Jump to content
Annons

Har du tinnitus?


Diwic

Recommended Posts

Hade varit intressant och se hur många som lider av detta tråkiga fenomen.

Är det förresten någon som har en ton i örat, som man kan utnyttja som stämapparat när man är ute och vill stämma gitarr eller ta en ton? 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Till min stora sorg, ja. Framför allt på högerörat. Detta efter att en felkonstruerad fyrverkeripjäs, nogsamt placerad plant, flög upp i luften, vände om och fortsatte skicka iväg bomber i riktning mot åskådarna. Den största av dem alla briserade en knapp meter från högerörat.

Det har fått två obehagliga sidoeffekter:

* Skarpa ljud som porslinsslammer klaras inte av alls. Det är ut ur rummet som gäller eller öronproppar.

* När jag är trött, blir det som att ljudet "kryper in" i örat och hela omgivningen låter som att den är inne i skallen. Har ingen bra förklaring alls på detta.

Överaskande nog upplever jag mig oftast inte lida av detta när det gäller musik. Provade vid ett tillfälle att göra ett test med en svepande sinusvåg från 20 - 20 000 hertz, och vid några partier (minns inte vilka) var det mycket tydligt att högerörat inte hängde med. Låter som att ljudet åker fram och tillbaka mellan öronen vid dessa frekvenser, eftersom öronen inte längre är jämnt känsliga för alla frekvenser.

Har numera alltid öronproppar i fickan. Man vet aldrig vilka situationer som uppstår där de behövs 😄 Likadant är jag alltid mycket försiktig med såväl lyssningsvolym som lyssningslängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt inga som helst problem och det är skönt!

ska försöka hålla mig ifrån det också ...

om man har tappat känsligheten vid lyssningen kan det faktisk bero på vaxproppar i öronen som man inte känner till och då är revaxör ett utmärkt hjälpmedel 😛

sorry för lite off-topic men det va ju en bra upplysning! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)

Ja,har haft det i många år. En ton runt 10 KHz ljuder konstant i vänsterörat sedan en minikinapuff detonerade precis vid örat (berusning & fyrverkerier är ingen bra kombination...kastade en smällare rakt upp och stubinen var lite långsam så...).

Jag fick också problem med höga ljud - porslinsslammer är OK men musik på hög volym gör att det skorrar i örat. Ljudkänsligheten är inte så stor nu längre men jag har inga problem med att få för mycket 10 KHz i mina mixar kan man säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Har haft det i några år och beror väl mest på att när man var yngre var det tufft att spela högt specielt i replokalen och när man var ute på gig, öronproppar var det bara fegisar som hade. Men det är bra att vara efter klok nu varken repar jag eller spelar ute utan proppar för man vill ju spara det man har kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, vänster öra, konstant. Jobbigt på kvällarna. Lite nedsatt hörsel där oxå, vilket mest märks på krogen eller när det är allmänt stimmigt, annars nåt man vant sig vid. Orsaken är för mycket cymbaler, helt klart. Även om det är för sent nu - tinnitus är ju mer eller mindre obotligt - så har jag börjat med öronpluggar ibland när jag lirar + att jag undviker för hög volym och ploppa-in-i-hörselgångarna-lurar när jag kör freestyle.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett konstant - dock inte speciellt störande - brus i vänsterörat som ibland övergår i en mycket obehaglig ton. Liksom för Olsberg blir höga, plötsliga ljud tämligen outhärdliga för mig. Överhuvudtaget är bullriga miljöer svåra att vistas i utan öronproppar. Främst inomhus dock. Jag har inte lika stora problem utomhus av någon anledning. Kanske har med väggar och ljudreflektioner att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har problem med vänster öra när man sitter för länge å lyssnar så börjar det svagt brusa. Har aldrig haft problem med det högra, så försöker att vara försiktig å sänker volymen direkt om jag märker att det är för högt när man mixar eller bara lyssnar på musik.

Skulle aldrig mera gå på nån större tillställning utan att använda öronproppar. Jag tycker det varken är dumt eller löjligt för vad gör man sen när man e 50 å folk måste stå å ropa en i örat för att man skall fatta? Inte kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har fått två obehagliga sidoeffekter:

* Skarpa ljud som porslinsslammer klaras inte av alls. Det är ut ur rummet som gäller eller öronproppar.

* När jag är trött, blir det som att ljudet "kryper in" i örat och hela omgivningen låter som att den är inne i skallen. Har ingen bra förklaring alls på detta.

Exakt samma för mig, fast kanske inte riktigt lika illa.

Har ingen aning om varifrån mina problem härstammar, men förmodligen från replokalstiden på ABF med betongväggar och alldeles för ursinnig trummis.

När jag är trött och sliten kan jag ibland höra lite olika toner i öronen men det brukar försvinna lika snabbt som dom kommer. Kör nästan aldrig med proppar när jag spelar, men spelar nästan bara i sammanhang där det inte ska behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag har det faktiskt?

Men varje kväll när jag ska sova så hör jag ett väldigt lågt pip-ljud i huvudet. Har haft det så i 5 år drygt tror jag så det lär väl inte försvinna. Dock hör jag det aldrig på dagen och har inga problem med höga ljud på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Har haft problem med tinnitus i 10 år snart. Egentligen stör det bara när jag är i tysta miljöer eftersom vanligt vardagsbrus oftast överröstar pipet.

