Jump to content
Annons

paylessguitars!


pompe

Recommended Posts

Annons

dock vet man ju inte känslan på plankan..

men fraktkostnaden var fanimej på 110 USD, och det är bara 80USD mindre än för plankorna jag kollade.. sjukt mkt i frakt.

lagom billiga gitarrer, men vad jag förstod så fanns dom i USA och då blir det ännu mer kostnader, så det är nog mer lönsamt att köpa frånn thomann..

Link to comment
Dela på andra sajter

dock vet man ju inte känslan på plankan..

men fraktkostnaden var fanimej på 110 USD, och det är bara 80USD mindre än för plankorna jag kollade.. sjukt mkt i frakt.

lagom billiga gitarrer, men vad jag förstod så fanns dom i USA och då blir det ännu mer kostnader, så det är nog mer lönsamt att köpa frånn thomann..

idfff5.png

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattade rätt tillverkas dom i Kina. Med moms och tull landar en gitarr på drygt 2500 SEK som dollarn ligger just nu.

Det kan det ju vara värt för att ta hem en och kolla kvaliteten.

Edit: räknade fel! 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

dock vet man ju inte känslan på plankan..

men fraktkostnaden var fanimej på 110 USD, och det är bara 80USD mindre än för plankorna jag kollade.. sjukt mkt i frakt.

lagom billiga gitarrer, men vad jag förstod så fanns dom i USA och då blir det ännu mer kostnader, så det är nog mer lönsamt att köpa frånn thomann..

idfff5.png

🙂

självklart.. men också realistisk.. bara för att det står billigt blir det inte billigt i längden.. jämför 190 USD för en planka och 110USD frakt.. det blir alltså.. 300 USD - ca. 2200:- plus kanske avgifter för tull minst en tusing..

ta en billig gitarr från thomann typ en les paul kosdtar från 150€ och uppåt, lägg på frakt 15€ så har man 165€.. thats it.. vilket är runt 1670 pix..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattade rätt tillverkas dom i Kina. Med moms och tull landar en gitarr på drygt 1600 SEK som dollarn ligger just nu.

Det kan det ju vara värt för att ta hem en och kolla kvaliteten.

var bara massa epiphones när jag kollade. me jag har inte glasögon på mig heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattade rätt tillverkas dom i Kina. Med moms och tull landar en gitarr på drygt 1600 SEK som dollarn ligger just nu.

Det kan det ju vara värt för att ta hem en och kolla kvaliteten.

var bara massa epiphones när jag kollade. me jag har inte glasögon på mig heller..

Du skriver riktigt snabbt för att vara blind! 🙂

Jag gillar garantivillkoren:

For any reason, within 48 business hours after the customer has received the products will be considered a final sale and non-returnable.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattade rätt tillverkas dom i Kina. Med moms och tull landar en gitarr på drygt 1600 SEK som dollarn ligger just nu.

Det kan det ju vara värt för att ta hem en och kolla kvaliteten.

var bara massa epiphones när jag kollade. me jag har inte glasögon på mig heller..

Du skriver riktigt snabbt för att vara blind! ☺️

Jag gillar garantivillkoren:

For any reason, within 48 business hours after the customer has received the products will be considered a final sale and non-returnable.

hehe blind och snabb.. 😉

jistanes. vilka bra villkor.. 😆 det var fan det sämsta jag hört på länge..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag vare själv lite intresserad ett tag sedan, men när jag googlade kunde jag nästan inte hitta någon som faktiskt hade köpt från paylessguitars. Hittade dock många, många som ansåg att det självklart var båg.

Nåväl, eftersom jag är lite äventyrlig (i det lilla formatet) köpte jag tre gitarrer. En Customshop Les Paul Ultima, en vit Ibanez JEM 7V och en Gibson halvakustisk (väldigt lik L-5 CES).

För alla tre, inklusive frakt, moms och tull hamnade det på lite drygt 7000:-

Hur är dom då? Det korta svaret är: Äcklig detaljnogrannhet, de är alla tre helt enkelt fruktansvärt snygga. Hur låter de då?

Jag har själv bara spelat i ca. 4 år så jag kan inte riktigt bedömma det, men jag tycker det låter bra. Det duger ju naturligtvis inte, så jag åkte självklart nog iväg till min före detta gitarrlärare, och HAN kan, till skillnad från mig, bedömma ljudet. Hur gick det då?

Han, och tre av hans musikerkompisar, skall beställa gitarrer nästa vecka:-)

Tänkte att det kanske kunde vara intressant med någon som faktiskt vet något om Paylessguitars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vare själv lite intresserad ett tag sedan, men när jag googlade kunde jag nästan inte hitta någon som faktiskt hade köpt från paylessguitars. Hittade dock många, många som ansåg att det självklart var båg.

Ändå lastar du upp 7.000 och köper 3 gitarrer bara för att testa? Om man är gjord av pengar så visst men då kan man ju lika gärna köpa äkta vara. Mja, låter lite konstigt tycker jag...

