Jump to content
Annons

Windows XP Servicepack 3 nu släppt


Björn Olsberg

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Idiot Multipel Skleros symptom! Förlåt MicroSoft var det visst!

Här sitter man med en laglig licens och winupdate vill ladda ner ett sk validerigsfil 'before we can continue'. Fine, do that idiot! Så får man upp att valideringsverktygen inte kunde installeras. Tack för det, spån!

Eftersom en annan får ta till ctrl+alt+del typ 30 ggr om dagen pga explorer suger kamelpenis så tänkte man att det SP3 kanske är lösningen? Men nope.... Bra support!

Kill Bill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Några första intryck?

Ptja, det behövs en ny version av uxthemepatcher 🙂

Å andra sidan är Royale helt ok som GUI... bara man slipper Luna och Classic 🙂

Linus, vilka ord du slänger dig med! Jag gissar att Classic är det klassiska Windows GUI. Men vad är Luna och Royale?

Och vad är uxthemepatcher?

Link to comment
Dela på andra sajter

Classic, klassiskt GUI ala Windows 2000:

classicxy8.jpg

Luna, standardutseendet i Windows XP som finns i blått/silver/olivgrönt:

lunait7.jpg

Royale, ett nytt utseende som introducerades med XP Media Center Edition:

royalemo4.jpg

Uxtheme.dll kan patchas för att tillåta egenhändigt gjorda teman som inte innehåller en digital signatur/godkännande från Microsoft.

Dessa teman, alias Visual Styles, flödar på grafik- eller moddningssajter över hela webben.

Varför inte använda Longhorn/Vista-inspirerade stilar eller kanske ett som liknar OS X eller bara en doft av orange? 😮

EDIT: Tilläggas kan att en visuell stil inte stjäl mer resurser än Windows Classic... I bägge fallen gäller det för Windows att rita upp bilder för GUI.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om XP sp3 lirar väl med pro tools?

Jag har inte provat, och knappast någon annan heller ännu eftersom skarp version av SP3 kom bara för en stund sedan 😮 Men jag är tämligen säker på att du mister all form av support från Digidesign om du går över till SP3, eftersom det är SP2 som anges som systemkrav.

Link to comment
Dela på andra sajter

En märklig detalj är att SP2 gick att installera ovanpå 2002 års XP (SP0 eller vad man vill kalla den).

SP3 kräver däremot SP1 för att kunna installeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Tilläggas kan att en visuell stil inte stjäl mer resurser än Windows Classic... I bägge fallen gäller det för Windows att rita upp bilder för GUI.

Du har säkert helt rätt vad gäller XP, men för tydlighetens skull så uppmätte jag skillnad i Vista om man använde Aero och det gamla Classic - och det var till Classics fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

En märklig detalj är att SP2 gick att installera ovanpå 2002 års XP (SP0 eller vad man vill kalla den).

SP3 kräver däremot SP1 för att kunna installeras.

Precis där är Microsoft ganska otydliga. På flera ställen skriver de att samtliga funktionsförbättringar och patchar som har getts ut, finns samlade i SP3, men rätt vad det är så krävs (som du säger) SP1 eller SP2.

För säkerhets skull slipstreamar jag alla Service Packs på mina installationsskivor. Orkar inte upptäcka fler undantag 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Tilläggas kan att en visuell stil inte stjäl mer resurser än Windows Classic... I bägge fallen gäller det för Windows att rita upp bilder för GUI.

Du har säkert helt rätt vad gäller XP, men för tydlighetens skull så uppmätte jag skillnad i Vista om man använde Aero och det gamla Classic - och det var till Classics fördel.

Jajamän, Aero renderas med annorlunda rutiner och använder grafikkortets GPU för att rita upp flashiga (och väl onödiga) saker som transparens (vilket inte är möjligt med de gamla rutinerna från XP). Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om XP sp3 lirar väl med pro tools?

