Jump to content
Annons

IK Multimedia släpper T-Racks 3


Mats Stålbröst

Recommended Posts

För oss som varit med ett tag i datorstudiosvängen är IK Multimedias mastringsmjukvara T-Racks något av en klassiker. Nu kommer programmet i version 3, med spännande nyheter i form av emulerade, klassiska analogprylar som Fairchild 670. Läs mer på: www.t-racks.com

A-VintageLimiter670.jpg

Redigerat av Mats_S
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det någon som vet vad detta monster (Fairchild 670) mätte och vägde in real life? Jag menar, det var knappast något man bara placerade snyggt i ett rack...

Kan man förresten höra skillnad på en Fairchild 670 och, låt oss säga, en 1176:a (båda med samma målinställningar, givetvis)?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Är det någon som vet vad detta monster (Fairchild 670) mätte och vägde in real life? Jag menar, det var knappast något man bara placerade snyggt i ett rack...

Kan man förresten höra skillnad på en Fairchild 670 och, låt oss säga, en 1176:a (båda med samma målinställningar, givetvis)?

Man behöver nog en monteringsram för att montera den i ett 19" rack av dagens standard. DLX hade en till salu för något år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i vanlig ordning så undrar folk först och främst om emuleringen låter som originalet. 😑

Det kan jag - utan att ha lyssnat - säga att den helt säkert inte gör, men den kanske gör något som med god vilja delvis kan likna originalet.

Det man i stället främst ska fråga sig, är om den tillför något intressant och användbart till ljudet - och inte hur exakt den återger ljudet från originalet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i vanlig ordning så undrar folk först och främst om emuleringen låter som originalet. 😑

Det kan jag - utan att ha lyssnat - säga att den helt säkert inte gör, men den kanske gör något som med god vilja delvis kan likna originalet.

Det man i stället främst ska fråga sig, är om den tillför något intressant och användbart till ljudet - och inte hur exakt den återger ljudet från originalet... 🙂

Dock hävdar de i sin video att den emulerar orginalet exakt, med ny tidigare aldrig använd teknik:) Och då kan den såklart tillföra nåt "nytt" och spännande till ljudet.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man förresten höra skillnad på en Fairchild 670 och, låt oss säga, en 1176:a (båda med samma målinställningar, givetvis)?

Dom som jobbat med båda hör nog en skillnad på dom.

Då får vi hoppas att någon som har jobbat med båda postar ett inlägg. Skulle vara intressant att veta hur de uppfattar skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i vanlig ordning så undrar folk först och främst om emuleringen låter som originalet. 😑

Det kan jag - utan att ha lyssnat - säga att den helt säkert inte gör, men den kanske gör något som med god vilja delvis kan likna originalet.

Det man i stället främst ska fråga sig, är om den tillför något intressant och användbart till ljudet - och inte hur exakt den återger ljudet från originalet... 🙂

Dock hävdar de i sin video att den emulerar orginalet exakt, med ny tidigare aldrig använd teknik:) Och då kan den såklart tillföra nåt "nytt" och spännande till ljudet.

Alla som släpper emuleringar hävdar alltid samma sak; att de har utvecklat en ny teknik så att de gamla prylarna emuleras "exakt". Det som har kommit närmast hittills, är nog Liquid Mix, men det är lätt att höra skillnad om man lyssnar på originalet och kopian efter varandra... I en mix spelar det mindre roll egentligen, utan där är det viktiga att det låter bra - och inte att det låter som prylar från anno dazumal... 🙂

Jag kommer antagligen att uppgradera mitt gamla T-Racks eftersom det alltid är kul att ha fler valmöjligheter för ljudbilden - men jag tycker att folk koncentrerar sig alldeles för mycket på att allt ska låta som gamla prylar, snarare än att det ska låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag tycker att folk koncentrerar sig alldeles för mycket på att allt ska låta som gamla prylar, snarare än att det ska låta bra.

Right on, Claes! Även om det ibland kanske är syftet.

Fast frågan är om man verkligen behöver sträcka sig till skitdyra mjukvaror när det finns gratis-mjukvaror som emulerar mjukvara som emulerar hårdvara riktigt bra. Jag använder t.ex. en gratis-kompressorplugg där jag lyckats fejka en fejkad LA3A:a riktigt skapligt, måste jag säga.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul med ett test av Studio där de jämför alla Fairchild 670-emuleringar som finns. UAD, Waves och T-racks. Har jag missat någon?

Själv använder jag Farichild 670 med mina UAD-kort och tycker den är grym på det mesta. Sen hur lik den är originalet har jag ingen aning om, men den är fortfarande lika grym för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag tycker att folk koncentrerar sig alldeles för mycket på att allt ska låta som gamla prylar, snarare än att det ska låta bra.

