Jump to content
Annons

Har du tinnitus?


Diwic

Recommended Posts

Decoman (oregistrerad)

Jeg tror min tinnitus i hovedsak skyldes langvarig bruk av elektronisk utstyr som det har vært feil med. I mange år brukte jeg en sånn billig Wacom Bamboo tablet, som ga fra seg en høyfrekvent pipelyd fra 50cm's avstand. En undersøkelse på internett viste at det skal ha vært produksjonsfeil på en del av disse. Jeg skaffa en ny en av samme modell, men samme feil var der også. Jeg har også vært utsatt for langvarig støy fra datamaskinens vifter.

Mens jeg gjesper eller bare lukker opp munnen kraftig, så hører jeg en forsterkning av tinnitus lyden.

Jeg kjøpte et ørerensningspakke på apoteket nylig, og jeg mener å kunne påstå at en runde med dette reduserte noe av tinnitus lydene, men bare litt.

Hvis jeg holder for nesa, lukker munnen og blåser litt luft opp fra lungene så får jeg litt bedre hørsel på det ene øret, men bare i noen få sekunder. Har nedsatt hørsel pga. hodeskade fra da jeg var liten.

Redigerat av Decoman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jajjamän! Det piper när det är tyst i rummet. Och jag har en hörselnedsättning på ca 60dB i vänster öra. Har sedan en tid tbaks hörapparat.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

1.Ta musikpauser ibland. Jag får ta det oftare nuförtiden. (Growing old)

 

2. Det går tyvärr inte. Fetvadd i öronen kan funka om du inte har råd med "industrins" 3000:- kronors formgjutna.

Fetvadd? Köp istället de rejäla gula propparna på apoteket.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet fan inte.. efter att jag hade spelat i stort sett dagligen i närmare tio år så trodde jag

att jag hade torskat på tinnitus för örat höll liksom aldrig tyst utan var igång och pep hela tiden.

inte så att det störde, men jag hörde det när jag skulle gå å knyta mig. sen ledsnade jag på att

lira och höll upp i några år och började knega istället, och tamejfan, det blev stendött i öronen

(pipen och susen dog alltså). Men nu.. nu har jag slutat knega, pluggar ljudteknik och repar typ

fyra dagar i veckan, och skiten börjar smyga sig tillbaka. detta trots att jag är pissnoga med

att använda öronproppar varje rep, och t.o.m. på krogen (och faktiskt alltid har varit). jag börjar

fan tro att min "tinnitus" snarare dyker upp iochmed stresspeakarna som obarmhärtigt dyker upp när

man lirar i band eller pluggar.

(däremot jobbade jag bredvid en grävmaskin 8 timmar om dagen UTAN hörselskydd, och det var liksom lugnt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajjamän! Det piper när det är tyst i rummet. Och jag har en hörselnedsättning på ca 60dB i vänster öra. Har sedan en tid tbaks hörapparat.

Det där var en rejäl nedsättning! Får man fråga vad som hänt?

Klarar du mixa och producera ändå med den nedsättningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var en rejäl nedsättning! Får man fråga vad som hänt?

Klarar du mixa och producera ändå med den nedsättningen?

Förmodligen har jag ett öra som sakta bara blir sämre, eftersom jag hörde 30 dB (sämre) i 20 års åldern, och nu 60 dB. Det är hela registret men med en hängmatta där den största dippen är runt 1000-4000Hz. Bullerskador ligger lite högre - runt 4000-6000 Hz. Hjärnan lär sig hantera ensidiga hörselskador rätt bra antar jag. Jag märker inte att jag bara hör på ett öra förrän jag håller för det friska. Förmodligen för att jag hittills hört rätt bra i diskanten (vilket avtar med åldern). Med hörapparat så hör jag dock bättre.

Om du lyssnat på mina låtar så är produktion inte vad jag sysslar med. Jag skriver låtar och spelar in dom enbart för att fånga idén. Låtarna hör jag i mitt huvud - med fullt register - och om jag får tillfälle låter jag spela in på proffsigare sätt någon gång. Inspelning tar för mycket tid om man jämför med låtskrivandet (som oftast bara tar några timmar, ibland en vecka).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

🙁 Många med tinnitus här. Föga förvånande. Örat är känsligt.

