Jump to content
Annons

Dynamiska Mikrofoner


musicpanda88

Recommended Posts

Okej!.. öh ja 😏 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan nĂ„got lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sĂ€mre nĂ€r det kommer till kvalitĂ©n av ljud och bygge. 😛 Allra helst sĂ„ ska mikrofonen ej heller vara grĂ„ eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nĂ€ hĂ€r snackar vi allra helst custom byggen, eller vĂ€ldigt modifierings vĂ€nliga mickar. Men kom gĂ€rna med förslag som Ă€r bra dynamiska sĂ„ngmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack pĂ„ förhand! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag blir....konfundersam 🙂 För inspelning sĂ„ Ă€r ju knappast utseendet av nĂ„gon större vikt... och för livesammanhang, miken Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ liten att utseendet bara blir en bubbla i lĂ€skflaskan. 10 000, för mig, för en mik att köra live med, Ă€r oerhört stora summor, och definitivt om 8 000 av dem Ă€r för utseendets skull 🙂

edit:öl

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför en dynamisk?

För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensator mick. Hade en "Elvis" mick innan men rÄkade sprÀnga sönder den.

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej!.. öh ja 🙂 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan nĂ„got lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sĂ€mre nĂ€r det kommer till kvalitĂ©n av ljud och bygge. 😛 Allra helst sĂ„ ska mikrofonen ej heller vara grĂ„ eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nĂ€ hĂ€r snackar vi allra helst custom byggen, eller vĂ€ldigt modifierings vĂ€nliga mickar. Men kom gĂ€rna med förslag som Ă€r bra dynamiska sĂ„ngmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack pĂ„ förhand! 😉

SM58. 😛 Sen fĂ„r du vĂ€ll köra med lite effekter och processorer bakom scenen om det soundet inte duger.

Vad utseendet gĂ€ller sĂ„ fĂ„r du vĂ€ll köpa nĂ„gra klistermĂ€rken och sĂ€tta pĂ„ den. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej!.. öh ja 🙂 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan nĂ„got lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sĂ€mre nĂ€r det kommer till kvalitĂ©n av ljud och bygge. 😛 Allra helst sĂ„ ska mikrofonen ej heller vara grĂ„ eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nĂ€ hĂ€r snackar vi allra helst custom byggen, eller vĂ€ldigt modifierings vĂ€nliga mickar. Men kom gĂ€rna med förslag som Ă€r bra dynamiska sĂ„ngmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack pĂ„ förhand! 😉

SM58. 😛 Sen fĂ„r du vĂ€ll köra med lite effekter och processorer bakom scenen om det soundet inte duger.

Vad utseendet gĂ€ller sĂ„ fĂ„r du vĂ€ll köpa nĂ„gra klistermĂ€rken och sĂ€tta pĂ„ den. 😛

HAHA pwned. 🙂

NÀmen mÄste ju finnas en hel del mickar som presterar bÀttre hm?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför en dynamisk?

För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensator mick. Hade en "Elvis" mick innan men rÄkade sprÀnga sönder den.

För att du sjunger? Det Àr vÀl tvÀrtom en mycket bra anledning att satsa pÄ nÄn kondensatormikrofon som tar upp detaljer i rösten bÀttre.

Om det nu inte Àr sÄ att du skall sjunga live dÄ förstÄs. Men jag förstÄr inte alls ditt argument "För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensatormick."

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför en dynamisk?

För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensator mick. Hade en "Elvis" mick innan men rÄkade sprÀnga sönder den.

För att du sjunger? Det Àr vÀl tvÀrtom en mycket bra anledning att satsa pÄ nÄn kondensatormikrofon som tar upp detaljer i rösten bÀttre.

Om det nu inte Àr sÄ att du skall sjunga live dÄ förstÄs. Men jag förstÄr inte alls ditt argument "För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensatormick."

Kondensator mickar gÄr sönder vÀldigt lÀtt vid tex. belt-sÄng och lÀmpar sig inte för fem öre vid inspelning av sÄng eller för all del live, om du inte ska micka upp inför körsÄng lr. dylikt. DÀrav kör jag pÄ dynamiska.

