Jump to content
Annons

Studiomöbel


nkai

Recommended Posts

Jag har planer på att införskaffa mig en studiomöbel(får man kalla det så?).

Och jag har inte den blekaste aning om var man kan vända sig angående sånt i Sverige. Jag känner att mina apparater tar upp på tok för mkt yta på mitt fina skrivbord i furu som jag vill ha som arbetsyta. Jag har sett i studiobildstråden riktigt finfina möbler. Så, hur har ni gått tillväga? Var köper man inom Sveriges gränser? Har googlat på "studiomöbler" etc, utan resultat.

Hilfe bitte!

\,,/ 🙂 \,,/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

IKEA's Jerker är suveränt annars... Den äldre verisionen, med svängbara extra hyllor på sidorna för monitorerna var ännu bättre - men den nya versionen är helt ok också... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa flera skrivbord. eller ja. gör själv.. billigt som fan med byggmaterial iaf, och borra/skruva etc är inte så jobbigt vet du..

antar att anledningen till att studiomöbler är så dyra är pga att det är en tämligen liten marknad med få aktörer, och då kan man ta betalt lite hur man vill, finns ju dock billgare exempel än 25k men då får vända blickarna åt amerika eller annorstäders...

bättre att bygga eget då du iaf kan bygga så du får exakt det du behöver till dina prylar utan några problem oi..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var sannerligen ett knivigt ämne, det får nog bli till att knåpa ihop ngt själv. Jerker såg ganska trevlig ut. Synd bara att det endast var en svängbar hylla på åbäket. Jaja, jag får leta vidare!

Tack mina herrar!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju suveränt att de har börjat med de svängbara hyllorna igen. De försvann helt ett tag - men de har tydligen lyssnat på alla besvikna musiker som har velat ha bordet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Du kan ju alltid gå till din bygghandel med din egna ritning på ett skrivbord så brukar dom såga till skivorna som du behöver sen så köper du ben och sånt på ikea. Det funkade bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

quicklok har en del möbler. såg ett sjysst skrivbord på jam's hemsida som kostade ca 5000:-. Det är iaf billiagre än 20 000 😉

På quickloks hemsida finns det mer, men sidan verkar vara lite "förkyld" för tillfället.

Quiklok's hempage.

Love.

Den såg ju inte så skabbig ut, kan bli det jag bestämmer mig för!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

5000 spänn för ett sketet bord ? Jisses , hade jag haft en verkstad hade jag sålt dylika bord för 2500:- fritt från fabrik och då hade jag antagligen blivit rik om jag haft folk som kunnat beta av alla beställningar. En rackskena kostar ingenting , snygga skivor i alla möjliga exotiska träslag finns på bygghandeln. Jag säger bara Start --Sticksåg -- limknekt -- rundstav -- träskruv -- installera och konfigurera ,voila´ . Vi snackar 1000 spänn för ett hemkört bord i samma kaliber.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

5000 spänn för ett sketet bord ? Jisses , hade jag haft en verkstad hade jag sålt dylika bord för 2500:- fritt från fabrik och då hade jag antagligen blivit rik om jag haft folk som kunnat beta av alla beställningar. En rackskena kostar ingenting , snygga skivor i alla möjliga exotiska träslag finns på bygghandeln. Jag säger bara Start --Sticksåg -- limknekt -- rundstav -- träskruv -- installera och konfigurera ,voila´ . Vi snackar 1000 spänn för ett hemkört bord i samma kaliber.

Jag skulle också kunna tänka mig ett inom kort. Du har en affärsidé där, Autotuner! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju suveränt att de har börjat med de svängbara hyllorna igen. De försvann helt ett tag - men de har tydligen lyssnat på alla besvikna musiker som har velat ha bordet. 🙂

Eftersom jag väntar in ett par monitorer till, till min lilla rigg - så köpte jag en extra hylla till Jerkerbordet i dag...

Vilket smäck! De gamla svängbara hyllkonsollerna var gjorda av plattjärn i en sorts triangelform, med ett påsvetsat plattjärn som stagar upp dem strax utanför "gångjärnen". En mycket gedigen konstruktion som troligen håller om jag skulle stå och hoppa på hyllan (visserligen väger jag inte så mycket, men ändå... 😄 ).

Den nya varianten består av en liten klen balk som hänger rakt ut från gångjärnet. Undrar om jag ens vågar sätta en ny 15kg monitor på en sådan... 😉 Mina två befintliga par monitorer väger 15kg tillsammans per sida och hålls uppe av den gamla modellen av hyllor - och det finns inte minsta tvivel om hållbarheten där.

Det blir nog till att be brorsan plocka fram svetsen och kopiera originalkonsollerna, så att man vågar lita på konstruktionen...

Varför görs konstruktionen klenare och sämre än originalet när det görs en ny version av ett väldigt bra bord...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring och klaga, kanske hjälper? 😎

Det kan du tro att jag gjorde... 😉

Vi kan ju hoppas att de reagerar - men den bättre konstruktionen är säkert dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips...

Studiobord: Åk till Ikea, investera i en bänkskiva på ex 2,46 m för 495 kr + fyra ben. 

Annan idé jag fick var när jag upptäckte byns egna snickeri.. Gör en ritning på en möbel, ex rackskåp, lämna ritningen till snickeri som kan bygga sjysta saker BILLIGT. Därefter monterar du enkelt rackinsatser och ev glas (från glasmästaren?) själv.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte nån som är duktig på att designa studiomöbler här göra en ritning å slänga upp här i pdf? Så man kan tanka hem, skriva ut och sedan gå till snickeriet?

Lät som en mycket bra idé tycker jag 😉

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dennis Lagerkvist (oregistrerad)

Kika på www.argosyconsole.com Kostar endel men billigare än det flesta i Sverige. Funkar jätte smidigt med frakt. Har själv en Dual15. Multiplisera dollarn men 11 ungefär så får du slutpriset inkl. sv. moms och frakt.

/Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...