Jump to content
Annons

Hjälp med ljudisolering mellan två rum.


Daniel

Recommended Posts

Vad gäller ventilation så kommer vi inte att dra det igenom dubbelväggen, utan i sådanafall genom förvaringsutrummet (rummet bakom liverum och kontrollrum)

Det är i så fall in. Var skall luften ut då?

Löda, ja... Blir oftast dyrare. Och sedan kunnandet... Jag, Claes och en back öl kanske kan lösa det. 😛

Har en idé om ventilationen, men då måste jag veta var aggregat och in och utlopp är. Har en liten annan lösning på väggarna också. Man kass som man är på Sketchup får man väl greppa papperet och pennan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Kan man inte göra ett nytt hål i fasaden, under där det redan sitter ett och ha ett utsug där?

En annan lösning på väggar är välkommen, likaså idén om ventilationen. Det är bara det att jag inte har någon aning om vad ett aggregat är. Inte in och utlopp heller, men det kanske vi kan ta med vaktmästaren.

Papper och pennversionen går precis lika bra som sketchup!

Vi sticker till byggmax och köper bl.a. reglar (145 som du sade) nu i helgen. Kommer vi ha någon nytta av de plåtreglarna (z-profil) som vi redan skaffat eller ska vi lägga ner dom helt?

Om någon hittat stenull billigt i malmö området så får ni gärna säga till!

Var köper man förresten "gummimattan" man har under reglarna så att de inte har direkt kontakt med betongväggarna, golv och taket? Och vad kallas den?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

gummitätning alltså! Fyndigt! Snickaren var med på att använda 145 träreglar, men tyckte det var smidigast att köra plåtskenor i tak och golv. Finns det några negativa aspekter med att använda detta? I sådana fall finns det ju stålskenor som redan har gummi på från början som man kan köra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

gummitätning alltså! Fyndigt! Snickaren var med på att använda 145 träreglar, men tyckte det var smidigast att köra plåtskenor i tak och golv. Finns det några negativa aspekter med att använda detta? I sådana fall finns det ju stålskenor som redan har gummi på från början som man kan köra med.

detta:

http://www.vibratec.se/data_sheets/new_dat...ets/ISO-LAT.pdf

tror det kosta 300kr/m eller om det var 300kr för 3 meters längder.

Link to comment
Dela på andra sajter

gummitätning alltså! Fyndigt! Snickaren var med på att använda 145 träreglar, men tyckte det var smidigast att köra plåtskenor i tak och golv. Finns det några negativa aspekter med att använda detta? I sådana fall finns det ju stålskenor som redan har gummi på från början som man kan köra med.

detta:

http://www.vibratec.se/data_sheets/new_dat...ets/ISO-LAT.pdf

tror det kosta 300kr/m eller om det var 300kr för 3 meters längder.

Får vi kolla på nästa gång det är dags för flytande golv. Såg rätt fräckt ut och var inte så fasligt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

gummitätning alltså! Fyndigt! Snickaren var med på att använda 145 träreglar, men tyckte det var smidigast att köra plåtskenor i tak och golv. Finns det några negativa aspekter med att använda detta? I sådana fall finns det ju stålskenor som redan har gummi på från början som man kan köra med.

Vid golvet kan jag egentligen inte se några problem. Däremot vid taket kan vi komma att få problem om det visar sig att flankningen (läckaget) genom taket är för stort och vi bygger ett innertak. Då är det bra att ha något att skruva i...

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då vet jag, man tackar. Var förresten och kikade på dörrarna som jag pratade om för dig Lee. För det första så var de ganska sneda och slitna och för det andra var de bara 30 dB...

De hade fina swedoor s7 för 500 spänn (40 dB) men utan karm. Karmen kostar ny 1500 kr, problemet är bara att det tog fem veckor att få hem dem för byggföretagen, vilket är lite väl länge. Så håll gärna ögon och öron öppna vad gäller dörrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jag förstår att du blir avis Hellhoff!

Nu ska det beställas sladd.