Jag har inte provat, och knappast någon annan heller ännu eftersom skarp version av SP3 kom bara för en stund sedan 😮 Men jag är tämligen säker på att du mister all form av support från Digidesign om du går över till SP3, eftersom det är SP2 som anges som systemkrav.

ahaa very ture 😮

Yes, säkrast är ju att vänta o se när digidesign kommer med sitt officeilla stöd. Allt funkar ju som det ska nu så egentiligen är det ingen idé mixtra och sedan återställa allt fall det inte skulle funka - waste of time liksom. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om XP sp3 lirar väl med pro tools?

Jag har inte provat, och knappast någon annan heller ännu eftersom skarp version av SP3 kom bara för en stund sedan 😮 Men jag är tämligen säker på att du mister all form av support från Digidesign om du går över till SP3, eftersom det är SP2 som anges som systemkrav.

ahaa very ture 😮

Yes, säkrast är ju att vänta o se när digidesign kommer med sitt officeilla stöd. Allt funkar ju som det ska nu så egentiligen är det ingen idé mixtra och sedan återställa allt fall det inte skulle funka - waste of time liksom. 😛

Ja, av den anledningen så är det väl bäst att vänta oavsett vad vi alla sitter på för program och pluggar. En fråga (som kanske är onödig/svår att svara på) är väl om det i praktiken skulle innebära några förbättringar eller rent av risker i vårt perspektiv när man tittar på listan över uppdateringar och fixar? Längst ned här: http://support.microsoft.com/kb/946480/

Link to comment
Dela på andra sajter

Classic, klassiskt GUI ala Windows 2000:

Luna, standardutseendet i Windows XP som finns i blått/silver/olivgrönt:

Royale, ett nytt utseende som introducerades med XP Media Center Edition:

Uxtheme.dll kan patchas för att tillåta egenhändigt gjorda teman som inte innehåller en digital signatur/godkännande från Microsoft.

Dessa teman, alias Visual Styles, flödar på grafik- eller moddningssajter över hela webben.

Varför inte använda Longhorn/Vista-inspirerade stilar eller kanske ett som liknar OS X eller bara en doft av orange? 🙂

Tack Linus! Jag måste erkänna att jag inte pillat med teman i Windows sedan jag försökte få Win98 att se ut som OS9. 🙂

I XP har jag alltid använt Classic. Luna ger mig ett intryck av my-first-pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luna ger mig ett intryck av my-first-pc.

Precis! Nåja, jag ska kanske inte gå så pass off topic.

Jag brukade köra Longhorn Slate-utseendet jag länkade förut + muspekaren från Vista.

Alternativ länk till uxthemepatcher för SP3.

Lite fler stilar:

Longhorn Inspirat

areao4.2

Knurra

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder slipstreaming?

***

Jag kan meddela att jag installerade SP3 igår kväll, och mina musikprogram från Cakewalk rockar på bra. Ärligt talat märker jag ingen skillnad alls mot tidigare, men det kanske är meningen.

Jag undrar oxå hur själva installeringen egentligen gick till. Jag tankade hem och körde igång programmet, och en fet katalog (hela sp3??) skapades då på min externa hårddisk (som jag inte har påslagen när jag gör nåt annat än spelar in musik). Varför lades nånting där öht? Måste jag ha den disken igång för att "ha nytta" av sp3?

tjing

b1

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder slipstreaming?
Du skapar en kopia av Windows installationsskiva där du bakar in SP3, uppdateringar, drivrutiner mm så att datorn blir färdiginstallerad med rätt drivrutiner och de senaste systemfilerna redan från början.
en fet katalog (hela sp3??) skapades då på min externa hårddisk (som jag inte har påslagen när jag gör nåt annat än spelar in musik). Varför lades nånting där öht?
Microsoft i ett nötskal.

Trots att Windows erbjuder en reserverad mapp för temporära filer så ignorerar Microsoft och lägger de tillfälliga installationsfilerna var de vill/där det finns mest utrymme tillgängligt. Riktigt dåligt av dem.

Måste jag ha den disken igång för att "ha nytta" av sp3?
Nej, såfort du har installerat SP3 tar du Microsoft irriterande temporärmappar och slänger dit pepparn växer. (Spanien antagligen)
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skapar en kopia av Windows installationsskiva där du bakar in SP3, uppdateringar, drivrutiner mm så att datorn blir färdiginstallerad med rätt drivrutiner och de senaste systemfilerna redan från början.

