Jump to content
Annons

Hjälp med ljudisolering mellan två rum.


Daniel

Recommended Posts

det jag tycker ni borde ändra på ritningen är detta i k-rummet + att taket bör byggas plant så det inte blir lägre på ena sidan. det är bästa att sitta i en spegelsymetrisk position i rummet, oavsätt hur bra akustiken är, är den inte korekt får man iaf samma akustiska "fel" åt höger som åt vänster.

post-19551-1232758084_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Vi tänkte så från första början.

Men rummet blir ju spegelsymetriskt så som jag sitter nu med, dvs, samma akustiska fel både åt vänster och höger. Fördelarna som jag ser det är just det att jag undviker att få en glasruta på ena sidan av mig (och därmed undviker akustikt fel), samt att reflektionerna från sidorna kommer senare och inte lika tydligt eftersom avståndet blir längre (trodde jag).

Framförallt så tycker jag det verkar mycket mer inspirerande att ha två feta fönster framför sig, på en bred vägg. Det kommer att göra att jag uppfattar rummet större, att sitta mot den väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja helt klart så är nog inspirationen det absolut viktigaste!

Samma sak där egentligen. Snåla in på allt som går att ändra sen! Senare så kan ni ju sätt i ett innertak och vända bordet mot en kortvägg -OM det skulle uppstå problem.

Jag skulle också vilja ha ett fönster i studion att titta ut i. Nu siter jag iof en källare, så det kanske skulle vara trist att stirra in i en jordvägg? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jordvägg låter kanske inte så lockande, hehe.

Här är några bilder på lokalen. Dom är ganska dåliga, det kommer nya i byggtråden senare.

Så här ser förvarings utrymmet ut (sett åt vänster samt höger)

forvaringsngbas2ai2.jpg

forvaringsngbasck8.jpg

Som ni kanske ser så är det en gammal bastu.

Här har vi rummet som sedan ska bli kontrollrum och litet liverum:

från fönsterna:

frnfnster1mx9.jpg

fronfonster2ns3.jpg

Ett gammalt duschrum med ganska hyfsad takhöjd. De fönster ni ser i taket ska bommas igen. De läcker för mycket maskinljud från undervåning där de har en värme/el - central...

Mot fönsterna:

motfonsteruo6.jpg

mot förvaring/bastu:

frnlivekontrollrummotfonc1.jpg

mot replokalen/stora liverummet:

storarumdorrmellanga0.jpg

Det ser mindre ut på bilderna än vad det är.

Duschrummet som ska delas och bli kontrollrum och litet liverum är på 50 m2, förvaringen på 15 m2 och replokalen/stora liverummet är på 40 m2.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att blöta ner det du fogar emot i sånt fall. Annars kommer det torra träet/gipset att suga ur all fukt ur fogen, den torkar sedan för snabbt. Sen tar du en blöt svamp och rundar av fogen med, så minskar du sprickor också. Säkerligen är det sämre med tiden, men det går att utföra latexfogar som håller länge också.

När vi fogar renrumsutrustning är man noga med att dra isär det man fogar ett par millimeter, så man vet att fogen får tillräckligt inträngningsdjup. Jag drog isär mina gipsskivor lite av samma anledning.

Går det inte att foga med green glue då förresten? OM man köper en hink....och smetar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja man kommer nog ha att göra iaf.

Kan man foga med vanlig latexfog? Akustik fog kostar 80 kr för en tub, vanlig byggmax latexfog en tia. Behöver man 30 tuber så blir det ju lite skillnad i pris. 300:- eller 2400:-....

ja, jag har använt sikakryl, altså vanlig latexfog. det blir billigast att använda saker som fyller samma funktion men inte heter nått med akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja man kommer nog ha att göra iaf.

Kan man foga med vanlig latexfog? Akustik fog kostar 80 kr för en tub, vanlig byggmax latexfog en tia. Behöver man 30 tuber så blir det ju lite skillnad i pris. 300:- eller 2400:-....

ja, jag har använt sikakryl, altså vanlig latexfog. det blir billigast att använda saker som fyller samma funktion men inte heter nått med akustik.

