Jump to content
Annons

Hjälp med ljudisolering mellan två rum.


Daniel

Recommended Posts

Hej

Ska snart påbörja studiobygget, men har ett par frågor som jag behöver svar på innan vi sätter igång.

Vi kommer att använda säkerhetsdörrar, som enligt specar stoppar 35 db.

Väggen mellan liverum och kontrollrum kommer att byggas så här:

liverum ->gips, gips, gips, isolering -> 10 cm luftspalt ->isolering, gips, gips ->kontrollrum

Nu till frågorna:

Måste jag ha en ljudsluss mellan dörrarna? I sådanafall behövs det dubbla dubbeldörrar? (dvs. fyra dörrar)

Har bifogat ett mästerverk som jag alldeles själv gjort i paint. Så att ni ska förstå hur jag enar.

I alternativ 1 är det bara en tjock vägg med en dörr på var sida om väggen.

I alternativ två har jag gjort en mindre hall med totalt fyra dörrar.

frågor:

1. Räcker alternativ 1 för att stoppa ljudet? Det hade varit skönt om man kunde skippa "hallen". Det medför ju mer bygg och mindre plats.

2. Är det stor skillnad på att använda glasull och stenull som isolering? Jag har förstått att stenull är att föredra, men som vanligt är ekonomin inte vad den borde varit.

Skulle denna isoleringen fungera:

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16530.aspx

(95mm från byxxmax, ekonomi.)

Om inte, så skulle billiga alternativ uppskattas väldigt mycket.

3. Då lim till gipsplattorna är ganska dyrt, kommer vi skippa detta. Gör vi en stor förlust isoleringsmässigt om vi inte använder green glue?

Andra tips mottages tacksamt.

Ha det fint!

post-398-1228909236.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

1. Klart att du skall ha en ljudsluss! Om du nu har obegränsat med plats... Skall du mest göra saker för dig själv eller med någon annan i liverummet (och du har vett att vara någorlunda tyst i kontrollrummet) så skulle jag skippa det. Men har du allt utrymme i världens och har möjlighet så...

2. Stenull. Allmänt erkänt och alla använder det. Dessutom fick jag möjlighet att testa båda för några år sedan så jag har till och med hört skillnaden.

3. De frälsta säger att GreenGlue är ett måste, vi andra struntar i det. Har själv byggt min studio utan och det fungerar alldeles utmärkt. (Vilket det också gör i skolor, vårdinrättningar, etc.) Här är en länk till lite byggtips som kanske kan vara till nytta. Byggnadsguide Anger med stålreglar men det går även med träreglar. Kolla sidan 16, vägg-grupp 8 så är du rätt nära din vägg. Dessutom ser du tips hur du ansluter väggen mot de befintliga betongväggarna.

Sedan får du tänkta till lite kring dörrarna eftersom en vanlig drevning runt dörrbladet kommer att ge ungefär samma ljudgenomsläpp som om du gjorde en 1 centimeters glipa mitt i väggen där du tog bort gipskivorna. Inte så bra alltså. Gör man inte det rätt kommer alla dörrar och fräcka väggar vara ogjort arbete.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för ditt svar Lee. Då blir det till att köra på stenull med andra ord. Synd, då det är bra mycket dyrare. Hur tjockt bör jag köra med?

Ganska mycket plats har jag, det är mest det att liverummet blir asymmetriskt och att det blir en extra kostnad som bekymrar.

Nån som har tips på vart man köper det billigt? Cheapy och byggmax verkar inte ha någon stenull...

Kikade lite på byggnadsguiden och det blev jag inte klokare på. Får ge det lite mer tid när jag är piggare. Jag hade tänkt att ha någon typ av vibrationsdämpande material under och över reglar, ja i stort sett överallt där reglarna har kontakt med betongen. Är dock osäker på vad jag behöver och har inte hittat något i forumet. Kanske är det onödigt? Varit toppen om man kunde få svar på detta.

Drevet hittade jag info om som du (Lee) och andreasb skrivit om. Ska läsa igenom detta med imorgon.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Stenullen skall vara lika tjock som reglarna är. Jag trodde du skulle köra 2x95 reglar? Hade kanske räckt med 2x70 men 2x95 är givetvis bättre. Och kostnaden skiljer inte så mycket i alla fall.

Sedan har jag sett sådana här hos vissa handlare Gummitätning T.ex. på Hornbach i Malmö. Ett det står att det skall vara till stålprofiler betyder inte att det måste vara det. Å andra sidan så är stålprofiler något bättre vad det gäller styvhet och ljudisolering. Men är man inte van vid det så kan det vara lite "meckigt" att jobba med. Tyckte i alla fall jag när jag gjorde mitt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar, Då kör vi på 95 reglar och isoering. Vi hade tänkt att arbeta med stålreglar. Min snickare tyckte det gick snabbare för honom.

borde inte något vanligt hemmaknåp fungera för att inte stålreglarna och betongen ska ha kontakt? Typ tunnare liggunderlag, gummiskiva, etc.?

