Jump to content
Annons

President Barack Obama!


Tracer

Recommended Posts

Själv tycker jag det var bra, USA behöver en förändring i politiken,

det lär väl visa sig hur mycket han hinner/kommer att förändra.

Enda negativa med hans politik jag hört var att han var emot fri handel,

är dock inte säker på vad det innebär och hur det kommer att påverka

resten av världen. Någon som har ett bra svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den här valrörelsen har fått mig att inse att USA känns ganska så mycket som en helt annan planet, iaf politiskt.

Men jag tycker att det är coolt att Barrack blir den första färgade presidenten i USA, och om man tänker på alternativet så är han säkert ett klart trevligare val en person som främst verkar vilja framhäva att han har "ärr som bevisar att han har krigat för sitt land"... 😛

Jag är lite dåligt insatt i kandidaternas exakta politiska program, men om det även i sverige enbart skulle finnas "democrats" och "republicans" att välja mellan så skulle mitt val helt självklart falla på demokraterna. -Även om de också i mitt tycke är lite för mycket öppåt väggarna i en hel del frågor...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det var bra, USA behöver en förändring i politiken,

det lär väl visa sig hur mycket han hinner/kommer att förändra.

Enda negativa med hans politik jag hört var att han var emot fri handel,

är dock inte säker på vad det innebär och hur det kommer att påverka

resten av världen. Någon som har ett bra svar?

Härligt att du dissar någonting du inte ens vet vad det är! 😛

Det han främst är emot är väl t.ex oschyssta delar i avtal, så som NAFTA (vilket jag gissar står för North American Free Trade Agreement?), och att det krävs bättre miljömässiga och sociala villkor för att dessa avtal ska vara bra, och menar att t.ex Bush och McCain varit för fri handel per automatik. Clinton var också emot fri handel, och båda menar att det måste fram avtal med Kina och andra länder för att handeln ska ske på lika villkor. Något sådant sa han i alla fall i en av debatterna. 😄

Och ja, det var väl ett bra val. Deras valsystem kan man kritisera i all oändlighet (elektorsröster, i princip bara två partier etc), men Obama är ett steg i rätt riktning, även om det fortfarande finns mycket man önskar att han vågade göra.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det var bra, USA behöver en förändring i politiken,

det lär väl visa sig hur mycket han hinner/kommer att förändra.

Enda negativa med hans politik jag hört var att han var emot fri handel...

Härligt att du dissar någonting du inte ens vet vad det är! 😉

Det jag skrev var att det var det enda negativa jag hört..

Sen frågade jag vad det var för något för att kunna skapa mig

en uppfattning själv om det var negativt eller positivt.

Tack för svaret iaf.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det var bra, USA behöver en förändring i politiken,

det lär väl visa sig hur mycket han hinner/kommer att förändra.

Enda negativa med hans politik jag hört var att han var emot fri handel...

Härligt att du dissar någonting du inte ens vet vad det är! :rolleyes:

Det jag skrev var att det var det enda negativa jag hört..

Sen frågade jag vad det var för något för att kunna skapa mig

en uppfattning själv om det var negativt eller positivt.

Tack för svaret iaf.. 🙂

Ah, okej. Ber om ursäkt för det då. Hoppas du fick en uppfattning om vad det gällde i alla fall. Annars kan du nog hitta en del om du googlar "Obama free trade". En del källor där verkar lite skumma, men hittar man en bra så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om de också i mitt tycke är lite för mycket öppåt väggarna i en hel del frågor...

vilket svenskt parti är inte det? :rolleyes:

Haha, jo, helt sant.

Fast de här är nog ändå snäppet högre upp. Nästan uppe vid taklisten, kanske...? 😊

Några exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte hur man kan lägga någon vikt vid ett val i ett främmande land.

Mest intressant är vad som händer i närområdet, typ om butiken hemmavid fått ändrade öppettider eller om grannens katt sprungit bort. Saker man åtminstone eventuellt kan påverka.

:rolleyes:

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Men skulle jag ändå ge mig på en analys av situationen får det bli:

Barack - tjaa... att hålla på en dassig byggnad verkar märkligt. Eller kanske är det så att det är en person och han är uppväxt i en barack och blivit hittad av en främmande vit man som frågat vad han hette, men han inte kunnat svara som liten - så kanske han fått det namnet. Näe, jag vet ta mig tusan inte helt säkert hur det är med det.

Anus - nä, jag tror inte jag kommer att rösta på ett rövhål. Det säger ju sig själv. Jag är inte intresserad av ett sådant på något sätt, mer än att ringmuskeln ska fungera. Kan detta verkligen vara kandidat nummer 2? :rolleyes: Inte konstigt det förlorade.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om de också i mitt tycke är lite för mycket öppåt väggarna i en hel del frågor...

vilket svenskt parti är inte det? 😏

Haha, jo, helt sant.

Fast de här är nog ändå snäppet högre upp. Nästan uppe vid taklisten, kanske...? ☺️

Några exempel?