Nackdelen med skitakrylen eller pisslatex från rusta, är att den lätt spricker om det ät torrt där den appliceras. bara kolla gamla fogar man gjort tidigare så ser man. därav skall man blöta ner allt. Faktiskt gärna klä fogen med gladpack, så den torkar långsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja man kommer nog ha att göra iaf.

Kan man foga med vanlig latexfog? Akustik fog kostar 80 kr för en tub, vanlig byggmax latexfog en tia. Behöver man 30 tuber så blir det ju lite skillnad i pris. 300:- eller 2400:-....

ja, jag har använt sikakryl, altså vanlig latexfog. det blir billigast att använda saker som fyller samma funktion men inte heter nått med akustik.

Nackdelen med skitakrylen eller pisslatex från rusta, är att den lätt spricker om det ät torrt där den appliceras. bara kolla gamla fogar man gjort tidigare så ser man. därav skall man blöta ner allt. Faktiskt gärna klä fogen med gladpack, så den torkar långsamt.

Sikakryl-S -är- akrylfog och akustikfog och är faktiskt billigare än jag minns. I alla fall på Bejierbygg http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=5465

Edit: Produktdeklaration http://www.sika.se/sikacryl-gp_sikacryl-s_.asp

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! det va billigt!

Rent principiellt är det tydligen bara skillnad i torktider mellan olika latexfogar. tricket är att ha långsamt torkande 🙂

Bra att du kollade priset Lee, faktiskt riktigt billigt!

Det man måste komma ihåg är att man skall lägga lite i taget och låta det torka emellan. Har man 3 lager gips så kan man inte bara fylla igen 4 centimeter och tro att det härdar. Lägg lite för varje lager istället. Och har en glipa både upp och ner som är ca 1 cm så ger de kanonresultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! det va billigt!

Rent principiellt är det tydligen bara skillnad i torktider mellan olika latexfogar. tricket är att ha långsamt torkande 🙂

Bra att du kollade priset Lee, faktiskt riktigt billigt!

Det man måste komma ihåg är att man skall lägga lite i taget och låta det torka emellan. Har man 3 lager gips så kan man inte bara fylla igen 4 centimeter och tro att det härdar. Lägg lite för varje lager istället. Och har en glipa både upp och ner som är ca 1 cm så ger de kanonresultat.

ja så gjorde jag, jag täta varända skarv och skruv i alla lager(4 lager gips på vissa ställen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det med andra ord inte så dyrt med fin-fogen. får fundera på det där faktiskt.

"Och har en glipa både upp och ner som är ca 1 cm så ger de kanonresultat. "

Är inte exakt med på vad du menar Lee. menar du att jag ska lämna en hel centimeters mellan rum mellan gips och golv på samtliga lager? Och likadant mot tak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det med andra ord inte så dyrt med fin-fogen. får fundera på det där faktiskt.

"Och har en glipa både upp och ner som är ca 1 cm så ger de kanonresultat. "

Är inte exakt med på vad du menar Lee. menar du att jag ska lämna en hel centimeters mellan rum mellan gips och golv på samtliga lager? Och likadant mot tak?

japp. Och foga gipset mellan varje lager, lämna kanske 4mm glipa för att gå ner fogen ordentligt. jag drog in skruven "för långt" också, så man fick lite fog på skallen.

Kom ihåg att försljuta skarvarna också, så att två lager inte skarvas på samma regel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det med andra ord inte så dyrt med fin-fogen. får fundera på det där faktiskt.

"Och har en glipa både upp och ner som är ca 1 cm så ger de kanonresultat. "

Är inte exakt med på vad du menar Lee. menar du att jag ska lämna en hel centimeters mellan rum mellan gips och golv på samtliga lager? Och likadant mot tak?

japp. Och foga gipset mellan varje lager, lämna kanske 4mm glipa för att gå ner fogen ordentligt. jag drog in skruven "för långt" också, så man fick lite fog på skallen.

Kom ihåg att försljuta skarvarna också, så att två lager inte skarvas på samma regel 🙂

Egentligen behöver man inte mer än ca 1/2 cm men gipset har en tendens att "hänga ner" när man pressar ihop gummit under reglarna och vips så står gipsskivorna på backen och man kunde lika gärna skitit i gummipackningen till reglarna. Så av säkerhetsskäl så tar jag till 1cm. Dessutom kan glipan inte vara för liten för då blir fogen för liten för att faktiskt röra sig.

