Jump to content
Annons

Det kreativa flödet...


Ekstasis

Recommended Posts

Tänkte det vore trevligt att filosofera lite om det kreativa flödet som fenomen och hur det ter sig.....Vilka faktorer är det som påverkar det kreativa flödet ???

Jag har märkt att man bl.a blir väldigt kreativ under fysisk aktivitet, så som när man promenerar, cycklar eller när man står i duschen..då brukar vanligtvis Idéerna flöda...när man klardrömmer dvs man befinner sig i ett tillstånd mellan dröm och verklighet känner jag mig också väldigt kreativ. Men när man väl sätter sig vid datorn och ska spela in, då står det helt plötsligt still...och inget händer..Vad bottnar sig detta fenomen i ? det måste finnas nån psykologisk förklaring till detta.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad bör man tänka på ?

Ha datorn i duschen!

/X

Eh, mjaha

Intressant frågeställning, förstår vad du menar, för min egen del rullar alla nya melodier/ljud i huvudet när man skall sova, dan efter är det glömt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är bra att man uppmärksammar när och var flödet uppstår så man kan bryta det man gör och lira i stället! Men det finns nog längre cykler också - ibland spelar det ingen roll hur inspirerad man känner sig det blir bara pannkaka. Men, det händer ju också att man får till allt och tom är nöjd på en förmiddag!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte det vore trevligt att filosofera lite om det kreativa flödet som fenomen och hur det ter sig.....Vilka faktorer är det som påverkar det kreativa flödet ???

Jag har märkt att man bl.a blir väldigt kreativ under fysisk aktivitet, så som när man promenerar, cycklar eller när man står i duschen..då brukar vanligtvis Idéerna flöda...när man klardrömmer dvs man befinner sig i ett tillstånd mellan dröm och verklighet känner jag mig också väldigt kreativ. Men när man väl sätter sig vid datorn och ska spela in, då står det helt plötsligt still...och inget händer..Vad bottnar sig detta fenomen i ? det måste finnas nån psykologisk förklaring till detta.

så därför ställer jag frågan hur upprätthåller man det kreativa flöden ?

Vad bör man tänka på ?

Jag vet exakt hur det är...När jag är på väg till jobbet, när jag är och handlar, ja närsomhelst egentligen får jag ideer till låtar i huvudet. Jag försöker att koncentrera mig som fan för att komma ihåg dom, med blandat resultat. Helst skulle jag vilja ha en diktafon eller nåt att sjunga in melodier eller beskriva rymtiska mönster/harmonier men man skulle ju bli betraktad som hyfsat konstig om man började göra sånt på tunnelbanan. Dessutom sjunger jag som en kratta.....

Det påstås att man kan träna upp minnet för just såna situationer (som att träna sig i att komma ihåg drömmar) men jag vet inte hur det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tänkte det vore trevligt att filosofera lite om det kreativa flödet som fenomen och hur det ter sig.....Vilka faktorer är det som påverkar det kreativa flödet ???

Jag har märkt att man bl.a blir väldigt kreativ under fysisk aktivitet, så som när man promenerar, cycklar eller när man står i duschen..då brukar vanligtvis Idéerna flöda...när man klardrömmer dvs man befinner sig i ett tillstånd mellan dröm och verklighet känner jag mig också väldigt kreativ. Men när man väl sätter sig vid datorn och ska spela in, då står det helt plötsligt still...och inget händer..Vad bottnar sig detta fenomen i ? det måste finnas nån psykologisk förklaring till detta.

så därför ställer jag frågan hur upprätthåller man det kreativa flöden ?

Vad bör man tänka på ?

Jag vet exakt hur det är...När jag är på väg till jobbet, när jag är och handlar, ja närsomhelst egentligen får jag ideer till låtar i huvudet. Jag försöker att koncentrera mig som fan för att komma ihåg dom, med blandat resultat. Helst skulle jag vilja ha en diktafon eller nåt att sjunga in melodier eller beskriva rymtiska mönster/harmonier men man skulle ju bli betraktad som hyfsat konstig om man började göra sånt på tunnelbanan. Dessutom sjunger jag som en kratta.....

