Jump to content
Annons

Hjälp med ljudisolering mellan två rum.


Daniel

Recommended Posts

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Jag tog spån bara därför den var tung, lika tung som gips, men går det inte skruva i så forlorar det ju syftet. Dessutom var spån billigast. Jaja, då får det bli OSB! Tack för hjälpen grabbar. Lee, hur är det i staterna?

Staterna är kallt som fan uppe i nordöstra hörnet. Har precis landat på hotellet och trött som bara den. Men det är bara till att vakna i morgon och fortsätta roa sig med jobbajobbajobba... 😄

Kollade lite på prylar i helgen för att se om man gjorde några vinster på att handla prylar och ta med sig hem. Funderade på en mick t.ex. och upptäckte att efter skatt och annat (i USA) så var priset högre än i Sverige. Lätt att vara efterklok, men man skulle handlat när dollarn stod i 6 spänn i somras... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja stätt en skiva innrest som går att skruva i, det gjorde inte jag. fyfan, jag har gjort slut på en och en halv förpackning gips plugg. altså långt över 500 plugg bara till allt akusitkmaterial.

🙂 Känner med dig. Been there, trying to avoid doing it again! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

elektrikern var där idag och kollade, kommer på måndag och gör jobbet. Han föreslog att vi drog in tre faser till varje rum som du sade Lee, men att man drog till en mindre central i liverum och en till kontrollrummet. Hur låter det?

Då behövde man tydligen bara dra en sladd in till vardera rum, sedan sitter ju säkringarna och jordfelsbrytare och hela faderullan i varje rum, om jag nu fattat det någorlunda rätt. Verkar det vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

elektrikern var där idag och kollade, kommer på måndag och gör jobbet. Han föreslog att vi drog in tre faser till varje rum som du sade Lee, men att man drog till en mindre central i liverum och en till kontrollrummet. Hur låter det?

Då behövde man tydligen bara dra en sladd in till vardera rum, sedan sitter ju säkringarna och jordfelsbrytare och hela faderullan i varje rum, om jag nu fattat det någorlunda rätt. Verkar det vettigt?

allt som har med ljud att göra(väggutag där ljudsaker kopplas in) på en fas(exakt samm fas och jord i båda rummen) och inget allat där. sedan belysning, element osv på en egen.

Link to comment
Dela på andra sajter

så som jag fattade det var att de drar in tre faser till en central i vardera rum, sedan kopplar vi så som du säger från centralen, d.v.s. en fas för fin el (dator, preamp, outboard, etc) en fas för ful el (förstärkare, etc.) och en till belysning och element. allt på olika säkringar. Kan inte nåt om el men det var så som de sade, verkar det stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

så som jag fattade det var att de drar in tre faser till en central i vardera rum, sedan kopplar vi så som du säger från centralen, d.v.s. en fas för fin el (dator, preamp, outboard, etc) en fas för ful el (förstärkare, etc.) och en till belysning och element. allt på olika säkringar. Kan inte nåt om el men det var så som de sade, verkar det stämma?

om du "lajnar"(line out till line in) något tex gitarrförstärkare eller orgel som sitter på annan fas än k-rummet så tror jag att det kan hända att det blir jorbrumm. rätta mig om jag har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

elektrikern var där idag och kollade, kommer på måndag och gör jobbet. Han föreslog att vi drog in tre faser till varje rum som du sade Lee, men att man drog till en mindre central i liverum och en till kontrollrummet. Hur låter det?

Då behövde man tydligen bara dra en sladd in till vardera rum, sedan sitter ju säkringarna och jordfelsbrytare och hela faderullan i varje rum, om jag nu fattat det någorlunda rätt. Verkar det vettigt?

Verkar skitbra tycker jag. Det betyder bara att ni senare kan lägga ut fler säkringar i rummet beroende på vad ni skall göra och ni alla faserna tillgängliga i samtliga rum. Säg bara till han att han märker faserna ordentligt (L1, L2 L3) så att jag kan hålla reda på dem senare.

Sedan är det som vi pratat om tidigare (och som adrumdrum säger) bra att hålla isär allt som har med ljudet att göra, från element eller belysning och liknande.

Edit: Kallt, snö och sent härborta. Såg bilderna på isoleringen. Måst klia gott! Natti, natti på er.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

om du "lajnar"(line out till line in) något tex gitarrförstärkare eller orgel som sitter på annan fas än k-rummet så tror jag att det kan hända att det blir jorbrumm. rätta mig om jag har fel?

