Jump to content
Annons

Vad skiljer de olika Gibson-modellerna åt?


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Jag har börjat bli väldigt sugen på ett andra gitarrköp.. jag har en fender telecaster nu som jag är väldigt nöjd med. Men jag börjar ändå bli sugen på att köpa en till 😉 hehe . Jag gillar verkligen fender, men om ja ska köpa en till så känns de nästan bättre o köpa en gibson, för att få lite skillnad i sound o så. Annars känns de som ja köper en dublett av min gitarr typ, med annat utseende, vilket känns ganska onödigt..

Men nu till frågan då.. ja la 8500kr för min tele, o har väl tänkt lägga ungefär samma eller lite mer för nästa gitarr. Runt 10.000kr kanske.. men samtidigt vill ja köpa en gitarr som håller hela livet... så är dom lite billigare gibsonmodellerna bra? Eller ska man slå till på en för 20000kr direkt?? Vad är det som skiljer dem åt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som natt och dag skulle jag vilja säga. Men eftrsom smaken är som baken skulle jag rekomendera att du går in på musikaffärer och testar själv. Jag tycker att en Gibson med skruvad hals eller tunn kropp får en känsla av en Fender gitarr. Och vill jag ha den så köper jag hellre än Fender. Men det är min smak... Du kommer säkert få massor med andra kommentarer av gitarrister som tycker anorlunda.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Som natt och dag skulle jag vilja säga. Men eftrsom smaken är som baken skulle jag rekomendera att du går in på musikaffärer och testar själv. Jag tycker att en Gibson med skruvad hals eller tunn kropp får en känsla av en Fender gitarr. Och vill jag ha den så köper jag hellre än Fender. Men det är min smak... Du kommer säkert få massor med andra kommentarer av gitarrister som tycker anorlunda.

Kolin

Okej, intresant svar.. 😉 nån mer?

är det nån skillnad på mickarna mellan de dyra o de billigare?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Som natt och dag skulle jag vilja säga. Men eftrsom smaken är som baken skulle jag rekomendera att du går in på musikaffärer och testar själv. Jag tycker att en Gibson med skruvad hals eller tunn kropp får en känsla av en Fender gitarr. Och vill jag ha den så köper jag hellre än Fender. Men det är min smak... Du kommer säkert få massor med andra kommentarer av gitarrister som tycker anorlunda.

Kolin

Okej, intresant svar.. 🙂 nån mer?

är det nån skillnad på mickarna mellan de dyra o de billigare?

Om du tänker på Standard vs Studio så: Ja, det är skillnad på mickarna. När det gäller specar skulle jag rekommendera dig att surfa in på Musiciansfriend.com eller annan sida som är bra på att redogöra för specarna på de olika modellerna. Det finns ganska många med olika uppsättningar av mickar/färger/halsar etc. För att få en uppfattning om priserna i sverige brukar man kunna ta det amerikanska priset och multiplicera med 10 så hamnar man spot on.

Håller i övrigt med kolin. Gå till en musikaffär och provspela. Det är omöjligt att säga vad du tycker om.

När jag själv skaffade "Les Paul" i början av sommaren var jag till att börja med ganska inställd på en Gibson LP Studio. Men det slutade med att jag skaffade en ESP Eclipse II som jag tyckte var helt överlägsen Gibson (LP studio).

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag själv skaffade "Les Paul" i början av sommaren var jag till att börja med ganska inställd på en Gibson LP Studio. Men det slutade med att jag skaffade en ESP Eclipse II som jag tyckte var helt överlägsen Gibson (LP studio).

AMEN! Detta hände mig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en LesPaul Standard Faded (inte att förväxlas med Les Paul Special Worn&Faded som är lite mer "lågbudget") för 1,5 år sen och är oerhört nöjd med den. Den är en LP Standard fast med matt finish. Är hursomhelst en grym gitarr enligt mig 😄

mhm den verkar schysst! 🙂 Men va e de som skiljer den från den modellerna som kostar 20.000-25.000:-?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en LesPaul Standard Faded (inte att förväxlas med Les Paul Special Worn&Faded som är lite mer "lågbudget") för 1,5 år sen och är oerhört nöjd med den. Den är en LP Standard fast med matt finish. Är hursomhelst en grym gitarr enligt mig 😄

mhm den verkar schysst! 🙂 Men va e de som skiljer den från den modellerna som kostar 20.000-25.000:-?

Man spar pengar framförallt på att ha matt lack, sen tycker jag hantverket är lite sämre än på Standard-modellerna (därmed inte sagt att det är dåligt). Sen brukar alla träbitar sorteras efter kvalitet och ju dyrare gitarr Gibson tillverkar, desto bättre trä brukar de använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänd ditt huvud mot öst och ta en kik på märken som Tokai, Burny och Greco. En snubbe sa till mig: "För att få samma kvalite/pris på en modern Gibson, som på vintage-japanerna, så måste man köpa en Gibson i customprisklassen". Jag är böjd att hålla med och köpte mig faktiskt en Greco LP custom igår och skulle tänka mig ett par till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick syn på den här nyligen:

Gibson Les Paul Goddess

Nån som vet vad som skiljer goddess modellerna från LP Standard? O varför den bara har 2 rattar ist för 4?

EDIT: Är det en "tjejmodell"? 🙂

2 rattar, hm. Den saknar väl kanske tonekontroller?

Tjejmodell :rolleyes:🙂 Är det något speciellt med tjejgibsons? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 rattar, hm. Den saknar väl kanske tonekontroller?

