Jump to content
Annons

Har du tinnitus?


Diwic

Recommended Posts

Jag har också ALLTID proppar i fickan. Man vet aldrig när man hamnar bakom ett trumset...

I övrigt har jag klarat mig. Kanske just för att jag jämt har proppar.

Har just beställt ett par gjutna proppar från Bellman & Symfon. Fick dom betalda av jobbet. Det är ju en sån grej alla skaffar EFTER att dom fått problem annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Från nyhetsträsket idag.

Även stress, matvanor och motion påverkar tydligen tinitus...

Riskfaktorer:

-Lite motion.

-BMI över 25.

-Sömnproblem.

-Oregelbundna måltider.

-Tillfälliga höga ljud.

-Stress.

-Hög musik i hörlurar.

-Bullriga och stressiga miljöer.

Så lindrar du problemen:

-Börja motionera regelbundet

-Tänk över din situation – hur mycket stress omger du dig med. Försök att bryta negativa mönster i din vardag.

-Ät regelbundet. Tre mål mat om dagen och mellanmål vid samma tider varje dag.

-Se till att ditt BMI, body mass index, är inom normalvärdena 19 och 25. Är det för högt – gå ner i vikt.

-Undvik bullriga och stressiga miljöer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från nyhetsträsket idag.

Även stress, matvanor och motion påverkar tydligen tinitus...

Riskfaktorer:

-Lite motion.

-BMI över 25.

-Sömnproblem.

-Oregelbundna måltider.

-Tillfälliga höga ljud.

-Stress.

-Hög musik i hörlurar.

-Bullriga och stressiga miljöer.

Så lindrar du problemen:

-Börja motionera regelbundet

-Tänk över din situation – hur mycket stress omger du dig med. Försök att bryta negativa mönster i din vardag.

-Ät regelbundet. Tre mål mat om dagen och mellanmål vid samma tider varje dag.

-Se till att ditt BMI, body mass index, är inom normalvärdena 19 och 25. Är det för högt – gå ner i vikt.

-Undvik bullriga och stressiga miljöer.

Oj, så mitt viktväkteri kanske kan påverka tinitusen åt positivt håll också? 😉 ... *ser fram emot* ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag fick tinnitus på mitten av 90-talet och då pga allt för hög volym i replokalen och på livespelning. Det började i vänster öra men har nu även gått över i höger. Jag störs inte så mycket på dagen eller då det finns andra ljud runtomkring...men på natten då attan hörs det. Min sömn är inte vad den borde vara så jag somnar ofta framför TV:n (ej alltid så poppis). Jag gillar inte heller att köra bil några längre sträckor av rädsla för att "nicka till".

Men...det är konstigt vad man vänjer sig, man hittar alltid sätt att tackla problemen. Däremot kan jag säga att jag vill INTE ha mera av denna vara, utan nu är jag väldigt försiktig. Därför har jag nu börjat bygga hemstudio, istället för att spela "live" så att säga. För musik måste man ju hålla på med - i nån form. 😉

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tinnitus efter ett besök på techno-svartklubb på gran canaria...jag kände direkt att något hänt och pipet har fortfarande inte gått över.

Jag känner dessutom att det blivit värre efter klubb-besök och konserter. Jag har alltid öronproppar med mig men ibland när man är packad tänker man "äh, det är ju inte så högt" och väntar ett tag med propparna...då kommer extra starkt pip dagen efter. På senare år har jag lärt mig att sätta i propparna direkt, oberoende av promillehalt. 😉

För det mesta störs jag inte av pipet (ca 11kHz) men vid stress, fylla, sjukdom eller absolut tystnad så är det jobbigt. Det är inte så mycket pipet som vetskapen att man sabbat öronen som är ångestframkallande.

Läkarvetenskapen borde kunna fixa detta tycker man!

Jag läste här om dagen att forskare funnit stamceller i öronen, alltså "prototyp"-celler som kan omvandlas till olika saker och därför ersätta trasiga celler! Låter lovande, man kan kanske accelerera detta på något sätt?

/dar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tinnitus på höger öra!

