Jump to content
Annons

Införa åldersgräns på forumet?


Light Head

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Tråden handlar inte om vad någon tycker om musik, utan vad det finns för musik att tycka om...

Ja och det kan aldrig handla om nåt annat än just tyckande och då blir ålder totalt ovidkommande.

Det står ju "Införa åldersgräns på forumet?" eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 115
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Att en kritiker är inskränkt är nog inget man kan komma ifrån,

det ser man ju dagligen i media hur avvikande en kritikers smak och tycke är gentemot läsaren/tittaren..

Vill man uppnå en bredare kritiker kanske man skall skippa att dela upp demoforumet i kategorier,

viket jag ej tror hjälper för det krävs kunskap för att bli en duktig kritiker för att ge konstruktiv kritik

på musikstilar man ej gillar - gäller nog även om man gillar musikstilen..

Komplext problem, om man nu vill göra det till ett problem dvs 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du skriver är det väldigt svårt att få en "allmän sanning" för allt beror på hurvida något är relevant för var och en och detta beror ju på vad var och en tycker och tänker. Vad som är "rätt" eller "fel" är väldigt svårt att avgöra eftersom det är inviduellt.

och ibland är det inte alls individuellt

rent teoretiskt kan tio uttala sig om något å nio ha fel

den som har rätt kommer få nio -

men det är ren teori

skulle du förresten sätta + eller - på mina inlägg här?

å hur skulle jag bedöma dina tror du? 😉

Helt ärligt hade jag satt plus på dina svar eftersom du kommer med konstruktiv kritik men det är jag. Hur andra gjort kan jag inte uttala mig om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Betygsätta folk? Vilken tidsålder lever vi i?

Tanken är inte att man skall betygsätta folk utan folks inlägg. [...] Fiffigt va! 😉

Det finns ett enklare sätt än att betygsätta betygsättaren/kritikern/den som inte tillför något konstruktivt till din fråga/demo osv - läs inte dennes inlägg. I alla forum gäller det väl att hitta det väsentliga i kaoset som pågår?

Jo det enklaste är alltid att ignorera men det tillför inget konstruktivt. Antar att vi som söker efter information ändå är tvingade att sålla bland all information och att tolka den efter egen bästa förmåga är väl oundvikligt. Min tanke med betygssystemet var att man snabbt skulle få en uppfattning om vad "alla andra" tycker eftersom det ändå är en väsentlig del i ett informationsforum som detta studioforum ändå är enligt egen åsikt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rätt mycket turbulens kring demoavdelningen, och i trådarna fortsätter det.. Det blir t.o.m. rätt stökigt i vissa trådar.

Jag upplever det som om det finns 3-4 olika kategorier av "hjälpande kritiker".

100% seriös och ser inte mellan fingrarna när det gäller erfaren eller nybörjare. Krusar ingen.

100% seriös men tar störst hänsyn till om man är ung och nybörjare och säger inte sanningen

100% inriktad på sin egna personliga musiksmak och ser detta som någon form av "kunskap". Hjälper bara sig själv.

100% välvillig och skriver inget annat än "cool låt", "bra jobbat" o.dyl. verkar vara okunnig.

Åldersgräns, eller snarare ålderskategorisering skulle kanske kunna hjälpa alla att hjälpa mer och bättre? Den som postar en demolåt hamnar i facket 0-20 21-30 31-40 41-50 51-60 61-70 o.s.v. Eller om det funkar bättre med nybörjare respektive erfaren?

Bra eller dåligt? Funktionellt eller blir du bara irriterad på förslaget?

Hallå Light Head!

Kan ju va lite lurigt att införa åldergränser o så, för talang o proffsighet kan finnas i de flesta åldrar även om man med åren lär sig mer.