Har inte riktigt läst alla inlägg i tråden, än. Stött på en del musiklärare och hört att många som spelar klassiskt lider av kronisk tinnitus. Inte bara stereotypt liveband, rock, pop, klubbhoppare etc.

Själv är jag en tondöv groda på musik som bara stundtals leker med elektronisk musik via DAW på PCn.

Likförbannat!...

Lyckades med andra medel (nyårssmällare, party, hög musik m.m) dra på mig kronisk tinnitis på båda öronen. Såhär i efterhand skulle jag klassifisera min öron som s.k glasöron. Har alltid haft nivå-känslig hörsel och har alltid kunnat höra väldigt höga frekvenser och är det fortfarande vid 30+

Har man glasöron ska man passa sig extra noga! Ett tecken är att man lätt får pip vid nyårsmällare, musik eller vid slagljud från exempelvis hammare.

Ett enda välriktad hammarslag på en spik, sådär när det sjunger till virket, ger mig omedelbart kraftigt pip, utöver den konstanta tinnitus:en.

Värt att nämna...

Min tinnitus förvärras när jag är ansträngd eller har spänningar i nacken. Mitt intryck är att spännings-intensifierad tinnitus kan gå upp och ned, men att den mycket väl kan bidra till en "konstant intensifiering" av ens befintliga tinnitus. Förmodligen kan man få tinnitus av rena nackbesvär. Har ingen koll på de rent fysiologiska orsakerna av detta.

För er som läser, förstår men inte "tar in" eller bryr sig ändå (tills du inser att du har 24/7 kronisk tinnitus). Läs...

Tinnitus kan ju yttra sig helt olika.

Vet du hur ett klassiskt pip från en bildröret i en tjock-TV låter? eller högfrekvent pip från en trafo? Eller en mistlur?

Eller ett brum?

Föreställ dig detta på relativt hörbar nivå i båda öronen 24-timmar om dygnet... supernice va? 😏

Merparten av min tinnitus ligger på runt 11 - 11.5 khz med över/undertoner. Ganska sinus-artat. Vid dessa frekvenser är mitt öra okänsligt för yttre ljud. Dvs är mao hyffsat döv vid dessa frekvenser.

Jag hade hellre enbart varit döv vid dessa frekvenser, men lider istället även av tinnitus-pip. Orsaken är förmodligen pågrund av att de hörselhår som är placerade vid detta upptagningområdet i snäckan är brutna eller skadade.

Ni som redan har tinnitus kan det här redan. För er andra...

  • Har du glasöron, var extra försiktig. Om du inte har känsliga öron. Var försiktig ändå. Oavsett omständighet eller ljudkälla.
     
  • Undvik hörlurar, om det går. Framförallt om du strölyssnar där det finns omgivningsljud som du måste kompensera för.
     
  • Om du måste använda lurar, men även vid annat lyssnande, var uppmärksam om du allteftersom måste höja volymen för att det skall vara tydligt. Dina öron försöker berätta något för dig dumskalle! 😄 Låt dem vila. Då menar jag inte 10minuter. Utan timmar. Undvik all form av volymstegring. Alltid. Alltid... Alltid.
     
  • Undvik höga oljud, maskiner, verktyg och annat om du inte har proppar. Öronen tar skada även om man inte per definition får "ont" i öronen.
     
  • Spelar du instrument så är det rent larv att inte lägga några tusenlappar på riktiga proppar.
     
  • För alla andra situationer, använd sunt förnuft.
     

Förlåt för punktlista men det äääär ju trots allt så j**** enkelt att undvika skador. Ett annat problem med tinnitus är att den kan påverka andra aspekter av livet, iochmed att den kan sabba koncentrationförmåga, sömn, ditt intryck på nya människor eftersom man kanske inte hör helt 100 längre etc.

En tanke... Vad är viktigast för pianisten. Fingrarna eller hörseln?

Han behåller nog helst hörseln tror jag.

Redigerat av 2MuchCrazyjuice
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite tinnitus - framförallt jävligt känslig...

Skulle vara med och bygga en ljusrigg idag - jag klarade inte av att vara med när aluminiumdelarna skulle bankas ihop - OCH då hade jag ändå skumgummiproppar korrekt instoppade (långt in) med ca 35 db dämpning (såpass dämpning att jag har svårt att höra vad folk säger)

Är jag grymt överkänslig eller kan slag på aluminiumrör vara så jäkla starka att så mycket dämpning inte ens hjälper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag grymt överkänslig eller kan slag på aluminiumrör vara så jäkla starka att så mycket dämpning inte ens hjälper?