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför en dynamisk?

För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensator mick. Hade en "Elvis" mick innan men rÄkade sprÀnga sönder den.

För att du sjunger? Det Àr vÀl tvÀrtom en mycket bra anledning att satsa pÄ nÄn kondensatormikrofon som tar upp detaljer i rösten bÀttre.

Om det nu inte Àr sÄ att du skall sjunga live dÄ förstÄs. Men jag förstÄr inte alls ditt argument "För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensatormick."

Kondensator mickar gÄr sönder vÀldigt lÀtt vid tex. belt-sÄng och lÀmpar sig inte för fem öre vid inspelning av sÄng eller för all del live, om du inte ska micka upp inför körsÄng lr. dylikt. DÀrav kör jag pÄ dynamiska.

Ok, men det Àr ju din Äsikt i sÄ fall. Det Àr mycket vanligt att anvÀnda kondensatormik, tex stormembran, till sÄng. Undantag Àr vÀl growl, skrik och liknande, kanske Àven belting som du sÀger.

Men att pÄstÄ att kondensatormikar inte lÀmpar sig till sÄng överhuvudtaget Àr ett direkt felaktigt pÄstÄende.

Beta58:an lÄter mycket klarare och detaljrikt Àn den gamla sm58:an i mina öron, sÄ den Àr kanske ett alternativ för dig.

Redigerat av FlyRider
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför en dynamisk?

För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensator mick. Hade en "Elvis" mick innan men rÄkade sprÀnga sönder den.

För att du sjunger? Det Àr vÀl tvÀrtom en mycket bra anledning att satsa pÄ nÄn kondensatormikrofon som tar upp detaljer i rösten bÀttre.

Om det nu inte Àr sÄ att du skall sjunga live dÄ förstÄs. Men jag förstÄr inte alls ditt argument "För att jag sjunger och dÀrav ej vill ha en kondensatormick."

Kondensator mickar gÄr sönder vÀldigt lÀtt vid tex. belt-sÄng och lÀmpar sig inte för fem öre vid inspelning av sÄng eller för all del live, om du inte ska micka upp inför körsÄng lr. dylikt. DÀrav kör jag pÄ dynamiska.

Ok, men det Àr ju din Äsikt i sÄ fall. Det Àr mycket vanligt att anvÀnda kondensatormik, tex stormembran, till sÄng. Undantag Àr vÀl growl, skrik och liknande, kanske Àven belting som du sÀger.

Men att pÄstÄ att kondensatormikar inte lÀmpar sig till sÄng överhuvudtaget Àr ett direkt felaktigt pÄstÄende.

Beta58:an lÄter mycket klarare och detaljrikt Àn den gamla sm58:an i mina öron, sÄ den Àr kanske ett alternativ för dig.

Jag menar mer pÄ att kondensator mickar tar upp alldeles för mycket ljud och rent av gÄr sönder enbart av sÄng. För mig skulle det aldrig funka dÄ jag oftast ligger pÄ C5 redan frÄn start i den musik jag gör. Nog om det. Beta58, ska kolla lite nÀrmre pÄ den imorgon, har nÄgra sÄdana i studion om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag menar mer pÄ att kondensator mickar tar upp alldeles för mycket ljud och rent av gÄr sönder enbart av sÄng. För mig skulle det aldrig funka dÄ jag oftast ligger pÄ C5 redan frÄn start i den musik jag gör. Nog om det. Beta58, ska kolla lite nÀrmre pÄ den imorgon, har nÄgra sÄdana i studion om jag inte minns fel.

för mig verkar det ganska otroligt att du sjunger upp till C5. Vet du hur högt det Àr?

