Jump to content
Annons

Hjälp med ljudisolering mellan två rum.


Daniel

Recommended Posts

kommer det funka med dessa rör till kablage eller behöver jag tjockare?

flexi elplaströr, 16mm.

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-29645.aspx

Till midikabel, högtalarkabel, hörlurssladd, tele.

lyckades inte få svar på detta sist.

Anledningen till att frågar i den här tråden är att jag vill att den andra ska vara en mer "ren" byggtråd utan för mycket frågor att bläddra förbi, så att det blir mer lättöverskådlig för läsarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

nu har vi köpt rören, men jag hittade inga klammer/clips som var tillräckligt stora. Hur har ni fäst dem i reglarna? Finns säkert tusen bra sätt och jag kommer inte på ett enda.. förutom gaffa

spik, 4". en på vrge sida om slangen/röret som du kröker över. se till att inte skada slangen.

tjockare slang kan du fästa med spik o buntband.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns några hål i betongväggarna som bör fyllas igen för ljudisoleringen, Vad blir bäst att använda? Ett av hålen är ganska stort. Jag tänkte fylla det med något och sätta gips på varje sida hål. Men ska jag köra husfix, cement? Funkar det bra med gipsbruk?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

hysfix är bra. Eller murbruk. Annars kan du sätta en plyfa på varje sida vägeen, och bygga en lite påfyllarstrut i papp. sen häller du i betong, och låter det brinna (stelna).

När det är klar river man bort plywooden, och knackar bort det som finns i struten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nejmen buntband in the sence of stålremsa med en miljard hål i vettu,. thats da shit :rolleyes:

311715_X_2006-06-29_090526_423.jpg

finns på biltema/jula/bauhaus/k-rauta/ whatever 😆 claes ohlson är bilden ifrån.

f'låt, det hette visst spikband

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

spik, 4". en på vrge sida om slangen/röret som du kröker över. se till att inte skada slangen.

tjockare slang kan du fästa med spik o buntband.

adrumdrum hade rätt med att man använder spik som man kröker över slangen och spikar dit. Ungefär så här alltså (Är slangen för grov så använd spik på båda sidorna av slangen.)

DSCN1917.jpg

Just det, Det han menar med att använda buntband är inte att man normalt spikar i dem. Man spikar in 4" spik i regeln och sedan binder man fast slangen med hjälp av buntbandet. Ungefär så här:

DSCN1927.jpg

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

dock kan väl det där rassla lite med minsta oflyt?

jag tycker det funkar bra att spika sånt där hålband, och spänna ner det rejält. Klart, spik borde ju gå de osso ja 🤪

Det rasslar inte något alls. När du kröker spiken så gör du det tillräckligt hårt för att nypa fast slangen vid regeln och när du spänner buntband så får du inte ha några kärringhänder direkt! 😄 När man sedan normalt sett fyller upp utrymmet där slangen går med isolering, så vore det väl fan om det skulle rassla!

Däremot använder jag ibland spikband när jag skall fästa upp flera sladdar tillsammans på utsidan av väggen. Det ser snyggare ut när de är grupperade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast, som vanligt, när man river hus så ser man att plasten dött där spikarna spände.

Ett tips för att spänna spikband: kapa typ 10-15 cm, spika det i yttersta hålen runt grejjen du skall hålla fast. sen spikar man/skruver närmre och närmre grejen man håller fast. Det blir riktigt tight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast, som vanligt, när man river hus så ser man att plasten dött där spikarna spände.

Ett tips för att spänna spikband: kapa typ 10-15 cm, spika det i yttersta hålen runt grejjen du skall hålla fast. sen spikar man/skruver närmre och närmre grejen man håller fast. Det blir riktigt tight.

Har man tid och ork att göra med stålband så visst varför inte. Själv bygger jag uppenbarligen studios som bara skall hålla i 30-40år... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

spikband inköpt, verkar funka bra. Nu till dagens fråga. Spelar det någon roll om jag använder 100 mm spånskiva eller 12 mm? Den tunnare väger 22,3 kilo per skiva och den tjockare 26 kilo. skillnaden är 75 kr per 10mm skiva och 95 kr per 12mm. Kan jag snåla in här precis som genom att använda ekonomigips istället för vanlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, släng på "finskivorna" i kontrollrummet, där du kanske vill ha det snyggt med tapet eller något på en gång. Sen billigare i liverum, där du för några hundringar kan lägga ett lager gips till om ett år, eller en månad, eller när som helst. Kör i gång och testa av lite, så kan du skapa en uppfattning.

halvvägs 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, släng på "finskivorna" i kontrollrummet, där du kanske vill ha det snyggt med tapet eller något på en gång. Sen billigare i liverum, där du för några hundringar kan lägga ett lager gips till om ett år, eller en månad, eller när som helst. Kör i gång och testa av lite, så kan du skapa en uppfattning.

halvvägs 😉

tapet? man(eller iaf jag gjode det) tapetserar ju väggarna och tak med akustikmaterial. jag började iofs med att spackla o rolla väggana vita för att slippa klä var ända liten lillimeter av väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar OSB-skiva eller plywood och inte spånskiva, va? De förra går bra att skruva i och spånskiva är ingen hit. Spån går, OSB bättre, plywood bäst att skruva i. Kostnaden rör sig i den riktningen också... Skulle välja en tjockare för att väga upp förlusten i vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

spån går faktiskt rätt bra att fästa upp grejor i tycker jag. Lättare saker är inget problem, och för tyngre kan man använda plugg för ändämålet. Jag skulle juhelst ha plyfa (råspont är rätr bra också) men blev för snål tillsist :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte undvika plugg och stora hål i gipsen (hål är ju inte bra ju!), därav OSB eller plyfa. Spån trasar sig lite mer och är jobbigare att fästa upp i om man har dem till väggar. Min erfarenhet bara. 🙂 Däremot har det blivit möbler, leksaker och högtalare av spånskiva under åren! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...