Själv känner jag mig som nybörjaren som presis har rest mig upp och jag har lärt mig vilka personer som är kunniga. Varför, jo, jag känner ju mina brister ( vad jag behöver lära mig) och då ser jag på inläggens svar vilka som ger mig ett ärligt svar. Det kan ju svida ibland, men visst ibland får man ju en del svar som gör en osäker. Jag tror att det ligger en hel del i vad du skriver. En del är rena låtskrivare , andra ljudtekniker, sångare osv, osv, listan kan ju göras lång och sen kan det ju finnas tusentals kombinationer av dessa. Jag tror man ska skita i vad en del säger och tro på det man gör. Titta på slutprodukten som man vill få gjord. Alla har väl lite olika tycke o smak och då är det viktigt att tro på det man gör.

Jag tror vi får leva med att det finns en del som tycker att det är mer roligt att ge snytingar än att skapa o lyssna på musik. Där har du 3 olika grupper av människor: Nr.1 De som har eller kommer att misslyckas med sitt mål. Nr.2 De som är proffs och tycker att det är bara dom som kan. Nr.3 De som är ute efter att bara provosera.

Nu är ju jorden ganska komplex och det är ju inte säkert att den ser ut precis som jag säger heller. Ler.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Light head..

Kommer du ihåg den första låten du gjorde? Eller när du testade musik för första gången överhuvudtaget? För mig var känslan jävligt häftig att höra en gitarr, min sång och ett taskigt reverb låta och fatta att det var jag som gjort det. Det var liksom överväldigande och något helt nytt. Jag var 20 och la ut den på forumet. Den lät skit och var inte något alls märkvärdigt fattar jag ju i efterhand. Det var TordA ( då rockfart ) som kommenterade och han var jättepositiv och peppade. Och sen egghuvudet. Jag blev så himla glad. Och jag fortsatte spela in och tyckte det var skoj. Och jag får nog säga att anledningen att jag spelar in idag och får så himla mycket ut av det är att jag blev uppmuntrad. Fattar du? Det är liksom en stor tjänst jag har dom att tacka för, och så lite dom gjorde.

Instämmer med Laxlaxlax till 100%..Syftet med det här forumet är väl att vi som är amatörer ska få ut nåt av er som kan!Just nu får jag inte ut nåt av den här tråden!

Blir bara trött...gäääsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Så klart jag kommer ihåg hur otroligt bra komponerad och komplex min första låt var,, och ljudkvalitén sen dåh! Var övertygad om att Mute skulle skriva avtal med mig omgående och varje gång telefonen ringde så var det förmodligen de som ringde för att sajna mig!

Man är inte nödvändigtvis bättre musiker för att man är äldre!

Man är inte nödvändigtvis sämre lyssnare för att man är yngre!

Men denna tråd handlar om att demoforumet skall bli bättre, inget annat. Mina åsikter är mina egna men jag hoppas att jag lyckas röra upp lite damm och få någon att kläcka en god tanke/ide som vi kan använda för att göra forumet bättre.

Det bästa hittills är att det kan vara bra med fler moderatorer och hårdadre krav på att forumets regler följs. T.ex. att man skriver allt som krävs när man postar sin demo.

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt söker Sign. Light Head lite krydda åt tillvaron genom att skumma upp trådar på det här viset, genom att klämma på politiskt inkorrekta, ömma punkter. Det har hänt förr — och förträffligt nog kan jag använda ett svarsinlägg som jag skrivit till en av Sign. Light Head's tidigare, liknande inlägg:

Jag delar Sign. Light Head’s åsikt att det laddas upp en del "ogenomtänkta" låtar.

Jag vill också ge honom/henne en eloge för den käcka, något genomskinliga, retoriken som användes i initialinlägget. För man skulle nästan kunna tro att syftet inte var annat än att smygrikta uppmärksamheten på Light Head’s egen repertoar.

Ett annat exempel på käckt, något genomskinligt, retoriskt trick som man kan använda om man vill:

Det finns de som säger att det faktiskt är Light Head själv som laddar upp alla dessa "as-dåliga låtar", för att på så sätt få sina "riktiga" låtar att framstå som bättre än de egentligen är. Men jag lämnar det påståendet åt tystnaden, för jag vill inte att det ska sägas att vårt forums tjänster utnyttjas på ett sådant oortodoxt sätt.