Beta58 Àr en vÀldigt bra dynamisk mick tycker jag, men den kommer inte i nÀrheten av detaljrikedommen hos en stormembranare. Hur menar du att de gÄr sönder?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag menar mer pÄ att kondensator mickar tar upp alldeles för mycket ljud och rent av gÄr sönder enbart av sÄng. För mig skulle det aldrig funka dÄ jag oftast ligger pÄ C5 redan frÄn start i den musik jag gör. Nog om det. Beta58, ska kolla lite nÀrmre pÄ den imorgon, har nÄgra sÄdana i studion om jag inte minns fel.

för mig verkar det ganska otroligt att du sjunger upp till C5. Vet du hur högt det Àr?

Beta58 Àr en vÀldigt bra dynamisk mick tycker jag, men den kommer inte i nÀrheten av detaljrikedommen hos en stormembranare. Hur menar du att de gÄr sönder?

Lol mÀrkte att jag skrev fel sry för det menar sjÀlvfallet c2.

Vet inte om det berott pÄ dÄliga membran men jag har lyckas med bedriften att sjunga sönder membranet i kondensator mickar en eller tvÄ ggr. Annars sÄ ska ju en kondensator mick hÄlla för upp till 120- 130 db har jag för mig.. men jag har lyckats med oturen ÀndÄ..

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej!.. öh ja 🙂 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan nĂ„got lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sĂ€mre nĂ€r det kommer till kvalitĂ©n av ljud och bygge. 😛 Allra helst sĂ„ ska mikrofonen ej heller vara grĂ„ eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nĂ€ hĂ€r snackar vi allra helst custom byggen, eller vĂ€ldigt modifierings vĂ€nliga mickar. Men kom gĂ€rna med förslag som Ă€r bra dynamiska sĂ„ngmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack pĂ„ förhand! 🙂

SM58. 😛 Sen fĂ„r du vĂ€ll köra med lite effekter och processorer bakom scenen om det soundet inte duger.

Vad utseendet gĂ€ller sĂ„ fĂ„r du vĂ€ll köpa nĂ„gra klistermĂ€rken och sĂ€tta pĂ„ den. 😉

HAHA pwned. â˜ș

NÀmen mÄste ju finnas en hel del mickar som presterar bÀttre hm?

Klart det finns dyrare mickar, kan inte ge nÄgra exempel, men för priset Àr Shure mickarna jÀvligt feta.

Om problemet Àr att membranen gÄr sönder, sÄ prova sjunga lite lÀngre ifrÄn micken eller nÄgot. LÄter ju skummt att den gÄr sönder av sÄng.

Om du spelar in i studiomiljö sĂ„ Ă€r ju sĂ„klart en stormembranare standard. Dessa Ă€r sĂ„klart mer kĂ€nnsliga för akustiken och kvalitĂ©n pĂ„ övrig utrustning. Ta och kolla in AKG's mickar. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej!.. öh ja 🙂 Jag vill inte ha en trist Sm:58 utan nĂ„got lite dyrare, lite mer exklusivt, men absolut inte sĂ€mre nĂ€r det kommer till kvalitĂ©n av ljud och bygge. 😛 Allra helst sĂ„ ska mikrofonen ej heller vara grĂ„ eller svart och ha total avsaknad av detaljer, nĂ€ hĂ€r snackar vi allra helst custom byggen, eller vĂ€ldigt modifierings vĂ€nliga mickar. Men kom gĂ€rna med förslag som Ă€r bra dynamiska sĂ„ngmikrofoner helst ej över 10 000 kr dock.

Tack pĂ„ förhand! 🙂

SM58. 😛 Sen fĂ„r du vĂ€ll köra med lite effekter och processorer bakom scenen om det soundet inte duger.

Vad utseendet gĂ€ller sĂ„ fĂ„r du vĂ€ll köpa nĂ„gra klistermĂ€rken och sĂ€tta pĂ„ den. 😉

HAHA pwned. â˜ș

NÀmen mÄste ju finnas en hel del mickar som presterar bÀttre hm?

Klart det finns dyrare mickar, kan inte ge nÄgra exempel, men för priset Àr Shure mickarna jÀvligt feta.

Om problemet Àr att membranen gÄr sönder, sÄ prova sjunga lite lÀngre ifrÄn micken eller nÄgot. LÄter ju skummt att den gÄr sönder av sÄng.

