Jump to content
Annons

Nästa steg i hemmastudion?


PeteK

Recommended Posts

Tjena!

Jag håller sakterliga på att uppgradera mina prylar hemma.

Just nu kör jag med följande prylar:

- Cubase SX3, still going strong..

- Fostex PM-1 monitorer

- M-audio Delta 1010lt

- Pod XT Live för gura

- Superior drummer 2

- StudioProjects VBT1 + AKG Perception 100

- Ibanez RG guror o Soundgear basar, givetvis. 😄

Resultaten jag får nu låter hyffsat ok. Men nästa steg i evolutionen är kommen.

Första steget är att byta ut ljudkortet mot RME Fireface 400.

Min fråga lyder:

Vad skulle ni tycka va nästa naturliga steg i evolutionen?

Tips mottages med största möjliga intresse. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad har du för dator?

Köpa en fin rör mic kanske 😄. Röde K2? Eller någon sennheiser kanaske.

Kör med en vanlig PC, sen vad innheållet i den är kan man ju alltid fråga sig. :rolleyes:

2 gb ram, dual core processor av nåt slag.

Det är inte så jätte ofta jag lägger sång, om sanningen ska fram .

Jag borde ha skrivit mer ingående vad jag stävar efter.

Mitt mål är att få fram mer fetma i gurorna.

krävs det en hårdvaru kompressor för det?

Eller nånting annat.

Alla tips är dock välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för dator?

Köpa en fin rör mic kanske 😄. Röde K2? Eller någon sennheiser kanaske.

Kör med en vanlig PC, sen vad innheållet i den är kan man ju alltid fråga sig. :rolleyes:

2 gb ram, dual core processor av nåt slag.

Det är inte så jätte ofta jag lägger sång, om sanningen ska fram .

Jag borde ha skrivit mer ingående vad jag stävar efter.

Mitt mål är att få fram mer fetma i gurorna.

krävs det en hårdvaru kompressor för det?

Eller nånting annat.

Alla tips är dock välkomna.

Då du använder såpas lite kraft så behvs det kanske inte så jätte bra dator dåe.

Vad du ska ha för det får någon annan svara på. Bli bättre i Cubase skulle jag anta med. Testa med en bättre mic skulle jag satsa på. Mica stärkaren också.

Kunskap

///

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt mål är att få fram mer fetma i gurorna.

krävs det en hårdvaru kompressor för det?

Eller nånting annat.

Alla tips är dock välkomna.

Har du testat Revalver MKIII, Metal Amp Room, Amplitube Metal eller dylikt? Testat att ta bort caben på din pod och köra impulser?

Iofs ser jag ingen anledning varför du inte skulle kunna få till feta gitarrer med den utrustningen du har. Men det är ju i förstärkarsimen och mixningen som den största skillnaden ligger trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

PM-1:orna skulle jag byta ut omedelbart.

Dom blir man väldigt trött i öronen av.

Detdär är väl väldigt individuellt. Den finns monitorer som jag inte står ut med som andra stormtrivs med och tvärt om.

+1

En kompis kör med Mackie HR824 som han avgudar men jag står inte ut med dem. Diskanten skär sönder mina trumhinnor. Smaken är som baken.....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lyssningen gör inte att man får fetare gitarrer.

En gitarrförstärkare och mick eller dom pluggar som Rainydays pratar om kan göra skillnad för ditt gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lyssningen gör inte att man får fetare gitarrer.

Ahaa så det är med fingrarna du känner fetare gitarrer och inte med öronen? 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Lyssningen gör inte att man får fetare gitarrer.

En gitarrförstärkare och mick eller dom pluggar som Rainydays pratar om kan göra skillnad för ditt gitarrljud.

Ahaa så det är med fingrarna du känner fetare gitarrer och inte med öronen? 😎

Precis så, chips och feta gitarrer. Smakar inte fett men fingrarna blir feta när man rör vid dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för dator?

Köpa en fin rör mic kanske 😆. Röde K2? Eller någon sennheiser kanaske.

Kör med en vanlig PC, sen vad innheållet i den är kan man ju alltid fråga sig. 😎

2 gb ram, dual core processor av nåt slag.

Det är inte så jätte ofta jag lägger sång, om sanningen ska fram .