Men, som sagt, jag delar Sign. Light Head’s åsikt att det laddas upp en del "ogenomtänkta" låtar…

Hursomhelst — politiskt korrekt eller inte — idén om åldersgräns måste nog vara den mest korkade under hela Studio Forums historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst — politiskt korrekt eller inte — idén om åldersgräns måste nog vara den mest korkade under hela Studio Forums historia.

Word. Själv börjar jag bli lite trött på debatter om hur dåliga demolåtarna är, hur dåliga inlägg som skrivs, osv...Är jag den enda som faktiskt i stort sett gillar forumet som det är? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du skriver är det väldigt svårt att få en "allmän sanning" för allt beror på hurvida något är relevant för var och en och detta beror ju på vad var och en tycker och tänker. Vad som är "rätt" eller "fel" är väldigt svårt att avgöra eftersom det är inviduellt.

och ibland är det inte alls individuellt

rent teoretiskt kan tio uttala sig om något å nio ha fel

den som har rätt kommer få nio -

men det är ren teori

skulle du förresten sätta + eller - på mina inlägg här?

å hur skulle jag bedöma dina tror du? :rolleyes:

Helt ärligt hade jag satt plus på dina svar eftersom du kommer med konstruktiv kritik men det är jag. Hur andra gjort kan jag inte uttala mig om 😊

tänk så fint 😉

jag hade satt + på dina med för att du visar en vilja att förbättra å kommer med konkreta ideer

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en debatt om hur man ska göra det bättre för demopostare och demolyssnare här på forumet. Åldersgräns/kategorisering? Och placera kompetent folk som exempelvis Elof utanför hela grejen? Idiotiskt. Fast han kanske är över 20 nu, vad vet jag. Folk blir tydligen äldre har jag hört.

Själv har jag gett upp hoppet för detta forums demoavdelning. Det är för otympligt. Det är krångligt att posta demos, det är krångligt att lyssna/kommentera dem. I de perioder då jag vill lyssna på demos och försöka bidra med något, alternativt få kritik på en egen låt, gör jag det på ett forum där man hittat jättesmidiga och enkla lösningar på problemet.

-Integrerad spelare direkt i kritik-tråden

-Ingen fördröjning mellan postning och publicering

-Synligt förhållande mellan kommentarer i andras trådar och svar i egna trådar (tror det lockar fram kommentarer)

-Ingen genreuppdelning

Jämför man hur mycket kommentarer man får där jämfört med här, så förlorar studioforumet fett. Trots sina tiotusentals (?) medlemmar jämfört med några hundra, varav kanske uppåt hundratalet är aktiva. Visst, det är samma personer som kommenterar hela tiden, men jag tror att de gör det utan frustrationen ni upplever här.

Men tillbaks till detta forumet. Vad är det för fel på enkelhet? Varför ska det vara så krångligt för?

Att införa mer indelning efter ålder/rutin skulle bara innebära ännu fler steg för att komma fram till en låt som kanske ändå suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Tycker dock det har börjat dyka in lite tykna (uppkäftiga) medlemmar!

Är det små fjortisar tro? (sorry, jag drar inte alla över samma kant)

Kan hålla med samtidigt kanske det är uppfriskande en kort period.

En längre tid med tykna kommentarer så ruttnar man.

Fiddens inlägg om demoforumet delar jag fullständigt.

Faktum är att där är kontrollrummet outstanding.

Nu får man klumpar av låtar som man inte orkar lyssna på som knappt är nåt man orkar kommentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det, personligen, inte som något dåligt med att vara över eller under 20,, men hela iden med tråden var att hitta någon vinkling som skulle kunna göra forumet bra. Det har framkommit en del saker som är riktigt bra!!

Man är alltså inte automatiskt bättre bara för att man är äldre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...