Började efter en spelning på Docklands i Stockholm, på en oerhört långsmal scen där jag stod mellan medlyssningen & en enorm backline. Kände redan under giget att nåt gick sönder. Pipet är värst i högerörat där jag har lyssningen när jag DJ'ar, men som någon mer sa så har det en förmåga att panorera mellan öronen.

Alkohol, kaffe & värktabletter (allt som stressar kroppen) höjer volymen på tjutet så dagen efter kan det vara riktigt jobbigt.

Använder alltid proffisionella hörselskydd på konserter & när jag kör soundcheck åt band. Dessvärre är det inte möjligt att använda öronproppar under DJ'andet. Men, jag har iallafall märkt att det inte blir värre med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Japp, höger öra är nedsatt och har pip. Får ideligen vända hörlurarna om för att inte mixa snett. Klarar inte ljudet av att tappa upp vatten i badkar, sortera bestick eller gå på viss grus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev visst fart på den här tråden så fort Olsberg godkände...

Själv har jag varit hos läkare som konstaderade att jag hade normal hörsel och var frisk, att jag möjligen hörde till de som hade lite känsligare öron bara. Resten var psykologi.

Jag är lite överkänslig mot höga frekvenser och tycker som ni andra att det kan vara jobbigt att plocka ur diskmaskinen om man haft en dag med mycket ljud. Framförallt har jag - sen jag fick det - haft lite halvsvårt för TV-apparater och deras högfrekventa pip. Visst, man vänjer sig och kan sortera bort det efter ett tag, men det hörs väldigt tydligt i början. (så den dagen jag skaffar TV blir det troligen på en dataskärm eller LCD/TFT).

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick också problem med höga ljud - porslinsslammer är OK men musik på hög volym gör att det skorrar i örat.

Distat i mina öron har det nog alltid gjort. Inte minst på gympalektionerna, när man skulle värma upp till hög musik 😆

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

sen mitten av 70talet, blev värre med Punken 😆

ursprunget är nog att, när jag spelar genom en amp

så måste jag "känna" ljudet i kroppen,

känna när byxbenen fladdrar av trycket från bas och gura.

för mig, en viktig del av upplevelsen med livespel 😄

men allt har ett pris !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dessvärre på höger öra. Spelade mycket sedan punken 78 fram till 83, så

jag tror det som gjorde det. Har också märkt att ju lägre blodtryck man har/får så lindras ljudet. Samma sak om man blir stressad. Däremot har jag haft hörseln i behåll.

Värst är det nog för trummisar, dessa cymbaler ack ack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag har det faktiskt?

Men varje kväll när jag ska sova så hör jag ett väldigt lågt pip-ljud i huvudet. Har haft det så i 5 år drygt tror jag så det lär väl inte försvinna. Dock hör jag det aldrig på dagen och har inga problem med höga ljud på något sätt.

Kan ju vara psykologi också. Är nog en hel del som är överrädda för tinnitus tror jag.. bara namnet. Kan själv inbilla mej såna där små ljud när jag ska sova, oftast lätta att tänka bort. Men annars kör jag med proppar på spelningar, särskilt som basist bredvid trummisen. Onödigt att inte göra det och få nåt som man förmodligen känner av hela livet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch ja, har inte varit rädd om hörseln 😆 . Kan inte urskilja vad folk säger när jag kör bil, eller tala i telefon om det inte är knäpptyst runt omkring (just det, har pensionerat mobilen till SMS-maskin). Det här kan ju ställa till det ganska rejält i studion då jag har svårt att uppfatta stereobild och frekvensgång vid mix etc etc. Men man lär sig kompensera med hjälp av rutin och visuella hjälpmedel.... 😛

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Hmm...då blir jag väl den andra som säger att jag inte har tinitus. Är alltid noga med örpnproppar och har jag inga så blir det fingrar i öronen som gäller. Visst, man får stå ut med en hel del pikar men det känns det som om det är värt.

Borde dock inte läkarkonsten kunna fixa det här snart? Ge dem några år så ska ni se att dem både kan ta bort pip och lägga till nya så att man ständigt hör bethovens 5:a i vänsterörat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

är det olika vilken frekvens tinitusen ligger på?... om inte. vilken?

Ja, det kan skilja väldigt...Dock vet jag inte om det finns någon övre eller undre gräns. Det bäste vore ju att ha tinitus som ligger på 25kHz så slipper man höra eländet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Borde dock inte läkarkonsten kunna fixa det här snart? Ge dem några år så ska ni se att dem både kan ta bort pip och lägga till nya så att man ständigt hör bethovens 5:a i vänsterörat 🙂

för 9.95$ kan vi bli botade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde dock inte läkarkonsten kunna fixa det här snart? Ge dem några år så ska ni se att dem både kan ta bort pip och lägga till nya så att man ständigt hör bethovens 5:a i vänsterörat 🙂

för 9.95$ kan vi bli botade 🙂

Jaha, det är klart att det inte skulle ta lång tid innan någon skulle försöka tjäna pengar på det här också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag har tinnitus, för jag hör inga pip. Däremot har jag skitsvårt att höra vad en person säger som sitter rakt mittemot mig om det är massa stim och sorl runtomkring. Skitjobbigt när man är på krogen. Krogen är också källan till det onda. Tur att man inte behöver ragga längre, det försvåras avsevärt när man inte hör vad tjejen säger... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...