Har varit och gjort ett hörseltest och fått bekräfftelse om att jag inte hör de högsta tonerna.

Och det bidrar till att jag har svårt att lokalesera var ljudet kommer ifrån.

Jävligt besväligt när många pratar samtidigt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tinnitus efter ett besök på techno-svartklubb på gran canaria...jag kände direkt att något hänt och pipet har fortfarande inte gått över.

Jag känner dessutom att det blivit värre efter klubb-besök och konserter. Jag har alltid öronproppar med mig men ibland när man är packad tänker man "äh, det är ju inte så högt" och väntar ett tag med propparna...då kommer extra starkt pip dagen efter. På senare år har jag lärt mig att sätta i propparna direkt, oberoende av promillehalt. 😉

För det mesta störs jag inte av pipet (ca 11kHz) men vid stress, fylla, sjukdom eller absolut tystnad så är det jobbigt. Det är inte så mycket pipet som vetskapen att man sabbat öronen som är ångestframkallande.

Läkarvetenskapen borde kunna fixa detta tycker man!

Jag läste här om dagen att forskare funnit stamceller i öronen, alltså "prototyp"-celler som kan omvandlas till olika saker och därför ersätta trasiga celler! Låter lovande, man kan kanske accelerera detta på något sätt?

/dar

Det är nog svårt att fixa hörselskador. Men hoppas kan man alltid!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbade i många år bl a som lärare i Musik i grupp. Jag hade 26 grupper i veckan, de flesta nybörjare. Efter ett tag fick jag tag i kompetent förstärkning i form av en annan kille som var jätteduktig på detta med musik och vi jobbade tillsammans i ett par års tid. Rätt vad det var blev denna kompis kraftigt förkyld. Han fortsatte dock att jobba och att musicera med sina egna band. Han fick tinnitus, en kraftig variant. Han var fortfarande kraftigt förkyld när jag träffade honom tre dagar senare. Han berättade då att han inte hade sovit en blund på tre dygn pga oväsendet i hans öron. Jag försökte trösta honom med att det säkert skulle ge med sig när förkylningen gick över. Jag såg att han inte riktigt kunde tro på detta.

Vad jag då inte visste men som jag fått reda på efteråt är att han, direkt efter träffen med mig, hade åkt raka vägen ner till ett av de stora lasaretten och, på egen begäran, blivit inlagd på en klinik för suicida (självmordsbenägna). Där hade han haft terapeutiska samtal med läkare, psykolog och annan personal i tre timmars tid. Han hade fått lugnande tabletter. Man bedömde att han hade lugnat ner sig och att han nu sov så man lämnade honom ifred. På de knappa fem minuter han hade lämnats ensam hade han tagit sitt liv, hur vill jag inte berätta.

Varför berättar jag det här hemska? Jag har OK från hans föräldrar att prata om det här med alla som orkar höra på. Vad jag är ute efter är hur djävulskt tinnitus kan vara och att vissa, som har uttalat sig på denna tråd, inte riktigt har förstått vad det kan vara frågan om. Min kamrat var en levnadsglad och positiv kille som "rasade" på tre dygn!

Alla våra elever tog ju naturligtvis mycket illa vid sig av det inträffade. En annan effekt av det inträffade blev just det som några beskriver på denna tråd, det psykologiska. Ett oerhört stort antal av våra elever fick tinnitus, många av dem fick t o m diagnosen ställd av doktor. Efterhand som månaderna gick efter denna händelse, avtog problemen för, i stort sett, alla inblandade. För det stora flertalet upphörde problemen helt.

Jag själv då? Hur påverkades jag? Började jag tänka om? Nej, inte den första tiden. Vi som jobbade med rockmusik blev skickade av vår arbetsgivare till en hörselskyddsfirma i Gbg. Där hälldes det en plaströra i mina öron. När den hade stelnat, plockades den ut. 14 dagar senare åkte jag in och hämtade mina "skräddarsydda" proppar. De kostade min arbetsgivare knappt 2 000:-. Jag tror jag valde en 9 eller 12 db - dämpning. Några dagar senare provade jag dem i replokalen. Jag upplevde att de färgade ljudet. Jag upplevde också att de kliade så in i helvete! Det var en inte särskilt rolig erfarenhet och jag glömde av dem i ett par år.