Orkar du förklara HUR man går tillväga? Eller om du har nån bra länk? 😆

Kräks på min burk. Gjorde en ominstallation för en 3 månader sen. Sen gick den nån månad och den började leva apa igen.

Min installationsskiva är ju SP1 så det tar ju en hel dag att gå via winupdate med alla hundratals uppdateringar. Först efter det så dyker SP2 upp och sen hundra nya uppdateringar. Så det skulle vara trevligt att kunna baka ihop det redan vid en clean install! 🙂

Jag kunde intallera SP3 då jag laddade direkt från en länk i den här tråden. Valideringen funkar fortfarande inte, den 'misslyckas'. Men jag tror det har med att jag hopppade till en återställningspunkt för ett par veckor sen.

Nu ska jag iväg och köpa ett nytt grafikkort. Jag tror det KAN vara det som spökar. Får upp hungapp då & då, bla när jag ska starta en film/flash.

Kände på kortet och det var kokhett. Tar jag på kortet och rör lite vid det så blir det lite grafikknas. Kortet är ändå inget märkvärdigt, gammalt smäck. Köpte det för en 6 årsen bara för att det kunde klara två skärmar. Nåt asus gforce 4, 128 mb. Betalade DÅ typ 1200:- 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skapar en kopia av Windows installationsskiva där du bakar in SP3, uppdateringar, drivrutiner mm så att datorn blir färdiginstallerad med rätt drivrutiner och de senaste systemfilerna redan från början.

Orkar du förklara HUR man går tillväga? Eller om du har nån bra länk? 😆

nLite

Jag diggar Unattended Windows!

Bra beskrivna guider till hur du slipstreamar en Windowsskiva med program som nLite.

Studio Forum: Tiny XP-tråden Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus! 🙂

Känner igen det där programmet. Kört med det förr, fast då var det inte lika bra och fräscht. Körde med då jag körde Logic på PC och höll på att tweaka jämt med så rena installationer.

Klockrent. Visste dock inte att det gick att baka ihop med fler filer.

Tack, hoppas man lyckas den här gången! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper SP3 till med minneshantering?

Med största sannolikhet inte någon skillnad.

SP3:s nyheter är ett fåtal som handlar om helt andra områden än minneshanteringen. Det största med SP3 är den enkla paketeringen av alla uppdateringar som släppts sedan SP2.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Den dagen jag kan köra Reason och Tracktion och när mina favvis pluggar funkar på Ubuntu byter jag lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skapar en kopia av Windows installationsskiva där du bakar in SP3, uppdateringar, drivrutiner mm så att datorn blir färdiginstallerad med rätt drivrutiner och de senaste systemfilerna redan från början.

Orkar du förklara HUR man går tillväga? Eller om du har nån bra länk? 😛

Se mitt tidigare inlägg, där finns bra instruktion om hur man gör nya installationsskivor med Service Packs helt integrerade med originalinstallationen:

skulle just "slipstreama" ett par installationer till sp3.

Som förtydling, slipstream är alltså en funktion fom finns inbyggd i installationen för Service Packs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara på sin plats att vara litet försiktig innan man installlerar SP3...

En bekant till mig fick backa i helgen efter att ha installerat SP3 i sin burk med Protools och ett M-audio Firewire 1814.

Han fick till svar att operativet inte stöder drivrutinerna till ljudkortet - och det var de senaste nedladdade från Digidesign. Det gick alltså inte att installera över huvud taget.

Så det blev att installera om det gamla systemet...

Tilläggas bör också att det inte är någon nybörjare på datorer, han jobbar heltid som datorguru och systemansvarig på ett ganska stort företag.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

SP3 går att avinstallera om man inte väljer bort det alternativet vid installation! Line6 hade redan nya drivisar tillgängliga innan SP3 släpptes. Skulle tro att alla seriösa tillverkare har nya drivisar i faggorna om det behövs.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...