Edit: Läste inlägget ännu en gång vilket gör mig ännu mer misstänksam. 🙂 Har du spelat gitarr i 4 år och ändå inte kan bedöma hur de låter? Vad har du lärt dig under 4 års spelande? Emoll?

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså. vad är grejen?

är det kopior? isåfall måste ju hela grejen vara helt olaglig?

varför finns det två Epiphone-alternativ i menyn?

GENUINE EPIPHONE GUITAR

EPIPHONE ELECTRIC GUITAR

så dom genuina är äkta Epiphones eller vadå?

EDIT: Det finns ju en del jätteexklusiva grejer. Typ Hendrix-flying V:n. Men dom verkar, som någon annan sa, inte ha någon vidare koll. På vissa står det ju typ bara "Gibson Red Guitar"

EDIT2: här fanns lite mer att läsa http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sn...sguitar-cn.html

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså. vad är grejen?

är det kopior? isåfall måste ju hela grejen vara helt olaglig?

varför finns det två Epiphone-alternativ i menyn?

GENUINE EPIPHONE GUITAR

EPIPHONE ELECTRIC GUITAR

så dom genuina är äkta Epiphones eller vadå?

EDIT: Det finns ju en del jätteexklusiva grejer. Typ Hendrix-flying V:n. Men dom verkar, som någon annan sa, inte ha någon vidare koll. På vissa står det ju typ bara "Gibson Red Guitar"

Självklart är det kopior ☺️ ESP modellerna som de säljer bara för roliga. Gillar speciellt yxan 🙂

s20071121214139.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

annars finns ju Eastwood guitars:http://www.eastwoodguitars.com/ som är ganska billiga, finnes en återförsäljare i tyskland och jag tror frakten var 250:-. http://web.mac.com/taranakiguitars/Taranak...rs.de/Home.html

läste även i en annan tråd om bach guitars som tillverkas i Tjeckien och skulle vara väldigt välbyggda, 2500.- för en firebird i sverige.

http://www.edgaraudio.se/guitar/bach/fb/fb.htm

http://www.edgaraudio.se/guitar/

Link to comment
Dela på andra sajter

läste även i en annan tråd om bach guitars som tillverkas i Tjeckien och skulle vara väldigt välbyggda, 2500.- för en firebird i sverige.

http://www.edgaraudio.se/guitar/bach/fb/fb.htm

http://www.edgaraudio.se/guitar/

Yep, det är grymt prisvärda gitarrer. Är väl bara en tidsfråga innan de höjer priserna på dem. De borde kosta mer än vad de gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina kunder köpte en elbas Music man kopia. Kvalite ungefär som Texas och de andra i samma prisklass. Micen lät faktiskt riktigt bra. En stämskruv hade gått sönder, visade sig vara tillverkad av cromad plast. Nu pratar jag inte om vredet som ofta är av plast, utan plattan som allt är monterat på. Bedrövligt! Sedan kommer ju frågan om virket är rätt torkat. Har sett massor av billiga gitarrer med krokiga halsar här i verkstan. Själv har jag svårt att tänka mig köpa gitarr på nätet. Man vill ju känna på den. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika ex. både ljud och spelkänsla. Gäller även väldigt dyra gitarrer. Kan tänka mig att det skiljer mer på de billiga. Åke gitarrmakaren

Redigerat av AkeBjornstad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vare själv lite intresserad ett tag sedan, men när jag googlade kunde jag nästan inte hitta någon som faktiskt hade köpt från paylessguitars. Hittade dock många, många som ansåg att det självklart var båg.

Ändå lastar du upp 7.000 och köper 3 gitarrer bara för att testa? Om man är gjord av pengar så visst men då kan man ju lika gärna köpa äkta vara. Mja, låter lite konstigt tycker jag...

Edit: Läste inlägget ännu en gång vilket gör mig ännu mer misstänksam. 🙂 Har du spelat gitarr i 4 år och ändå inte kan bedöma hur de låter? Vad har du lärt dig under 4 års spelande? Emoll?

Tja, eftersom jag kunde köpa gitarrerna i mitt företag är det faktiskt inte speciellt mycket alls...och varför inte, när man har råd har man. Sedan är det ju så att om jag köpt originalen i USA skulle jag hamna på sisådär 18 000 dollar, i Sverige förmodligen det dubbla. Nej, jag tror inte att dom är riktigt lika bra...men å andra sidan, jag tror inte någon gitarr i världen är bra nog att kosta 12 000 dollar. Det är ju också så att många av de stora tillverkarna har delar av sin produktion i Kina. Det är kanske inte speciellt konstigt om kunnandet i så fall också hamnar där. Och man kan få ganska så mycket jobb utfört när månadslönen ligger på ca 200 kr (min bror hade en fabrik i Kina, så jag har en viss koll på de ekonomiska förutsättningarna, och varför många produkter tillverkas i Kina). Går man tillbaka i tiden var det ju faktiskt Japan som hade den positionen då, och där tillverkades klart bättre Gitarrer än i USA (De japanproducerade strattorna tex).

Misstänksam?

