerar lite som en fjäder och då borde det fungera hyfsat. Närmaste man kan komma i testerna som kan vara jämförbart med dubbelvägg är väl testerna med resilient channels (RC) och där har man dessutom valt att inte använda samma storlekar så att det går att jämföra helt. Hmm. Skillnaden blir hur som helst att man ökar från 55dB till 57dB, vilket skulle motsvara ungefär en gipsskiva på ena sidan väggen.

Skeptikern har talat! 😎 (Men risken finns att jag provar lim på en ny studio längre fram i vår. Tills vidare skruvar jag fast saker...)

Ja, det hade ju varit fint om jag nu hade varit betald av GG eller någon annan producent av lim. Men jag talar av erfarenhet, sen får man välja att lyssna på den man känner störst förtroende för.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 lager gips med lim isolerar lika mycket som 4 lager gips.

Å så har vi då träffat en av de Green Glue frälsta. 😏 Tjena Andreas! Du vet att jag inte kan köpa att det påverkar så mycket innan en av två saker inträffar: 1. Någon som inte är betald av Green Glue eller motsvarande gör ett oberoende test eller 2. jag provar själv och upptäcker att det fungerar. 😄

Kollade mätningarna på Green Glue och blev lite konfunderad över att man väljer att göra proverna på en enkelreglad vägg. Glue fungerar lite som en fjäder och då borde det fungera hyfsat. Närmaste man kan komma i testerna som kan vara jämförbart med dubbelvägg är väl testerna med resilient channels (RC) och där har man dessutom valt att inte använda samma storlekar så att det går att jämföra helt. Hmm. Skillnaden blir hur som helst att man ökar från 55dB till 57dB, vilket skulle motsvara ungefär en gipsskiva på ena sidan väggen.

Skeptikern har talat! 😆 (Men risken finns att jag provar lim på en ny studio längre fram i vår. Tills vidare skruvar jag fast saker...)

Ja, det hade ju varit fint om jag nu hade varit betald av GG eller någon annan producent av lim. Men jag talar av erfarenhet, sen får man välja att lyssna på den man känner störst förtroende för.

Det vet jag Andreas och det vet du att jag vet också! 😎 Men så länge man inte mäter upp skiten oberoende så tillåter jag mig att vara skeptisk. Jag tycker nämligen byggbranschen borde ha anammat det å det starkaste när man bygger lägenhetsskiljande väggar om det nu är både billigare och bättre, men det gör man inte. Än så länge skall väl tilläggas...

Förresten en fråga till den som provat: Om det nu är lim så borde det ju härda efter ett tag och uteblir ju all flexibilitet, eller? Stelt jävla lim borde krackelera och inte göra någon nytta. Om det nu är flexibelt så borde det ju agera mer som någon form av silikon eller liknande, dvs. gummiaktigt. Men varför måste man då använda specialprodukter och inte vilket jämrans silikon som helst? Eller helst något som aldrig härdar helt utan är visköst? (Kom just på att det senare faller på sin orimlighet eftersom det kommer, hur trögflytande det än är, att rinna neråt slutligen.) Bara lite allmänna funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag fattat det så finns det väl två skolor. De som föredrar vinklade väggar och de som inte gör det. Detta p.g.a. att det blir svårare att beräkna vilka frekvenser som spökar när man vinklat. Jag har dock inget alls emot att köra med vinklade väggar, dock ska man väl inte vinkla hursomhelst, det ska väl finnas någon tanke bakom? kollar man på johnlsayers forumet så bygger de flesta efter samma princip vad gäller vinklarna på väggarna.

Taket är ju dessutom redan väldigt vinklat.

Kanske ska tillägga att vi använder närfältsmonitorer.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

2 lager gips med lim isolerar lika mycket som 4 lager gips.

Å så har vi då träffat en av de Green Glue frälsta. 😛 Tjena Andreas! Du vet att jag inte kan köpa att det påverkar så mycket innan en av två saker inträffar: 1. Någon som inte är betald av Green Glue eller motsvarande gör ett oberoende test eller 2. jag provar själv och upptäcker att det fungerar. 😉

Kollade mätningarna på Green Glue och blev lite konfunderad över att man väljer att göra proverna på en enkelreglad vägg. Glue fungerar lite som en fjäder och då borde det fungera hyfsat. Närmaste man kan komma i testerna som kan vara jämförbart med dubbelvägg är väl testerna med resilient channels (RC) och där har man dessutom valt att inte använda samma storlekar så att det går att jämföra helt. Hmm. Skillnaden blir hur som helst att man ökar från 55dB till 57dB, vilket skulle motsvara ungefär en gipsskiva på ena sidan väggen.

Skeptikern har talat! 🙂 (Men risken finns att jag provar lim på en ny studio längre fram i vår. Tills vidare skruvar jag fast saker...)