Det påstås att man kan träna upp minnet för just såna situationer (som att träna sig i att komma ihåg drömmar) men jag vet inte hur det funkar...

Jo, om man kan lagra dessa idéer digitalt på datorn med usb kabel så vore det perfekt...men det är nog inget vi kommer uppleva under våran livstid 😉

Men..det är som du säger...att hålla kvar ideér i minnet är svårt....och det mesta rinner ut i sanden...

Jag undrar, vad är det för processer som sätts igång i kroppen som gör att man blir mer kreativ i vissa situationer ? Måste finnas nån förklaring till detta...

Med den vetenskapen..är jag övertygad om att man kan träna upp/stimulera sin kreativitet...och skapa en sorts inre koncentration..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, om man kan lagra dessa idéer digitalt på datorn med usb kabel så vore det perfekt...men det är nog inget vi kommer uppleva under våran livstid 🙂

Men..det är som du säger...att hålla kvar ideér i minnet är svårt....och det mesta rinner ut i sanden...

Jag undrar, vad är det för processer som sätts igång i kroppen som gör att man blir mer kreativ i vissa situationer ? Måste finnas nån förklaring till detta...

Med den vetenskapen..är jag övertygad om att man kan träna upp/stimulera sin kreativitet...och skapa en sorts inre koncentration..

Jag tror det kan ha med bortkoppling av vissa måsten som kan dyka upp när man sitter framför datorn. Jag får också mycket ideer vid promenader etc. Då kan man gå o gnola o renodla ideen i huvet helt ostört rätt länge, problemet är när man på hemvägen, full av inspiration o skaparglädje, slinker in på 7/11 för att köpa sigg å nån otäck Orup låt strömmar ur högtalarna i affären 😉

Köpte en digital diktafon för några år sen, jättebra, har sparat många ideer med den. Numera kan ju de flesta mobiler spela in så den blir liggandes hemma mest.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka faktorer är det som påverkar det kreativa flödet ?

Baksmälla är definitivt en (1). Eftersom det (i alla fall i min ålder) leder till tre dagars dödsfruktande ångest som i sin tur framkallar dittills okända, inre förnimmelser som bara måste förevigas på papper/upptagning.

Synd bara, att man inte kan få baksmälla utan sprit...

OBS! Alkohol är skadligt — och är aldrig att rekommendera som kreativitetsflödesfaktor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tycker är alllra mest irriterande är jag jag drömt att jag skrivit en melodi som jag vet är skitbra när jag vaknar men inte kommer ihåg hur den gick. Antagligen var den inte bra alls, men problemet är ju att eftersom jag inte minns så vet jag ju inte om det är så 😉 . Har bara en gnagande känsla av att det var en alldeles otroligt bra låt.

Näst mest irriterande är när jag får en idé strax innan jag håller på att somna och det inte är läge att kliva upp och göra något med den. 😛

I övrigt är det väl som redan sagts ovan, att låtidéer kan komma lite när som helst.

Egentligen ska man väl gå omkring hela tiden med en mp3-spelare eller mobil med diktafon så att man kan spela in idén direkt när man får den. Fast när jag får den har jag väl glömt mobilen/mp3spelaren eller så är baterierna slut eller så är den full eller eller!!! 🙂

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt få gånger jag får en bra idé till musik sådär hux flux. Mestadels sitter jag ner och arbetar tills jag får fram något bra. Men när jag väl får en melodi, trumtakt, eller ackordföljd i hvudet under promenad eller i sängen så spelar jag in det på mobilen och har det då bevarat och lyssnar på det när jag sitter vid datorn.

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag improviserar fram fem melodislingor varje morgon innan jag går till jobbet. Texter däremot är betydligt svårare ...

Peter

Vad gör du med de tjugofem melodislingor du improviserat fram varje vecka?

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag improviserar fram fem melodislingor varje morgon innan jag går till jobbet. Texter däremot är betydligt svårare ...

Peter

Vad gör du med de tjugofem melodislingor du improviserat fram varje vecka?