Lajna gör vi nog bäst genom en DI box för att inte förlora signalstyrka och dessutom uppnå galvanisk separation. Men det är bra att tänka på i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra synpunkter, otroligt vilken bra hjälp man kan få. Då kör vi på som de sagt helt enkelt och jag ber dem märka upp faserna ordentligt. idag ska det bäras upp en 80 gipspattor. Lee, du kommer ihåg trappen va!? Funderar på att sjukanmäla mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra synpunkter, otroligt vilken bra hjälp man kan få. Då kör vi på som de sagt helt enkelt och jag ber dem märka upp faserna ordentligt. idag ska det bäras upp en 80 gipspattor. Lee, du kommer ihåg trappen va!? Funderar på att sjukanmäla mig...

Men betänk att du vid nästa spelning kan köra med bar överkropp efter bodybuildingen. 😏 Skall bli intressant att se hur många skivor som faktiskt kommer till övervåningen utan att ha avbrutna trasiga hörnor. Jag bettar på 45 skivor hela... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, bar överkropp blir det nog inte tal om, eftersom det blev både pizza och en hamburgermeny på samma dag.

Jag kan stolt berätta att samtliga dagens gipsskivor fick behålla sina hörnor. Dock fick vi bara plats med 50 i bilen, resten tar vi imorgon.

En sak som jag hade behövt få svar på så snart som möjligt gäller gipset.

Jag har fattat att man ska lämna plats längs golv och tak och foga där men vad gäller mellan gipsskivorna?

1. Ska man lämna lite springor med flit, eller ska man sätta dem tätt emot varandra?

2. Om man ska lämna springor, måste man ha fog mellan dem eller går det bra med spackel?

3. Måste man foga över skruvarna eller räcker det med spackel? (översta lagret måste spacklas givetvis, det fattar jag)

4. Något annat jag måste tänka på vad gäller gips/fogning/spackling?

Sist men inte minst, vi har dragit tomma rör, multikabel, hörlurskabel samt högtalarkabel bredvid varandra i väggarna. Det finns väl ingen risk för störningar mellan kablarna väl??

Sjukt tacksam för svar, vi börjar innan tuppen är uppe imorgon bitti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, bar överkropp blir det nog inte tal om, eftersom det blev både pizza och en hamburgermeny på samma dag.

Jag kan stolt berätta att samtliga dagens gipsskivor fick behålla sina hörnor. Dock fick vi bara plats med 50 i bilen, resten tar vi imorgon.

Grattis! Trodde inte ni skulle lyckas i den smala, långa trappan. 😲

En sak som jag hade behövt få svar på så snart som möjligt gäller gipset.

Jag har fattat att man ska lämna plats längs golv och tak och foga där men vad gäller mellan gipsskivorna?

1. Ska man lämna lite springor med flit, eller ska man sätta dem tätt emot varandra?

Är inte riktigt med på hur du menar här. Om du menar att man skall lämna 5mm mellan skivorna så visst går det, men om snickaren har satt reglarna cc60 så kommer sista skivan inte ha någon regel att skruva i. Det skevar liksom.

2. Om man ska lämna springor, måste man ha fog mellan dem eller går det bra med spackel?

3. Måste man foga över skruvarna eller räcker det med spackel? (översta lagret måste spacklas givetvis, det fattar jag)

4. Något annat jag måste tänka på vad gäller gips/fogning/spackling?

Någon tyckte det var enklare med fog, men jag har hittills bara kört med spackel. Dock måste man vara noggrann som tusan och trycka in spacklet så långt det går i skarven mellan skivorna, annars blir det enkelt bara en tunn sträng ytterst och det duger inte mycket till. (Räcker för målare men är inte bra för ljudisolering...) I hörnorna skall man dock bara använda fog och helst inte sätt skivorna dikt an mot varandra. Varje lager skall spacklas och fogas, inget fusk.

Kom just att tänkta på hörnor. Har ni byggt ut reglarna i hörnorna så att även sista lagret gips har något att skruva i? Annars får ni spika dit en extra 2"x2" eftersom skivorna bygger gissningsvis 13x3 = 39mm. Bara en lite kom ihåg.

Sist men inte minst, vi har dragit tomma rör, multikabel, hörlurskabel samt högtalarkabel bredvid varandra i väggarna. Det finns väl ingen risk för störningar mellan kablarna väl??