Under dessa år började fler och fler av mina kamrater få olika slags hörselproblem. Plötsligt stod jag infölr det faktum att jag skulle bli pappa. Detta i kombination med kompisars berättelser om sina hörselproblem, ledde fram till att jag beslutade mig för att ge propparna en riktig chans. Jag bestämde mig för att tvinga mig att ha på dem vid nästa tio rep jag skulle ha med mitt band. Första gången kände jag samma sak som innan men sen dess har det funkat jättebra! Jag spelar gitarr och körar och det funkar jättebra. När vi är ute och spelar så brukar jag säga till ljudteknikern att han inte behöver lägga upp min röst i min medhörning. Jag har också med mig dessa proppar överallt. Jag har dem på favoritkonserterna och jag använder dem. Jag har använt dem i sju års tid nu och jag ångrar ingenting. De är också diskreta, sticker inte ut ur öronen och kan fås med olika slags dämpning. Man hör även cymbaler, distgitarrer osv utan problem. Enda gångerna jag inte använder dem är när jag ställer in nya gitarrljud och när jag spelar in men då försöker jag hålla nere volymen. Syntharen och trummisen har nu också skaffat sig likadana och är supernöjda. Det finns säkert många olika fabrikat men jag lägger ut länken till den firma jag anlitade. De gör förresten slutna medhörningssystem om någon är intresserad.

Slutligen har jag, genom både mitt jobb (ljudlärare) och min hobby (Musicerande/inspelning) träffat många människor med kunskaper inom hörselområdet. Professorer, läkare, hörselskadade och tinnitusdrabbade. Klart är att forskningen på detta område länge har varit eftersatt, att vi vet ganska litet om hur hörseln egentligen fungerar och att det finns undersökningar som gör gällande både det ena och det andra. Jag känner t o m en kille som har fått en hörselskada som gör att han inte kan bedöma om ett ljud är högt eller lågt, långt borta eller nära! Jag vet också att man skar bort allt som kopplade öronen med hjärnan på vietnamveteraner som hade fått tinnitus. De allra flesta hade kvar sin tinnitus efter att ha blivit totaldöva! Det här är ingen lek! Det enda vi vet är att när vi väl fått det är det svårt/ omöjligt att bli av med.

Be real careful out there and keep on rockin´!!!

http://www.bellman.se/seweb/

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjodå,

efter många timmars repande och täta konsertbesök har nog satt sina

spår. Den värsta temporära tinnitus:en var efter Guns N roses konserten på

Stadion '93 (jag var 12 år då)

Då hade jag ett konstant tjut i 3-4 dagar.

Idag så lider jag dock inte av det (än), men när det är

relativt tyst så hör jag ett konstant högfrekvent ljud i båda öronen.

Har lite svårt att sova på kvällarna utan tv eller radio på.

Dock så händer det att det blir högre på ena örat under en kortare tid,

några timmar. Sen går det över

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Be real careful out there and keep on rockin´!!!

Tack för att du ville berätta det här. Jag hade aldrig fått nån riktig förståelse över hur jävligt tinnituset kan vara.

Jag ska vara mer försiktig i fortsättningen.

Jag har hört att de faktiskt håller på att lösa problemen mot tinnitus nu, de sa att de skulle införa något sorts "botemedel" av något slag om nåt/några år.

Kansske om det vill sig väl inom en snar framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft rätt kraftig tinnitus i ca 6-7 år.. ibland är det jobbigt som fan men oftast finns det andra saker att tänka på.. det är ingen idé att gå & tänka på det hela tiden. med uppmätta 115 dB bakom trumsetet så räcker det nog inte med ear-proppar som dämpar 20 dB.. 😄

vad heter det företaget som formgjuter pluggz efter öronen? webadress?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hört om folk som haft självmordstankar p.g.a. tinnitus, men inte någon som verkligen har gått så långt, dessutom inte efter såpass kort tid. Tre dagar efter man fått tinnitus brukar man väl oftast bara hoppas på att det går över.