/X

Av alla dessa melodislingor väljer jag ut en, eller möjligen två, varje månad, som jag försöker skriva text till.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag improviserar fram fem melodislingor varje morgon innan jag går till jobbet. Texter däremot är betydligt svårare ...

Peter

Vad gör du med de tjugofem melodislingor du improviserat fram varje vecka?

/X

Av alla dessa melodislingor väljer jag ut en, eller möjligen två, varje månad, som jag försöker skriva text till.

Peter

Om det är textskrivandet som hackar Peter F...varför inte ta en månad där du varje morgon sjunger/skriver 5 textfraser? Om du skippar kravet på att de ska vara sammanhängande i alla lägen så kanske det händer nåt på den fronten också 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag improviserar fram fem melodislingor varje morgon innan jag går till jobbet. Texter däremot är betydligt svårare ...

Peter

Vad gör du med de tjugofem melodislingor du improviserat fram varje vecka?

/X

Av alla dessa melodislingor väljer jag ut en, eller möjligen två, varje månad, som jag försöker skriva text till.

Peter

Om det är textskrivandet som hackar Peter F...varför inte ta en månad där du varje morgon sjunger/skriver 5 textfraser? Om du skippar kravet på att de ska vara sammanhängande i alla lägen så kanske det händer nåt på den fronten också 😮

Jag improviserar i både toner och ord samtidigt. När jag improviserar fram en melodi har den alltid en osammanhängande text - och den kan vara användbar ibland, men det är svårare att få fram en text än en melodi. Det är också väldigt lätt att samla på sig en massa idéer - det som tar tid är sedan att göra något av dem. Så är det med allt kreativt arbete.

Med vänlig hälsning!

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet exakt hur det är...När jag är på väg till jobbet, när jag är och handlar, ja närsomhelst egentligen får jag ideer till låtar i huvudet. Jag försöker att koncentrera mig som fan för att komma ihåg dom, med blandat resultat.

Gör som jag, jag satt på bussen på väg hem och fick världens idé (ja dom brukar komma på bussen av nån andledning). Jag vet att jag aldrig kommer ihåg sånt som bara ploppar fram när jag inte har gitarren i knät, så det va bara å plocka fram mobilen å börja nynna in melodin i den, också skrev jag lite till en text som sms å sparade i telefonen. Det blev en kanonlåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle säga när man egentligen ska tex plugga eller har många andra uppgifter liggandes, de situationerna där (av någon anledning) det känns helt rätt att göra något helt annat (man fastnar med att leka med pennan etc.) DÅ händer det grejjer med kreativiteten. Särskilt vid pluggande efter att ha överdoserat kaffe. Faktum är att jag kommit fram till att den värdefullaste och mest uppskattade tid man har är den tid man köper sig genom att skjuta upp saker som måste göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

utan mobil vore jag helt chanslös i mitt låtskriveri, när jag får text-idéer gör jag DIREKT en anteckning i telefonen och kommer det nån melodisnutt till sjunger jag alltid in dom på en gång, oavsett situation, vilket kändes pinsamt och konstigt exempelvis på tunnelbanor å i mataffärskön till en början men numera struntar jag i sånt. detta har resulterat i hundratals små korta anteckningar och nästan lika många konstiga inspelningar på telefonen och jag älskar att låta dom ligga ett tag, å sen nån dag när jag vill skriva men känner att inspirationen tryter så går jag igenom vad jag har på telefonen. det brukar nästan alltid ge bra resultat.

jag rekommenderar även att skriva så mycket man bara orkar för träning hjälper verkligen i det här fallet eftersom man måste lära sig ens egna förutsättningar och sitt egna arbetssätt när det gäller att skapa...

jag tycker definitivt att det blivit lättare med tiden att göra låtar men mina krav på låtarna ökar ju i samma takt så särskilt lätt är det inte men belöningen blir ju desto högre när man känner att man väl lyckats med nåt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga när man egentligen ska tex plugga eller har många andra uppgifter liggandes, de situationerna där (av någon anledning) det känns helt rätt att göra något helt annat (man fastnar med att leka med pennan etc.) DÅ händer det grejjer med kreativiteten. Särskilt vid pluggande efter att ha överdoserat kaffe. Faktum är att jag kommit fram till att den värdefullaste och mest uppskattade tid man har är den tid man köper sig genom att skjuta upp saker som måste göras.

