Jump to content
Annons

Dynamiska Mikrofoner


musicpanda88

Recommended Posts

Jag menar dom exempel ni gav Milab och AKG men det skulle även kunna vara tex Neumanns sångmick för livebruk.

Tillfället är när man sjunger fortefortissimo med en hårt projicerande klang. Man får i dessa fall en alldeles för hård och enerverande diskant.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Största anledningen till att man inte närmickar, är väl snarare att man vill undvika den bashöjande proximity-effekten som finns hos alla cardioider - och att operavokalistens ansikte ska synas, än att det skulle vara skadligt med ljudtrycket...

Om det blir en enerverande diskant med vissa micar under vissa förutsättningar om man närmickar, är inte samma sak som att man lätt sjunger sönder dem, som det påstods tidigare i tråden... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer det handlar inte om att man skulle sjunga sönder dom för det finns definitivt mickar som klarar trycket precis som ni har sagt hela tiden.

Sen stämmer ju det där med att man vill se sångarnas ansikten i ett livesamanhang. När man gör en skivinspelning av en opera så närmickar man inte sångarna ändå fast än det är ovesentligt om ansikterna synns eller inte. Vad jag vet har det inte med proximity effekt att göra heller då detta är ett fenomen som inte gäller dom micktyper man använder (Så vitt jag vet men jag kan ha fel). Anledningen är att ge bästa sångljud helt enkelt.

Och då spelar diskanten mycket större roll.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

innan jag började läsa den tråden tyckte jag att jag hade koll på det här ämnet...nu är jag ordentligt förvirrad men ganska övertygad om att jag inte vet mycket alls 🙂

vad är du förvirrad kring?

ställ några direkta frågor så får vi se om vi kan ge några direkta svar

du kan räkna med att claes leverar fakta som stämmer 99 ggr av 100 iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

är väl mest att jag inte riktigt koll på vilka som har koll här så då blir det lite motstridiga uppgifter i skallen som man inte vet hur man ska väga och sen rent allmänt att jag vet bannemig inte så mycket som jag trodde nu när jag läser här. men om det dyker upp mer konkreta frågor så lär jag inte tveka med att ställa dem här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

är väl mest att jag inte riktigt koll på vilka som har koll här så då blir det lite motstridiga uppgifter i skallen som man inte vet hur man ska väga och sen rent allmänt att jag vet bannemig inte så mycket som jag trodde nu när jag läser här. men om det dyker upp mer konkreta frågor så lär jag inte tveka med att ställa dem här 😆

Du är inte ensam om att vara förvirrad. 🙂 Även jag, som har hållit på länge med musik och kan en del om det mesta och mycket om en del, har förstått att ju mer man lär sig, desto fler frågetecken dyker det upp eftersom man inser att det i princip finns oändligt mycket att lära sig - och att ingen kan sitta inne med den absoluta sanningen om allt. Det är också därför det är så kul att delta i forum som detta - för alltid lär man sig något nytt tack vare andras erfarenheter - eller tvingas tänka från andra synvinklar på grund av frågor som ställs på ett klurigt sätt. Ibland behöver man också omvärdera sina egna åsikter på grund av nya saker man får reda på. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

För att citera min finska vän: Jo.

Alltså, inget är så svårt som det blivit i den här tråden.

Grabben vill ha en mick. Som låter bra. På hans röst. Som han sjunger. På scen.

Inget kan vara enklare. Det är bara att prova olika mickar. Det går inte att läsa sig till. Det går inte att säga att kondensatormickar eller dynamiska är bättre eller sämre. Det är bara att prova.

Rocksångare tycker om att "äta upp micken".

Jag har provat på lite olika sångare. Rätt ofta fungerar en kondensatormick som Neumann KMS105 riktigt bra. På manliga röster är dock ofta Shure SM58 helt oslagbar. På andra fungerar andra mickar bättre - Sennheiser har ett helt gäng olika mickar som ibland funkar skitbra. Shure har ett helt gäng olika också. Beyer har en bandmick som är helt underbar, M160, och jag skojar inte : http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_m160.htm

Operasångare vill helst inte se micken alls och kan aldrig tänka sig att sjunga rakt in i den.

Då har man en liten konding, kanske i midjehöjd. Sist (i lördags) använde jag en Sennheiser MKH40. Funkade skitbra för inspelning, inget PA dock.

Men det enda svaret som gäller är att man faktiskt måste prova med den aktuella sångaren. Och glöm inte Shure SM58.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju dumt när folk skriver att kondensatormikrofoner inte är något att ha live då detta påstående är helt fel. Det finns, som Claes och andra skrivit, även kondingmikar för Live-sång som låter fantastiskt.

Att sedan påstå att diskanten är vassare i en kondensator än i en dynamisk är ju att ljuga då upptagningen skiljer sig mellan olika modeller, inte huruvida de är kondensatormikrofoner eller inte.

Anledningen att jag själv valde en dynamisk mikrofon (Beyer TGX60) va för det första att jag A/B-testade den mot standards som SM och Beta 58 och det va inget snack om vad som lät bäst. Men jag tänkte även på kompatibiliteten när man gigar eftersom man kan koppla in en dynamisk oavsett vad det är för mixer då den inte behöver fantommatning.

Så det bästa är ju att testa olika mikrofoner i nån butik med ett bra utbud med PA som tex 4Sound på folkungagatan om du bor i Stockholm för olika mikar passar olika röster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Beta 87A tycker jag är en väldigt bra sångmick inom viss shanger för livebruk. 😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Största anledningen till att man inte närmickar, är väl snarare att man vill undvika den bashöjande proximity-effekten som finns hos alla cardioider - och att operavokalistens ansikte ska synas, än att det skulle vara skadligt med ljudtrycket...

Om det blir en enerverande diskant med vissa micar under vissa förutsättningar om man närmickar, är inte samma sak som att man lätt sjunger sönder dem, som det påstods tidigare i tråden... 😉

Håller med detta påstående och lägger till att hos just operasångare är det ju inte så smickrande med närmickning, oftast vill man ju att rösten SKA klinga ut i ett bra rum, därmed inte sagt att det inte går att närmicka, inga problem för mikrofonen.

Mikrofonen får heller under inga omständigheter vara större än sångarens ego!

Personligen tycker jag att operasångare kan vara lite svåra att micka, men jag har fått bra resultat med Sennheisersgoosenecks, tror det var MZH3040.

Nog med off-topic 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Beta 87A tycker jag är en väldigt bra sångmick inom viss shanger för livebruk. 😆

inte genre då? 😄

EDIT:

Vad tycker ni förresten om Shure KSM9:an? Någon som har personliga erfarenheter?

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Shure Beta 58 rules! Inte tråkig alls, den är rocknrollen personifierad i en dynamisk mick. Det är inte för inte den används så mycket i TV-galor, där de har även andra dyrare mickar att välja på. Gamla SM58 däremot är dålig, snacka om kinadiskant. Fnas fnas.

Gissa om jag dricker GT nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Köp en ny elvis mikrofon då. (Shure SH55) Den är i alla fall den snyggast & sexigaste och den mest klassiska av alla mikrofoner. Den är har samma kapsel som SM58 sägs det. (Lite synd att de inte har samma kapsel Beta58)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...