Jump to content
Annons

"Basig" utmix, vad göra? mer "krispighet" önskas


Retur

Recommended Posts

Hej kära studioforumsmedlemmar, jag behöver hjälp här.

Jag sysslar med elektronisk hiphop/rap och har problem med mina mastringar av låtarna. Låt mig berätta hur jag går tillväga, gör jag ngot tokigt?

Under inspelning och mixning av låtarna låter jag en kompressor och en limiter (VSTdynamics, cubase SX3) ligga med på masterspåret (mest för att få en bild av hur det kan komma att låta sen) Dessa effekter låter jag ligga med även i min utmix i slutändan.

Låtarna består helt av virituella instrument i cubase och sången (rappen) spelar jag in direkt i samma fil i cubase så att jag kan mixa rösterna tillsammans med musiken och ändra saker direkt.

Jag använder ingen kompressor på våra röstspår i Cubase och inte heller på instrumentkanalerna och under hela denna processen låter allting jättebra i mina monitorer. Efter att inspelningen och mixningen är klar slänger jag ut låten som en wav-fil och tar in den i ett nytt cubasedokument. Där ändrar jag EQ, lägger en ny kompressor (waves C4) och en limiter (den i VSTDynamics) och hela låten låter bra, i basen såväl som i topparna av diskanten. Det är ju hiphop vi snackar om så det är ju en hel del bas i både basen och i bastrumman.

Problemet jag har uppstår när jag har mixat ut låten en andra gång (efter min mastring). Då är låten hög i volym och ljudvågorna ser finfina ut, allting låter bra i mina monitorer: Basen är djup och kraftig, rösten är tydlig och distinkt och instrument som virveltrumma, hihat eller piano klingar och känns "krispigt" som bara den.

Sen tar jag med mig låten till andra högtalare, ex en vanlig hi-fi anläggning och vips så har trycket och tydligheten i diskanten och det övre mellanregistret försvunnit helt. Basen tar över och låten känns burkig och "otydlig". Jag har alltså referenslyssnat i olika kökradios, dvdspelare (tv), hemmabiosystem och vanliga stereos och nästan överallt känns utmixningen burkig och basig, i vissa fall försvinner även röstinspelningarna bort i bassuset.

I hörlurar till mp3spelare osv låter däremot mixningen ofta utmärkt men jag fattar inte varför.

Jag använder som sagt Cubase SX3, en favorit VSTsynth är Kontakt2 och jag jobbar i battery 2 med olika samplade trumslag till trummorna. Jag sitter på en PC och ett EMU-0404USB-kort med Alesis M1Active520 monitorer. Vilken mer info kan behövas? Jag behöver verkligen tips på hur jag kan fixa detta... Jag vill alltså ha riktigt starka mixar med mycket tryckande bas men utan att kompromissa på diskantens tydlighet och frächör.

Jag vet egentligen inte mycket om inställningarna på kompressorn... Jag lyssnar mig fram men det fungerar visst inte...

Är det smartare att mixa helt utankompressor och sen bara använda en kompressor på slutet?

Är T-Racks bättre och säkrare att använda än att göra som jag gör?

Ska jag mixa basen jättelågt och höja diskanten mycket? Då kommer det inte att låta bra i mina monitorer, då blir det svårt att mixa..

Ska jag inte ha några kompressorer alls i mina första bounce utan bara krama upp mixen med kompressor på hela spåret bouncat?

Ska jag EQ'a alla spåren individuellt bättre för att sedan klämma ihop hela mixen?

Jag har tillochmed använt uteslutande presetljud i mina VSTi's och satt ihop låtar som jag mixat... Samma sak händer då så det är ju knappast mina ljudbanker som är dåliga...

JAg vill ha HJÄLP PLEASE! Keep this tråd alive. Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Meen.. Ta bort allt hokuspokus på masterregeln så länge du mixar.. Inte förränn det är dags att mastra ska du lägga nåt där, annars så lurar du ju dig själv ju. 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort å enkelt svar ,

Du kan inte din lyssning.

Du kompenserar för sådant du inte hör i ditt rum tex bas så att den i en annan miljö är alldeles för mycket bas.

Så skaffa bättre högtalare eller behandla ditt rum.

Meen.. Ta bort allt hokuspokus på masterregeln så länge du mixar.. Inte förränn det är dags att mastra ska du lägga nåt där, annars så lurar du ju dig själv ju.

Har du hört talas om SSL 4000 bord , Och framför allt Busskompressorn som sitter i bordet.

Att ha kompressor på masterregeln är inte fel dock måste man veta hur man ska använda den , Inom Hip-Hop/Modern Pop , RnB och till viss del Rock mixar man nästan Alltid genom en kompressor speciellt om man mixar på ett SSL bord , Det är just Mixkompressorn som är en del av Soundet i dom borden.

Att ha en limiter på Masterkanalen är inte lika självklart eller rekommenderat .

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Våga minska på basen. 😄

Om du inte får tryck i M1:orna, så skaffa en subbas som kompletterar dem. Därefter lär du dig din lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, att jag inte "kan min lyssning" kan jag helt och hållet acceptera... Men jag vill ju lära mig. Jag har inte haft mina monitoerer (eller detta ljudkortet) alls länge så det ligger säkert mycket i vad ni säger om det...

Finns det inga program som typ kan visa fel av denna karaktären.. En audioanalyzer.... Hur funkar de?

Tacksam för alla svar och hoppas på fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, att jag inte "kan min lyssning" kan jag helt och hållet acceptera... Men jag vill ju lära mig. Jag har inte haft mina monitoerer (eller detta ljudkortet) alls länge så det ligger säkert mycket i vad ni säger om det...

Finns det inga program som typ kan visa fel av denna karaktären.. En audioanalyzer.... Hur funkar de?

Tacksam för alla svar och hoppas på fler.

Jo det finns olika pluggar som kan anlysera ljudet. Det du då gör är att du kollar först på en skiva som du tycker mixen är bra på och kollar hur frekvenskurvan är där, och sedan kan du se vart felet ligger hos din egna mix (är tanken iaf). Men jag tycker personligen inte dessa fungerar lika bra som mina öron. Så mitt tips blir att lyssna på väldigt mycket musik i din lyssning och lyssna efter hur mixen låter. Sedan kan du lägga in en låt som du vill efterlikna i ditt DAW som du kan referenslyssna mot. Träna upp och lita på dina öron.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okej, att jag inte "kan min lyssning" kan jag helt och hållet acceptera... Men jag vill ju lära mig. Jag har inte haft mina monitoerer (eller detta ljudkortet) alls länge så det ligger säkert mycket i vad ni säger om det...

Finns det inga program som typ kan visa fel av denna karaktären.. En audioanalyzer.... Hur funkar de?

Tacksam för alla svar och hoppas på fler.

Ja, men har du inte ordning på din lyssning så hjälper det ändå inte.

There´s no shortcuts, lär dig din lyssning och hur man mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...