Högtalarkablarna kan väl i princip störa signalkablarna, så kan man ha dem lite isär så är det bra. Hoppas ni inte sätter igen väggen för ventilationen ännu... 😎

Nu skall jag upp en treadmill och jogga för att förtjäna kvällens öl! Amerikansk öl är fortfarande "Like making love in a canoe". ..... "Fucking close to water!" 😛

Tjolahopp på er pojkar!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips är att dra isär skivorna. dra isär 5mm och kapa av 1 cm från varannan skiva, på så sätt är det lättare att garantera fullt gjup på spacklet/fogen.

Skål på sig lee!

Sant förvisso. Man får bara se till att snedskära den avkapade delen innan man fogar, annars blir skarven alldeles för jävlig. Men det innebär ett visst merjobb.

Har spenderat tiden på löpbandet, så nu är jag värd en alldeles för kall och rätt smaklös öl. Putell på sig själv, herr Emulator och alla ni andra grefvar och baroner! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

gjup?!?! Man undrar hur man får för sig att stava på det viset 😄 måste ha ätit nåt olämpligt 😳

För min del var det lugnt, jag hade så korta väggar att 5mm offset inte gjorde något alls. Men det gick trots det åt en oherrans massa fog!

Så ett tips är att fixa en elektrisk fogspruta, värt varenda krona vid såna här byggen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

det har gått åt massor med fog som du kanske sett i byggtråden, men elektrisk? Tycker det funkar snabbt och bra med vanlig faktiskt.

Vi kommer att sätta sista OSB-bitarna idag och börja på gipset. En fundering kring detta.

Hur bra håller OSB-skivan uppe gipset? Vad jag menar är, skulle gipset sitta fast bra om man skulle missa med att skruva i reglarna och bara sätta skruven i OSB:n?

Hade varit skönt att slippa behöva tänka på att skruva i reglarna och det skulle gå väldigt mycket snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

det har gått åt massor med fog som du kanske sett i byggtråden, men elektrisk? Tycker det funkar snabbt och bra med vanlig faktiskt.

Vi kommer att sätta sista OSB-bitarna idag och börja på gipset. En fundering kring detta.

Hur bra håller OSB-skivan uppe gipset? Vad jag menar är, skulle gipset sitta fast bra om man skulle missa med att skruva i reglarna och bara sätta skruven i OSB:n?

Hade varit skönt att slippa behöva tänka på att skruva i reglarna och det skulle gå väldigt mycket snabbare.

Skruva i reglarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kör med långa skruvar med stor skalle, typ diameter 16-20 mm på skallen, eller kanske gipsskruv med lös bricka. limma alla skivor med varandar också.

Måste du ha tre lager tro? 😄

jag tror nästan att det känsliga blir hur reglarna är uppfästa. tvåtumfyrorna skall nog hålla tre gipssskivor, men hur sitter reglarna uppåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

vi kommer köra 145 reglar i taket med.

Jag tror definitivt vi måste köra på tre lager i taket om det inte ska vara en svag punkt, det befintliga taket är bara skit. 1 cm puts med lite hönsnät och ovanför det lite plank. Vi bygger bara tak i kontrollrummet så det blir inte jättemycket jobb, hoppas jag.

Reglarna kommer att fästas i väggen vi byggt samt väggen som vätter ut (den med fönster) i hästskor som snickaren kallade det. Jag förstod det som att det var något U-format som man lade regeln i.

Link to comment
Dela på andra sajter

vi kommer köra 145 reglar i taket med.

Jag tror definitivt vi måste köra på tre lager i taket om det inte ska vara en svag punkt, det befintliga taket är bara skit. 1 cm puts med lite hönsnät och ovanför det lite plank. Vi bygger bara tak i kontrollrummet så det blir inte jättemycket jobb, hoppas jag.

Reglarna kommer att fästas i väggen vi byggt samt väggen som vätter ut (den med fönster) i hästskor som snickaren kallade det. Jag förstod det som att det var något U-format som man lade regeln i.

2"x6" kommer att räcka för att hålla uppe taket. Och det är balkskor i båda ändarna. (Har nog inget med hästar att göra...)

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för hjälpen pågar.

(Har nog inget med hästar att göra...)

Är du helt säker? Han menade att det var bra att ha förberett hästskorna, så att OM man i ett senare skede vill hänga upp en häst i taket, så är det bara att fästa den i skorna.

Och vanlig cc60 funkar?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt säker? Han menade att det var bra att ha förberett hästskorna, så att OM man i ett senare skede vill hänga upp en häst i taket, så är det bara att fästa den i skorna.

Och vanlig cc60 funkar?

Hade i alla fall varit så där märkligt, udda "konstnärligt" som jag inte begriper mig på. En död, uppstoppad häst i upp-o-ner taket... Kan kanske anses vara en diffusor också.

cc6o fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...