Ja, det hade ju varit fint om jag nu hade varit betald av GG eller någon annan producent av lim. Men jag talar av erfarenhet, sen får man välja att lyssna på den man känner störst förtroende för.

Det vet jag Andreas och det vet du att jag vet också! 🙂 Men så länge man inte mäter upp skiten oberoende så tillåter jag mig att vara skeptisk. Jag tycker nämligen byggbranschen borde ha anammat det å det starkaste när man bygger lägenhetsskiljande väggar om det nu är både billigare och bättre, men det gör man inte. Än så länge skall väl tilläggas...

Förresten en fråga till den som provat: Om det nu är lim så borde det ju härda efter ett tag och uteblir ju all flexibilitet, eller? Stelt jävla lim borde krackelera och inte göra någon nytta. Om det nu är flexibelt så borde det ju agera mer som någon form av silikon eller liknande, dvs. gummiaktigt. Men varför måste man då använda specialprodukter och inte vilket jämrans silikon som helst? Eller helst något som aldrig härdar helt utan är visköst? (Kom just på att det senare faller på sin orimlighet eftersom det kommer, hur trögflytande det än är, att rinna neråt slutligen.) Bara lite allmänna funderingar.

jag har ju ingen erfarenhet alls av green glue, men det bästa över lång tid borde vara att limma en tjock gummiduk mellan skivorna, som håller sina egenskaper på ett pra sätt, typ en 40-shore polyuretanskiva.

ULSAB-plåt com används för att minska vibrationer, och vissa kolfiberlaminat är ju uppbyggda med ett lager gummi i mitten.

Daniel: De utgår från lyssningstriangel på 60 grader, om man flushmonterar högtalarna i väggen (på diagonalerna så att säga) sedan kan man nog vinkla av sidoväggarna lite olika, verkar också som om johnlsayersgubbarna vinklar lite på måfå där.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 lager gips med lim isolerar lika mycket som 4 lager gips.

Å så har vi då träffat en av de Green Glue frälsta. 😉 Tjena Andreas! Du vet att jag inte kan köpa att det påverkar så mycket innan en av två saker inträffar: 1. Någon som inte är betald av Green Glue eller motsvarande gör ett oberoende test eller 2. jag provar själv och upptäcker att det fungerar. 😛

Kollade mätningarna på Green Glue och blev lite konfunderad över att man väljer att göra proverna på en enkelreglad vägg. Glue fungerar lite som en fjäder och då borde det fungera hyfsat. Närmaste man kan komma i testerna som kan vara jämförbart med dubbelvägg är väl testerna med resilient channels (RC) och där har man dessutom valt att inte använda samma storlekar så att det går att jämföra helt. Hmm. Skillnaden blir hur som helst att man ökar från 55dB till 57dB, vilket skulle motsvara ungefär en gipsskiva på ena sidan väggen.

Skeptikern har talat! 😄 (Men risken finns att jag provar lim på en ny studio längre fram i vår. Tills vidare skruvar jag fast saker...)

Ja, det hade ju varit fint om jag nu hade varit betald av GG eller någon annan producent av lim. Men jag talar av erfarenhet, sen får man välja att lyssna på den man känner störst förtroende för.

Det vet jag Andreas och det vet du att jag vet också! 🙂 Men så länge man inte mäter upp skiten oberoende så tillåter jag mig att vara skeptisk. Jag tycker nämligen byggbranschen borde ha anammat det å det starkaste när man bygger lägenhetsskiljande väggar om det nu är både billigare och bättre, men det gör man inte. Än så länge skall väl tilläggas...

Förresten en fråga till den som provat: Om det nu är lim så borde det ju härda efter ett tag och uteblir ju all flexibilitet, eller? Stelt jävla lim borde krackelera och inte göra någon nytta. Om det nu är flexibelt så borde det ju agera mer som någon form av silikon eller liknande, dvs. gummiaktigt. Men varför måste man då använda specialprodukter och inte vilket jämrans silikon som helst? Eller helst något som aldrig härdar helt utan är visköst? (Kom just på att det senare faller på sin orimlighet eftersom det kommer, hur trögflytande det än är, att rinna neråt slutligen.) Bara lite allmänna funderingar.

jag har ju ingen erfarenhet alls av green glue, men det bästa över lång tid borde vara att limma en tjock gummiduk mellan skivorna, som håller sina egenskaper på ett pra sätt, typ en 40-shore polyuretanskiva.

ULSAB-plåt com används för att minska vibrationer, och vissa kolfiberlaminat är ju uppbyggda med ett lager gummi i mitten.

Daniel: De utgår från lyssningstriangel på 60 grader, om man flushmonterar högtalarna i väggen (på diagonalerna så att säga) sedan kan man nog vinkla av sidoväggarna lite olika, verkar också som om johnlsayersgubbarna vinklar lite på måfå där.