Hemskt är det iaf att det ska behöva bli så!

Sen måste jag säga att inte använda hörselskydd för att det "färgar" ljudet är en ganska dålig ursäkt. När man sitter bakom mixerbordet så kan man sänka volymen så att den inte är skadlig, och först DÅ behöver man fundera på hur ljudet ska skruvas fram, det kan man inte när man spelar in. Framförallt inte bakom ett trumset.

Så var rädd om hörseln, det är ert fjärde sinne (? eller vilken ordning det nu är.. 😉)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft rätt kraftig tinnitus i ca 6-7 år.. ibland är det jobbigt som fan men oftast finns det andra saker att tänka på.. det är ingen idé att gå & tänka på det hela tiden. med uppmätta 115 dB bakom trumsetet så räcker det nog inte med ear-proppar som dämpar 20 dB.. 😉

vad heter det företaget som formgjuter pluggz efter öronen? webadress?

Hittar du inga riktigt bra musikpluggar som dämpar ljudet tillräckligt så använd industripluggar eller kåpor istället. Som sagt, du vet hur ett trumset låter, och du behöver inte veta exakt hur det låter när du spelar 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft rätt kraftig tinnitus i ca 6-7 år.. ibland är det jobbigt som fan men oftast finns det andra saker att tänka på.. det är ingen idé att gå & tänka på det hela tiden. med uppmätta 115 dB bakom trumsetet så räcker det nog inte med ear-proppar som dämpar 20 dB.. 😉

vad heter det företaget som formgjuter pluggz efter öronen? webadress?

Bellman kan vara en bra länk att kolla in. Men sidan är lite jobbig att navigera på. Men de gör i alla fall bra grejjor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, tinnitus kan vara tungt.. 😉

Som "tur" är har jag bara lindrig tinnitus; ett brus samt högfrekvent ton i båda öronen sen replokalen -99. Ibland blir det mycket värre en kort stund vid stressiga situationer, får också för mig att det blivit värre sen jag slutade röka (ta i trä), men det är nog bara psyket som spökar.. =)

Det är sällan jag somnar utan musik i stereon..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft rätt kraftig tinnitus i ca 6-7 år.. ibland är det jobbigt som fan men oftast finns det andra saker att tänka på.. det är ingen idé att gå & tänka på det hela tiden. med uppmätta 115 dB bakom trumsetet så räcker det nog inte med ear-proppar som dämpar 20 dB.. 🙂

vad heter det företaget som formgjuter pluggz efter öronen? webadress?

Bellman kan vara en bra länk att kolla in. Men sidan är lite jobbig att navigera på. Men de gör i alla fall bra grejjor.

tackar! 🙂

det kan nog vara på tiden att man skaffar ett par såna..

Link to comment
Dela på andra sajter

har upptäckt att min konstanta tinnitus i högerörat ter sig värre på natten efter om jag någon gång under dagen råkat ut för ett kraftigt, högfrekvent ljud som jag inte varit beredd på - t ex då en buss med gnisslande bromsar tvärstannar framför mig på t ex en busshållplats eller vid ett rödljus. det är då man önskar att man kunde spränga hela bussbolaget i luften för att dom förbannade idioterna inte ser till att fixa bussarnas bromsar så att dom inte skadar folk på det där viset.....

ja... eh... sådana här destruktiva tankar brukar ju då mestadels komma på morgonen då man är som tröttast... då man inte sovit ordentligt pga sin tinnitus... och så går det runt... runt... runt...

Link to comment
Dela på andra sajter

det är då man önskar att man kunde spränga hela bussbolaget i luften för att dom förbannade idioterna inte ser till att fixa bussarnas bromsar så att dom inte skadar folk på det där viset.....

Se till att inte stå för nära när det smäller då, eller använd öronproppar..! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ett par saker i mitt tidigare inlägg.