Tjejmodell 😄😛 Är det något speciellt med tjejgibsons? 😐

haha, nä ja vet inte. men har läst lite recesioner om den å där omnämns den vara lämpad för brudar typ.. 😛 bl a för att den är lättare..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Den har en volym och en ton som gäller för bägge mickarna i stället för separat volym/ton för varje mick..

mm, såg att de va humbucker i denna modellen, hur är dom jämfört med burstbucker? Har hört att humbucker är mer lämpad för hårdrock/metal.. stämmer det? eller är det en smaksak? själv lirar jag rockpop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som natt och dag skulle jag vilja säga. Men eftrsom smaken är som baken skulle jag rekomendera att du går in på musikaffärer och testar själv. Jag tycker att en Gibson med skruvad hals eller tunn kropp får en känsla av en Fender gitarr. Och vill jag ha den så köper jag hellre än Fender. Men det är min smak... Du kommer säkert få massor med andra kommentarer av gitarrister som tycker anorlunda.

Kolin

Gibson gör inga gitarrer med skruvad hals.

Stegrarn, +1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har en volym och en ton som gäller för bägge mickarna i stället för separat volym/ton för varje mick..

mm, såg att de va humbucker i denna modellen, hur är dom jämfört med burstbucker? Har hört att humbucker är mer lämpad för hårdrock/metal.. stämmer det? eller är det en smaksak? själv lirar jag rockpop.

Jag har burstbuckers på min LesPaul och dom funkar alldeles utmärkt till den pop/rocken vi lirar i alla fall 😐

Burstbuckers är också humbuckers men dom är lite mer öppna och "krispiga" än traditionella humbuckers..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänd ditt huvud mot öst och ta en kik på märken som Tokai, Burny och Greco. En snubbe sa till mig: "För att få samma kvalite/pris på en modern Gibson, som på vintage-japanerna, så måste man köpa en Gibson i customprisklassen".

Definitivt. Vill man ha en bra LP till ett vettigt pris så är det inte Gibson man ska kika på. Tokai gör tokbra gitarrer som inte är budgetkopior. Gillar speciellt deras Love Rock II (som visserligen inte är en LP-modell men en grym gitarr).

Men visst, vill man tvunget ha en gibson så finns det ju bara ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
2 rattar, hm. Den saknar väl kanske tonekontroller?

Tjejmodell 😉😛 Är det något speciellt med tjejgibsons? 😏

haha, nä ja vet inte. men har läst lite recesioner om den å där omnämns den vara lämpad för brudar typ.. 😛 bl a för att den är lättare..

Och så har ju brudar 2 rattar också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har börjat bli väldigt sugen på ett andra gitarrköp.. jag har en fender telecaster nu som jag är väldigt nöjd med. Men jag börjar ändå bli sugen på att köpa en till 😏 hehe . Jag gillar verkligen fender, men om ja ska köpa en till så känns de nästan bättre o köpa en gibson, för att få lite skillnad i sound o så. Annars känns de som ja köper en dublett av min gitarr typ, med annat utseende, vilket känns ganska onödigt..

Men nu till frågan då.. ja la 8500kr för min tele, o har väl tänkt lägga ungefär samma eller lite mer för nästa gitarr. Runt 10.000kr kanske.. men samtidigt vill ja köpa en gitarr som håller hela livet... så är dom lite billigare gibsonmodellerna bra? Eller ska man slå till på en för 20000kr direkt?? Vad är det som skiljer dem åt?

Eftersom du gillar Fender, liksom jag, varför inte skaffa en stratocaster med en humbucker och två singlecoils.

Då får du en väldigt mångsidig gitarr som klarar alla stilar. Dessutom till ett mycket bättre pris än Gibson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du gillar Fender, liksom jag, varför inte skaffa en stratocaster med en humbucker och två singlecoils.

Då får du en väldigt mångsidig gitarr som klarar alla stilar. Dessutom till ett mycket bättre pris än Gibson.

Ett annat alternativ om man gillar Fender men vill ha något Les Paul-liknande är ju att köpa fenders svar på just Les Paul.

Fender 72 Telecaster Deluxe

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som en fin fendergitarr. Om man bestämt vill ha les paulmickar på den så är det ju bara att byta ut dom.

Gibson i all ära, men jag föredrar alltid en strata. ☺️

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att du är jävligt oekonomisk om du köper fender eller gibson, det finns så många gitarrer idag som är så otroligt mycket bättre än dom märkena och som inte kostar mer än 1/4 av priset. för det priset en gibson kostar kan du få en custom bygd monstergitarr som äger allting på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att du är jävligt oekonomisk om du köper fender eller gibson, det finns så många gitarrer idag som är så otroligt mycket bättre än dom märkena och som inte kostar mer än 1/4 av priset. för det priset en gibson kostar kan du få en custom bygd monstergitarr som äger allting på marknaden.

Ge gärna ett exempel på en monstercustombyggt gitarr för 5000

EDIT: Som är "otroligt mycket bättre än" gibson och fender.

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att du är jävligt oekonomisk om du köper fender eller gibson, det finns så många gitarrer idag som är så otroligt mycket bättre än dom märkena och som inte kostar mer än 1/4 av priset. för det priset en gibson kostar kan du få en custom bygd monstergitarr som äger allting på marknaden.

Ge gärna ett exempel på en monstercustombyggt gitarr för 5000

EDIT: Som är "otroligt mycket bättre än" gibson och fender.

Aaah de skulle jag också gärna vilja veta..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...