Många som har utvecklat tinnitus har en överkänslighet. Däribland jag.

Från person till person så är det frekvenserna och intensitet som styr vilka ljud som påverkar en extra mycket.

Smällar, slag eller kraftiga basljud, eller andra ljud med för hög nivå är generellt skadliga.

Vissa konstanta ljud vid arbetsplatser, som exempelvis låga frekvenser kan också skapa en negativ känsla.

OCH då hade jag ändå skumgummiproppar korrekt instoppade (långt in) med ca 35 db dämpning

Oavsett om du känner obehag med så ha alltid propparna i ändå. Men det låter lite som om du har en dålig passform på propparna. Eller rentav dåliga proppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

2MuchCrazyjuice

 

Kanonbra sammanställning du gjort och jag känner igen mycket av det du beskriver. Jag fick lära mig en intressant grejj när jag nyligen var och tog bort en vaxpropp. Jag frågade audiologen varför jag ofta får tinnitus efter att jag kört ett intensivt pass på studiobygget - trots att jag både använder proppar och hörselkåpor. Hon berättade för mig att det troligtvis beror på ledningen och resonansen i skallbenet. Det var en grejj som jag aldrig hade tänkt på tidigare. Så det bästa är ju att försöka få in regelbundna pauser om när man utsätter sig för höga ljudnivåer. Om man inte vill köra med hjälm förstås...

 

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som har utvecklat tinnitus har en överkänslighet. Däribland jag.

Från person till person så är det frekvenserna och intensitet som styr vilka ljud som påverkar en extra mycket.

Smällar, slag eller kraftiga basljud, eller andra ljud med för hög nivå är generellt skadliga.

Vissa konstanta ljud vid arbetsplatser, som exempelvis låga frekvenser kan också skapa en negativ känsla.

Oavsett om du känner obehag med så ha alltid propparna i ändå. Men det låter lite som om du har en dålig passform på propparna. Eller rentav dåliga proppar.

Nädå, inga problem med passformen. Med de propparna i (och jag har dem alltid i på samma vis) kan jag inte höra vad folk nära mig säger om de pratar på normal samtalsvolym - så som man gör när man står nära varandra...

Jag är kanske bara jävligt känslig och rädd för höga ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

<JJMusik>

Om propparna är dugliga så är det kanske som <Wellness Music> Björn skriver. Resonans i skallbenet.

Det var mycket mer ingående information än jag fick på min senaste hörselkontroll. Men det var läääänge sedan.

Vet att man nämnde bettfel som en trolig bidragande orsak, precis som jag har märkt att nackspänningar förvärrar.

Gissar att det där med störande resonans är ett extra påtagligt inomhus-problem under byggarbete... eftersom ljudenergin blir så stor i slutna volymer. Undrar om det finns studier eller noteringar om tinnitus hos byggarbetare som arbetar med tunga maskiner, som generellt alltid bär kåpor?

Har svårt att tänka mig att resonans kan orsaka skador men att det påverkar de som redan utvecklat överkänslighet och har tinnitus... det är ju snarare troligt än sannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På senare tid har jag märkt att jag är väldigt känslig för just porslin. När jag ställer in tallrikar i köksskåpet, så måste jag göra det väääldigt försiktigt. Det liksom ilar/skär i hela huvudet.

Är detta vanligt? Kan det vara så att jag har utvecklat överkänslighet för just de frekvenser där porslin råkar ligga?

Link to comment
Dela på andra sajter

På senare tid har jag märkt att jag är väldigt känslig för just porslin. När jag ställer in tallrikar i köksskåpet, så måste jag göra det väääldigt försiktigt. Det liksom ilar/skär i hela huvudet.

Är detta vanligt? Kan det vara så att jag har utvecklat överkänslighet för just de frekvenser där porslin råkar ligga?

Rätt så vanligt bland de överkänslighetsdrabbade.

Ja, men det kan ha att göra med hörselbenen också,

själva mekaniken med dess pyttemuskler och

trumhinnan i sig.

Om man ska träna tillvänjning så ska man definitivt INTE

träna med höga ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...