Jump to content
Annons

När jag sover skapar jag bäst


Frekvens

Recommended Posts

Har varit med om denna otroligt osmidiga händelse två gånger.

Det är natt, jag sover och jag drömmer. I drömmen hör jag en låt, minsta lilla melodi, fras, baslinje, fill, uppbyggnad, arr, text, hela skiten. Och det är hits båda gångerna, det är jag nästan säker på. Om inte är det hyffsat bra låtar :-)

Jag skriver såklart ner allt, nynnar in melodier och lämnar små anmärkningar på mobilen... - i drömmen!!!

Jag drömmer att jag vaknar och gör det jag egentligen borde gjort om jag vaknat på riktigt.

Vafan beror det här på? Att jag vaknar lite grann, tänker tanken men somnar snabbt om och utför det i en tätt följande dröm?

Någon som har samma sak?

Som sagt har det hänt vid två tillfällen och jag har aldrig grämt mig så mkt i hela mitt liv som jag gjort när slutligen vaknat på morgonen och insett att jag gått miste om allt. Kan man lära sig att disciplinera sig mer och ta vara på sånt här, eller hör det till att det ska rinna bort?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Att du gör det i drömmen istället för i vaket tillstånd har med energier att göra. Är man trött är det lätt att man tror sig göra det i vaket tillstånd. Har man hållit på med drömmar så är det här också vanligt att man skriver ned drömmen i dröm istället och sen vaknar man och minns inte allt. Eller värst, minns bara att man allra sist skrev ned drömmen i drömmen. Vi vaknar alltid i en drömcykel eller efter att den har tagit slut. Den första varar cirka 10-15 minuter medan de sista, om man nu sover ca 8 timmar, runt 30 minuter. Så det blir mellan 4-5 drömcykler per natt. Ju längre man sover desto lättare är det att minnas.Det är oftast bara några sekunder som man vaknar efter en dröm och oftast minns vi inte att vi vaknat. Men det är därför vi kommer ihåg vissa drömmar. Komma ihåg alla går inte. Vad du kan göra är att lägga mobilen vid sängen och intala dig själv att du ska vakna nästa gång du drömmer du hör bra musik i dröm. Det kan ta ett tag. Det gäller ha tålamod. Är man för trött är risken just som sagt var att man inte orkar fysiskt och istället gör det i drömmen.

Själv har jag alltid hört låtar av och till i drömmar. Inga som jag tyckt dock vara speciellt märkvärdiga. Kanske bara jag som tycker så och andra att det skulle vara en hit? Tja, vad vet man? Sen är det inte ovanligt att jag hör någon känd låt men med andra som spelar och sjunger den. Sist var det en Ozzylåt som sjöngs av en tjej. En ganska så medioker cover. Nåväl hoppas du har fått lite mera och bättre info. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, vackert!

Dom kan vara fruktansvärt inspirerade, gäller bara att ta vara på dom som sagt.

Tycker det är intressant att du drömmer om att skriva musik, jag uppfattar det som att det är väldigt tydliga drömmar också.

Hjärnan är ju en fruktansvärt kraftfull manick, och om den får fria spel regler som i tex drömmar så kan man åstadkomma i princip hur bra/avancerade grejer som helst.

Ta vara på det!

/stonerbox

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar oftast drömma om ljusgröna och orangeröda maskar som krälar runt min sängram.

Eller så drömmer jag om 10-12 cm långa smådjävlar med eldgafflar och horn i pannan och svettblanka pannor som tuggar i sig mitt kött... där jag ligger i paralyserat tillstånd.

Har inte så mycket med musik att göra, tror jag?!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag brukar oftast drömma om ljusgröna och orangeröda maskar som krälar runt min sängram.

Eller så drömmer jag om 10-12 cm långa smådjävlar med eldgafflar och horn i pannan och svettblanka pannor som tuggar i sig mitt kött... där jag ligger i paralyserat tillstånd.

Har inte så mycket med musik att göra, tror jag?!

Nä snarare mer en precognition av ditt öde i livet efter detta. Verkar bli en helvetes massa kol för dig att skotta. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant och spännande. Det får du försöka ta till vara på. Jag kommer inte ihåg men tror det vara Darwin eller nån annan liknande använde en kula som han höll i handen utanför sängen när han skulle sova. Kulan trillade ner på golvet och väckte honom och han fick många idéer på det viset. Så går skrönan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har hänt ett par gånger. Fast då i dvalan mitt emellan sova och vaken. Och då har jag vaknat till och tagit tag i gitarren och plitat ner det på papper eller spelat in det på kassett. Men inte fan blev det en hit av det ändå 🥰

Jag har gjort så nån gång också.. Råkat vakna när idén fanns kvar och drog igång en inspelning direkt. Grejen är att ens omdöme inte är riktigt kristallklart när man ligger och sover, i alla fall inte mitt, musiken jag lyckats drömma ihop är helt enkelt ren skit.. Även om jag i drömmen tycker den är genialisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Intressant och spännande. Det får du försöka ta till vara på. Jag kommer inte ihåg men tror det vara Darwin eller nån annan liknande använde en kula som han höll i handen utanför sängen när han skulle sova. Kulan trillade ner på golvet och väckte honom och han fick många idéer på det viset. Så går skrönan.

Nej det var inte Darwin utan en uppfinnare. Om jag inte minns helt fel var Thomas Edison.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant och spännande. Det får du försöka ta till vara på. Jag kommer inte ihåg men tror det vara Darwin eller nån annan liknande använde en kula som han höll i handen utanför sängen när han skulle sova. Kulan trillade ner på golvet och väckte honom och han fick många idéer på det viset. Så går skrönan.

Nej det var inte Darwin utan en uppfinnare. Om jag inte minns helt fel var Thomas Edison.

Det borde uppfinnas en konverterare mellan hjärnvågor till midi/audio-interface. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort så nån gång också.. Råkat vakna när idén fanns kvar och drog igång en inspelning direkt. Grejen är att ens omdöme inte är riktigt kristallklart när man ligger och sover, i alla fall inte mitt, musiken jag lyckats drömma ihop är helt enkelt ren skit.. Även om jag i drömmen tycker den är genialisk.

Precis, man kan aldrig vara säker på att det är så bra som man tror när man drömmer.

Annars brukar jag drömma att jag går upp och äter frukost och borstar tänderna osv, bara för att vakna fem minuter senare. Eller drömma att jag är försenad till skolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det var en artikel i illustrerad vetenskap. Olika metoder som olika berömdheter gjorde med samma syfte, att komma i kontakt med alphavågor mellan vaket och sömntillstånd.

Var inte det surrealisterna som höll på med sånt där? Dali och kompani...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har för mig att det var en artikel i illustrerad vetenskap. Olika metoder som olika berömdheter gjorde med samma syfte, att komma i kontakt med alphavågor mellan vaket och sömntillstånd.

Var inte det surrealisterna som höll på med sånt där? Dali och kompani...

Jodå. De använde det hypnogoga tillståndet som det kallas, tillståndet mellan vaket och sömn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...