Känner igen mig där...under tidspress och ångest kan man skriva en hel del bra musik..även då...musiken blir ett uttryck av ångesten man upplever..vilket kanske inte är önskvärt..såvida det inte är ångestfylld musik man vill skapa...

När du nämde "kaffe" så är väl också droger värt att nämnas..inget jag rekommenderar dock..Finns säkert lättare psykedeliska droger man kan experimentera med utan att förstöra psyket..men inget jag vet något om...men jag är säker på att det kan både stimluera och förbättra det kreativa flödet..även då det är på "konstgjord" väg...

Men att droger och musik är en bra kombination är ett faktum, vi undrar ju ofta varför det gjorde bättre musik förr t.e.x...droger är definitivt en av huvudorsakerna...framförallt inom rockmusiken... se bara hur bra Metallica är utan amfetamin ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
utan mobil vore jag helt chanslös i mitt låtskriveri, när jag får text-idéer gör jag DIREKT en anteckning i telefonen och kommer det nån melodisnutt till sjunger jag alltid in dom på en gång, oavsett situation, vilket kändes pinsamt och konstigt exempelvis på tunnelbanor å i mataffärskön till en början men numera struntar jag i sånt. detta har resulterat i hundratals små korta anteckningar och nästan lika många konstiga inspelningar på telefonen och jag älskar att låta dom ligga ett tag, å sen nån dag när jag vill skriva men känner att inspirationen tryter så går jag igenom vad jag har på telefonen. det brukar nästan alltid ge bra resultat.

jag rekommenderar även att skriva så mycket man bara orkar för träning hjälper verkligen i det här fallet eftersom man måste lära sig ens egna förutsättningar och sitt egna arbetssätt när det gäller att skapa...

jag tycker definitivt att det blivit lättare med tiden att göra låtar men mina krav på låtarna ökar ju i samma takt så särskilt lätt är det inte men belöningen blir ju desto högre när man känner att man väl lyckats med nåt....

Ursprungsfrågan handlar igentligen om hur man stimluerar det kreativa flödet...och hur man blir "kreativ" i studion... att spela in ideér genom att nynna melodier i en mobiltelfon har inte speciellt mycket med kreativitet att göra...Visst det kan vara ett bra verktyg att använda sig av under ett kreativt flöde...men för mig personligen skulle det nog inget funka nå vidare..jag vill spela in på guran direkt...även då..detta inte alltid är möjligt...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Idéer glöms bort, my everyday pain in the ass!

"hur va de nu jag ville ha hihaten?" "Vad va de för basljud jag tänkte på?"

Boven i dramat är ofta, i mitt fall, tekniken mellan mina idéer och resultat.

Man ska koppla det, importera de där, ställa nivån på de där, unt so weiter.

Ofta har jag glömt bort grundidén redan när Cubase laddat klart.

Så vad bör man göra?

Jag försöker hela tiden OPTIMERA FÖR RESULTAT.

I mitt fall handlar det om att ha de slagverkssamplingar jag använder mest tillgängliga genom några få knapptryck, mjukvara prydligt organiserat och telefonen avstängd.

Att kunna sin utrustning hjälper, att veta vilken synt man bör använda för att få till ljudet man är ute efter, vilka rattar som gör vad.

Sitter Du obekvämt? Byt stol!

För ljust? Släck lampan!

Kort och gott

Eliminera steg som dödar den kreativa processen, know Your gear!

Är det inte tekniken som står i vägen och jag helt enkelt inte kommer på nåt intressant så köper jag eller bygger mig ett nytt instrument. Man kan aldrig ha för många risfyllda kryddburkar i studion! Gummiband kan med låta riktigt roligt.

Ingen mikrofon? KÖP EN! Du får en som funkar fint för ett par hundralappar. Själv använder jag mest en mikrofon jag snott från morsans kareokepaket, tror den kostade henne 79 spänn!