Jag håller med. Men jag förstår ju deras marknadsföring ändå, jag har också fått upp intresset för vissa produkter för att de påstår sig återskapa andra dyrare produkter som jag gillar. Fast å andra sidan, när jag väl sitter där med produkten så brukar jag inte jämföra med orginalet utan snarare bara avgöra om det låter bra eller inte. Ibland är det ju faktiskt en förbättring av orginalet.

Tur att jag aldrig använt en riktig Fairchild 670. Så jag har inget att jämföra med 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan, när jag väl sitter där med produkten så brukar jag inte jämföra med orginalet utan snarare bara avgöra om det låter bra eller inte. Ibland är det ju faktiskt en förbättring av orginalet.

Nämen, det där lät intressant! Mjukvaruversion som är "bättre" än originalet... lite av en paradox! 😏 !

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag tycker att folk koncentrerar sig alldeles för mycket på att allt ska låta som gamla prylar, snarare än att det ska låta bra.

Right on, Claes! Även om det ibland kanske är syftet.

Fast frågan är om man verkligen behöver sträcka sig till skitdyra mjukvaror när det finns gratis-mjukvaror som emulerar mjukvara som emulerar hårdvara riktigt bra. Jag använder t.ex. en gratis-kompressorplugg där jag lyckats fejka en fejkad LA3A:a riktigt skapligt, måste jag säga.

Asch, det handlar ju bara om hype men det förstår väl ni med... Vilket säljer mest tror ni?

a ) Vi har en spännande kompressor här som låter väldigt bra! Den är tillverkad med helt nytt tänk/teknologi.

B ) Vi har en exakt emulering av <valfri väldigt känd och legendarisk hårdvarukompressor> som till verkat en ny okänd och spännande teknologi.

Man får läse lite mellan raderna och vara lite kritisk. Tror jag i alla fall. 😏

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen, det där lät intressant! Mjukvaruversion som är "bättre" än originalet... lite av en paradox! 😏 !

Det är väl inte så konstigt? Jag tycker MiniMoog V är en förbättring av orginalet tex. grundljudet låter i mitt tycke minst lika bra, och sen har de lagt till polyfoni och LFO-styrning som utökar ljudmöjligheterna enormt. Dessutom är den alltid stämd 🙂

Det finns ju många begränsningar och problem med hårdvara som man kan kringgå med mjukvara och skapa en bättre version.

Det är klart, har man jobbat med en apparat i 30 år så kanske man tycker att det låter sämre om det låter lite annorlunda. Många tycker ju att en akustisk plywoodgitarr låter bättre än en solid, just för att de är vana vid att en gitarr låter på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Är det någon som vet vad detta monster (Fairchild 670) mätte och vägde in real life? Jag menar, det var knappast något man bara placerade snyggt i ett rack...

Kan man förresten höra skillnad på en Fairchild 670 och, låt oss säga, en 1176:a (båda med samma målinställningar, givetvis)?

Problemet är väl då att det inte går att få samma inställningar eftersom de fungerar på helt olika sätt.

Jag tror det är väldigt lätt att höra skillnad eftersom det är två helt olika konstruktioner, en rör-opto och en solidstate FET-kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen, det där lät intressant! Mjukvaruversion som är "bättre" än originalet... lite av en paradox! 😏 !

Det är väl inte så konstigt? Jag tycker MiniMoog V är en förbättring av orginalet tex. grundljudet låter i mitt tycke minst lika bra, och sen har de lagt till polyfoni och LFO-styrning som utökar ljudmöjligheterna enormt.

Jag förstår vad du menar. Jag menar dock att emulatorns uppgift i sig är att efterapa (ljud)egenskaperna hos originalet med hjälp av parametrar som faktiskt finns hos originalet. Att man lägger till funktioner, parametrar, knappar etc som ursprungligen inte finns är en annan femma — vilket snarare skapar en ny modell med originalet som inspirationskälla.

Äsch, hårklyverier...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det någon som vet vad detta monster (Fairchild 670) mätte och vägde in real life? Jag menar, det var knappast något man bara placerade snyggt i ett rack...

Kan man förresten höra skillnad på en Fairchild 670 och, låt oss säga, en 1176:a (båda med samma målinställningar, givetvis)?

Ja när det gäller orginalhårdvaran kan jag inte svara för men har ett uadkort och tycker man hör klar skillnad mellan båda kompressorna. ska bli intressant att jämföra ik´s version med uad:s. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar. Jag menar dock att emulatorns uppgift i sig är att efterapa (ljud)egenskaperna hos originalet med hjälp av parametrar som faktiskt finns hos originalet. Att man lägger till funktioner, parametrar, knappar etc som ursprungligen inte finns är en annan femma — vilket snarare skapar en ny modell med originalet som inspirationskälla.