Tips på vart man kan köpa stenull till ett hyfsat pris i malmö mottages gärna.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, liggunderlag eller dylikt är in byggt för att ta emot 95 reglar, en massa isolering och tre lager gips. Den kommer nog att tryckas ihop till absolut ingenting. Och lite tjockare gummimatta har nog inte vanliga dödliga liggande hemma (>3mm). Däremot så fanns motsvarande gummimatta som jag sa på Hornbach och kostar, så vitt jag minns, inte allt för mycket.

Om ni nu skall använda stålreglar så skaffa fram de skenor som redan har gummilist på sig, så behöver man in "klydda" så förbenat. Och relativt fort går det också.

Ett par tips: Glöm inte att reglarna runt dörrarna normalt sett är special jämfört med de andra. (Träskodda skojigheter.) Gipsskivorna skall inte vidröra varken golv, tak eller anslutande väggar, där skall fyllas upp med akustikfog. Och se till att köpa isolering som är avsedd för stålreglar, annars stämmer inte måtten. (Gissa om det blir kladd då?!?)

Billig stenull vet jag inte, men en lördagstur till K-Rauta, Bauhaus, Byggmax och Hornbach borde kunna ge svar. 😐 Vill du diskutera IRL så ser du ju att jag finns i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En skåning till! Det tackar vi för. Har läst din studiotråd också, Kanske har du också tips och idéer?

Lee och Robert, hur nöjda är ni med ert bygge? Hur tyst är det mellan kontrollrum och liverum hos er?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

ah, då förstår jag.

Håller på att rensa i lokalen, bygget får vänta tills i början av januari. Min snickare kunde tydligen fixa 60 st stålreglar från nåt bygge. Det var tydligen Z-profil, avsett för ljudisolering. Nån som vet om man kan köra på detta!?

Gratis är ju alltid gott, men inte alltid bäst..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Eftersom jag har allt i samma live/studiorum så är det fullt läckage! Men grannarna är väldigt tacksamma! :rolleyes:

Måste bara fråga, vad spelar du in för prylar i din studio? Trummor?

Har själv funderat många gånger om jag ska bygga separata lite mindre liverum och kontollrum, eller om jag ska lägga beslag på ett större utrymme som skulle lämpa sig bra till gemensamt live/kontrollrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på ikea igår och såg då några glasskivor till ett bord som var ganska tjocka (10 cm ca).

Kan man använda härdat glas från exempelvis soffbord till studiorutor är min fråga?

God fortsättning!

Jag tror inte att det är lämpligt faktiskt. Gå till en glasmästare i stället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har allt i samma live/studiorum så är det fullt läckage! Men grannarna är väldigt tacksamma! :rolleyes:

Måste bara fråga, vad spelar du in för prylar i din studio? Trummor?

Har själv funderat många gånger om jag ska bygga separata lite mindre liverum och kontollrum, eller om jag ska lägga beslag på ett större utrymme som skulle lämpa sig bra till gemensamt live/kontrollrum.

Det används för att spela in gitarrer, basar, keyboards och sång. Trummor står i studion och används för att repa med, men hittills har jag inte spelat in dem där. Min misstanke är dock att rummet är för litet för att ge trummor en bra ljudbild. Normalt sett används digitaltrummor för att lira in trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggtrådar är kul :rolleyes:

Ett tips är att byta ut ett gipslager mot spånskiva, eller plyfa/OSB. När du sen skall skruva upp något på väggen är det guld värt!

... vilket är precis vad jag har i mina väggar. (OSB) Tröttnade på mollypluggen/stora fula hål i min vanliga kåk och bestämde att det skall INTE förekomma i studion. Så det är definitivt ett tips jag stöder helhjärtat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

skulle behöva lite hjälp med placering utav väggar och dörrar. Fast det är stort så blev det lurigare än vad jag först trodde p.g.a. de befintliga väggarna och p.g.a. att det kommer att repas i det större livrummet.

Jag har bifogat en bild på så som det ser ut idag och en med en idé på en lösning. Jag bifogar också en sketchup fil. För den som är duktig och har idéer är det välkommet att komma med förslag. Tycker att det borde finnas en enklare lösning.

Det måste vara tyst från replokalen och liverum in till kontrollrummet och helst också tyst från replokal in till liverummet.

post-398-1230992208.jpg

post-398-1230992229_thumb.jpg

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Var på ikea igår och såg då några glasskivor till ett bord som var ganska tjocka (10 cm ca).

Kan man använda härdat glas från exempelvis soffbord till studiorutor är min fråga?