Som Emulator sa, så se till att förskjuta alla skivor. Och dessutom spackla alla skarvar i alla lager. (Var det det Emulator menade med foga tro? För det är inte nödvändigt att använda fog istället för spackel i de vanliga gipsskarvarna. Men ibland är det bekvämt, till exempel skall det alltid vara fog i hörnorna.) Och gör det hela vägen ner till regeln (eller underliggande lager) annars är det inte lönt. Vanlig snabb målarspackling duger inte riktigt eftersom man får ett mycket tunnare gipslager rakt över reglarna i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag föredrar fogmassa när det skall vara tight. River man gamla vägger så brukar ju alltid spackel ligga som klotsar, sprucket och eländigt 🙂 Dessutom är det lättare att komma ner till regeln/underliggande lager med en fogspruta och några millimeters skarv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka gubbar! tack åter igen för tipsen. Mycket att tänka på är det! förresten, finns gummipackningen i olika tjocklekar? Om ja vilken tjocklek bör jag ta? enligt länken du skicka verkar de inte finnas i 145 bredd utan max 120. Gör det något om den är lite smalare än regleln? Man kanske kan lägga 120 och foga resten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att vara säker (nu börjar jag snart fråga om allt dumt)

Men jag tänkte ha lite tomma rör för att dra sladdar i i efterhand.

1 till midi

4 st till lurar

4 st till övriga prylar, de kommer att vara tomma, men man kommer säkert på nåt kul att dra genom dem.

Funkar sådana här vanliga rör:

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-29645.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att vara säker (nu börjar jag snart fråga om allt dumt)

Men jag tänkte ha lite tomma rör för att dra sladdar i i efterhand.

1 till midi

4 st till lurar

4 st till övriga prylar, de kommer att vara tomma, men man kommer säkert på nåt kul att dra genom dem.

Funkar sådana här vanliga rör:

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-29645.aspx

ja men dom är kanske inte tillräckligt grova för audio kabel. men det är bättre med en sån där än en slät slang efter som ljudet får lite stårare igenom.

xlr kontakter bör av hane i k-rummet och hona i liverummet.

annars kan du sätta in några Multipinkontakter i väggen. då behöver du bara bygga en till box och kabel med Multipinkontakt när/om du behöver mer uttatg.

http://www.thomann.de/se/multipin_kontakt_uttag.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vi ska inhandla imorgon är reglar, dämpningen under reglarna samt skruv. Eftersom man måste skruva reglarna ner i vägg och i golv så undrar jag om man måste ha någon särskild skruv till detta, eller om vi bara kan köra på det som snickaren brukar använda.

Vad jag alltså undrar (för att förtydliga då jag skriver som en apa) om dom behöver vara speciella på något vis, så att ljudet inte går vidare genom skruvarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg i ett forum på johnlsayers (tror det var på det forumet?) att man körde med långa vanliga skruvar, i hål som var borrade större än skruven, sedan lade de en stor bricka av gummi först, och sen en stålbricka ovanpå den, och skruvade fast regeln med klämförband på så sätt. Tror nog att de gluttade i lite fog i hålet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg i ett forum på johnlsayers (tror det var på det forumet?) att man körde med långa vanliga skruvar, i hål som var borrade större än skruven, sedan lade de en stor bricka av gummi först, och sen en stålbricka ovanpå den, och skruvade fast regeln med klämförband på så sätt. Tror nog att de gluttade i lite fog i hålet också.

Så gjorde jag med stålreglarna (eller skenorna egentligen). Borra ett hål i både skena och betonggolv, sen igenom med en skruv med gummibussning och bricka som håller fast skenan mot golv och tak.

Man behöver inte egentligen skruva dit golvregeln, väggen blir tung nog till att inte flytta sig i alla fall. Men medan man bygger tycker nog byggaren det är roligare att få dra fast det som går och då är bricka och gummibussning himla bra att ha. Det gäller inte minst den vägg som skall vara mot liverummet eftersom den inte har sidoväggar att använda som stöd. Och få en hel vägg med den regelstorleken och tre lager gips får nog den tuffaste att uttrycka ett "Aj liksom".... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...