Shit the same om det brusar lite, det mesta går att tvätta bort med lite filter och kärlek!

Just nu! HipHopbeats gjorda av egensamplade kropps och hushållsljud! Skit på Dig Timbaland!

Jag behöver mer kaffe! Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte det vore trevligt att filosofera lite om det kreativa flödet som fenomen och hur det ter sig.....Vilka faktorer är det som påverkar det kreativa flödet ???

Jag har märkt att man bl.a blir väldigt kreativ under fysisk aktivitet, så som när man promenerar, cycklar eller när man står i duschen..då brukar vanligtvis Idéerna flöda...när man klardrömmer dvs man befinner sig i ett tillstånd mellan dröm och verklighet känner jag mig också väldigt kreativ. Men när man väl sätter sig vid datorn och ska spela in, då står det helt plötsligt still...och inget händer..Vad bottnar sig detta fenomen i ? det måste finnas nån psykologisk förklaring till detta.

Haha ja vet precis hur det är :rolleyes:😄🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänker så här: Det kreativa flödet finns där i mig hela tiden!

Det är det ärliga utrycket av mitt kompletta jag. Det är bara det att jag är så distraherad så att jag måste stänga av det. Som nu när jag skall skriva så flyger det hela tiden förbi två förbannade mikrofoner i mitt högra öga (en reklam-gif från våra sponsorer). Brus som överröstar musiken som hela tiden finns i mig långt där inne. Bruset är i form av prestationstankar, brus i form av rädslor för att det inte skall vara bra det jag gör, brus i form av frustration över att inte kunna tekniken gott nog för att uttrycka mig och inte minst brus i form av känslor som inte fått sitt utlopp utan ligger och piper i ett hörn. Allt det här är i stunden uppskruvat på en högre styrka än jag lyckas sortera bort. Hur mycket jag än lyssnar innåt efter musik så hör jag bara sönderhackade tankar.

Det som fungerar för mig är att röra på mig fysiskt en stund, det tar alltid tid. Om inte det är nog så behöver jag vara ensam i tystnad en ännu längre stund. Om inte det hjälper så kan jag behöva rensa ut gamla känslor genom att skrika eller gråta. Känna in känslorna som finns där och förstora dem så att de fyller hela mig en stund och sen låta dem försvinna. Sen efter det så är jag ren nog att utrycka det lilla subtila, det sublima, det kreativa. - Om man inte vill gå hela vägen så räcker det med att ta tag i en känsla och förstora upp den så att man blir fylld av den och bara den, då är den lätt att uttrycka. Men det som kommer ut då blir kanske inte så nyanserat...

Mina funderingar...

Yolly midsommar!

/R

utan mobil vore jag helt chanslös i mitt låtskriveri, när jag får text-idéer gör jag DIREKT en anteckning i telefonen och kommer det nån melodisnutt till sjunger jag alltid in dom på en gång, oavsett situation, vilket kändes pinsamt och konstigt exempelvis på tunnelbanor å i mataffärskön till en början men numera struntar jag i sånt. detta har resulterat i hundratals små korta anteckningar och nästan lika många konstiga inspelningar på telefonen och jag älskar att låta dom ligga ett tag, å sen nån dag när jag vill skriva men känner att inspirationen tryter så går jag igenom vad jag har på telefonen. det brukar nästan alltid ge bra resultat.

jag rekommenderar även att skriva så mycket man bara orkar för träning hjälper verkligen i det här fallet eftersom man måste lära sig ens egna förutsättningar och sitt egna arbetssätt när det gäller att skapa...

jag tycker definitivt att det blivit lättare med tiden att göra låtar men mina krav på låtarna ökar ju i samma takt så särskilt lätt är det inte men belöningen blir ju desto högre när man känner att man väl lyckats med nåt....