Jo. Fast jag menar. Om de inte lyckas återskapa ljudegenskaperna till 100% så innebär det ju inte att det låter sämre. Det kan ju istället göra att det låter bättre 😏 Men visst, är det medvetna förbättringar/förändringar så blir det ju en ny "modell".

Jag gillar nog bättre som de gjort i Vox Tonelab och Guitar Rig tex. Ta en känd förstärkare och basera modelleringen på den, men byt namnet på den, men gör det så att man fattar vilken den är baserad på. På så vis hävdar de ju inte på något vis att det låter som orginalet, men hintarna gör det lättare att hitta det ljud man är ute efter. Man blir dessutom mindre kritisk till hurvida det låter som orginalet eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar nog bättre som de gjort i Vox Tonelab och Guitar Rig tex. Ta en känd förstärkare och basera modelleringen på den, men byt namnet på den, men gör det så att man fattar vilken den är baserad på. På så vis hävdar de ju inte på något vis att det låter som orginalet, men hintarna gör det lättare att hitta det ljud man är ute efter. Man blir dessutom mindre kritisk till hurvida det låter som orginalet eller inte.

just det exemplet tror jag mer handlar om rättigheter till varumärken ärligt talat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev lite såld! Mördande reklam.

Först tävlingen för ett veckor sen där jag gissade rätt, Lansering idag, in och kolla men nej, ingen vinst, se dessa nygamla pluggar vänta ett tag till innan man kan köpa. Nog är det en bra reklamkampanj och för mig som kör Tracks är det inte konstigt om man vill upppgradera, helst idag. Det får bli en demo sen, men tanken går även till dollarkursen, går den upp eller ner i samband med valet och det som händer just nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag blev lite såld! Mördande reklam.

Först tävlingen för ett veckor sen där jag gissade rätt, Lansering idag, in och kolla men nej, ingen vinst, se dessa nygamla pluggar vänta ett tag till innan man kan köpa. Nog är det en bra reklamkampanj och för mig som kör Tracks är det inte konstigt om man vill upppgradera, helst idag. Det får bli en demo sen, men tanken går även till dollarkursen, går den upp eller ner i samband med valet och det som händer just nu?

Ja dollarn är väl en riktig jojo just nu. Svårt säga om den kommer fortsätta vara billig eller inte. Finns ingen som kan svara på det. Det kan vara läge att vänta och kanske inte. Vem vet? 😕 som Lisa Ekdal sjöng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vad detta monster (Fairchild 670) mätte och vägde in real life? Jag menar, det var knappast något man bara placerade snyggt i ett rack...

Hej!

Vi har tva pa metropolis. Har for mig dom ar 5-6U hoga.

Vad dom vager vet jag inte men vager en hel del... Dom sitter i sina egna rackvagnar sa man kan flytta runt dom mellan de olika kontrollrumen.

MVH

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det får bli en demo sen, men tanken går även till dollarkursen, går den upp eller ner i samband med valet och det som händer just nu?

Jag är övertygad om att dollarkursen går ner ordentligt efter presidentvalet. Skulle tro att vi är nere på 6 kr i början av nästa år.

Men det är en finanskris så man vet inte. Det kan bli 10 kr eller 5 kr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får bli en demo sen, men tanken går även till dollarkursen, går den upp eller ner i samband med valet och det som händer just nu?

Jag är övertygad om att dollarkursen går ner ordentligt efter presidentvalet. Skulle tro att vi är nere på 6 kr i början av nästa år.

Men det är en finanskris så man vet inte. Det kan bli 10 kr eller 5 kr...

Dollarn har bara den senaste månaden stigit med drygt en krona, trots finanskrisen. Så jag tror tyvärr den kommer gå upp emot 8 kr snart, men vi får se vad som händer vid presidentvalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det får bli en demo sen, men tanken går även till dollarkursen, går den upp eller ner i samband med valet och det som händer just nu?

Jag är övertygad om att dollarkursen går ner ordentligt efter presidentvalet. Skulle tro att vi är nere på 6 kr i början av nästa år.

Men det är en finanskris så man vet inte. Det kan bli 10 kr eller 5 kr...

Dollarn har bara den senaste månaden stigit med drygt en krona, trots finanskrisen. Så jag tror tyvärr den kommer gå upp emot 8 kr snart, men vi får se vad som händer vid presidentvalet.

Du menar tackvare finanskrisen? Eller möjligen pga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...