Jag borde ha skrivit mer ingående vad jag stävar efter.

Mitt mål är att få fram mer fetma i gurorna.

krävs det en hårdvaru kompressor för det?

Eller nånting annat.

Alla tips är dock välkomna.

Jag kör RANE kompressor på gitarrens mickning både live o i studio. Låter kalas om man inte har för mycket av det goa. Kompressor direkt på gitarrsladen, eller på förstärkarns send o return tycker jag är sämre, det är jag hellre utan. På en bluesplatta vi gjorde la teknikern gitarren genom en Behringer rörkompressor, det lät bra, ahn plattade ut det hela aningens för mycket bara. En rörkompressor kanske vore guld på gitarr. Men hur mycket kostar en bra sån?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vad har du för dator?

Köpa en fin rör mic kanske 😲 . Röde K2? Eller någon sennheiser kanaske.

Kör med en vanlig PC, sen vad innheållet i den är kan man ju alltid fråga sig. 🙂

2 gb ram, dual core processor av nåt slag.

Det är inte så jätte ofta jag lägger sång, om sanningen ska fram .

Jag borde ha skrivit mer ingående vad jag stävar efter.

Mitt mål är att få fram mer fetma i gurorna.

krävs det en hårdvaru kompressor för det?

Eller nånting annat.

Alla tips är dock välkomna.

Jag kör RANE kompressor på gitarrens mickning både live o i studio. Låter kalas om man inte har för mycket av det goa. Kompressor direkt på gitarrsladen, eller på förstärkarns send o return tycker jag är sämre, det är jag hellre utan. På en bluesplatta vi gjorde la teknikern gitarren genom en Behringer rörkompressor, det lät bra, ahn plattade ut det hela aningens för mycket bara. En rörkompressor kanske vore guld på gitarr. Men hur mycket kostar en bra sån?

Har du instrument ingång på kompressorn?

Och kompressorn får tilläckligt med signal att jobba med när du kör rätt in i från gitarren?

Om det inte finns instrumentingång så borde diskanten ta stryk om du kör via kompressorn.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för dator?

Köpa en fin rör mic kanske 😲 . Röde K2? Eller någon sennheiser kanaske.

Kör med en vanlig PC, sen vad innheållet i den är kan man ju alltid fråga sig. 🙂

2 gb ram, dual core processor av nåt slag.

Det är inte så jätte ofta jag lägger sång, om sanningen ska fram .

Jag borde ha skrivit mer ingående vad jag stävar efter.

Mitt mål är att få fram mer fetma i gurorna.

krävs det en hårdvaru kompressor för det?

Eller nånting annat.

Alla tips är dock välkomna.

Jag kör RANE kompressor på gitarrens mickning både live o i studio. Låter kalas om man inte har för mycket av det goa. Kompressor direkt på gitarrsladen, eller på förstärkarns send o return tycker jag är sämre, det är jag hellre utan. På en bluesplatta vi gjorde la teknikern gitarren genom en Behringer rörkompressor, det lät bra, ahn plattade ut det hela aningens för mycket bara. En rörkompressor kanske vore guld på gitarr. Men hur mycket kostar en bra sån?

Har du instrument ingång på kompressorn?

Och kompressorn får tilläckligt med signal att jobba med när du kör rätt in i från gitarren?

Om det inte finns instrumentingång så borde diskanten ta stryk om du kör via kompressorn.

Öh... Jag kör den ju inte direkt på gitarrsladden, å de skrev jag med. Jag kör den på insert i pa-mixern. Kompressorn har enbart XLR kontakter. Kompressor direkt på gitarrsladen har jag aldrig gillat, även om stompboxen är anpassad för det.

Tascams support har förklarat hur jag, om jag vill kan koppla in den på portan och köra ljudet genom den, när jag bouncar ett spår. Ska då även prova att köra gitarrens mickning först genom pa-mixern och kompressorn och sen till portan. Live har jag ruggigt bra ljus i Fenderstärkaren, ut i PAt blir det nästan ännu bättre, så kompressorn gör sitt till.