God fortsättning!

Ja 10cm blir kanske lite tungt med tanke på att din bärande konstruktion består av 9,5cm reglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu börjar vi strax med byggandet. Vad sägs om alternativ två? Verkar det vettigt?

NEJ! Om din ritning anger form och design så börja inte bygget!

Dina rum är symmetriska och då kommer få stående frekvense och flutter av guds nåde om du inte vinklar dina väggar.

Att bygga en sluss på det sättet du ritat är heller inte att rekommendera, den kommer tom. ge en negativ isolerande effekt

då det mindre rummet kommer bli som en resonator istället för att isolera.

För att få en uppfattning av vad du tänkt göra behövs mer information:

Var är entrén?

Hur högt är det till befintligt tak.

Vad har du för ambition med isoleringen, vad är det för typ av musik?

Vad är förutsättningarna, grannar? Störande ljud? Vid en motorväg etc. etc.

Så för tillfället är svaret på dina frågor:

1. Ja det stoppar ljudet av sång, akustiska instrument. Nej, bas, trummor, elgitarr kommer inte dämpas tillräckligt om du har grannar.

2. Mineralull med densitet 20-30 kg/m3

3. Det finns fler alternativ till GreenGlue, bara att söka här eller på Kontrollrummet, NoiseKiller eller Swedacs lim är beprövade.

Fördelarna med ett viskoelastiskt lager mellan gipskivorna överstiger det att lägga 4 lager gips, så ja det är värt pengarna.

a

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för svaret! Jag ritar ut entrén och takhöjd imorgon. måste dit och mäta.

Musiken vi spelar är pop/rock. Det kommer som sagt att repas i det stora rummet. och detta ska inte störa in till lilla liverummet eller kontrollrummet. Det är det enda egentliga störande momentet. det ligger på en övervåning som sagt i en fristående byggnad utan närliggande byggnader och vägar.

Menar du att lim överstiger det att lägga fyra lager gips på en sida, eller totalt? Ska man ha det mellan alla lager så blir det väl en hel del lim....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för svaret! Jag ritar ut entrén och takhöjd imorgon. måste dit och mäta.

Musiken vi spelar är pop/rock. Det kommer som sagt att repas i det stora rummet. och detta ska inte störa in till lilla liverummet eller kontrollrummet. Det är det enda egentliga störande momentet. det ligger på en övervåning som sagt i en fristående byggnad utan närliggande byggnader och vägar.

Menar du att lim överstiger det att lägga fyra lager gips på en sida, eller totalt? Ska man ha det mellan alla lager så blir det väl en hel del lim....

2 lager gips med lim isolerar lika mycket som 4 lager gips.

Ok, då har du tre problem att ta tag i. Replokal = fullt band med trummor och bas? Isåfall kan du glömma att ha liverummet i anknytning till replokalen och om du istället sätter dina förråd där så kanske det bara läcker in till ditt kontrollrum och därefter lite till ditt liverum.

Så vida du inte flyter alla rum och det kommer bli problematiskt med tanke på att du är på en övervåning.

så där är problem #2: kan du belasta befintlig konstruktion med 2 ton gips utan att det rasar ner?

problem #3: har du bygglov för att belasta golvet med 2 ton gips? Blir en jobbig försäkringfråga om du skadar byggnaden (om det inte är din och du inte bryr dig om lagen) eller om du skadar någon annan för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 lager gips med lim isolerar lika mycket som 4 lager gips.

Å så har vi då träffat en av de Green Glue frälsta. 😏 Tjena Andreas! Du vet att jag inte kan köpa att det påverkar så mycket innan en av två saker inträffar: 1. Någon som inte är betald av Green Glue eller motsvarande gör ett oberoende test eller 2. jag provar själv och upptäcker att det fungerar. 😛

Kollade mätningarna på Green Glue och blev lite konfunderad över att man väljer att göra proverna på en enkelreglad vägg. Glue fungerar lite som en fjäder och då borde det fungera hyfsat. Närmaste man kan komma i testerna som kan vara jämförbart med dubbelvägg är väl testerna med resilient channels (RC) och där har man dessutom valt att inte använda samma storlekar så att det går att jämföra helt. Hmm. Skillnaden blir hur som helst att man ökar från 55dB till 57dB, vilket skulle motsvara ungefär en gipsskiva på ena sidan väggen.

Skeptikern har talat! 😛 (Men risken finns att jag provar lim på en ny studio längre fram i vår. Tills vidare skruvar jag fast saker...)

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

...och om det funkar med grönt lim borde det funka med gummiduk också, som limmas mellan gipsen 😎

Inte riktigt samma sak men jag använda faktiskt gummiduk som dämpare i inbyggnaden av ventilationen. Börjar jag därmed falla...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...