Om du spelar in i studiomiljö sĂ„ Ă€r ju sĂ„klart en stormembranare standard. Dessa Ă€r sĂ„klart mer kĂ€nnsliga för akustiken och kvalitĂ©n pĂ„ övrig utrustning. Ta och kolla in AKG's mickar. 😉

Ahh man vet aldrig heller för de mickar vi har i skolan (vilket Àr de som gÄtt sönder) anvÀnds av ganska mÄnga olika individer.. men nÀr jag frÄgade lÀraren om varför mickjÀklarna dog sÄ sa han att det kan hÀnda vid sÄng om man sjunger vÀldigt starkt. AKG har man hört mycket gott om jag ska ta och kolla in dem lite mer i detalj imorgon nÀr jag ska in till stan. Tror inte att jag hade kunnat micka med kondensator hÀr hemma heller.. ingen bra isolering hÀr, fyrkantigt rum dessutom.. och just nu Àr det ÀndÄ en mick som ska funka bra vid live som Àr vad jag Àr ute efter, men den ska för all del inte lÄta jÀvligt vid inspelning heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns nog inte mĂ„nga micar som inte överlever ljudtryck pĂ„ typ 130dB i dag, sĂ„ att skrika sönder en sĂ„dan Ă€r ungefĂ€r lika sannolikt som att man lyckas överrösta ett jetplan som Ă€r pĂ„ vĂ€g att lyfta... 🙂

Det Àr kanske mer sannolikt att det som hÀnder, Àr att folk slarvar med att anvÀnda puffskydd, sÄ att det med tiden blir en "hÀrlig" gegga av saliv och annat som sÀtter sig pÄ membranet...

Du behöver inte stirra dig blind pĂ„ dynamiska. Det finns kondensatormicar för livebruk ocksĂ„, t ex frĂ„n svenska Milab. NĂ€r jag fortfarande hade mitt band, sĂ„ körde vi frĂ„n början med SM58:or för att vi inte hade rĂ„d med annat - och vi gillade verkligen inte ljudet. Vi skaffade senare AKG D321 (har jag för mig att de hette, men den modellen finns kanske inte lĂ€ngre...) och fick betydligt trevligare ljud. NĂ€r vi efter hand bytte ut AKG-micarna mot Milab LC25:or, sĂ„ var det rena himmelriket och det gick bra att köra dem bĂ„de live och till inspelning. Senare blev det stormembranare i studion, men LC25:orna hĂ€ngde med i mĂ„nga Ă„r vid liveframtrĂ€danden, sĂ„ de var verkligen kanonbra till det. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns nog inte mĂ„nga micar som inte överlever ljudtryck pĂ„ typ 130dB i dag, sĂ„ att skrika sönder en sĂ„dan Ă€r ungefĂ€r lika sannolikt som att man lyckas överrösta ett jetplan som Ă€r pĂ„ vĂ€g att lyfta... 🙂

Det Àr kanske mer sannolikt att det som hÀnder, Àr att folk slarvar med att anvÀnda puffskydd, sÄ att det med tiden blir en "hÀrlig" gegga av saliv och annat som sÀtter sig pÄ membranet...

Du behöver inte stirra dig blind pĂ„ dynamiska. Det finns kondensatormicar för livebruk ocksĂ„, t ex frĂ„n svenska Milab. NĂ€r jag fortfarande hade mitt band, sĂ„ körde vi frĂ„n början med SM58:or för att vi inte hade rĂ„d med annat - och vi gillade verkligen inte ljudet. Vi skaffade senare AKG D321 (har jag för mig att de hette, men den modellen finns kanske inte lĂ€ngre...) och fick betydligt trevligare ljud. NĂ€r vi efter hand bytte ut AKG-micarna mot Milab LC25:or, sĂ„ var det rena himmelriket och det gick bra att köra dem bĂ„de live och till inspelning. Senare blev det stormembranare i studion, men LC25:orna hĂ€ngde med i mĂ„nga Ă„r vid liveframtrĂ€danden, sĂ„ de var verkligen kanonbra till det. 😄

Ok usch det dÀr med saliven fick min frukost att verka osexig xD Oj hm tack för ditt lÄnga utförliga svar det uppskattas. Ska kolla in Milab's utbud nu pÄ en gÄng :>

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jojo, om det bara Àr saliv i micken.