Utan kompressor blir det för starkt ut med stallmicen o wahwahan i bott plus både dist o fuzz. Och drar jag ner på gitarren för att få renare ljud försvinner den i resten av ljudbilden.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

det jag kommer att tänka på är en channelstrip med kompressor och kanske eq, har själv en focusrite trakmaster pro och den kopplar jag även ut monitorerna genom.

sen skulle ett UAD-2 kort med lite bra pluggar kunna vara något du har nytta av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen...

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att micka upp stärkaren. (trots att jag är med i föreningens styrelse 😮 )

Så med andra ord är det Podden som gäller.

Svar till tipsarna:

- Monitorerna är jag nöjd med.

- Kunskapsnivån är inte topp-notch, men den blir bättre varje dag.

- Nej, ingen keyboard, men den kommer... Lirar ju trots allt gitarrbaserad musik (METAL! 😎 )

- Jag har kanske prylar till att få gurorna att låta ok, men det kan väl alltid bli bättre??

Det jag sökte efter kvarstår.

Rent konkret, utan att ifrågasätta ifall jag har ett akustiskt korrekt utrymme att lira in i, om mina kunskaper räcker,

eller om mina monitorer låter bu eller bä...

Vad skulle va en bra investering för att få gurorna att låta FETARE?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle va en bra investering för att få gurorna att låta FETARE?

Alltså, "fett" är ju ett lika subjektivt begrepp som "varmt" och "tungt". Det är svårt för oss att ge fingevisningar om hur du får till ditt ljudideal när vi inte vet vart du står idag och exakt vart du vill komma, men jag gav ju ett par exempel på vägar som du kan prova.

1. Testa att stänga av cab-modelleringen på din Pod och använd en impulsfil istället. Det finns några schyssta som är helt gratis att ta hem, så det kostar inget att testa.

Två samlinga gratisimpulser som jag tycker är bra är guitarhack och framförallt Brohymns impulser på guitarampmodeling.com. De kan göra under för modellerade gitarrförstärkare.

2. Testa en annan ampsim. Jag har sett mången metalgitarrister svära på Revalver MKIII, så har du inte testat den bör du kanske ge den ett försök. Men testa även de andra två jag länkade till om du inte är nöjd med Revalver.

Sedan tycker jag mixen gör otroligt mycket för hur "fett" ljud man får. Och framförallt gör samspelet med basen väldigt mycket för att lyfta gitarrerna. Så försök lär dig mer om mixning, och experimentera mycket. Jag vet inte riktigt vilken nivå du ligger på där, men det finns ju alltid plats för mer kunskap och erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle va en bra investering för att få gurorna att låta FETARE?

Alltså, "fett" är ju ett lika subjektivt begrepp som "varmt" och "tungt". Det är svårt för oss att ge fingevisningar om hur du får till ditt ljudideal när vi inte vet vart du står idag och exakt vart du vill komma, men jag gav ju ett par exempel på vägar som du kan prova.

1. Testa att stänga av cab-modelleringen på din Pod och använd en impulsfil istället. Det finns några schyssta som är helt gratis att ta hem, så det kostar inget att testa.

Två samlinga gratisimpulser som jag tycker är bra är guitarhack och framförallt Brohymns impulser på guitarampmodeling.com. De kan göra under för modellerade gitarrförstärkare.

2. Testa en annan ampsim. Jag har sett mången metalgitarrister svära på Revalver MKIII, så har du inte testat den bör du kanske ge den ett försök. Men testa även de andra två jag länkade till om du inte är nöjd med Revalver.

Sedan tycker jag mixen gör otroligt mycket för hur "fett" ljud man får. Och framförallt gör samspelet med basen väldigt mycket för att lyfta gitarrerna. Så försök lär dig mer om mixning, och experimentera mycket. Jag vet inte riktigt vilken nivå du ligger på där, men det finns ju alltid plats för mer kunskap och erfarenhet.

Tja!

Tack för tipsen.

Det va kanske lite naivt av mig att beskriva gitarrljudet med enbart ett ord.. 😊

Men fett e ju fett trots allt.. (dvs. Testament - the gahtering, Nevermore - Dead heart in a dead world osv.. ) 😛

Nu har jag inte RME kortet än, men när det är införskaffat så ska jag testa dina förslag så får man se var man hamnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

PM-1:orna skulle jag byta ut omedelbart.

Dom blir man väldigt trött i öronen av.

Hm, Varför skulle man bli trött i öronen av dom?