Ursprungsfrågan handlar igentligen om hur man stimluerar det kreativa flödet...och hur man blir "kreativ" i studion... att spela in ideér genom att nynna melodier i en mobiltelfon har inte speciellt mycket med kreativitet att göra...Visst det kan vara ett bra verktyg att använda sig av under ett kreativt flöde...men för mig personligen skulle det nog inget funka nå vidare..jag vill spela in på guran direkt...även då..detta inte alltid är möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det handlar om det som peter skriver, att 'tvinga' sej att öva på att skriva musik och bara spela, jamma.. så kommer man altmer eftersom fram till hur och när man kan plocka fram sina kreativa peakar. men ibland går det ju bra och ibland så är det bara.

jag tror inte att man kan optimera genom släckt eller tänd lampa, stol etc. utan bara att man lär sej hur man kommer i kontakt med högre musikaliska krafter:)

Några av de bästa gig jag har gjort är när jag har frysit som fan, varit för full, jävligt arg, eller inte varit spelsugen.. Även när jag lyssnat på taper efteråt. och av det får jag fram att yttre saker påverkar jävligt lite.

Mer då att när man sysslar med musik, som handlar om kärlek, passion, sex, fest, glädje, ångest, mm. att INNAN man sätter sej framför datorn, faktiskt KÄNNA en stark känsla av att behöva utrycka sej.. något man måste skriva av sej.

varför det kommer tex. när man är ute och cycklar, eller handlar vet jag inte ännu. Men har funderat och studerat sånt här i flera år nu och försöker hitta grejen.

hoppas jag kan bidra med lite!

edit: såg inte ditt inlägg när jag skrev men håller med dej robin!

Redigerat av ozman
Link to comment
Dela på andra sajter

Boven i dramat är ofta, i mitt fall, tekniken mellan mina idéer och resultat.

Man ska koppla det, importera de där, ställa nivån på de där, unt so weiter.

Ofta har jag glömt bort grundidén redan när Cubase laddat klart.

Exakt samma problem!

Även om några fragment av idén finns kvar efter att hela systemet har startat, så brukar det mesta resultera i ett planlöst lekande med synthljud när man egentligen bara försökte hitta en passande kick.

Jag väntar på den dagen då man kan överföra idéer från huvud till usb-minne under en promenad eller bussfärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor med böcker i ämnet och dom flesta är bra. Kreativitets boken av Cameron måste bara nämnas.

Det finns inte någon som inte har försökt sig på den boken utan att ha gjort framsteg.

Allt må verka lite flummigt men att känna efter är bra och det är det enda vi behöver göra. Skriv dina morgonsidor och innan du vet något annat har du lyckats med någonting.

Finns många vägar som både är längre och bättre men om du verkligen vill bli bättre fort är det dänna bok som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på nätet... Julia Cameron(?) har skrivit en hel flod av böcker, är det någon särskild som är bra att läsa?

/R

Det finns massor med böcker i ämnet och dom flesta är bra. Kreativitets boken av Cameron måste bara nämnas.

Det finns inte någon som inte har försökt sig på den boken utan att ha gjort framsteg.

Allt må verka lite flummigt men att känna efter är bra och det är det enda vi behöver göra. Skriv dina morgonsidor och innan du vet något annat har du lyckats med någonting.

Finns många vägar som både är längre och bättre men om du verkligen vill bli bättre fort är det dänna bok som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Boven i dramat är ofta, i mitt fall, tekniken mellan mina idéer och resultat.

Man ska koppla det, importera de där, ställa nivån på de där, unt so weiter.

Ofta har jag glömt bort grundidén redan när Cubase laddat klart.

Exakt samma problem!

Även om några fragment av idén finns kvar efter att hela systemet har startat, så brukar det mesta resultera i ett planlöst lekande med synthljud när man egentligen bara försökte hitta en passande kick.

Jag väntar på den dagen då man kan överföra idéer från huvud till usb-minne under en promenad eller bussfärd.

Det här känner jag också igen mig i. Låtidéer poppar upp i huvudet hela tiden men tekniken sätter stopp. Har ny dator med Cubase men är nybörjare så det är en jobbig tröskel att lära sig hur det fungerar. Och det tar ju evigheter att lära sig när man max har typ någon timme i veckan över till att sätta sig med det. (Suck...) 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...