Jump to content
Annons

StÀmma Gitarr I C Med Seiko Sat100


Stonerbox

Recommended Posts

Hej gott folk! 😑

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvÀn nÀr jag fyllde Är (Tackar tackar!). Dock stÀmmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gÄng jag ska stÀmma sÀg, tjockaste strÀngen sÄ hamnar mÀtaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Trodde sĂ„na hĂ€r problem bara var med mjukvara. StĂ€mmer alltid med ampeg svx tuner. Försöker man anvĂ€nda den i toneporten gĂ„r det bra med sisĂ„dĂ€r fyra strĂ€ngar. Sen fĂ„r den bara tuppjuck. 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r dĂ€rför man ska stĂ€mma med Guitar pro som jag 😄

Jo visst! Jag stĂ€mmer i Ap Guitar tuner i datorn men det vore skönt att ha en utan för datorvĂ€rlden ocksĂ„ 🙂

Trodde sĂ„na hĂ€r problem bara var med mjukvara. StĂ€mmer alltid med ampeg svx tuner. Försöker man anvĂ€nda den i toneporten gĂ„r det bra med sisĂ„dĂ€r fyra strĂ€ngar. Sen fĂ„r den bara tuppjuck. 😎

Hm.. Det Ă€r sĂ„ skumt att det finns tillverkare som gör stĂ€mmare som inte gĂ„r att stĂ€mma alla pĂ„. Kass! 😄🙂

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej gott folk! 🙂

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvÀn nÀr jag fyllde Är (Tackar tackar!). Dock stÀmmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gÄng jag ska stÀmma sÀg, tjockaste strÀngen sÄ hamnar mÀtaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Bara ett inlÀgg dÀr,

ska man sÀga B eller H?

B kĂ€nns ju lite mer vettigt 😄

Funderade lite pĂ„ det idag, jag sĂ€ger dock B, sa H förut dĂ„ jag hade en gammal lĂ€rare 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej gott folk! 😎

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvÀn nÀr jag fyllde Är (Tackar tackar!). Dock stÀmmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gÄng jag ska stÀmma sÀg, tjockaste strÀngen sÄ hamnar mÀtaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Bara ett inlÀgg dÀr,

ska man sÀga B eller H?

B kĂ€nns ju lite mer vettigt 🙂

Funderade lite pĂ„ det idag, jag sĂ€ger dock B, sa H förut dĂ„ jag hade en gammal lĂ€rare 🙂

Det luktar sidospÄr!!

Tycker man fÄr kalla vad som.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej gott folk! 😄

Jag fick en Seiko Sat100 av min flickvÀn nÀr jag fyllde Är (Tackar tackar!). Dock stÀmmer jag ju i C och det verkar den inte gilla alls.

Varje gÄng jag ska stÀmma sÀg, tjockaste strÀngen sÄ hamnar mÀtaren i ett twilight land mellan D och H (tror jag).

Skumt eller?

Bara ett inlÀgg dÀr,

ska man sÀga B eller H?

B kĂ€nns ju lite mer vettigt 😉

Funderade lite pĂ„ det idag, jag sĂ€ger dock B, sa H förut dĂ„ jag hade en gammal lĂ€rare 😉

SĂ€ger sjĂ€lv alltid B. Har fortfarande inte fattat varför man inte har tagit bort H. Totalt ologiskt att man införde det. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr du har sÄ lÄgt stÀmt sÄ stÀll in stÀmapparaten i elbas-lÀge om det finns pÄ den?

Fangus: B Ă€r korrekt nu för tiden. Men frĂ„gar du mĂ„nga Ă€ldre personer sĂ„ spelar dom ofta Bb dĂ„. Det gĂ„r alltid att komma överens nĂ€r man spelar ihop, bara man talar om hur det ska tolkas. VĂ€rre om man inte gör det. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Bara ett inlÀgg dÀr,

ska man sÀga B eller H?

B kĂ€nns ju lite mer vettigt 😆

Funderade lite pĂ„ det idag, jag sĂ€ger dock B, sa H förut dĂ„ jag hade en gammal lĂ€rare 😛

Den hĂ€r diskussionen kan hĂ„lla pĂ„ hur lĂ€nge som helst och det finns inget som Ă€r mer rĂ€tt eller fel, eller mer eller mindre logiskt Ă€n det andra. VĂ€ldigt generaliserat tror jag man kan sĂ€ga att H och B anvĂ€nds mer av klassiska musiker medan jazzmusiker oftare sĂ€ger B och Bb. För att helgardera sig kan man ju köra med H och Bb 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Bara ett inlÀgg dÀr,

ska man sÀga B eller H?

B kĂ€nns ju lite mer vettigt 😛

Funderade lite pĂ„ det idag, jag sĂ€ger dock B, sa H förut dĂ„ jag hade en gammal lĂ€rare 😄

Den hĂ€r diskussionen kan hĂ„lla pĂ„ hur lĂ€nge som helst och det finns inget som Ă€r mer rĂ€tt eller fel, eller mer eller mindre logiskt Ă€n det andra. VĂ€ldigt generaliserat tror jag man kan sĂ€ga att H och B anvĂ€nds mer av klassiska musiker medan jazzmusiker oftare sĂ€ger B och Bb. För att helgardera sig kan man ju köra med H och Bb 😎

Eller BH 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...