Det hade länge varit ingenjörerna på Fostexs dröm att skapa en monitor som framkallar örontrötthet, så efter år av forskande och många misslyckanden så hittade de äntligen fram till den magiska frekvenskurvan som gör 100% av den mänskliga befolkningen trötta i öronen.

Men ännu var de inte riktigt nöjda. Den teknik som låg bakom var mycket dyr, och de ville att så många som möjligt skulle få chansen att bli trötta i öronen, inte bara storfräsarna i multimiljonstudiosarna. Så de kämpade hårt för att hitta komponenter och material som skulle kunna leda fram till en billig lösning.

Och helt plöstsligt stod de där: Fostex PM-1

Link to comment
Dela på andra sajter

PM-1:orna skulle jag byta ut omedelbart.

Dom blir man väldigt trött i öronen av.

Hm, Varför skulle man bli trött i öronen av dom?

Det hade länge varit ingenjörerna på Fostexs dröm att skapa en monitor som framkallar örontrötthet, så efter år av forskande och många misslyckanden så hittade de äntligen fram till den magiska frekvenskurvan som gör 100% av den mänskliga befolkningen trötta i öronen.

Men ännu var de inte riktigt nöjda. Den teknik som låg bakom var mycket dyr, och de ville att så många som möjligt skulle få chansen att bli trötta i öronen, inte bara storfräsarna i multimiljonstudiosarna. Så de kämpade hårt för att hitta komponenter och material som skulle kunna leda fram till en billig lösning.

Och helt plöstsligt stod de där: Fostex PM-1

Hahaha, Då vet jag!

Har Fostex Pm-1 men har aldrig märkt av det.

edit: HaHaHa! till: Hahaha!

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Drloop. En gitarrförstärkare och en mick.. en Shure Sm57. Jag läste att du inte har möjlighet att micka upp, jag antar att det beror på volymen och att du bor i lägenhet, he, he, men det går faktiskt att få bra ljud med lägenhetsvolym.. tycker i alla fall jag. Men allt är ju en smaksak 😆 . Dubbar du gitarren? Hur många gånger i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Drloop. En gitarrförstärkare och en mick.. en Shure Sm57. Jag läste att du inte har möjlighet att micka upp, jag antar att det beror på volymen och att du bor i lägenhet, he, he, men det går faktiskt att få bra ljud med lägenhetsvolym.. tycker i alla fall jag. Men allt är ju en smaksak 😄 . Dubbar du gitarren? Hur många gånger i så fall?

Yes, jag dubbar komp gurorna. I en perfekt värld så hade jag ju självklart mickat upp min stärkare.

Ett alternativ är ju oxo att re-ampa. Men jag vill få ut de mesta av de lilla jag har hemma.

Enkelheten i inspelningen gör att man skriver mer musik, som man även vågar släppa ifrån sig.

Svar till alla Fostex hatare....

Bara för att ni inte har råd med "top of the line" prylar så behöver ni inte snacka dynga om dom.. 😆

Redigerat av PeteK
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag förstår, det är ju såklart enklare om man lyckas skruva till det perfekta presetet på en multieffektare/mjukvara 😎

En av fördelarna med att micka upp en förstärkare är att du slipper tänka "Hm, låter det "äkta"?" när du mixar. Man kan lyckas lura varenda kotte i hela världen att man har mickat upp ett fullt Marshall-stack och att håret vajade i takt med powerchordsen när man spelade in, men själv vet man att man har pluggat in sladden i datorn och det strider mot alla rockers-ben i kroppen, he, he och man är väl sin egen värsta kritiker. Kanske man bara har mickat upp en Marshall-kombo på lite halvhög lägenhetsvolym, men det är i alla fall lite närmare "sanningen" 😄

Lägg gärna upp ett ljudprov på hur det låter nu och en Youtube-länk till hur du vill låta så är det nog lite lättare att komma med tips för folk.

Om du spelar in med Pod så testa att droppa hörlurarna och spela in medans du lyssnar i monitorerna (jag ska inte klaga på dina stackars Fostex, jag har aldrig testat de 🙂 ) med volymen uppdragen i alla fall litegrann så att du får lite rundgång och skit in i mixen.. det kan hjälpa. Skit är bra, rock ska lukta svett 🙂 .

Mvh Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...