Vad tror du om alla snusande sÄngare som inte envÀnder portionssnus live dÄ?

Hur kÀnns frukosten nu?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kondensator mickar gÄr sönder vÀldigt lÀtt vid tex. belt-sÄng och lÀmpar sig inte för fem öre vid inspelning av sÄng eller för all del live, om du inte ska micka upp inför körsÄng lr. dylikt. DÀrav kör jag pÄ dynamiska.

😏😑😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kondensator mickar kan vÀll fungera men aldrig som nÀrmickat. Detta gÀller för sÄngare som sjunger med hÄrt fokuserad ton. Ofta inom metal eller opera. Denna sÄng stil bygger pÄ att fÄ en bÀrighet genom att fokusera och projicera övertonsinnehÄlet hÄrt. Det Àr perfekt om man stÄr pÄ en opera scen efter som diskantfrekvenserna klingar av snabbare Àn resten. SÀtter man dÀremot enkondensatormick 10 centimeter ifrÄn sÄ lÄter det följdaktligen fördjÀvligt.

NÀrmickat med kondensator fungerar inom den mesta typ av populÀrmusik men Àr helt fel för en Pavaroti eller Rob Hallford.

Kondensator fungerar bra pÄ denna typ av sÄng pÄ betydligt lÀngre avstÄnd men dÄ snackar vi bra rum. Har man inte det gör man klokast i att köra dynamisk mick som killen sÀger.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kondensator mickar kan vÀll fungera men aldrig som nÀrmickat. Detta gÀller för sÄngare som sjunger med hÄrt fokuserad ton. Ofta inom metal eller opera. Denna sÄng stil bygger pÄ att fÄ en bÀrighet genom att fokusera och projicera övertonsinnehÄlet hÄrt. Det Àr perfekt om man stÄr pÄ en opera scen efter som diskantfrekvenserna klingar av snabbare Àn resten. SÀtter man dÀremot enkondensatormick 10 centimeter ifrÄn sÄ lÄter det följdaktligen fördjÀvligt.

NÀrmickat med kondensator fungerar inom den mesta typ av populÀrmusik men Àr helt fel för en Pavaroti eller Rob Hallford.

Kondensator fungerar bra pÄ denna typ av sÄng pÄ betydligt lÀngre avstÄnd men dÄ snackar vi bra rum. Har man inte det gör man klokast i att köra dynamisk mick som killen sÀger.

😏

du har tydligen helt missat att det finns kondingar gjorda för nÀrmickning Ä livebruk precis som claes sÀger

han gav exempel pÄ en milab Ä jag har gett exempel pÄ en akg

sÄ sluta sprida okunskap

kondingar Àr inte bara studiomickar ala cm3 eller b1...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är medveten om det men hĂ€vdar Ă€ndĂ„ att man inte spelar in operasĂ„ngare med nĂ€rmickning av det skĂ€l som jag gav.

Live kan man visserligen anvÀnda dessa mickar men dÄ pÄ betryggande avstÄnd. För studioinspelningar Àr det ofta kondensator men frÄgan om avstÄnd pÄ ett par meter i ett bra rum.

Sen fungerar de kondingmickar som ni har gett exempel pÄ aldeles utmÀrkt Àven nÀrmickat i dom flesta fall. I allafal inom populÀrmusik.

Tilldess kommer det altid att finnas tillfÀllen dÄ man inte vill sÀtta Àven en av dessa kondingar rakt framför munnen pÄ en sÄngare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Live kan man visserligen anvÀnda dessa mickar men dÄ pÄ betryggande avstÄnd.

vilka mickar menar du?

Tilldess kommer det altid att finnas tillfÀllen dÄ man inte vill sÀtta Àven en av dessa kondingar rakt framför munnen pÄ en sÄngare.

vilka tillfÀllen dÄ Ä varför?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...