Det här blir väldigt övergripande eftersom jag är dåligt insatt. Men t.ex. är ju även demokraterna i stort positiva till att USA ska agera "världspolis", och de är även för dödsstraff och rätten till att bära vapen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det var bra, USA behöver en förändring i politiken,

det lär väl visa sig hur mycket han hinner/kommer att förändra.

Enda negativa med hans politik jag hört var att han var emot fri handel,

är dock inte säker på vad det innebär och hur det kommer att påverka

resten av världen. Någon som har ett bra svar?

Men allvarligt talat

dethär ett musikforum...

Jag har scannat in hela Christer Pettersson:s rättegång som PDF

och inte fan tänker jag ladda upp den här.

Det där får du drysta om någon annan stans

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det var bra, USA behöver en förändring i politiken,

det lär väl visa sig hur mycket han hinner/kommer att förändra.

Enda negativa med hans politik jag hört var att han var emot fri handel,

är dock inte säker på vad det innebär och hur det kommer att påverka

resten av världen. Någon som har ett bra svar?

Men allvarligt talat

dethär ett musikforum...

Jag har scannat in hela Christer Pettersson:s rättegång som PDF

och inte fan tänker jag ladda upp den här.

Det där får du drysta om någon annan stans

Vad har man off topic-avdelningen till om inte för att diskutera saker som inte har med musik att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte hur man kan lägga någon vikt vid ett val i ett främmande land.

Mest intressant är vad som händer i närområdet, typ om butiken hemmavid fått ändrade öppettider eller om grannens katt sprungit bort. Saker man åtminstone eventuellt kan påverka.

😄

//:debatt

ja

grannens katt påverkar priset på bensin rätt mycket

för att bara nämna nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blir väldigt övergripande eftersom jag är dåligt insatt. Men t.ex. är ju även demokraterna i stort positiva till att USA ska agera "världspolis", och de är även för dödsstraff och rätten till att bära vapen...

ja det är du 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blir väldigt övergripande eftersom jag är dåligt insatt. Men t.ex. är ju även demokraterna i stort positiva till att USA ska agera "världspolis", och de är även för dödsstraff och rätten till att bära vapen...

ja det är du 😄

Ok, upplys mig då! 🙂

Vad i mina tre "påståenden" om demokraterna var fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, upplys mig då! 😮

Vad i mina tre "påståenden" om demokraterna var fel?

egentligen alla tre

splittringen är stor å variationen om var i landet man tycker olika likaså

det finns en utbredd trötthet mot just usas världspolisagerande inom framförallt demokratled men öht bland folk

dödsstraff å vapenlagarna är mycket mer kopplade till var i landet du befinner dig än vilket parti man tillhör

skulle du däremot sagt republikanerna så hade det stämt bättre

nu var det iofs ett tag sen jag bodde där men jag tror knappast det blivit mer vapenanhängare, dödsstrafförespråkare eller usaimperialister inom demokraterna än som jag upplevde det för åtta år sen

vi gör det ofta väldigt lätt för oss här i sverige att utmåla "amerikaner" på ett visst sätt

ungefär som att alla i sverige skulle stå bakom moderatpolitik, å att sossar å vänster står för ungefär samma värderingar som moderaterna dom också

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, upplys mig då! 😄

Vad i mina tre "påståenden" om demokraterna var fel?

egentligen alla tre

splittringen är stor å variationen om var i landet man tycker olika likaså

det finns en utbredd trötthet mot just usas världspolisagerande inom framförallt demokratled men öht bland folk

dödsstraff å vapenlagarna är mycket mer kopplade till var i landet du befinner dig än vilket parti man tillhör

skulle du däremot sagt republikanerna så hade det stämt bättre

nu var det iofs ett tag sen jag bodde där men jag tror knappast det blivit mer vapenanhängare, dödsstrafförespråkare eller usaimperialister inom demokraterna än som jag upplevde det för åtta år sen

vi gör det ofta väldigt lätt för oss här i sverige att utmåla "amerikaner" på ett visst sätt

ungefär som att alla i sverige skulle stå bakom moderatpolitik, å att sossar å vänster står för ungefär samma värderingar som moderaterna dom också

Ok, förstår vad du menar.

Och det var därför jag skrev "demokraterna i stort"...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Och ja, det var väl ett bra val. Deras valsystem kan man kritisera i all oändlighet (elektorsröster, i princip bara två partier etc), men Obama är ett steg i rätt riktning, även om det fortfarande finns mycket man önskar att han vågade göra.

Aja, deras valsystem är väl bättre än det svenska iallafall där det ibland blir den som fått MINST röster som styr....

Du röstar på Sossarna, men det blir miljöpartiet som avgör med utslagsröst, dvs deras politik råder.

I kommunvalet röstar du på moderaterna, men det blir sd som fäller avgörandet i alla viktiga frågor enligt samma princip.

Det är som om Rumänien alltid skulle vinna Eurovision Song Contest...? (ja ja dålig liknelse men va'faaan)

Som styrsystem är diktatur underskattat, förmodligen för att det finns för få goda exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...