Vad i hela friden är du misstänksam för? Att min före detta gitarrlärare (som spelat i över 25 år) vet mer om gitarrer, och är bättre på att bedöma ljudet än jag som spelat i 4? Menar du kanske att jag är någon typ av betald provokatör som med lömska metoder försöker lura stackars svenskar att slösa bort sina surt förvärvade slantar på skräpgitarrer? Du är rolig du!

Jag bryr mig faktiskt inte. Jag har gitarrerna, jag är klart nöjd, och nästa vecka har jag tänkt att jag skall försöka lära mig emoll. Eller kanske veckan efter det, det verkar svårt.

Have fun 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad i hela friden är du misstänksam för? Att min före detta gitarrlärare (som spelat i över 25 år) vet mer om gitarrer, och är bättre på att bedöma ljudet än jag som spelat i 4? Menar du kanske att jag är någon typ av betald provokatör som med lömska metoder försöker lura stackars svenskar att slösa bort sina surt förvärvade slantar på skräpgitarrer? Du är rolig du!

Jag bryr mig faktiskt inte. Jag har gitarrerna, jag är klart nöjd, och nästa vecka har jag tänkt att jag skall försöka lära mig emoll. Eller kanske veckan efter det, det verkar svårt.

Have fun 😎

Självklart kan jag inte undvika att bli misstänksam när man dyker upp som nyreggd, hoppar in i en tråd som handlar om kinatillverkade kopior och påstår att dessa skulle hålla samma kvalité som originalen. Dessutom till mindre än en tiondel av priset. I mina ögon låter det misstänksamt ja! Och om du undrar så tror jag fortfarande att det är skräpgitarrer. Like it or not! Men kan inte mer än säga grattis till dig om du nu gillar dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad i hela friden är du misstänksam för? Att min före detta gitarrlärare (som spelat i över 25 år) vet mer om gitarrer, och är bättre på att bedöma ljudet än jag som spelat i 4? Menar du kanske att jag är någon typ av betald provokatör som med lömska metoder försöker lura stackars svenskar att slösa bort sina surt förvärvade slantar på skräpgitarrer? Du är rolig du!

Jag bryr mig faktiskt inte. Jag har gitarrerna, jag är klart nöjd, och nästa vecka har jag tänkt att jag skall försöka lära mig emoll. Eller kanske veckan efter det, det verkar svårt.

Have fun 😠

Självklart kan jag inte undvika att bli misstänksam när man dyker upp som nyreggd, hoppar in i en tråd som handlar om kinatillverkade kopior och påstår att dessa skulle hålla samma kvalité som originalen. Dessutom till mindre än en tiondel av priset. I mina ögon låter det misstänksamt ja! Och om du undrar så tror jag fortfarande att det är skräpgitarrer. Like it or not! Men kan inte mer än säga grattis till dig om du nu gillar dem.

Jag tycker nog inte det är lika självklart att bli misstänksam. Att jag hoppade in på tråden handlar helt enkelt om att jag råkade hitta den, att jag precis köpt tre gitarrer från företaget som nämndes i frågan, och därför är den enda hittills i denna tråd som faktiskt har kunskap nog att besvara den fråga pompe ställde. Den här typen av svar hade jag uppskattat när jag funderade på att testa, och att bemötas med paranoia och förolämpningar tycker inte jag är speciellt självklart.

I mitt svar sa jag aldrig att de är lika bra som originalen. Les Paulen tex., har jag ingen chans att jämföra med originalet, och jag misstänker (även om jag naturligtvis inte kan veta) att du inte heller skulle kunna utföra detta test. Det enda jag kan göra är att jämföra med olika bilder på originalet, samt att gå på sagda exlärares omdöme (och han har spelat en mängd Les Pauls). Ibanezen däremot, kan jag jämföra (har provspelat i butik) och den både ser ut som och känns som originalet. Det är möjligt att mickarna inte stämmer, har inte kunnat testa än, men där har jag en annan Ibanez med JEM-ens mickar, så det kan jag testa.

Avslutningsvis kan jag nog tycka att du hade kunnat bemöta mitt svar med lite frågor istället, det hade varit klart mycket trevligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Waltzberger (oregistrerad)

jag har själv spelat ett par kinakopior och sitter just nu på en goldtopkopia.

den är i nästan perfektion en fullt detaljerad kopia av en "äkta"

visst det är säkert inte samma sak som en äkta.

men helt klart prisvärd!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Länken funkade inte för mig heller. Med eller utan "s"...

Det är slutet som är fel.. http://www.paylessguitar.cn/

Det där funkade inte heller. 🙂 Blev riktigt nyfiken och vill kolla med. Säljaren sade ju också what you see is what you get på harmonycentral. Det säger väl allt. Billiga kopior som ser riktigt bra ut men där stannar likheterna och kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

nej, jag har märkt det också.

dom verkar ha gått under jord alla dessa kinesiska gibsonkopierare.

yeye.

tänkte slänga upp en bild på min iaf, om nån finner det intressant.

post-19557-1231152980_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...