1 st 30 meters 24/8 XLR multikabel

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mc_248_multicore.htm

1 st 6 kanals 15 meters XLR multikabel

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mc_6_multicore.htm

2 st Högtalarkabel 20 meter

http://www.thomann.de/se/cae_13220_lautsprecherkabel.htm

1 st högtalarkabel 10 meter

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spp21510.htm

1 ST midikabel 15 meter

4 st sladdar till hörlurar (stereotele-hona -> stereotele-hane)

Eftersom budgeten är knapp så får det bli billigast möjligast. Som jag förstått det vad gäller dessa typer av sladdar så påverkas inte ljudkvaliteten av en billigare kabel, däremot så kanske de håller sämre. Fast installation hade såklart varit snyggare, men dyrare och jag gillar att man kan flytta runt sladdarna. När de inte används så hänger det krokar på väggen som man lindar sladdarna kring.

Anledningen till att det är två st multi xlr är att vi vill kunna spela in både i lilla rummet och stora samtidigt. Man flyttar den stora multin och spelar in trummor i stora rummet och kanske har nån gitarrlåda i det mindre.

Verkar det vettigt eller är jag helt ute och cyklar? Rekommenderar ni något annat? Totalkostnaden för detta blir ungefär 4 000 kr.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Har förresten hittar dörrar. Blev lite dyrare än vad jag tänkt, men de får det väl vara värt. Två st swedoor S7,brandklass EI30, ljudklass 40dB. Det står 35 dB på dem, men man räknar tydligen annorlunda nu eller nåt. 40 ska de tydligen vara iaf.

Det går väl regla, isolera och gipsa utan att fästa karmen. Det äcker väl att veta hur bred den är?

2000 kr inkl karm st.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, du har tur du, jag vill också ha Lee till min studio för tips om hur jag ska bygga, men jag bor ju typ 70 mil bort. 🙁

Tågbiljetter OCH kaffe + kaka, Lee? *skrattar*

Sandviken är lite väl ur spår för att man bara skall kunna svänga förbi. Men har du inte bråttom så kanske det blir en tur på bågen framåt senvåren/sommaren. Och då kan man ju hälsa på Crunch på vägen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förresten hittar dörrar. Blev lite dyrare än vad jag tänkt, men de får det väl vara värt. Två st swedoor S7,brandklass EI30, ljudklass 40dB. Det står 35 dB på dem, men man räknar tydligen annorlunda nu eller nåt. 40 ska de tydligen vara iaf.

Det går väl regla, isolera och gipsa utan att fästa karmen. Det äcker väl att veta hur bred den är?

2000 kr inkl karm st.

Du vet vad du beställer för karm och då vet snickaren måttet på dörrhålet. Och tight skall det vara... Grattis till dörrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jag förstår att du blir avis Hellhoff!

Nu ska det beställas sladd.

1 st 30 meters 24/8 XLR multikabel

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mc_248_multicore.htm

1 st 6 kanals 15 meters XLR multikabel

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mc_6_multicore.htm

2 st Högtalarkabel 20 meter

http://www.thomann.de/se/cae_13220_lautsprecherkabel.htm

1 st högtalarkabel 10 meter

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spp21510.htm

1 ST midikabel 15 meter

4 st sladdar till hörlurar (stereotele-hona -> stereotele-hane)

Eftersom budgeten är knapp så får det bli billigast möjligast. Som jag förstått det vad gäller dessa typer av sladdar så påverkas inte ljudkvaliteten av en billigare kabel, däremot så kanske de håller sämre. Fast installation hade såklart varit snyggare, men dyrare och jag gillar att man kan flytta runt sladdarna. När de inte används så hänger det krokar på väggen som man lindar sladdarna kring.

Anledningen till att det är två st multi xlr är att vi vill kunna spela in både i lilla rummet och stora samtidigt. Man flyttar den stora multin och spelar in trummor i stora rummet och kanske har nån gitarrlåda i det mindre.

Verkar det vettigt eller är jag helt ute och cyklar? Rekommenderar ni något annat? Totalkostnaden för detta blir ungefär 4 000 kr.