Ett par tips jag fick både av folket på Bellman och av en läkare på Audiologen, Sahlgrenska Sjukhuset i Gbg var: Var extra försiktig vid förkylningar. Ställ in rep. Om Du har en spelning Du måste ta, använd hörselskydd. Gärna kåpor, även om Du inte kan höra vad Du spelar. Risken för tinnitus ökar betydligt även vid en lättare förkylning. Skulle det vara så att Du har en förkylning där Du märker att den också sätter sig i öronen så lever Du verkligen farligt om Du utsätter Dig för t o m ganska låga ljud. Örat är då extra känsligt och många får sin tinnitus i samband med just förkylningar.

Det andra tipset är också viktigt: Om Du sätter på Dig någon form av hörselskydd innan rep, konsert o dyl, MÅSTE det sitta kvar ÄNDA tills det är lugnt och tyst igen. Hörselgångarna och allt i dem blir varma av skydden/pluggarna/bomullen/fingrarna. Öronen blir extra känsliga när de är varma. Om Du tar ut skydden efter en stund så utsätter Du Din hörsel för en större risk än om Du inte hade haft några skydd alls!

Till detta hör den "Automatiska gaincontrol" som vi har i vår hypofys. Jag vill, i detta resonemang också anknyta till det som någon anna skrivit i denna tråd om att han stördes mer av tinnitus när det är tyst. Vår hörsel justerar sig efter det ljudtryck vi är utsatta för. Är det väldigt tyst länge kan vi plötsligt börja uppfatta saker som vi inte tidigare hört. Vår hörsel "höjer" alltså ingångsnivån till vår lilla mixer i hjärnan. Tänk på detta när Du lägger Dig ikväll. I början hör Du kanske inte klockan som tickar ute i köket men efter en stund så.....

Nu påstår Nattvaktaren eller annan vän av ordning kanske att detta skulle bero på att det blir tystare och tystare i närmiljön för att andra i hushållet går och lägger sig, färre bilar kör förbi utomhus osv och det är naturligtvis också sant. Men även om störljuden skulle ligga konstant under en timmas tid så skulle ovanstående fenomen uppstå. Det omvända finns ju också. Tänk bara på när Du lyssnar på Din freestyle. Efter någon timma tycker Du inte att det är lika högt och gott längre, slänger Dig på volymen och drar upp!

Jag upplever inte längre det som om mina proppar färgar ljudet, jag har vant mig. Fler och fler ljudtekniker använder proffsproppar och mixar jättebra med dem. Gör Dig själv en tjänst: Läs mitt tidigare inlägg, köp proffslurar och använd dem tio gånger så har Du vant Dig. Trycket för Du ändå i och med att det dunkar gött i bröstet från bas och baskagge. Även Du ska få barn en dag och det finns ett liv efter 30!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte "Off Topic", bara glömsk som vanligt. Jag hade alltså kompisar som hade blivit farsor och som led av olika typer av hörselskador. De berättade hur jobbigt det var. Dels vill man vara med fullt ut när man fått barn och kunna höra allt de säger, dels så kan det gå ganska livat till mellan varven när man har barn. Jag tror själv att mina barn toppar någonstans runt 170 db på fem meters avstånd när det är på "det där lilla viset".

Allvarligt talat så började jag fundera över hörsel, livet, underlivet och en del annat. Plöstligt stod Neil Pearts textrader från "Dreamline" från "Roll The Bones" som i eldskrift för min inre syn "...Learning That We´re Only Immortal For A Limited Time". Så hade jag levt mitt liv fram tills dess, bl a med tanke på vilken volym jag brukade kräma iväg.

Känner Du att Du tänker som jag brukade tänka så fundera över Herr Pearts ord en gång till: "Vi är bara odödliga under en begränsad tid". Den 9 maj -98 kom Amanda till mig och sen den dagen är jag i allra högsta grad dödlig och jag vill ha min hörsel med mig så länge det går. `NUFF SAID!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är man så dum som jag var då och står i en betongkällare med stärkare på full volym så får man skylla sig själv. Men det tjuter jobbigt, och jag ger mig den på att någon ton genererar det nu efter jag har lagt av att spela strängistrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...