Ok svar till Emulator och Lee: Jag har provat duken, MLV och ett antal andra produkter, de fungerar INTE och för att förklara varför svarar jag på Lee's fråga angående flexibilitet. Limmet stelnar ALDRIG men det binder ihop de två gipslagren och blir därför ett viskoelastiskt skikt som dämpar vibrationen mellan gipsskivorna, För ett antal år sedan när jag först kom i kontakt med limmet så var jag också skeptisk och undrade samma sak, jag kladdade dock ner en t-shirt med limmet när jag la ett flytande golv. Den T-shirten har jag fortfarande kvar och limmet är fortfarande inte stelt trots 5 år och ett otal tvättar. Har på senare tid förstått att limmet t.om. expanderar under åren, först ganska snabbt efter applicering men det fortsätter att expandera under lång tid, dock mycket långsamt.

De olika gummidukar som används i industrin är ju självklart användbara där, men de ska generellt dämpa en och samma frekvens (vibration)och inte ett helt speltrum som är fallet med musik i studios (om man inte pysslar med någon extram form av drone-musik).

I tillägg så måste dukarna limmas och är hyffsat krångliga att montera på väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

antar ju att gummiduken måste vara rätt tjock om det skall funka så att den kan ta upp skjuvspänningar på ett bra sätt, och 6mm PUR kostar nog 4000 kr skivan eller något så det är väl ingen ide ens ☺️😄

Läckert att limmet ändå verkar hålla egenskaperna så lång tid. Även i "opressat" tillstånd som en t-shirt.

Link to comment
Dela på andra sajter

antar ju att gummiduken måste vara rätt tjock om det skall funka så att den kan ta upp skjuvspänningar på ett bra sätt, och 6mm PUR kostar nog 4000 kr skivan eller något så det är väl ingen ide ens ☺️😄

Läckert att limmet ändå verkar hålla egenskaperna så lång tid. Även i "opressat" tillstånd som en t-shirt.

Nej precis det ska tilläggas att Limmet inte heller är särskilt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

uppdatering:

Här kommer exakta sketchup bilder och filer, både vad gäller fönsterplacering, väggtjocklek, tak, etc. Det jag inte ritat ut är elementen som är placerade under fönsterna.

Jag har också bifogat en bild på HUR lokalen befinner sig i byggnaden. där ser ni att den sidan med fönster vätter utåt, medan sidan till vänster inte ligger ända ut mot "fasadväggen". Där är alltså ett par meter som går ända upp i tak från undervåningen. Jag har också ritat ut entrén till replokalen. Bakom den väggen finns dusch, toa, kök och vårt kontor. ingen man stör där alltså.

närliggande byggnader finns inte och på våningen under är något slags stort elverk. Dit kommer det någon gång ibland personer som läser av mätare. Det finns alltså INGA att störa och vi kan heller inte störas.

Väggen mellan de två stora rummen är 16 cm och väggen mellan kontrollrum/liverum och förråd/sångbås är 25 cm.

Vi vill ha studion längst in av den anledning att man inte ska gå igenom studion eller lilla liverummet för att komma till replokalen.

Budgeten är 50 000 kr för allt byggmaterial. Vi har skaffat ca 70 reglar (4meters z-profil) och skenor gratis och kommer snåla så mycket det bara går. Ju enklare att bygga, desto bättre.

Har jag missat någon information nu?

lägger till att vi vill ha studion till vänster eftersom det är trevligast ljus utifrån där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska själv isolera ett rum nu, var på bauhaus och frågade priser, han sa att jag skulle ha 70mm isolering till 45 reglar, alltså menar han på att jag ska komprimera 30mm av isoleringen för att få bästa resultat.

Är detta bara skitsnack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska själv isolera ett rum nu, var på bauhaus och frågade priser, han sa att jag skulle ha 70mm isolering till 45 reglar, alltså menar han på att jag ska komprimera 30mm av isoleringen för att få bästa resultat.

Är detta bara skitsnack?

Både ur värmeisoleringsynvinkel och ljudisoleringssynvinkel är svaret ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta bara skitsnack?

Förtydligande för Emulator:

Svaret är fortfarande ja, dvs ja det är skitsnack.

😎

HAHA 😄 tack för den =)

tack för att du tog dig tid för att förklara för mig speciellt, hihi 😄

Fan lite roligt får man ju ha! 🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ny bild på gång, kom med synpunkter.

Jag vill också tacka Lee. I lördags var han på besök i studion. Stannade länge och kom med väldigt bra synpunkter, både vad gäller själva bygget, men även angående dörrar, el ja allt möjligt. Och så vill jag be om ursäkt. Inte ens en kopp kaffe fick du, än mindre kaka. Beklagligt och den enda ursäkten jag har att komma med är att jag kom på det för sent, dvs redan när du åkt. Är väl dåligt uppfostrad misstänker jag.