Blir nog bra. Ni verkar ha tänkt igenom det hur som helst. Om det kan vara till någon hjälp så har jag en sådan här ouppackad hemma. http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mstud...ticorekabel.htm Trodde jag skulle få nytta av den, men det blir egna kablar istället. Har ni ingen nytta av den så handla det ni skall på T-butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Tunga as med fyra gångjärn. Borde stoppa en del iaf! Jag kollade förresten upp multikabeln du nämnde. Det är säkert jättebilligt och prisvärt men blev tyvärr mer än dubbelt så dyrt. För att ha råd med det måste man minst vara programmerare känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sandviken är lite väl ur spår för att man bara skall kunna svänga förbi. Men har du inte bråttom så kanske det blir en tur på bågen framåt senvåren/sommaren. Och då kan man ju hälsa på Crunch på vägen! 😱

Du är väldigt välkommen om så är fallet. 😄 Det börjar bli studio utrustningsmässigt, men inte byggnadsmässigt och jag är så förvirrad. Det känns som de problem jag har är för knepiga att beskriva i text, så jag har länge funderat på att lägga upp ett litet filmklipp där jag pratar och visar, men hjälp på plats av någon som kan peka och vet vore ju guld.

Daniel: Lycka till med bygget, det blir nog kanon det där! 😄 Skapa gärna en tråd med bilder, sånt är grymt! 🙂

Redigerat av Hellhoff
Link to comment
Dela på andra sajter

sitter och planerar inköp lite grann nu. På byggmax finns det två gipsplattor som är aktuella, antingen "ekonomi" eller den vanliga. Måtten är exakt de samma (även tjocklek) däremot så skiljer vikten. Ekonomi väger 24,7 kilo och den vanliga 27 kilo. Det kan väl inte vara så jäkla stor skillnad?

Kan man inte köra på ekonomi, ni som vet?

Det blir ju trots allt en liten besparing eftersom det är ganska mycket gips som ska upp..

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter och planerar inköp lite grann nu. På byggmax finns det två gipsplattor som är aktuella, antingen "ekonomi" eller den vanliga. Måtten är exakt de samma (även tjocklek) däremot så skiljer vikten. Ekonomi väger 24,7 kilo och den vanliga 27 kilo. Det kan väl inte vara så jäkla stor skillnad?

Kan man inte köra på ekonomi, ni som vet?

Det blir ju trots allt en liten besparing eftersom det är ganska mycket gips som ska upp..

jag hade kört på den billiga. Skruva upp ett lager till vid behov, när du har en massa pengar liggandes :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter vettigt. Känns som att 50 000 kronors budgeten kommer att spricka rejält så minsta besparing är skön. Tack ska du ha!

ja, men spara på rätt ställen. tex golvet bir nog rätt dyrt om ni kör på vibratec reglarna, så där kan ni spara genom att göra nått annt typ av flytande golv. jag la in celplast/frigolit och spånskiva på det(+faom & klick golv), tycker det blev bra. virke går åxå att spara in på, kanske kan hitta nån billig brädhög på blocket, eller hos nått sågverk. det mästa funkar så länge det är rakt/torrt/friskt virke. jag kyckades regla upp hela studion för 500kr. begagnade dörrar osv. men verme/ventilation/el bör man inte köra budget lösnigar på, rätt tråkiga saker men viktigt ändå.

inga bdget instalations kablar/kontakter(ljud), använd atså tex neutrik konakter och kvalitets kabel. sän kan ni skita i alla lösa kablar(mick/instrument osv) till senare.

tänk på akustiken redan nu, till exempel kanske att dörrar/fönster bör placeras ungefär en meter från hörn så ni kan få dit basfällor. som sagt tänk mycket på akustiken nu så slipper ni massa tok lösningar i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Jag Har redan flyttat på dörrarna på ritningen just p.g.a. den anledning (för att få plats med basfällor i hörnen) dock har jag bara flyttat dem en halvmeter ut från vägg. Räcker inte det tror du?

Golvet ska vi inte flyta alls.

Vi skippar ruta av kostnads skäl och för att det blir enklare att dämpa upp rummet utan ytterligare en ruta som ger reflektioner. Dessutom blir det ingen risk för ljudläckage nu.

under de reglar som möter golv och tak kommer vi att använda den "gummiremsa" som Lee länkade till tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En halvmeter är lite snålt tror jag 🙂 om du väljer att göra superchunks (du vet när man delar på isoleringsskivor i tre snitt så att ett helt hörn fylls av isoleringen...) så är ju kortsidan på isoleringen upp tilll 600 mm (stålregelisolering) eller 565 (för träreglar).

Sätt dörren 700 mm ifrån, så har du plats för ett snyggt dörrfoder också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...