Hur tycker ni detta förslag ser ut? Jag har raka väggar i kontrollrummet, men snedställt in till liverummet så det blir assymetriskt där men inte i kontrollrummet. Jag har enkeldörrar i den lilla hallen (är det fortfarande en resonanslåda fast jag snedställt?)

kommentarer, Lee? 😉

post-398-1232371286_thumb.jpg

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut med lite prylar och så här har vi tänkt att sitta.

absorbenter placeras i främre delen av rummet, dvs mellan fönsterna. mellan fönstervägg och tak, ovanför mixplats samt på sidorna. I hörnen sätter vi basabsorbenter och på väggen bakom diffusorer. Detta får man lyssna och mäta sig till när bygget är klart förstås, men bara så ni förstår hur vi tänkt. Verkar det vettigt?

post-398-1232452675_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju snyggt ut, men jag undrar om det inte vore vettigare att ha borde på andra ledden i kontrollrummet?

Sen kanske ha ingången mer i mitten av rummet, så att du får enklare att placera basfällor i hörnen.

Bordet kunde stå där soffan är, så har du två hörn (om dörren flyttas lite mer mot mitten) att sätta absorber i. Snedtaket blir då bekymmer, men moln kanske kan minimera problematiken.

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tänkte så först också, men det blir mindre reflektioner från sidorna på detta vis, det blir också mycket rymligare och lättillgängligt och framför allt så är det trevligt att kunna se ut och mötas av dagsljus. Sitter man mot kortsidan så blir det ju också lite konstigt eftersom man har reflektioner från fönstret på ena sidan, men inte andra. och taket blir snett på lite fel håll..

Det var iaf anledningen till att vi tänkte på detta viset.

På måndag ska vi börja regla för väggarna i mitten. Hur löser man kabeldragning enklast? Det som jag tänkt att jag vill ha uttag för är XLR, tele, högtalarkabel, hörlursuttag samt midi.

Vad gäller XLR tänkte vi köra på en vanlig multibox, avsett för livebruk. Jag tycker det är smidigt att kunna flytta runt den.

En sådan här kanske?

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mc_248_multicore.htm (lång, så att man kan flytta ut den i replokalen om man vill ha trummor där)

4 st XLR (om man flyttat ut trummor i replokalen och vill spela in förstärkare samtidigt i lilla rummet exempelvis)

tre stycken högtalarkablar med hane i bägge ändar (så att man kan ha top i kontrollrum och låda i liverum. En längre som man kan dra ut till replokalen om man vill)

två stycken sladdar med telehanar i båda ändar. ( om man t.ex. spelar in en kombiförstärkare men gitarristen vill sitta i kontrollrummet. -en längre som man kan dra till replokalen)

fyra stycken stereotele för hörlursuttag (två längre som man kan dra till replokalen=

2 st midi-kablar (när man t.ex. triggar trummor. En längre till replokalen)

Har jag missat nåt nu? Hur har ni löst detta?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Enda tipset jag har om kabeldragning är att dra en massa tomrör med snären i så det finns reserv 😏🙂

Men jag tror att det alltid är bättre att sitta på kortsidan?

Kanske Lee/gilbert/andreasb har bra koll på det?

. Taket kan ju göras plant, och man kan bygga för fönster...

Men det är ju billigare att testa som du tänkt nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och kollade lokalerna häromdagen och de är skitroliga. Men inte direkt lätta att göra studio av.

Första tanken som slår en är att man måste göra rummet på längden och sätta igen all fönster. Men när man väl ställer sig och tittar på ljuset så måste man i alla fall försöka göra något annat. Dessutom måste man sänka och göra taket plant om man skall sitta på andra hållet. Det är inte det att det är omöjligt man varför börja med att ta ned taket till 2,2m när man redan har ett snett tak som är högt och vackert och ger rymd i lokalen?

Vad det gäller kablar skulle jag nog löda nya, även om det tar en himla tid, även om det faktiskt går att skära skivor och ta igenom en boxen och sedan plasta igen.

Hoppas ni har fått kontroll över ventilationen och el innan ni går för långt. Det blir avsevärt "klyddigare" efter man har satt en dubbelvägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna. Bygga igen fönsterna är inget alternativ för oss, i våra tidigare studios har vi verkligen saknat dem så det känns dumt.

Vad gäller ventilation så kommer vi inte att dra det igenom dubbelväggen, utan i sådanafall genom förvaringsutrummet (rummet bakom liverum och kontrollrum)

Löda kablar är ju såklart ett alternativ och det blir lite mer custom. Dock är ingen av oss lödkunniga och blir det inte dyrare att löda själv?

Usch, mycket att tänka på. Det var enklare när man hade ett ljudkort med inbyggd preamp och en mikrofon i sovrummet...

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...